Apa Itu Cinta?

Cinta itu perasaan jiwa semulajadi.Ia adalah fitrah yang menjadi salah satu sifat manusia.Ia wujud bila hati tertarik kepada yang dicintainya itu penuh emosi dan gembira kerana itu.

Dalam memenuhi keperluan untuk puas dalam cinta,manusia menghadapi krisis nilai.Insan yang mula jatuh cinta akan bersungguh untuk mencapai kepuasan dalam cinta itu. Ada yang menjadi buta dan kabur nilai akibat bercinta. Tapi bagi yang bijaksana mereka mendambakan cara yang sesuai dan mulia untuk memenuhi keperluan cintanya itu. Insan sebegini ingin hidup yang bersih dan penuh taqwa.

Sifat Cinta
Cinta itu suci,mahal dan tinggi tarafnya.Sifat cinta itu sempurna.Jika tidak,cinta akan cacat.Itulah cinta sebenar cinta.

Cinta Wujud Sejak Dilahirkan
Rasa cinta sedia wujud di dalam jiwa manusia sejak manusia itu lahir ke dunia.Cuma manusia akan melalui tahap-tahap kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu,membawa kepada cinta kepadakekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci,maka akan cinta kepada Tuhan Wujudnya cinta itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasa dan cinta sebenar cinta itu suci murni serta putih bersih.

Cinta Bersedia
Bila sampai masanya di setiap tahap-tahap cinta,maka Tuhan menjadikan manusia itu bersedia menerima cinta itu.Pada mulanya jiwa itu bersedia menerima cinta,lantas sedia pula untuk berkongsi rasa kewujudan dengan dikasihi.Sedia untuk mengikat setia serta saling memahami.Setia untuk dipertanggungjawapkan kerana cinta.Sedia untuk menyerah diri pada yang dicintai.

Cinta Itu Indah
Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat,tetapi cinta itu indah dan cantik.Cantiknya itu tulin dan tidak ia bertopeng.Bukan saja ia cantik malah suci murni,bercahaya gemerlap dan putih bersih.

Cinta Itu Mengharap Balasan
Cinta antara manusia itu berkehendak kepada jodoh atau pasangan,dari diri yang punya persamaan,dari diri yang asalnya satu.Bila dapat yang dicari,bermakna cinta itu menganggap telah bertemu yang paling sesuai dan secucuk dengan jiwanya,untuk bersatu kembali.Kehendak itu timbal balik sifatnya kerana manusia dalam bercinta tidak hanya menerima tapi juga menerima.

Cinta Itu Menakluki

Sifat cinta itu ingin menguasai.Dia mahu yang dikasihinya itu hanya khusus untuk dirinya.Dia tidak mahu ianya dikongsi dengan orang lain. Sifat ini menuntut hak untuk mencintai dan dicintai.Tapi,dalam pada ingin menakluki,ia juga ingin ditakluki sepenuhnya.

Cinta Itu Mengetahui
Pada asasnya sebenarnya cinta itu mengetahui.Orang yang bercinta tahu siapa yang patut dicintainya.Cinta tidak perlu bertanya.Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta.Mereka tahu apa yang perlu dilakukan.Tapi,cinta cuma tahu bercinta.Ia tidak tahu akan peraturan cinta jika tiada diberikan panduan.

Cinta Itu Hidup

Cinta adalah ibarat manusia,boleh berputik,lalu mekar serta boleh layu dan gugur.Cinta itu punya deria dan perasaan.Cinta mendengar cinta,berkata cinta,melihat cinta.Cinta ada segala-galanya.Sayang, benci,cemburu,gembira,sedih,tenang,tertekan,ketawa dan menangis. Cinta itu hidup sampai satu ketika ia akan menemui mati.Tapi ramai orang berharap agar cinta itu kekal selagi dia masih hidup dan tetap hidup walaupun telah mati.

Cinta Itu Suci

Sebagaimana yang banyak dikatakan orang,cinta itu suci.Sucinya cinta bukan bermakna ia tidak mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta.Sucinya cinta bermakna ia tidak bernoda dan tidak pula berdosa Itulah sifat asal cinta,ia suci bagaikan anak yang baru lahir.Mereka yang kenal erti cinta akan cuba mengekalkan cinta itu sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang tidak ada batasan.Kerana nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa.

