Cinta Luka

Bersama hari-hari semalam yang penuh luka, kulalui hidup ini walaupun penuh derita dan sengsara. Ya, hari semalam telah mengenalkanku akan erti sebuah derita percintaan. Percintaan yang pada mulanya mengajar aku erti kebahagiaan mencintai dan dicintai, akhirnya memaksa aku menelan pahit getirnya perpisahan yang tak terduga.

Bukan kupinta pertemuan jika akhirnya perpisahan yang mendatang. Bukan kurayu untuk diriku dicintai jika akhirnya aku ditinggalkan. Benarkah kata janji itu hanya manis di mulut tetapi menjadi racun berbisa jika ia tidak dikotakan. Ataukah aku yang terlalu berharap untuk memiliki hatimu sedangkan engkau hanya ingin memainkan perasaanku? Butakah cintaku atau bersalahkah diriku yang terlalu mengharapkanmu untuk mengisi bunga-bunga cinta disegenap ruang hatiku.

Kutahu cinta bukannya paksaan dan paksaan dalam bercinta hanya membuat hati merana tapi cinta kita bukannya paksaan. Kita saling cinta mencintai namun hatiku merana jua.Benarlah kata-kata orang tua, cinta yang tidak disirami dengan bunga-bunga keikhlasan dan kejujuran akan menemui kegagalan. Apakah aku saja yang penuh ikhlas dan jujur mencintai dirimu sedangkan kau dengan sewenang-wenangnya  membunuh segala keikhlasan dan kejujuran dalam bercinta. Jika sesungguhnya dihatimu benar ada cinta untukku tetapi mengapa hatiku dilukai? Sedarkah kau bahawa luka yang engkau tinggalkan terlalu dalam dan amat sukar untuk aku membalutnya kembali. Aku tak tahu adakah aku mampu untuk menyembuhkan luka yang amat dalam itu.

Jika dihatimu hanya ada dendam untuk menyakiti hati perempuan seperti aku, padamkanlah ia kerana kelak ia akan membakar dirimu jua. Siramilah api dendammu dengan kesejukan cinta seorang wanita. Mungkin kau pernah mengalami betapa deritanya sebuah cinta yang tak kesampaian. Tetapi mengapa kau melakukannya pada sebuah hati suci yang amat mencintaimu? Sedarlah engkau sebelum engkau dilukai buat kali kedua kerana kepedihan dari kelukaan amat seksa sekali untuk engkau menanggungnya. Cukuplah sekali hati dilukai kerana luka untuk kedua kali hanya membuat diri serik untuk bercinta.

Cinta dicipta dan dianugerahkan kepada setiap hati insan bukan untuk dimungkiri kemudian ditinggalkan begitu saja. Cinta perlu dibelai dan dibaja dengan kemesraan dan kasih sayang. Tetapi jika hati telah tertutup untuk bercinta lagi, jangan sakiti dan lukai hati orang yang mencintaimu. Kelukaan yang engkau tinggalkan buatku, sesungguhnya telah mendewasakanku.

Terima kasih atas kelukaan itu, akan kurawat ia walaupun amat sukar untuk aku melakukannya. Doaku semoga akan terbuka hatimu untuk mencintai seseorang dengan keikhlasan dan kejujuran yang hakiki. Walaupun kelak gadis itu bukannya aku.

Aku yang terluka:
Aim, UKM, Bangi

About these ads

45 responses to “Cinta Luka

  1. sedih sekali bicara cinta luka ini…

  2. Ya begitulah cinta……..

  3. Adug ………. Keren Banget and Pas Banget Untuk aku Saaat ini Namun Sayang Ada Kata Kata Yang Tertuju to Perempuan (Wanita) Bukan Pria Seperti Aku Tapi Sungguh Kata Kata itu Benar Benar Pas Buat Aku Saat ini Berharap To Di cintai Sementara Kedua Orang Tua wanita yang ku cinta sudah setuju akan diriku Namun Sayang Sang Wanita Membuat Ku Kecewa To Kesekian Kalinya Perih luka Dulu Belumlah Sembuh Namun Mengapa kaa Tabur Kepedihan Duka Disaat luka ini Belumlah Mengering Sunnguh Malang Buatku Hatinya Keras Bak Bagai Baja Meluluhkanya Butuh Waktu Yang Panjang Walau Segala Coba Telah Kuusahakan Namun Terkadang Letih Lelah Berharap Tanpa Adanya Kepastian Namun Disin Aku Akan Menunggu Hingga Tibanya Waktuku to Memilikimu ANa…………… I Love U So Muchhhhhhhhhhhhhh Please Beri aku Sebuah Kepastian Yang Telah Lama Ku tunggu Katakan Ya Atau Tidak Cincin Sebagai Pengikat Telah Siap Ku pasangkan Di jari manis muuuuu Terimakash To “Cinta Dan LUKA’ Itu Mewakili Hatiku Saat ini………

  4. bagus sekali kata katanya setuju…. tapi cinta itu indah

  5. huuu pas banget ma kisah gw di kota kecil padalarang. kenapa luka itu tak ada obatnya????

