Madah-madah Cinta

Cinta adalah sesuatu yang indah dan unik anugerah dari Ilahi.  Kita diberi peluang untuk menilainya dan pergunakanlah peluang yang diberi dengan sebaik-baiknya untuk melahirkan satu larian cinta yang indah. Seindah waktu ia diciptakan.

Cinta itu aneh. Sukar untuk ditafsirkan. Datangnya bukan dari paksaan, perginya pula tanpa kerelaan. Cinta itu penuh mesra dengan kasih sayang. Ianya perlu dibelai dengan kelembutan bagi menyerikan lagi keindahannya. Kekasaran boleh mencipta sebuah perpisahan.

Manusia kadang kala lupa, cinta adalah syarat berlangsungnya kehidupan perkahwinan. Malah, tanpa cinta, perkahwinan itu akan mati, ibarat rumah kosong tanpa penghuni.

Mungkin benar tatkala kita kehilangan barulah kita menyedari. Mungkin benar saat kita terluka barulah kita mengerti. Mungkin benar bila kita rasakan rindu yang sangat dalam barulah kita tahu seberapa besar makna dan erti seseorang bagi kita.

Cinta…Jika anda memilikinya, anda tidak memerlukan sesuatu pun yang lain. Dan jika anda tidak memilikinya,apa pun yang lain yang anda miliki tidak banyak bererti.

Jika kita kehilangan cinta, pasti ada alasan di sebaliknya. Alasan yang kadang-kadang sukar untuk dimengertikan. Namun percayalah bahawa ketika Dia mengambil sesuatu, telah Dia mempersiapkan sesuatu yang lebih baik untuk diberikan.

Cinta antara dua jiwa telah dikatakan boleh membakarkan semangat seseorang itu untuk memeliharakan akhlak yang mulia, memperbaiki pergaulan antara manusia dan menjaga adab dan keperibadiaan. Selain daripada itu, ia juga dipercayai dapat menghilangkan kekhuatiran dan ketakutan dalam hati, menjernihkan akal dan menyucikan jiwa kita. Tetapi, cinta juga merupakan ujian, godaan dan cubaan kepada manusia kerana ia merupakan pertarungan dan pertimbangan di antara akal dan rasa.

Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan,mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta,mengapa cinta itu semakin sukar utk dimiliki? Cinta umpama kota kristal, indah di penglihatan , derita di perasaan….

Cinta tidak berupa tatapan satu sama lain, tetapi memandang ke luar bersama ke arah yang sama.

About these ads

143 responses to “Madah-madah Cinta

  1. Cinta tak semestinya bersatu..Menanggung derita sehingga hari ini..Elakkan jatuh cinta lagi..

    http://rm1juta.wordpress.com/

  2. cinta kepada Allah adalah cinta yg abadi..kerna kita takan dikecewakan..takkan ditinggalkan…kita takkan pernah hampa dlm mencintaiNya…so,berilah hati anda kpd Allah,yg tahu menghargai cinta kita drp memberi hati ini kpd manusia yg hanya tahu buatkan kita terluka..(^-^)..

  3. Kata orang,cinta itu jangan dikejar,kalau dikejar ia akan lari tapi bila kita lari,ia pula yang mengejar kita.
    Buat kekasih hati,ketahui lah betapa diri ini begitu mencintaimu dan mengasihimu untuk selamanya.

  4. C.I.N.T.A……..em entahlah…macam ner rasanya?indah?happy?sedih?…x tau la. ku sedang ternanti-nanti,tertunggu-tunggunya sebuah cinta.cinta tak akan dapat kalau tak di cari dan tak akan datang bergolek,……so usahalah mencarinya dan jangan berputus asa seperti diriku ini…

  5. Daku dah kenali begitu ramai gadis dalam hidupku..Dan banyak kali juga ku suka kepada gadis yang manis n menarik hati. Namun, perasaan ku kali ini berbeza sekali.. Sekaligus buat ku berubah. Menjadi lebih tenang, tenteram. Penuh dengan perasaan cinta, bersama komitmen untuk memiliki dia secara sah. Walaupun pada mulanya layanannya pada ku hambar, cool, n dingin, namun ku kejari juga. Dengan penuh tekad.. Sepanjang masa ku ingati dia, n sentiasa ucap sayang n cinta ku padanya di dalam hati ku, walaupun dia tidak mengerti.. Wahai angin, sampaikan salam kasih n rinduku serta cinta ku kedalam hatinya. Sesungguhnya aku benar-benar ikhlas menyintainya!!!

  6. cinta……kadang-kadang membahagiakan..kadang-kadang menyakitkan… entahlah..sukar nak ditafsirkan..bila tengah bahagia, semuanya indah.itulah nitmatnya…tapi bila bergaduh, semuanya benci..tapi itu hanyalah sementara..
    TAPI cube rasakan bila dah putus cinta..bila kita tengah terlalu sayangkan seseorang…ketika itu kita amat perlukan dia…adoi!!!!! cam dah xbermakna lagi hidup nie…ingatlah…kita tidak boleh menyerahkan seratus peratus hati kita pada insan yang amat kita cintai itu kerana dia belum tentu jadi hak milik kita untuk selamanya…………..