Cinta Itu Mempesona
Cinta itu bukan saja indah,tapi mempersonakan.Ia bukan kerana cinta itu nakal sifatnya tapi kerana ia suci dan bersih.Ia adalah sebagaimana anda melihat pada anak kecil yang comel dan bersih.Dia senyum pada anda dan merapati anda.Anda terpesona kerana bukan saja ianya comel,tapi kerana dia adalah insan yang tidak berdosa.Kerana sifat cinta yang mempersona ini selalunya manusia itu berbuat silap bila bercinta.Apa saja yang dilakukan oleh kekasihnya…mempersonakannya dan nampak cantik serta betul walaupun itu adalah satu dosa dan akan menodai cinta itu sendiri. Itulah juga yang menyebabkan orang yang bercinta itu walaupun seorang yang bijaksana,akan menjadi bodoh kerana pesona cinta.Akal itu mampu dikalahkan oleh nafsu.Nafsu itu tidak bisa dikalahkan melainkan jika anda sentiasa ingat kepada Tuhan Maha Pencipta.

Apakah itu Bukti Cinta?
Cinta perlukan bukti.Ramai orang percaya bahawa bukti cinta itu ialah mengorbankan atau menyerahkan apa saja yang kekasih anda mahu.Mereka percaya jika itu tidak berlaku,maka cinta itu tidak tinggi nilainya.

Sebenarnya anggapan itu tidak tepat.Jika anda beri semua yang dia mahu,apakah yang tinggal pada anda? Benarkah dia cinta pada anda bila dia mahukan pengorbanan anda?

Cinta sejati tidak memusnahkan atau merosakkan diri kekasih yang dicintai. Malah ia menjaga agar kekasih tetap suci dan selamat sebagaimana sucinya cinta itu sendiri

“Janganlah hendaknya kecintaan anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi lupa dan kebencian anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi hancur”
– Saidina Umar Ibnul Khattab -

About these ads

130 responses to “Apa Itu Cinta?

  1. cinta ialah nilai yang murni dan suci….
    tulus ikhlas….dan cinta kerana allah….

    • BoCH kDa jWa !!!!!!!!!!!!!!!!!

      ciNtA dUztA zEa jWa??????????????????

      ManIez D”bibiR zHa????????

      bUKtiiin dONK?????????????

  2. tq r u mail

    Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan..dua tangan untuk memegang…
    Dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat…
    Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita?….
    Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya….

    Itulah namanya Cinta…

  3. kenapa kita nak cinta dah kenapa kita berputus??????
    apa itu cinta sekadar berlawan saja

  4. Cinta itu……….bener2 indahhhhhh banget….
    Cinta dimiliki oelh semua mahluk di muka bumi ni kecuali devil.hehehe
    Tyuzzz…hidup tanpa cinta itu kaya sayur asem tanpa asem..

    Kata angin cinta itu kesejukan
    Kata air cinta itu kesegaran
    Kata api cinta itu panas yang membara
    Kata Project poop cinta itu berjuta rasanya
    Kata kahlil gibran cinta itu pengirbanan
    Tapi kata ku…
    Cinta itu kesungguhan hati
    Kerelaan untuk memberi
    Kesediaan untuk menerima
    Cinta itu Maha Karya Allah yang terbesar

    • zLsN dONk iiinDah nA G”Mna gtCh…….???????

      aYaM tOe pNk mANg x bZa bRCNtA ???????????

      OrG gLa pUNk tHu Lagh Arty cNtA ????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

      jlziin dong!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. u all sume kata cinta itu syok tp bg ku cinta aku dah pts.dlm cinta klu ada sapa2 wat ksilapn kena la maafkan @ tlk ansur tp ni dak trs nak pts jeeee.apa lg aku nak wat???

  6. cinta aku dah ggl.skrg i hrp cinta u all sume bjaya.dlm cinta mahupun pas kwin kena la ada sft btlk ansur klu xda abis la cinta u all.aku kata sume ni sal aku dah mengalami sume kpedihan,derita n rs skt ati stela ktiadaan kekasih aku(lina).soo i hrp u all jg la ati kkasih u all dgn baik2.