  6. memang menyakitkan tapi semua ada hikmahnya..

  7. Woaaaaaaaaaaaaa…… Gue bwangedh nEh…. Hikz,,,, T_T
    Dia pergi ninggalin Q gitu ajah….
    Dia ninggalin Aku demi Cewek Laen,, dan parahnya lgi Cewek itu sohibQ sendiri…
    NYEBELIN BGT GAK SEH??? };-(

  8. hiks…
    hiks…

    So Sad!!!
    ku tau kau mencintaiku tapi apakah harus ada dia.haruskah kau menyimpan dendamu padanya dan melimpahkannya padaku.
    aku sayang tapi apa gunanya kau hanya percaya dia.percaya bahwa seorang wanita itu akhirnya menyakiti.Taukah dirimu bahwa kau telah menyakitiku.

  9. makasih wahai engkau yang melumpuhkan hati (Ninda) yang telah mengenalkanku akan arti sebuah derita percintaan, aku salah menilai mu selama ini. sakit hatiku memang saat engkau mencintai dia dan tak ada aku dalam kamus cintamu, sakit memang, sakit terasa dan begitu amat perih. namun rasa itu lebih baik saat aku mengerti bahwa senyummu adalah segalahnya bagi ku.
    makasih wahai yang telah melumpuhkan hatiku akan ku ingat selalu sampai akhir hayat ku. entah sampai kapan akan hilang perasan terhadap mu…..???

  10. cinta membuatku senang dan sangat bikin aku sedih..
    aku tak tau semua ini apa artinya..
    lelah juga bercinta..
    wahai cinta..kenapa kau begitu sangat menyakitkan aku…

  11. cinta.. nda jelas..
    habis bilang sayang ma gw sekarang kabur nda tahu keman arahnya..
    apa munya sebetulnya gw sampe sekarang juga nda tahu..
    syettt..

  12. waduh
    baru tau aku kalo ada wanita yang sebesar itu perasaannya
    aku punya pacar ehhh malah cuma mau main2 aja
    tapi aku sudah berusaha pertahanin
    apa mau di kata dia pergi

    semoga dia kembali lagi padaku

    ceritamu menyentuh perasaan,,, seee yaaaaaaa

  13. assalamualaikum…bile sy bace cerite awk,sy dpt rasekan betape pedihnye luke kat hati awk tu sbb sy penah alami situasi yg same…sy dl penah menyintai seorg wanita yg begitu baik bg diri sy dn die pn mempunyai perasaan yg same…mcm2 die penah kate kat sy seperti die slalu doakn yg sy akn jadi suaminye 1 hari nnti…tp,ucapan tu stakat manis di mulut shje bile mane stelah betemu dgn cinte lame die,die trus mengatekn yg die x pernah menganggap sy sbgi kekasih die slame ini dn die mahukn sy utk melupekannye…tike itu,sy dpt rasekn diri sy ni sbgi tmpt utk die melepaskn sepinye shje…org kate,jike kite menyintai seseorg ,x semestinye die akn menyintai kite…setiap kebaikan dn pengorbanan yg kite buat,x semestinye akn di balas dgn care yg same…mngkin di sini Allah S.W.T ingin mmberi kesedaran dekat kite sifat manusie yg sebenar…yg pergi biarknla pergi,sbb ramai lg yg kite akn temui slps ini..dn sy nk kate kt awk,kebahagiaan itu trletak di atas puncak bukit yg tinggi,ramai yg sedang mndaki dn ramai pule yg jatuh,hnye ketaqwaan serte keimanan yg ade di hati,menjadi kekuatan utk kite agar dpt smpi ke uncak trsebut…wassalam..