  7. nana.c.i.n.t.a_angelscrew

    cinta..mcm2 rase ble kite bercinte..tp yg pentg cyng orng yng kite cinta2 seikhlas hati even die x tau dlm nye cinta kite..coz cinta yg ikhlas akn berpanjngn..cinta wat kite bahagia and sometimes terluka..bkn cinta nmenye kalo x prnh rase cmburu or jeles..tp yg plng pntg cintai lh orng yg kite cinta itu dngn jujur n trime dia seadanya..
    Aku ingin engkau slalu…
    hadr dn temani aku..
    dsetiap lngkh kau meyakiniku..
    kau trcipta untukku..
    mski waktu akan mampu ..
    mmggl sluruh ragaku..
    ku ingn kau tahu
    ku slalu milikmu
    yg mncintaimu…spnjg hidupku..

  8. “Tuhan tahu rasa hati kita. Tuhan dengar keluhan kita. Kalau kita tak lupa dia, dia tak lupa kita. Di tangan dia ada ‘kunci’. Dan, kita ada pilihan sama ada mahu dapatkan kunci itu atau tidak. ”
    aku setuju sngt dgn kata2 nie…

  9. cinta????
    bagi aku menyakitkan,meluat…
    aku sering dikecewakan…….
    byez22..
    aku solo molo…

    • jangn memilih di antara dua cinta,yang menyulitkan diri sendiri,cinta itu penyemangat hidup bila nsaling menerti,,,,

    • cint mmg byk cbrn….
      dkecewakan bkn mnjadi alsan utk kte brpts asa…
      ..sbliknya ia adalh 1 ujian yg ingin thu bwha skuat mne
      ..ksabran kte..cnta kte akn trcabar…shinggalah kte akn tmukn org yg sjti….

      • amboi2…..!kenapela jiwang sgt2…aq pon bcinta..tp aq xnak menyintai org nye dulu..biar dia yg menyintai dulu.kte harus bwaspade………cintai Allah..harus!!mak ayah jgn lupe cintai diaorg tau.messssti!

  10. CINTA…..suatu anugerah yg dikurniakan oleh Allah dalam stp hati manusia…. semua org mahu mencintai dan dicintai… mencintai seseorang suatu keindahan… manusia yg memimpin cinta bukannya cinta yg menguasai manusia… kalau kita sayangkan seseorang biarkan dia pergi, terbang bebas…sebebas burung diangkasa.. kalau dia adlh jodoh kita…dia pasti akan kembali walau sejauh mana pun dia pergi… ibarat ombak yang setia pada pantai….

  11. jangan mudah mempercayai cinta, kerana kita akan menderita apabila ditinggalkannya…..

  12. kekasih, xkan ku berhenti mencintai dirimu sebagaimana jarum jam ini yang xpernah berhenti mengejar masa…(lainlah kalu beteri habis)
    ketahuilah kekasioh bahawaku amat mencintai dirimu yang satu…
    benar, ada cinta lain sebelum kau tetapi, aku dapat rasakan bahawa kau terjadi utk diriku… jgn buang aku lagi!!! buat sang kekasih….daripada sang mentari…

  13. cinta..????? aku pernah merasainya….indah rasanya….setiap detik dan saat, ku asyik merasakannya….sukar utk di pinggirkan….kesetiaan dan kejujuran adalah nadi sebuah cinta….tetapi,setelah ku di kecewa,amat sukar ku lupakan dia walaupun aku di luka….
    tak pernah terdetik pun walau sekali utk melupakannya….hingga kini, walaupun dia bersama insan lain,namun hatiku tetap pedanya kerna aku tak kenal apakah ertinya CINTA SEBENAR….ku pegang cinta ku ini utk mencari maknanya CINTA…

  14. peganglah cinta yg kau rasa itu kerna bagiku,aku tidak tahu makna cinta sebenar….
    mungkin serupa spt kamu,kerna tiada siapa dpt mengungkap makna cinta sebenar…..

  15. cinta.. suatu yang unik.. tetapi ramai manusia lupa akan keunikannya… setiap insan di dunia ini amat memerlukannya.. hargailah cinta kerana cunta manusia bahagia.. tanpa cinta manusia sengsara…

  16. hai…..sy jg pernah rasa mcmna rasanya bila jatuh cinta,sedang bercinta dan kecewa bercinta …sakitnya hanya Tuhan yg tahu…btl apa yg korng semua kata.cinta ni memang ada pahit manis nya…..so kenalh sabar…tp ku ni lemah jg…hr2 rasa cam nak nangis…sedihnya coz sy tngah terluka…he…he…oklah nanti jmpa lg ….bye…

  17. ciNta iBaraT OmvaX daN PNtai.jikA T.da KpsTiaN cnTA AKn BraHRLh cNTA Kta.