    • rana aku br je kehilangan seorg insan yg amatku cintai…die meninggal seminggu yg lepas…rs cm x mampu jak nk meneruskan hidup ku lg…

  7. aq rse cnte nie tpu….

  8. spe yg rse cinte 2 btol,,truskn lar,,,tp klu da kne tpu,,tnggung sndi,,,,,

  9. aq arap sgt2 koramg sdr dri mimpi k,,,,,jgn tdol

    lme sgt,,,,,

  10. cinta itu menakjubkan.
    bagiku cinta adlah segalanya, karena bagi yang mengerti tentang cinta,ia takkan menghianationya,
    seperti LELY, dia telah menghianati cinta, dia egois, sombong dan angkuh, seakan akan dilah yang palingdi dunia ini, makanya banyak orang yang membencinya.

    LELY mantanku, pi dia udah menghianati cintaku padanya.

    • cheloe cyank nak"gpdb

      Cnta tC aNeh knPa ????????………………

      sAYANG tUch fHa sC…………??????????

      KAnGen TOe pHA YOu???????????

      rINDu tOe pHa????????????

      bOre tOe pHA???????????

  11. cinta perlu di mengerti, cinta tak dapat dirasakan dengan egoisme, seperti lely, dia mengandalkan keegoisannya untuk merasakan cinta.
    hal itu jelas takkan dapat dirasakan dengan baik, dirasakan dengan sempurna.

    di goblok dengan cinta.

  12. menurut aku… cinta itu anugrah dari sang pencipta. anugrah yang begitu mahal dan ta` dapat diganti dengan yang lain.

  13. cinta apabila aqu mencintai seseorang namun orang yang ku cintai tak dapat menyadari cintaku padanya. sangat perih, sangat pedih, sangat menyayat hati
    bukan karena dya sudah punya kekasih namun karna aku kekasihnya maka ia tak tahu dan tak pernsh tahu.

  14. cnta 2 ialah cnta.. xdpt dungkpkn dgn kate2.

  15. cnta 2 besa dpt mgubh seseowg.. bg2 kuatnye cnta.. kdg2 cnta bleh wat kte gler.. keindahan terbentuk dr cnta..

  16. SAPE YG PERNAH BERCINTA TAHU PERASAAN NI. NIKMATNYA TAK TERHINGGA. SIANG DAN MALAM TERBAYANG-BAYANG WAJAHNYA.
    TIDUR TAK LENA..

    TAPI AWAS TERLALU MENGHARAP DAN BERSUNGGUH-SUNGGUH SEKIRANYA DITOLAK KECEWA DAN MERAUNG SEKUAT HATI..
    SBB TU ADA YG SANGGUP BUNUH DIRI AKIBAT CINTA JIKA TIADA IMAN DI DADA..

    CINTA SUAMI ISTERI LEBIH BAHAGIA. DPT MERASAKAN CINTANYA MEMBARA. LAMA TAK JUMPA RINDUNYA MEMBARA.. TAK TAHAN LAGI..
    LEBIH SELAMAT DAN HALAL..

    RENUNGKANLAH..

  17. Cinta..
    Kadang manis kaDang pait..
    kLo minuman kaya “jamu”..

    Lebih baik..
    Cintai dan sayanki oRang yanG kaMu punya saaT ini dengan sebaik-baiknya..
    Sebelum Dia perGi jaUhmeningGaLkan mu seLamanya…

    Cinta itu haRus deNgan kejujuran dan kepercayaan..
    Tapi buKan bRarti haRus dikhianati pula..

    Jaga cinTa ini baik2..
    Sebelum kaMu menyesal kemudian..

    Love is bLind..

    Cinta gak haRus memiLiki..

    Tapi cinTa harus diPerjuangkan..

    Jangan menyerah untuk mendaPatkannya..

  18. cinta adalah anugrah yg paling indah dimiliki oleh seseorang…
    jika qt mencintai seseorang dan qt jg mendpat blsannya dr cinta orang yg kita cintai,,,
    jganlah disiasiakan…cinta bisa merubah seseorang dr yang buruk ke baik dan juga sebaliknya..
    jganlah bermain cinta,,krn itu bisa membuat seseorang menjdi sakit yang tidak ada obatnya…

    • benar itu…cinta adalah sesuatu yg amat indah…jgn prnh mengkhianati nya…hargailah cinta itu…sprti cerita cinta & anugerah

  19. cinta adalah sesuatu yang indah. ia datang tanpa kita minta dan ia pergi meninggalkan luka.