  14. sungguh terharu ku dibuatny…. berbankna sungguh paka2 yang ada di dlm ungkapan (AKU TERLUKA)… membuat aku menjadi lebih dewasa untuk menjalankan hidupan sehaian ku.. dn membuat hati akan lbh bermakna wlaupun ada oeg yag mencintaiku…

  15. It’s hard to remember how it felt before
    Now I found the love of my life
    Passes things, get more comfortable
    Everything is going rightAnd after all the obstaclesIt’s good to see you now with someone else
    And it’s such a miracle that you and me are still good friends
    After all that we’ve been through
    I know we’re cool
    I know we’re cool
    We used to think it was impossible
    Now you call me by my new last name
    Memories seem like so long ago
    Time always kills the pain
    Remember Harbor Boulevard
    The dreaming days where the mess was made
    Look how all the kids have grown, oh
    We have changed but we’re still the same
    After all that we’ve been through
    I know we’re cool
    I know we’re cool
    Yeah, I know we’re cool
    And I’ll be happy for you
    If you can be happy for me
    Circles and triangles
    And now we’re hanging out with your new girlfriend
    So far from where we’ve been
    I know we’re cool
    I know we’re cool
    C’cool, I know we’re cool
    I know we’re cool

  16. Duhai kekasih….kerana dia kau telah melupakanku.Sinaran matamu dan segala pahit manis yang telah kita lalui kau bawa bersamanya.Hilang bersama tangisan dan semangat cintamu yang membara di lubuk hati sewaktu kita saling memerlukan dahulu.Setiap api cinta yang membara kau padamkan bersama nian kasihku.Sukar untuk aku melalui hari2 berlalu yang berpura2 menyenangkanku.Hidup ini aku rasakan mustahil untuk aku hadapi.Mimpi2 indah tetap menjadikan aku seorang perindu dirimu.Aku tetap dalam lingkaran luka yang engkau cipta.Kau tetap tega melukai hati ini walaupun tiada ruang yang mengizinkan.Walau kau hilang bayangmu terus mencalar setiap sudut hati ini yang berdarah.Betapa pedih untuk menahan seksa yang bernama CINTA ini.Andai kau bahagia dengan derita yang ku galas ini.Aku masih setia mendoakan kebahagiaanmu.Kenape aku begitu rela menerima semua ini.Kerana aku sedar aku bukanlah diriku lagi.Mgkin cinta itu datang tanpa diundang dan perginya tak mampu dihalang.Tapi percayalah, aku masih mengingatimu.Aku berdosa pada si dia yang menyalakan kembali api cintaku yang telah terpadam.Yang tetap setia membalut luka hatiku walau terus berdarah.Dia telah hadir dalam hidupku membawa cahaya terangi lubuk hatiku.Tanpa setitik keringat jemu mengalir setia menemaniku.Setelah itu aku masih mengingatimu.Masa semakin menatap wajahnya untuk melupakanmu.Hati ini masih tak mampu merampas bayangan cintaku padamu.Namun kau terus membayangi cintanya padaku.Walau dia insan paling sempurna yang aku miliki tapi tak bererti buat sebuah KEHILANGAN.Dia menjanjikan syurga namun kau masih menguasai hatiku.Pergilah sayangku maafkan aku benarkan aku membawa diri ini jauh darimu agar aku mampu membahagiakan dia sepenuhnya.Tinggalkan aku agar Dia mampu membelai hati dan mengairi semula lubuk hatiku yang kontang.Maafkan aku izinkalah ku pergi….

  17. sedih sgt.saya pun baru putus tunang.dia ada yang lain….. tapi biarlah, dia bukan yng terbaik

  18. Setiap kita mencintai, kita harus siap untuk disakiti, walaupun luka yang tergores begitu dalam dan menyakitkan, ikhlaskanlah sesulit apapun dan sedalam apapun kita mencintainya, sesungguhnya Allah bersama dengan hambanya yang sabar dan ikhlas…duhh jadi sedih…ingat luka hati sendiri…untuk yang melukai hatiku (R…JS)….aku tlah memaafkanmu…tuk AIRN Semangat yahhhh….

  19. cinta memang indah tapi sunggug menyakitkan

  20. huarghhhh zzzzzzzzzzzz……………………………..

  21. JIKA TAK MEMILIKI APA YANG DISUKAI, SUKAILAH APA YANG DIMILIKI………….

  22. semoga bahagia bang,,ila xpernah salahkan abg,,
    hope abg bahgia dgn sidia,,
    jangan pernah menyakiti dia bang