  18. cinta itu kambing..ia akan memakan rumput dimana saja apa bila ia melihat rumput itu..
    cinta itu bodoh.. ia akan jadi bodoh selama lamanya wkakaka

  19. Pingback: disini aku meluahkan segalanya… » Blog Archive » Apa itu cinta??

  20. cinta?? aku amat terluka kerana ia.. benar kata org,jgn terlalu menyintai sesuatu itu kelak ianya akan menjadi kebencian pada kita..aku dgn dia kini saling membenci yg amat sgt dan x kan mungkin kembali bersama…namun aku selalu terkenangkannya dan sukar melupakannya walaupun kami ibarat musuh ketat..bertahun bercinta tp kini kami membenci satu sama lain…..

  21. mengapa di dunia ini ada cinta bila dengan adanya cinta itu kita pun menjadi sakit….?
    meskipun seorang Mahatma Gandhi mengatakan “Dimana ada Cinta Disitu pula ada kehidupan,,,,” Tapi apa yang di dapat bila dari cinta itu kita pun terluka………????

    “Seseorang yang sedang terluka…”

  22. aloha???kite org tak ada komen,jawapan dah ada,tpi sebabnya tak ada?????cuma ada pilihan

  23. cinta terlalu indah untuk dilalui, cinta juga terlalu perit untuk dilewati,
    cinta mengajar kita erti bahagia, cinta juga membuat kita kecewa,
    cinta menjadikan seolah2 dunia milik kita, cinta juga seolah2 tidak punya apa2,

  24. putra al- fateh

    cinta?? mana ada cinta suci sejati zaman ini jarang dan jarang dan rasa tk mungkin aku kutemui…ada apa dengan cinta?

  25. Cinta……………………………Percayakan pada Tuhanmu, karena semua rencana Tuhan indah untuk makhluknya walaupun Proses mencari cinta itu susah menurut kita tapi akan indah bila saatnya tiba…

  26. cinta sentiasa wat aku terluka..bahagia bila memilikinya derita bila kehilangan nya..seksa yang ditanggung seumur hidup kan berparut d hati……

  27. cinta tu sesuatu perasaan yg halus muncul dlm setiap insan.
    sesuatu yg sukar nak dijelaskan dgn kata2 hanya yg pernah melaluinya tahu apa erti cinta.

  28. kerana cinta aku jadi tak mnentu..
    abaikn smua jnjiku pd driku sndiri,demi mngejar cinta yg tak pasti..
    sngup mngorbankn bnyak wang dan masa demi dia,sdangkn aku tak prnah tahu prasaan dia trhadapku..
    di majlis hri jdiku..dia mmbritahuku yg dia sygkn ssorg..yg pstinya bkn aku..
    aku trduduk mnymbah bumi..hatiku bgai dihiris hlus..
    aku mlu dgan driku sndiri..mlu dgn jnjiku..cinta mmbuatkn smua pndirianku hilang..
    dan skrng aku jd seorg yang players..

  29. cinta….Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan, mengapa pengorbanan itu bukan nokhtah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta, mengapa cinta itu semakin sukar dimiliki? Cinta seumpama kota kristal indah di penglihatan derita di perasaan…..maya

  30. kehilangan orang yang ku cintai amat memberi kesan yang mendalam buat diriku… tanpa ku sedari daku telah menjadi seorang gadis kejam… daku membalas dendam terhadap kesemua lelaki yang jatuh cinta denganku… adakah ini dikatakan kekejaman? kini… dua lelaki sedang menunggu cintaku untuk dijadikan sebagai teman hidup mereka sehingga ke akhir hayat… daku amat menyayangi kedua-duanya… tetapi… apalah daya ku untuk memiliki kedua-dua mereka… daku tidak sanggup mempermainkan perasaan mereka… kini diriku di dalam dilema kehidupan… tiada kata noktah yang dapat ku capai…. semoga apa yang daku jelaskan disini dapat kalian jadikan pedoman seorang wanita sepertiku….

  31. cinta amat mahal takrifnya..itulah yg difitrahkan oleh Allah kpd hambaNya..Cinta hnya tertulis pada perkataan, tp gagal dilihat pd zahirnya..kerana cinta itu adalah tanggungjawab dimana wujudnya kesetiaan & kjujuran yg bersatu di dalamnya..ingat pada yg 1, jujur pd yg setia, setia pd yg kasih, kasih pd yg rindu, rindulah pd yg menyangi & mencintaimu…..

  32. cinta???..mcm2 makna bleh diungkapkan..aku jga pernah merasainya..tp kte kna tabah wlau bgaimana dia dtang sekalipun…

  33. cinta adalh anugerah TUHAN…..stp org akn jth cinta tak mengira usia.
    aku jg prnh merasainya……..tp dlm percintaan kite hrs tbh,jujur,tolak ansur..dan memahami antara satu sm lain.
    setiap pertemuan pasti ada perpisahan……..janganlh ia di kesali
    pasti ade hikmah di sebaliknya………..