  20. ……..ah!!! cowok semuanya buaya…. buktinya pacarku selalu selingkuh… cinta membuat kita bingung…

    • wow . . .
      brarti hna bget yach cwok dmta moe . . .
      qu ksih tw jah yach . .
      cnta tq memandang drajat, baik itu kya, mskin, jlek, ckap and cnta toch dtang dri hti yg pling dlm . . .
      mka na jgn liat cwok toch di luar jah . . ‘9 tw kan dlm na . . ??

  21. cinta itu indah……,.semakin jauh dgn org yg kite cintai,semakin rindu dan resah ati ini….setiap insan yg kite cintai,kite hrgailah pengorbanannye…

  22. Cinta yang tak terlihat oleh mata,tak teraba oleh tangan tapi dia ada bahkan semenjak kita belumbisa mengucapkannya.Cinta yang sejati,cinta yang kita kira telah pergiternyata cuman bersembunyi menunggu kembali lagi

  23. cinta tu mmg indah
    tp sekali teluka mmg susa mencari kembali
    bkan mudah nk rasa cinta pd kekasih
    ak ni xjatuh2 cinta lg kenapa
    even bf aku tu da byak berkorban
    ak tetap xsuka
    at last
    ak prefer cinta pd tuhan
    lg best

  24. xthu la…klu org dah xstia xbleh bt ape…xkan nak pakse….heee cnta sume 2 mgarut je,,,tggu kawin la bru brcnte……….

  25. Tulisan yang menarik. Terima kasih sudah berbagi informasi. Jika ingin tahu lebih banyak lagi tentang Cinta, silakan baca artikel Butir-Butir Cinta di blog saya. Salam kenal, sobat.

    Lex dePraxis
    Romantic Renaissance

  26. cinta?????
    cinta 2 indah tp kdg2 cinta itu penuh dgn tipu helah!!!
    bcinta 2 x salah…tp jgn tlalu taksub dgn nyaaa
    renung2 kan laaa…
    akom……….

  27. bg aq bia la cinta 2 dtg dgn sndiri kerna klu tuhan dah tentu kan sapa jodoh kte x kemana….

  28. kengkadang cinta ini mampu membunuh..
    hanya cinta yang sejati saja yang kekal..
    jgn hanya pandang cinta pd paras rupa,kekayaan,
    semua itu mampu membuatkan seseoarang kecewa..
    cinta yang indah ialah cinta kepada ALLAH SWT..
    so everybody must think before love someone..

  29. cintha itu tidak buta tp manusia yg buta memili cintha

  30. cinta itu sebenar mermelukan keikhlasan seseorang supaya hubungan itu akan akan bekekalan selama-lamanya…aku ingin cinta suci dari seorang lelaki..

  31. cinta itu indah tapi kadang2 tdak indah…cinta itu x selalunya indah..cinta itu sebernanya lahir dari hati yang tulus…

  32. cinta itu indah, tapi ia membahayakan jika cinta antara suami orang dengan anak dara orang… tapi lebih bahaya dan menyakitkan bila ia wujud juga antara suami orang dan isteri orang. Bagaimana ini terjadi? Mula dengan alasan KERANA TUGAS, kemudian out-station, kemudian singgah jalan ke rumah, kemudian tukar jabatan lain pun di bawa bersama… alasan kerana TUGAS. Sila komen…

  33. betulkah cinta itu suci???….jika benar cinta itu suci…napa mesti ada yang terenaya akhirna….

  34. MENURUT KU CINTA ITU ADALAH PERASAAN YANG TUMBUH SEPERTI AKAR,YANG TADINYA KECIL LAMA-KELAMAAN AKAN TAMPAK.SAMA HAKNYA SEPERTI CINTA PERTAMA KTA TIDAK MENYADARI CINTA YANG ADA DALAM DIRI KITA …………………..

  35. mengapa cinta itu amat menyakitkan bila kita di kecewakan….

  36. nape cinta ini kekadang kita rasa gembira….
    tpi,kekadang ia bosan……

  37. cinta aq masih menjalan dengan baek,,, aq harap aq akan bersama dengan untk selama-lamanya…!!!