  23. cinta luka sama dgn kisah hidup ku. sedikit pn tiada beza..
    cuma aku telah berkali2 terluka. 5 tahun penantianku akhirnya musnah..
    ku bangkit dari kecewa krn ku pikir masih ada yg terbaik untuk ku,ku tak takut untuk mencuba, namun setahun kemudia aku kecundang jua,dgn alasannya terpaka bertunang dgn sepupunya,walhal dia menipu kerana keluarganya menghubungi ku lantas aku kecewa…ku bangkit lagi untuk peroleh cinta kerana aku amat memerlukan insan yang mampu beri kasih sayang, namun genap setahun jua ia kecundang walhal telah beribu ku habiskan wang bersamanya… arggghhh aku terasa sakit sekali lg… hadir insan yang mampu merubah diriku.. bahagia bersamanya walaupun hatiku tidak terasa begitu mencintainya, tetapi bersyukur kerana ada insan ingin bersamaku, namun ia punah setelah 7 bln bersama, setelah semua insan dan keluarga tersenyum dgn hubunganku… hadirnya insan lama dalam hidupnya dan aku disisihkan..kemana pergi pengorbanan yang ku beri? tidak ternilaikah?
    aku begitu derita.. hati ku terluka dan bernanah yang amat parah…
    bantulah aku wahai insan diluar sana.. kini aku hanya menanti putera kayangan dambaan ku… biarpun ia tak akan muncul tapi ia mampu buat ku tersenyum walaupun aku tidak tahu samada ia wujud or tidak..
    wassalam

  24. Gw akan merasa bahagia jika apa yang selama ini gw harapkan tercapai dengan dia yang terindah ada di samping gw.Tapi rasanya semua kekuatan yang ada dalam diri gw tentang dia hampir melemah karena rasa jemu yang terus menjalar di seluruh organ tubuh gw. sekarang ingin semua yang pernah gw rasain hilang semuanya hingga tak berbekas sedikitpun hingga jika ada orang yang menyebut namamu aku lupa bahwa aku pernah hidup di sampingmu hingga aku lupa dengan semua harapan, impian yang pernah tercipta ketika kau ada di sampingku hingga aku lupa dengan rasa yang sampai detik kemaren masih ada nama kamu di otak, hati dan kenanganku hingga aku lupa kau pernah menjadi inspirasi dalam hidupku hingga aku melupakan semua yang pernah aku rasakan dan mulai sekarang aku mohon jangan pernah hadir kembali dalam hidup, mimpi maupun khayalku….
    kau hanya kenangan yang mungkin terindah sekaligus terpahit dalam hidupku…

  25. sayangilah org yang sayang pada kite…

  26. cinta ada lah suci tapi jika ia membuat kita terluka ia benar2 menguris perasaan kita.

  27. Aku pernah terluka dan amat terluka. Tiada ayat atau perkataan yang dapat ungkapkan kekecewaan yang aku alami. Benih kasih yang aku semai selama 4 tahun musnah dengan kecurangan jantan dayus yang tak berguna. Puluhan ribu aku habiskan untuk membantu menaikkan taraf hidupnya konon. Hidup2 aku pecayakan dia, rupa2nya mati2 dia tipu aku. Saat itu kesalan dah x berguna lagi. Walaupun aku kehilangan, tp aku tidak sendiri. Masih ada DIA YANG MAHA ESA. Aku dambakan rasa kecewa dan penyesalan ini padaNYA. Sesungguhnya DIA MAHA AGUNG,MAHA MENDENGAR, aku kini bahagia di samping insan tersayang yang amat menyayangiku walaupun hatiu pedih erana terpaksa memilih satu antara dua. F wujud di saat aku dlm kekecewaan. Menjadi pendorong dan semangat untuk aku lebih kental. Tp mana mungkin kami dapat bersama kerana dia sudah berkeluarga. Genap setahun aku terluka dgn jantan dayus tu, aku bertemu kembali dengan coursemate aku ketika di college dulu. Dialah kini yang menjadikan aku permaisuri hatinya. F sedikit kecewa dengan keputusanku, tp dari awal pertemuan dulu km telah berjanji andai km x dapat bersama, cukuplah aku sekadar menjadi ‘a sweetie sister’ untuknya. Aku bahagia sekarang. Tuhan telah ambil ‘si jantan dayus’ 2 kerana dia bukanlah lelaki yang tebaik untukku (itulah pujukan atau nasihat y selalu aku dapat saat2 aku mula kecewa dahulu). Tp itulah hakikatnya, aku kini digantikan dengan si dia yan amat menyanyngiku. Terima Kasih Tuhan dengan pemberianMU ini. :)