  34. “cinta itu ibarat kentut……………………………dilepas takut di tahan sakit….”

  35. cinta ibarat pasu antik..sukar ditemui…sukar diperolehi ttp sng skali utk jth b’derai…jgn krn cinta kita gugur dr medan p’juangan….dan jgn krn cinta juga prinsip kita menjadi larut dan cair…

  36. Cinta umapama kurap,makin digaru makin sedap.
    “Penyakit rindu Semakin diubati semakin bertambah”

  37. CINTA TEMAN HANYA SEKETIKA,”
    CINTA IBU BAPA SEPANJANG HAYAT,”
    CINTA ILAHI KEKAL ABADI,
    BERCINTALAH DENGAN KEKASIH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG”
    KEPADA-NYALAH PUSAT SEGALA KEINDAHAN DAN KECINTAAN..
    SEPERTI DALAM LAFAZ BISMILLAHIRRAHMANIRAHIM,
    DENGAN NAMA ALLAH YANG LAGI

  38. saya rasa cinta itu terlalu sukar untuk di fahami..adakah cinta itu di nilai dari hati budi atau paras rupa?saya lihat kini cinta hanya di nilai dari paras rupa semata2..knp ini yg terjadi???tiada ruangkah untuk insan yang kurang kecantikannya untuk bercinta????setiap insan hanya inginkan cinta yang sejati…begitu juga saya…bilakah agaknya cinta yang benar2 sejati itu hinggap di dalam jiwa yang benar2 inginkan ksh sayang itu?hurmmm…

    • cinta bukan dipandang dari segi kecantikan,,tetapi cinta dipandang dari keikhlasan hatinya…. jika tiada keikhlasan di dalam percintaan,,maka tidak sempurnalah sebuah percintaan itu…

  39. cinta amat sukar ditafsirkan..
    cintailah pada yang sudi…
    kerana kita akan bahagia..
    sesungguhnya..
    dicintai adalah lebih baik dari mencintai..

  40. assalmualaikum..kadang kdang cinta ni dugaan hidup yang manis dan ada jugak yang pahit..pandai pandai la membuat pilihan……jangan jadi macam saya..pandai pandailah menilai yang baik dan buruk ok….saya ni amat keseal dan sedih fengan apa yag terjadi dan jadikan saya sebagai tauladan ok….jauhi orang yang mainkan kita

  41. cinta itu indah..tapi menyakitkan…hembusan angin lalu membuatkan jiwaku terasa sunyi..biarpun..cntanya.tidak hadir dalam jiwaku lagi…

  42. asri ibrahim

    “CINTA YANG TERBINA BUKAN SEPERTI KUNTUMAN BUNGA,TETAPI PERSIS TASBIH YANG ADA AWAL TANPA PENGHUJUNG DI CANTUM DEMI CINTANYA,DIRATIN DEMI REDHANYA”

  43. cinta?????

  44. cinta…..satu perkataan yang mudah dilafaz, tapi sukar untuk dihayati…cinta adakala mendatangkan kegembiraan dan adakal mendatangkan kesedihan…aku redha kerana cinta adalah permainan hidup ada pahit dan manis….walaupun hati ini sering terguris kerana cinta.

  45. cinta itu indah bagi yang benar-benar menghayatinya, cinta itu pedih bagi yang pernah disakiti…Namun janag pula serik untuk bercinta kerana tidak semua cinta itu menyakitkan

  46. Cinta itu indah bila kita disayangi..
    Cinta itu pahit jika kita dilupai..
    Tanpa cinta hidup ini sememangnya sepi….

  47. cinta kenapa engkau datang dan pergi dari ku,dalam hidup tak pernah ku bercinta dengan insan yang bergelar isteri org,tapi entah megapa pintu hati ku sgt meyayangi mu,ku faham ku megerti perbuatan ku ni salah,tapi apa guna dikau berkawen dengan dia sedang kan asik bersedih,sayang sesungguhnya aku mampu menunggu diri mu walau pun iya seribu tahun lagi.

    sayang kau fahami lah hati ku ini,aku tak mampu nak terus kan hidup ini tanpa kau disisi,walau pun ada kalanya aku ada memarahi diri mu..tapi dalam hati ku sikit pun tidak meyimpan perasaan gera,marah,benci atau sebaliknya.

    dlm hati ku ini hanya ada perasaan sayang yang tidak terhingga terhadap mu,ku sanjung dan ku belai diri mu ..dan ku tatang dikau umpama minyak yang penuh..sayang kau famahi lah diri ku ini.

  48. mengapa membenci cinta? padahal cinta tidak bersalah. oranglah yang patut dipersalahkan..