  38. Cinta adlh angrah yg d brikn than yg hrus qt jg.

  39. sye pon hairan dengan cinta kenapa cinta sering megecewakan kita saya rasa cinta ini mungkin akan buat hidup kita kecewa

  40. hai nazreen nak kenal leh x…………..

  41. cinta mmrli an keikhlasan,kejujuran n kesetiaan…

  42. emily/cewek tawau

    hati-hati dalam memilih hati,,,,,banyak hati yang menyakiti hati,,,,,akibat kurang hati-hati,,,,seseorang pasti patah hati
    ,,,,cinta memang indah tapi kenapa ada juga yang terluka…

  43. emily/cewek tawau

    awsdfhuidycko[sdnyuvfhipweksero’sero’sero’sero’gfrjiogsdfgheruiofjweuigfweifjdfuheruityeriherufjutiyweifphjerifjweifjerofjrotuerugfjdrguujweopthdkivjndfkvnjfkvgsdnhjkghdfbgkinhdfklvgdfjnhdfjkgjndfkgnsdkghdrklgjdklvmdfklgjweo;hjsklfj jangan percaya sama cinta sejati,aq tension

  44. evie /sandakan gurlz

    aikkkk…..jiwang pula kamu2 nie…love never fail…cinta sjati ada bah…tpi kita x kan jmpa d dunia nie….if we prayer,we will known the answer…..hahaha

  45. cinta 2 indah….tp bile ade problm,semua jd hancur!!!

  46. tol kate emily…ati2 plih partner……kalo x jmpe di dunia…mybe kte akn jmpe d pntu syurga yg hakiki….hehehe

  47. i love cinta….xp aq x taw apa itu cinta…aq x phm…aq cube untk mencintai seseowg xp aq x dpt nk phm n mendalami n menghayati cinta sejati…coz aq sukew maenkan perasaan laki2…

  48. cinta salah satu daripada tahap yang akan dilalui oleh setiap insan…namun kite sendiri xpasti bl ianya hadir dan persoalannya apabila ia hadir adakah ianya benar2 untuk kite atau sekadar persinggahan? Apa yang pasti cinta pada yang Esa adalah kekal abadi, cintai keluarga bahgia diri…

  49. hye guys.. sy skrg ngh ragu2 bout cinta.. y haa? em kdg2 xnk pk psl ni cz im still student.. but im always think bout dis.. em myb guys can help me?? thnx btw :)

  50. bagi aku cinta itu lebih indah kalau kita pendam..cinta umpama rama2 semakin kita kerja makin jauh dia lari tapi cuba kita biarkan dia pasti gatal2 nak g kt kita..

  51. apa peraturan bercinta?

  52. bagi saya cinta itu kalau dipendam semakin lama dia akan menjadi cair.dan tidak akan benjadi semula.tapi yang saya tahu cinta itu sangat indah.

  53. tapi ada betul juga kata anticinta.cinta itu indah kalau dipendam.tetapi perlulah berhati-hati.be good@

  54. love is 4 ever . . .

  55. cinte tuh..bole deanggap like takdir..by de way,cinte tuh gak adalah maenan idop jerk…x lebeh dari tuh,toll x??????????haha k la tu je nak cakap..i lurve u..ummahh!!!!!!!!!!!!!jumpew argiwww..bayyyy!!!!!!!!

  56. CINTA ,,?
    mamam tuch CINTA ..

  57. cinta sejati mendengar apa yg tidakdikatakan fahami apa yg tdk dpt diungkapkan sbb cinta tdk dtg dr bbr,lidah atau fikiran melainkan ……..HATI…

  58. kita patut bersyukur kepada tuhan karna memberi kita hati dan perasaan untuk nikmati cinta ini.kita sebagai manusia kenalah banyak2 bersyukur kepada Allah yg maha suci dan maha pengampun.bila kita hendak cari kekasih,cari lelaki yg sejati dan soleh.tapi bagi saya,cinta itu tak perlu dicari,cinta itu datang dengan sendiri,tak kiralah dimana atau bila.saya baru budak form 1,tingkatan 1,saya datang ke sekolah bukan hendak berfoya -foya ataupun mencari cinta sejati,tapi saya datang ke sekolah dengan bertujuan hendak belajar,belajar dengan bersungguh-sungguh bila besar nanti barulah saya mencari cinta sejati saya itu

