Rahsia Psikologi Warna

Ahli fisiologi dan psikologi menjelaskan ada empat warna utama : merah, hijau, kuning dan biru.

Biarpun tidak dapat dinyatakan daripada sudut saintifik, umum menerima warna mempunyai karektor atau sifat yang berbeza dan mempunyai pengaruh dalam setiap aspek kehidupan manusia, termasuk personaliti.

Merah – Melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mempercepatkan denyutan nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepat pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan berahi.

Merah terang – Mewakili kekuatan, kemahuan atau cita-cita. Warna ini turut melambangkan agresif, aktif, kemahuan keras, penuh ghairah dan dominasi.

Merah jambu – Romantis, feminin, pengemas dan penuh jenaka.

Biru - Ketenangan yang sempurna. Mempunyai kesan menenangkan pada tekanan darah, denyut nadi dan pernafasan sekali gus membantu meningkatkan kesihatan diri.

Biru tua – Melambangkan perasaan yang mendalam. Bersifat perasa, bersikap tenang, bijaksana, tidak mudah tersinggung dan mempunyai ramai kenalan.

Biru muda – Warna ini melambangkan keteguhan dan bertahan. Bagaimanapun, penggemarnya sedikit keras kepala, sering bangga diri dan berpendirian tetap.

Kuning – Mewakili sifat kegembiraan, cukup santai, mempunyai cita-cita setinggi langit.

Kuning terang – Melambangkan sifat spontan dan toleransi. Begitu menonjol tetapi berubah-ubah sikap, suka berharap dan dermawan.

Hijau – Melambangkan adanya suatu keinginan, ketabahan dan keras hati. Mempunyai peribadi yang keras dan berkuasa. Warna ini mampu meningkatkan rasa bangga. Penggemar warna ini sering menjadi pilihan untuk mendapatkan nasihat.

Kelabu – Samar-samar karektornya. Kecenderungan lebih neutral.

Hitam – Melambangkan kehidupan yang terhenti dan memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan dan kerosakan.

Coklat – Suka merebut, tidak bertolak ansur, pesimis terhadap kesejahteraan dan kebahagiaan masa depan.

Ungu – Warna ini adalah campuran warna merah dan biru. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi selalu penuh harapan.

38 responses to “Rahsia Psikologi Warna

  1. aku suka warni warna,
    aku tau tiap warna membawa rasa nya masing-masing.
    tapi yang ini, baru ulasan yang lebih banyak..
    kayaknya bakal sering mampir, baca-baca di sini deh
    (tapi agak kurang familiar ma bahasanya :D , maklum aku indonesian )

    salam kenal, kak Haniey

  2. drunkenmaster

    hehe…aku suke coklat..tp aku orangnye penyimpan..suke mengalah..

  3. ASLM.SAYA SANGAT SUKA DENGAN WARNA MERAH JAMBU DAN BIRU

  4. aku suka banget warna ungu.sampe2 tmnku mengidentikkan ungu itu aku, tapi aku ngerasa gak sombong tuh, apa malah perasaan itu yang bikin imej bahwa aku sombong????

  5. warna kuning mang keren banget. Bener banget tuh, orang yang suka ma warna kuning super duper santai abis. merdeka!

  6. saya suka warna biru muda, karena warna itu merupakan salah satu ciri orang yang lembut, juga orang penyabar dalam menghadapi segala sesuatu dlam hidup

  7. ktorg suka warna warni especially pink n purple coz seumpama…..warna2….he2……

  8. Saya suka sekali warna biru…

  9. aku tertanya-tanya… mengapa peminat warna ungu di katakan smbong?? bnar ngak sich? aku harap kalian bisa memberi keterangan yng jelas lagi,

  10. Biasanya yang paling keren tuh orang klo dah pake baju warna biru.
    ya ga???

  11. reaLLy great! thx :)

  12. dian sukaaaaa bgt dengan yg namanya biroe….pokoke dian tu maniak yg namanya biroe…………….oh….biroe……

  13. aku suke warna LAVENDAR tp xde pun kat sini wahahah…

  14. mantanku sukaa banget sama warna hitam, namun kehidupan yang kini ia jalani adalah usaha dari perjuangan untuk kembali kejalan yang benar setelah sekian lama dia hidup dalam dunia yang hitam pula. saat ini hidupnya penuh dengan kebencian, kecurigaan dan emosi

  15. BathosaySiPembantaiKaumHawa

    menurut hitam adalah warna yang sebenarnya karena hitam adalah warna awal dan akhir jadi. Voltaire”Hitam…..”

  16. aq suka warna biru, tp qok aq orangnya pendiem yach??brati aq ga sesuai ma karakter warna qu dunkz..

  17. kalau boleh tau mengutip rahsia warna ni dari literatur apa?
    thanks :)

  18. hmm…aq cew yang ska ma warna coklat n biru tua, tpi aq orang@ ga’ ska kox rebut2 gto? apa pernyataan tentang warna ini bsa di percaya???

  19. i LUV “coklat” its look tasty…

  20. hmmm.. ad bnar nya…

    tp gk spenuhnya….

    jd klo qta penyuka wrna lbh dr 21 gmn…???

    sprti aq suka wrna biru, hijau dan coklat…????

    apakah sifetnya perpaduan ketiga wrna tsb…???

    thankz…. ^_^

  21. aku seorang yang kadang2 tidak memahami diri…
    dan aq juga suka lebih dari satu warna………
    gimana tuh????

  22. erm…camne lak yang suke warne oren/??

  23. gimana kalau sukanya warna HITAM dan biru.
    karena saya paling suka dengan warna itu…?

  24. i think la kan klo orang 2 x de warna yang dia suka dalam hidup cam ne pulak pas tu dia suka pakai warna apa dengan benda yg dia nak buat….

  25. bagi pandangan aku la kalau kte suke warna pelangi cam ne nak buat arr…colourful sangat….cute je klau kite lihat then rainbow is not a striking colour right?

  26. Saya suka warna merah, hitam dan putih..

    Bgmn dg warna putih? Bisakah anda terangkan?

  27. Warna memang sangat berpengaruh dalam kehidupan umat manusia. Ini adalah rahasia Tuhan dalam menciptakan alam ini penuh dengan warna warni.Dibutuhkan penelitian-penelitian yang lebih mendalam lagi, sehingga lebih banyak manfaat yang bisa diperoleh dengan memanfaatkan warna warna dalam kehiudapan.

  28. warna pink n hijau same gan kite…bg sye warne je taaapii x semstinya tepat dengan kedaaan sebenarya…

  29. sy sker wane biru n purple..
    menenangkan..

  30. qu suka warna merah dan biru….
    g tw knpa qu suka j m warna itu….

  31. klu saya, saya suka wrn hijau n wrn biru muda . krn wrn hijau mbuat aku smkin dekat sama tmbuh- tumbuhan

  32. Kl Warna putih gmn

  33. I like black..
    tp hidup sya epy je pown..
    hihi^_^

  34. klo aq suka warna pink tapi kalo masalah pakaian aq suka hitam
    yathisamawa.blogspot.com

  35. Saya suka merah. Jd,apa kesannya pada saya….wish I knew.

  36. WARNA BUAT SY TENANG…:)

  37. sy suka biru

Tinggalkan Jawapan