  49. cinta??
    love??
    dlu aq benci dnga prkataan CINTA..
    mmg teramat benci!
    kerana cinta ini menyakitkan dan dgn cinta kite buta!
    tpi ..
    aq pk2 bleq ..
    bkn cinta yg buta ..
    tpi kita yg buta ..
    krn ta taw mne bek , mne brok ..
    tpi …
    skunk ..
    aq dah mndpt cinta yg sejati …
    bkn cinta nfsu ..
    aq brsyukur ..
    krn allah telah mgirim kan aq
    seorng laki yg sgt baek ..
    mmhami aq dan jjr n ikhlas ..
    dan aq brharap ..
    cinta aq kali ini berkekalan ..
    “walaupon engkau bkn yg prtama,,
    tpi aq yakin yg engkau terakhir “

  50. salam semua…. cinta, setiap orang pernah mengalami situasi ini. aku pun begitu. ingin menyintai dan dicintai. setelah sekian lama aku menunggu cinta, akhirnya ia datang tanpa aku sedari.perkenalan seminggu telah membuatkan aku terus menjalinkan hubungan yang serius.mungkin ini lah yang dinamakan jodoh.insya-allah, 27.12.2008 aku akan sah menjadi isteri kepada seorang insan yang benar2 ditakdirkan buat diriku…kepada yang pernah kecewa dalam bercinta,,,, jangan biarkan diri anda terus dicengkam kesedihan kerana suatu hari nanti pasti ada insan yang telah diciptakan oleh tuhan sejak azali lagi.

  51. Dulu aku benci dengan cinta…..tpi enth mgapa tiba2 pin2 ati ku tbuka smula utk trima cinta…..

    • aku xbencikan cinta..cuma aku benci mohd sahrol bin mohammad isa je…dia berjanji tuk cintakan aku tapi dia yang berpaling pada cinta lain..

  52. cinta ibarat satu perasaan indah bila dimliki disayangi dan terasa diri dihargai.datangla insan lain pun kutetap mencintainya.namun ku khuatir adakah perasaan ini sama seperti dirinya.xdapat ku bayangkan bagaimana ku terima kenyataan jika apa yang kurasakan ini tidak sepertinya.perasaan yang lahir dengan kasih sayang suci aku takut sekiranya cinta yang diberikan bukan seperti yang kuharapkan.adakah cintanya milikku……………….bukan aku tidak mempercayainya…namun kealpaan dia terhadapku membuatkan ku sangsi perasaannya terhadap aku.adakah aku yang terlalu mengharapkan kebahagian??aku hanya insan biasa yang dikenali sebagai perempuan.apalah dayaku untuk ku buktikan betapa aku memerlukannya dalam hidupku….bagaimana untuk ku buktikan betapa aku menyintainya….dia insan biasa yang datang dalam hidup ku……namun ku tetap menerimanya dengan seikhlas ati walaupun ada insan lain yang cuba membuka pintu hatiku..aku tetap setia menantinya.dan sentiasa berdoa agar dia menjadi milikku suatu ari nanti………………………….

  53. LOVE IS CINTA

    tiada sepa yang dapat menafikan bahawa ia tidak mengerti makna itu, kerana setiap insan telah mengalaminya. CINTA bukan la permainan hidup tetapi cinta adalah jambatan untuk membina sebuah istana cinta yang akan membawa sebuah sinar kehidupan untuk keluarga pada masa akan datang dan di sana juga la LOVE akan timbul untuk mengeratkan lagi makna LOVE IS CINTA.

  54. CINTA benar-benar telah mengubah hati dan perasaan diri ini..sebelum ni aku selalu bermain kayu tiga atas dasar ingin berseronok dengan cinta namun selepas ditemukan dengan dirinya,aku menjadi semakin matang dalam melayari perasaan cinta..hari ni aku akan meluahkan segala yang trbuku dalam hati ini..membiarkan dia tahu betapa diri ini menyayanginya dengan segenap hati.

  55. insan kerdil [assya]

    cinta-mncntai tak smestinnya mmiliki…
    jika kita mncntai seseoranng,kita akan sntiasa mndoakaannya wlaupn telah terpisah dan tiada disisi. mmg sukar mlupai cnta setelah mnyayanginya. tpi cinta akan hilang bersama masa. cinta akan hidup bersama dgn waktu,pbila waktu e2 mati,maka matilah cinta suci e2. cnta adalah keabadiaan dan knangan adalah hal yg terindah pernah dialami sewaktu bersamanya. abadikanlah rasa cinta e2.. percayalah,disebalik cinta luka e2 psti ada hikmahnya,yakinlah!

  56. jgn sekali mencuba ikot nafsu dlm pecintaan
    kerna sekali anda mencubanya
    pasti anda menghendaki nyer lg..
    kerna ia nikmat sebuah syuga
    biar nafsu itu di ikat dgn tali pernikahan yg sah

  57. mencintai allah lbih man faat dri mencintai dunia ini..
    nikmat yg berikn lbh besar…

  58. cinta boleh mmbuat seseorg menjdi gila,yg kaya menjdi miskin,
    kerana terlalu taksupkn akan cinta didunia

  59. CINTA…
    Jgn tggalkan org y kta Syg utk org yg kita Suka kerna oRG yG kita suka akN TinGGAlkan kita utk oRg yg mEReka Syg..jGn cuba dapatkan apa yg kita sYg, tapi Sygilah ape yg kita ada sekarang…

  60. cinta itu memang indah jika dijaga bersama.. tapi cinta itu juga banyak mngecewakan aku..