    • jgn laa mencube untuk merasai nikmat cinta dkala usia kte msih mude..
      kerna andai sekali kte bercinta pasti kte akan mencarinye lagi..
      biarkn cinta 2 dtg pd kte bile tibe masenye…kerna andai kte terslah mase untuk bercinta n bile kte kecewa kte xmampu nk teruskn study kte n mgkn kte akn wt perkara yg membahayakan dr kte sbb kte terlalu frass berchenta…

  59. cinta pada mula ny mmg indah…..tp ingt lah whai tman ku…dlm kta leka dgn keindhn ny…ada keperitan dn pendritaan yg sukar kta ungkapkn…tlalu mykitkn….apabila kta khilgn cinta….. namun jgn sesekali kta mglah dn ptus asa… mgkn itu satu iktibar bg kta agar x lalai dlm mbri cnta kpd manusia… cnta yg ikhlas akn dtg bla smpy wktu ny… mgkn ada yg lbih baik mnunggu kta…. bcinta lh kpda Yang Maha Esa…krna ia x myakitkn….dan ia kekal slma ny…..

  60. harapan hati ku ingin hidup bahgia,tetapi mengapa sering saja hati ini diluka.baru ku coba…nak bercinta,lalu engkau pula buat angkar.mengapa mesti aku yg jadi mangsa,sampai bila…..harus diri ku begini,oh kekasih…sampai bila mesti ku derat hati ini…dimanakah janji mu yang kau taburu dulu,sebelum ku serahkan cinta,betapa hancurnya hati ku…

  61. kita bagai merpati yang sering beringin menuju ke sergawi pelangi…kita mengumpul hasrat tiada henti-hentian mencari persinggahan bina istana,namun ku tak berdaya membina cinta surgawi yang di cari…dilanda delita,gugurlah harapan ku bersama hujan bagai ada sesuatu cinta terhalang…di manakah kau sayang,dimana jikau hilang….ku nanti kembali,andai duka di mana kabar mu,jika bahgiya apalah ertinya ku menunggu……

  62. usah menabur diri,mengharapkan simpati,sedangkan kau meniti,cemburu irih hati…tak mungkin ku berpaling pada mu yang meracuni,kerana fitnah mu…sedangkan kau maniti kelopak cinat kita,kerna mu..

  63. bagi sy, kepercayaan penting dlm cinta… tak kesah sama ada sorg duduk utara, sorg duk selatan….. sorgkeje oversea sorg dok negara cndri je. asalkan saling percaya….. maka cinta terus kekal mekar… ewahh!!!
    tpi entahla… sy risau jgak. hati tak terbukak lg nak bercinta. kkdg nyesal plak buat x lyan bile ssorg tu luahkan perasaan…. risau tkot2 die suka kite sbb kite ni ckgu..(org kate ckgu saham tinggi kononnye..). bile da xde dpan mate, rindu, nyesal… harap sgt die tegur, msg…. ke ape2 ke….. atau ni sbnrnye bkn cinta ….. hanya kesian?? still ade perasaan camtu slepas 2 mggu tak berhdpan…

  64. Saya tak tahu kenapa cinta sentiasa menyakitkan saya..

  65. wahai smua kwn2ku…serahkanlah cintamu pda seseorang yg melabuhkan cintanya pda Allah terlebih dahulu……….

  66. Bagi ku cinta itu anugerah Tuhan yang terindah…
    Bukan hanya pada kekasih cinta kita boleh dicurahkan…
    cinta terhadap Maha Esa adalah cinta yang Agung kerana Tuhan tidak pernah mengkhianati Cinta-NYA pada hamba-NYA yg benar2 m,hmbakan diri padanya… Cinta itu kasih, cinta itu sabar, cinta itu ikhlas dan jujur…
    Hanya insan yg benar2 mencintai cinta itu akan kekal…
    CINTA BUKAN UNTUK DIPERSENDAKAN TAPI UNTUK DIHARGAI…
    Sayangilah insan yang menyayangi anda selagi dia ada disisi…Jangan dikesali bila oarng yg menyayangi kita sudah pergi buat selamanya….Tugas kita adalah mendoakan kesejahterahannnya di alam sana…Sedekah Al- Fatihah untuk yg Muslim…

  67. Cinta bagi aku adalah suatu perasaan yang dapat membuat orang itu gila. cinta juga membuat orang itu harus memilikinya, pada hal sebenarnya cinta yang dia miliki belom tentu milik orang yang ia sayangi.
    Bagi aku cinta itu SUNGGUH – SUNGGUH menyakitkan. Aku benci cinta apa lagi cinta sejati tak ada diKamusku.