  28. Cinta sebagaimana bunyinya adalah satu perkataan yn amat susah difahami…..
    ianya datang bukan sekadar angin hembusan bayu yang singgah buat sementara
    …..amat susah jikalau hendak memterjemahkan cinta sebenarnya…..ianya lahir dari
    hati sanubari yn cukup intim…..cinta merupakan satu symptom yg amat kronik….
    cukup untuk seseorang itu hanyut dialam fantasi tanpa mengira batasan waktu……
    jadi amat susah untuk mewujudkan perasaan cinta sejati dikedua dua belah pihak…
    sbb itulah wujud istilah ” cinta pertama ingat sampai mati “…ya mmg benar…
    Mungkin ianya takdir illahi yg mempertemukan kita sesama insan sejenis…..kita
    mesti redha akan apa yg berlaku….mungkin ada hikmat disebaliknya….
    Mungkin selepas ini adik Aim mmg perit untuk bercinta lagi……tetapi percayalah
    hati seorang perempuan akan sepi tanpa cinta…..kerana mmg ditakdirkan perjalanan hidup seseorang insan bernama perempuan penuh dengan note note dan bait bait
    cinta…..kasih sayang…..belaian……pasti..
    Ingat jodoh dan pertemuan ditangan tuhan……dan jodoh kita ada disekeliling kita…
    sangat hampir……cuma masa dan ketika menentukannya…
    perkara yg lepas dijadikan pengajaran lantas membuatkan kita dewasa……
    membuat penilaian diri….untuk menghadapi cabaran yg mendatang……tumpu
    perhatian……focus…..dan bersabar itu penting…
    teruskan hidup……life must go on….there will be the day that comes to you…..
    and at that day u will say ” make my day “…….

    insan yg pernah dilukai……

    peace….
    brother bey….
    Texas Instruments Incorporated…..

  29. Pingback: Miza Blog » Blog Archive » Cinta terluka..

  30. barsabarlah …saya doakan anda akan menemui seorang yang lebih baik untuk awak…biarpun bergitu hidup harus diteruskan..saya percaya yang baik datangnya dari ALLAH…PERCAYALAH SAHABATKU..

  31. sayang lah insan yang mencintai diri ??? bersyukur apa yang ada pada diri dan terima seadanya..

  32. amat myakitkan andai diri tak dcintai..mgkin kita sama,tak dcintai oleh nya dgn seikhlas ati nya…

  33. Hmmm…sangat menyadihkan..

  34. “Semakin dekat dan semakin bernilai
    seseorang bagi kita,
    akan semakin besar pelukaan
    pada hati ini,
    jika dia mengecewakan kita.

    Ingatlah,

    Hanya orang yang kita percayai
    yang bisa mengkhianati kita.

    Maka dekatlah, percayailah,
    atau kasihilah orang lain dengan cara
    yang masih tetap memelihara
    kemandirian Anda sebagai pribadi
    yang damai dan kuat.

    Hanya Tuhan-lah
    yang tidak akan pernah mengecewakan kita.”

    Mario Teguh

  35. emang pas banget ntuk ku

  36. Bagus Luka di hati…
    Tdk Jauh beda DeNgN yg terjadi pd Diriq…

  37. Cinta memang berpengaruh besar pada kehidupan.

  38. hati sngt terluka,bila insan yg kita sayangi lebih mementingkan org lain…apa lah erti nya aku hadir dlm hdup nya,jika setakat perhiasan …bak penyeri tatkala kesunyian…aku pnya perasaan…aku bkn untk di lahirkan hanya untuk di sakiti…berdosa kah aku..meminta sedikit perhatian dr insan yg bergelar kekasih

  39. Mang benar cinta jika sudah ditoreh luka yg berulang ulang dan luka tu jd amat dalam sakit terasa dan sulit tuk mengemblikan cinta tu dng utuh lg…

  40. setiap pribadi tidaklah mngkin dapat hidup sendiri tanpa teman, pacar, org lian dan liannya?

  41. dekatkan diri kita kepada yg maha ESA..berserah..ALLAH saja yg dpt membalas segala2nya..bsabar..

  42. doaku hanya satu..d satu masa nanti hatimu pula akan dlukai seperti mana kau pernah mlukakan hati ku. S N..Amin Yarabbalalamin..

  43. wow…
    kata2 nya baguz and paz bgt buat aq skrg ne…
    lagi galau ugak,
    karna dh sekian lama aq menjalin hubungan dengan dia,
    dah gitu menjalin hubungan jarak jauh pulak,,,
    tapi sepertinya dia cuman bermain2 perasaan q aja..
    dan mungkin penantian ku ini juga hanya sia2..
    yaahhh sudahlah,Q coba untuk biarkan semuanya berjalan gitu aja..
    biarlah waktu yg akan menjawab semua ini..

  44. selagi akku msih sakit ,, akku ingin slalu mnyimpan kata” ini dalam hatii ..
    skarang hingga akku mati ”

  45. cinta itu bodoh n mnjijikan!!!

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s