  61. saya suka baca dah kumpul madah. cinta itu tidak buta.. tapi orang yagn bercinta itu sebenyarnye buta kerana tidak memamahi erti cinta dan perngorbanan di sebali cinta sejati

  62. cinta?.. aku sering tertanya-tanya apa itu sebenarnya cinta… cvinta sesuatu yang indah pada zahirnya namun derita di perasaan…

  63. aku tertanya-tanya… apakah aku berpeluang memperoleh cinta?.. cinta yang suci bukannya cinta yang berdasarkan nafsu dan kebendaan semata-mata… hidup nie peliklah… hidup nie takkan lengkap tanpa cinta dari insan yang kita kasihi..

  64. cinta…..terkadang membuat kite menjadi alpa….lupa segalanya….terkeliru dlm menilai erti cinta sebenar….makna cinta….terlalu payah untuk dimegertikan….

  65. cinta…anugerah ALLAH y x terhingga..cintai lah die sepertimana kite mencintai diri kite sendiri..tp beringat tiada cinta y lebih mulia melainkan cinta kepada y maha esa…cinte memerlukan kejujuran dan kepercayaan dari kedua2 pihak..cintai lah die sepertimana die mencintai kite…hargai lah cinta anda

  66. hye..cinta itu xbley dilihat oleh mata,xbley didgr oleh telinga,xbley disentuh oleh tgn…TAPI bley dirasai oleh hati yg jjur dan ikhlas dalam mjalani sebuah cinta

  67. bagiku cinta itu menyakitkan….menghancurkan…tiada istilah cinta dlm hidupku lagi.kejujuran yang diberi hanya satu khancuran yg diberi.

  68. memang betul apa yang dikatakan kebanyakan orang. cinta kadang-kadang indah dan kadang-kadang menyakitkan. cinta juga mematangkan saya dalam segala hal dan perkara. cinta itu memang fitrah dalam kehidupan manusia. hadapilah dengan tabah dan sabar sebab manusia akan tetap melalui pahit dan manis dalam kehidupan.

  69. cinta datang tanpe d duge,cinte gak pegi tanpe rela…adekale cinte memwat diri tersekse…dari itu cinte dipanggil bise!!!

  70. klu btl cinta itu indah..
    knp adanya derita..
    knp adanya kesedihan..
    knp adanya perpisahan..

    cinta!!

    spe yg blh tafsirkan CINTA…

  71. love is hardwork… n hardwork sometimes hurt…

    “dua orang yang saling mencintai..
    pasti akn bertemu..
    entah melalui jalan y betapa jauh…
    akhirnya masih akan balik…”

  72. Ada cinta tapi tiada kejujuran….
    Ada kasih tapi tiada kesetiaan….
    Itulah lumrah percintaan…
    Cinta yang paling kekal adalah cinta kepada Allah s.w.t..

  73. cinta??
    cinta itu indah..
    cinta itu gila..
    cinta itu sakit..
    cinta itu gembira
    cinta itu sedih..
    cinta itu buta..

  74. entahlah.memiliki cinta yg buat kite hepy bkan mudah.cintai seseorang tidak bererti kite memilikinya

  75. 24/2/08-na2 pnh couple ngn dak p.png.slma 6bln phbgn kmi sykr alhmdllh suma b’jln cm biasa.tpi………….
    strt bln 7 cm2 dgaan y mndtg.cnta kmi d tntg kuat olh org 2a kmi ats alsn ingn mnjga air mka pda msyrkt…pda bln 7 jgk na2 mlgkh plg ke kpg hlmn d prk….tpi tnpa d duga phbgn kmi beakhir pda 18/7/08 pda ary jdi ku….ini smua tjdi coz dia ingt na2 crg pda dia pdhl na2 stia ngn dia….smpai skrg na2 xdpt g lpakn dia

  76. c.i.n.t.a ada apa ngn cnta!!! adkh mmbhgiakn/mngcwakn aty & prsaan y d glr wnta??kdg2 llki ini mengangap wnta n sbgai bju y mdh d buang & amk…d mna trltk prsaan y bglr seorg llki sejati????hdp ini pnh ngn kepura2an….mlt mns bkta tpi aty x seindah bcra y d lmparkan…mgo suatyu ary nnti kn trbka insan y bnma “ez” agr bertaubat dpd memainkan aty & prsaan wnta…smga kau sdr kslpn mu akn meruntuhkan sgla kbhgiaan nya

  77. cinta tak bisa memiliki,tapi harus di hargai dengan perasaan dan kasih sayank,,,,

  78. cinta bagaikan ombak bila tak saling mengerti,cinta adalah dua sejoli dimana cinta saling memberi,,,

  79. zatie & hafiz- love forever
    hehehee…

  80. cinta dgn niat yg baik,
    past d berikn cinta yg terbaik..
    salam..