  68. jangan kecewa apabila ditinggalkan seorang pemuda atau seorang wanita……you all don”t no what is true love….kerana cinta kita wujud di dunya….

  69. aq bercnta dah bnyak kli dh,p smuaNyer hncur bgtu sje,skrng ku ktpikan cinta,ku kjar cita2,..

  70. kte jgn ssekli mmpermainkan cnta,krna cnta itu amtlh brhrga bgi stia insan.oleh itu.kjar lah cinta kamu itu.

  71. Cinta itu memberi…tanpa mengharapkan kembali
    Cinta itu berkorban…tanpa ada penyesalan
    Cinta itu penderitaan…yang memberikan kedamaian
    Dan Cinta itu kebahagian…dalam suatu keikhlasan
    Maka berbahagialah kamu yang di Cintai ^^

  72. cinta itu kadang menyakitkan………………..

  73. Menurut saya cinta ituh gak dapat d ungkapkan dengan kata kata….
    ketika kita berharap memiliki nya mengapa dia malah pergi meninggalkan kita tanpa menyisakan jejak sedikitpon….??
    ketika kita mengabaykan cinta itu dia malah tetap bersama kita….!!
    cinta tak dapat kita duga duga….
    di dalam cinta terbungkus sebuah KEJUJURAN,PENGORBANAN,KASIH SAYANG, & KESETIAAN..

  74. c.i.n.t.a
    cinta memerlukan kejujuran…

  75. mengapa wanita hanya memandang paras rupa dan harta..tpi x memandang hati kita……

  76. cinta itu indah..bila ke 2 pasangan sling nerima kelebihan dan kekurangan.cinta beda tipis dengan nafsu….bnyak orng mengangap cinta itu nafsu…pdhal itu salah,cinta adalah pengorbanan,,dmn dlm hbngan kta harus rela berkorban demi cinta.

  77. cinta itu perjuangan yg harus kita cari,,,sampai menemukan yg pas buat dri kta.

  78. cnta.. cnta… qhU msh brfkiR pha c arti cnta itU…??? cnta kandang mmbUat kta cnng n kadang cnta mmbuat kta sedih.. cinta pUn dach buat kta kecewa smpai saat ini.. kta dach mmncoba untx mmnctai V tRnyata cNta itU hanya bsa mmbikIn aiR mata mengalir hingga netez k_pi”… ooRanx blanx sbnR’ycnta itU indah biLa kta taU pha arti cinta sbnR’y…

    Love from: lina :) <3

  79. CacHa iTu anTHy

    CINTA,,,
    gw ga’ percaya yang nama’nya cinta,,
    CINTA itu bisanya cuman nyakitin doang.

  80. CINTA : tidak mengenal fisik,,,,,

    ketika kita merasa nyaman pada seorang lawan jenis kita….
    gak peduli senang,sedih,cantik,ganteng,… dll

    dan kita kan merasa kangen pa bila dia jauh dari kita…

    itu yang baru di namakan cinta…

  81. sebenarnya cinta tu tidak berfaedah ,ade orang kata cinta tu buta

  82. sape2 yg ade makwe ke pakwe ke jng cinta kecuali dah habis sekolah sesekali jgn kena tipu dgnpermpuan atau lelaki

  83. cinta nak adalah main ajre

  84. cinta itu anugerah :)

  85. Aku x pnah rasa nikmat cinta, wlaupon aku pnah jatuh cinta

  86. memang cinta itu indah v knpa klo trsakiti oleh cnta lbih perih dri pda luka

  87. Cinta pada hakikatnya itu bersih, manakala air dikali mengalir nan jernih. Karena cinta adalah pembeerian paling berharaga dari tuhan yang maha pengasih. Cinta tidak dapat dibeli dengan apapun, dan tidak bisa ditukar dengan siapapun kecuali dengan membuka relung jiwa, untuk mengharap cinta itu datang dan siap menjaganya. Dengan itulah cinta mulai merelakan hakikatnya untuk menyatukan impian dan harapan diatas alunan jiwa yang menyatu. Cinta bukan hanya sebatas kata-kata yang syahdu di dengar, bukan juga suara yang merdu untuk menyayat hati. Melainkan cinta adalah asal sumber kehidupan yang mampu merubah pandangan mata, hembusan jiwa dan dan alunan suara.