  81. male 0174269435

  82. aku menyulam cinta 5 tahun da..akhirnya tahun ni jdi penghujung cinta kami..dia memilih tuk bersama org lain..

  83. cinta itu indah..x dpt d’gambarkan dengan kata2..alangkah indahnya jika memiliki cinta sejati..kesetiaan yang dipertaruhkan..tetapi jika perpisahan yang trjadi sengsara, sakit nyer..hanya tuhan yang maha mengetahui..semoga ku temui cinta yg sejati..

  84. hurmm….bagi akuh cinta ni sgt memenat an….bila ada cinta kita lupa sapa kita…..cinta ad ar 1 benda yg pling tewok yg pena akuh ad!

  85. rase indah ble dicintai tp ase sket ble dlukai,
    ada ape dgn cinte??
    cinta itu pnuh dgn kmanisan ,tp dsbalik kmanisan itu terpalit sribu kphitan.

  86. aku,couple dgn dye….
    aku syg dye,aq ske dy…
    tp ape asenye jike dye ckp dye plih aq coz aq same
    face dgn org y die mnat…??
    that mean,dy xske aq,klo aq xd upe aq skunk,mst dy da cmpk aq kat mnew2…tp… skunk,pompuan 2 mncol blek..
    aq tgk bf aq mcm da nak mnx brek…dye jhat!!!!

    • aku baru jer kaple ngn dak nie…
      mase baru kaple pangai ok jer xder lak nk maki2 aku xtntu pasal…
      tp smenjak2 ni aku sering dimaki oleh dye…
      aku dgr jer ckp dye xpnah pon nk bangkang ape yg dye ckp…
      smpi skang aku tertnyer???
      btol ker aku ni cinter yg dye cari slame ni…

  87. hurmm…..aq pnh cple cblm ny….tggl 28/11/09….ktwng tr4se mmtskn hbgn ktwng………..ats cbb yg xdpt nk delkkn…….2 arie ps2….ad swng lki mncul lam idoup aq……mlenyer sbg kwn bse…..ps2 abg agkt…….ps2 ttbe jew dye mluahkn prsn pd aq…..dye ckp dye cyg aq lbey dr swngt adk……dye tataw 6pe smer ny jdik….mse 2 aq stll xley tme dye cz aty aq mch pd xbf aq….tp lme2 aq tme dye……..bkn utk mngisi ksnyian aty q……tp krn aq tol2 cntekn dye………dye bri hrpn pd aq…….dye jnj xkn sia2kn aq….akn stie pd cnte ny………tp aq dtglkn…….cbb nyer……dye xlyak tuk aq………dye ckp…..,,,crilh owg yg bley bhgiakn awk lbey dr sy……………………………………………………………………..

  88. cinta? ak tak tahu apa makna cinta bagiku, ak memiliki cinta tetapi ak tak pasti dgn perasaan ak sendiri. cinta kdg2 membahagiakn n kdg2 terlalu menyakitkan.
    t’detik di hatiku utk pergi jauh darinya namun seakan2 ada sesuatu yg m’hlg ak dr b’buat demikian.. cinta? sayang? takut? simpati?… ak buntu…

  89. bgku cinta itu biasa jer xde yg mnarik…………….

  90. rabiatul adawiyah

    hmm.. aku telah jatuh cinta.. tp kebahagiannya cuma sementara.. cintaku bnyak juga terpaksa mengorbankan air mata.. kerana aku telah jatuh cinta.. mmakna cinta sgt complicated.. kerna cinta kta bahagia.. kerna cinta juga kita binasa.. yg menguatkan diriku kini adalah cintaku pd yg esa.. jika tuhan itu menarik satu cinta daripadaku, pasti akn ada cinta yg lebih indah.. Alla itu lebih mengetahui ape yg terbaik untuk hambanya.. kalau pengorbanan boleh menyelamatkan cinta, adakah salah aku berkorban??
    ttp smpai ble?? sampai ble aku ptut membiarkan diri ini terus terluka oleh cinta.. namun kekuatanku untuk melepaskannya tidak sekuat mana.. aku masih lg mengharap cinta ini bahagia untuk selamanya.. Ya Allah, aku mengharapkan cinta ini seperti aku mengharapkan keredhaan darimu, kau berilah aku yg terbaik, sesungguhnya, aku menerima segala qada’ dan qadar Mu Ya Allah.. Amin…

  91. cinta sesuatu yg indah sbnarnya….namun sesetgh pihak kdg2 mangambil sikap yg enteng dalam menagani cinta maka terjadilah pelbagai pekara….
    cinta i2 indah jika dirasai dgn jiwa dan akal yg waras dan bukan bertuankan nafsu semata2…

  92. iela syg anan

    aku sayang gler nk mati ar kt pkwe aku ni…aku twu dy pn syg aqq cgt2…..huhu

  93. Perlu ke kita jatuh cinta? Adakah cinta itu wajib untuk kita???? ramai orang yang bunuh diri kerana cinta… kenapa orang ramai kata cinta itu indah?