  88. cinta hanyalah pemuas nafsu belaka.

  89. ECHA SANGAT BENAR SEKALI……
    I LIKE THIS

  90. …hrrmmm….

  91. Cinta…
    semua orang mengatakan cinta itu indah,
    kalo indah kenapa jalan cintaku hanya sebatas ini,
    cinta yang ku rajut selama 4th lenyap sudah karna dia
    karna dia…
    karna dia telah bersanding dengan yang lain
    karna dia..
    sudah di jodohkan..
    karna dia
    semua mimpi
    keinginan
    cita – cita
    yang telah lama kita rajut pupus sudah…
    buat dia
    aku akan selalu mendoakanmu bahagia,

    “4 EVER LOVE WITH U”

  92. Syg x pena rsa dri d cintai spenuh ati,adaka sya harus m’percyai cinta.. Sya tkut untuk b’cinta lagi ????

  93. accchhh cinta mhh menyakiti wae

    achh pusinxx udda ue lngsung nikah

    jhahahhahahahaha

  94. kwin uehh yuuckk achhh

    khahahahahahahah

  95. erwin SMK N 3 SUMBAWA BESAR

    kata org” …..??????????
    cinta itu indah
    cinta itu adalah kunci utama untuk membuka gerbang kebahagiaan
    tapi kenapa yang aku rasakan sekarang berbeda yeeeaaaachw…!!!!
    cinta itu malahan sebaliknya.
    bahkan cinta itu menutup semua pintu di hatiku
    tega bangeeeeetttt yeeeachw cinta itu,,,….
    what is love…………….?????????????????

  96. cinta membingungkan !!!!!!

  97. menarik…tapi bagi sya cinta ni tak la indah sangat ,kadang2 cinta ada waktu nya indah ada waktu nya menyakit kan.semua nya dari lelaki yang mempermain kan perasan perempuan, kalau betul cinta itu suci kenapa adam selalu menpermain kan perasan hawa.dan kenapa cinta merampas kesucian seorang wanita yang tak bersalah.memang susah untuk kita mempercayai cinta..kerana ia begitu menyakit kan.cinta bukan hanya menrampas kebahagian seseorang tapi merampas kesucian juga.

  98. azizah rosmayanti

    cinta tidak harus memiliki,yang penting kita melihat orang yang kita cintai bahagia bersama orang yang dia cintai

  99. suami tu mcm mutiara kita yang tak dapatdi hilang kan dan harga suami kita tu mahal
    ke murah

  100. Pingback: What Is Love ??? « Dila Ismayanti Ariel

  101. cinta itu merupakan dua hati yang bebebeda dan akan saling menyatu,,cinta itu sangat indah,,apabila dua hati yg subur tumbuh dan berkembang..

  102. CINTA itu : anaknya bang toyib . . .kelas 3 SMEA . . . .pacar’y : Yayat dari Majalaya . . . nama kepanjangan’y : FITRI.
    jadi cinta itu : CINTA FITRI

  103. CINTA itu : anak’y bang UDAY . . .
    Kelas 3 SMEA . . . .pacar’y : Yayat dari Majalaya . . .
    Nama kepanjangan’y : FITRI.
    Jadi cinta itu : CINTA FITRI

  104. ha ha haaaaaaaa
    bisa aja achhh,
    itu sinetron tauuuuu

  105. Apa itu cinta actually?never feel like these before……adakah cinta pandang pertama itu cinta?atau cinta hadir setelah mengenali seseorg utk sesuatu tempoh…or cinta itu jika seseorg ada2 ciri2 yg diinginkan…….god help me…….

  106. .akku belum mengertii apaa iitu cinta !!
    .

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s