  94. cinta tak perlu dipaksa..
    ia akan hadir secara sendiri tanpa kita sedari..
    cinta tak perlu di beri..
    kerana cinta itu wujud didalam setiap hati..
    kita tidak boleh calahkan cinta andai kecundang dalam percintaan,
    mungkin ada hikmah sebalik kejadian..
    kita juga tak boleh salahkan cinta andainya ia terlepas dari kita,kerana itu namanya bukan jodoh kita..
    selagi kita hidup,kita teruskan mencari cinta..

    akhir kata :
    biarlah orang mencintai kita,
    bukan kita mencintai orang..

  95. cinta bisa mmbuat orang brsedih,bhagia,sakit hati krna itu lah Q gk mau lgi di boOngin oLeh cinta
    cinta jga prnah mmbuat ku brsdih krna itu lah Q mnjadi bnci mncintai

  96. Datanglah cinta padaku.. aku menunggumu… sabar.. pasrah… namun Cinta tidak kunjung jua.

  97. korang pernah suke or jatuh hati kat cikgu korang tak?
    hmm aku pernah!
    aku tak tahu sama ada perasaan aku ini di namakan cinta or tak..
    tapi apa yang pasti, aku sayangkan die sesangat..
    walaupun aku dah putus ngan die hampir 8bulan lama nyer, aku still tak ley bukak ati kat owg lain..
    memang ada yang minx kapel,
    tapi aku buat derk je..
    aku kata “hati saya hanya untuk si die sorang….saya minx maaf saya tak buley terime mane2 lelaki lain dalam hati saya dah bt mase skrg”
    hari2 aku nampak die kat skul, terdetik jugak ati nak tegur tapi aku tak terdaya…..
    n sampai skrg, walaupun die tak pernah tegur aku dah apatah lagi care bout aku,aku tetap menunggu dan terus menunggu si die yg aku sayang,yang aku cintai….aku harap die buley bukak ati die kembali..hmmmm..aminnn…

  98. ada apa dengan CINTA?

  99. cinta i2 mmg indah……….tp ble dh mula bosn,tggl cm 2 jer……….tp alhmdullilah,aq sudh mnemukn cnya sjti,slme 3 thun dye x prnh curg,stiap kli hri dye mnytakn ksh sygnye dktku…….aku x prnh jmpa llki sbaik nyer…tma ksh utk sglanye syg……….

  100. cinta..
    cinta itu adalah kebahagian yg tak semua org alami, cinta itu sgt lah indah
    umpama kupu-kupu yg baru mendapatkan sayapnya, betapa bahagianya kupu-kuou itu..kpda sesiapa yg blum prnah mengalami cinta sejati, bersabar lah
    kerna suatu saat nanti cinta itu pasti akan datang
    hanya keyakinan diperlukan……

  101. salam sume….
    cinta adalah sesuatu yg sukar di ungkapkan….
    kadang2 kita ketawa kerana cinta…
    kadang2 kita menangis kerana cinta…
    kadang2 kita bahgia kerana cinta…
    kadang2 kita merana kerana cinta…
    kadang2 kita semangat kerana cinta…
    dan kadang2 kita juga patah semangat, hilang arah tujuan, sumenye kerana cinta…

    ketika umur sya 14 tahun hingga ke 16 tahun, byk lelaki pernah menjadi kekasih sya… sya tahu mesti yg bace ini kate itu sume cinta monyet… tp mntk maaf ye… sya ta bercinta dgn owg sebaya sya… hy ade seorg saja sebaya sya.. tuh pon sya jadi mangsa taruhan dye bersama kwn2 dye.. name dye eddy.. sya ta taw ape slh sya.. nk kate dye hensem ta pon… tp dye pndai amek ati sya… ketika itu kwn dye haikal, hensem.. pon suke kan sya.. tp… sya tkot utk memilih yg hensem nih.. tkot playboy.. tp .. sya nih mcm bercinta dgn haikal coz haikal lg rapat dgn sya, n eddy plak sbok dgn kwn2.. ade 1 ari tuh haikal bgtaw sya psl pertaruhan eddy dgn kwn2 dye tuh… haikal ckp yg nt eddy akan ptuskan hbgn dgn sya dpn kwn2 dye, n akn permalukan sya.. sya mrh sgt kt haikal.. sya taw dye cemburu tgk sya dgn eddy.. smpai sya nk ptus kwn dgn dye.. sya bercinta dgn eddy hy 3 week jew.. sya ingt lg time tuh, eddy pnggil sya! time tuh rmai sgt kwn2 dye.. sya ingt dye ckp “sya, mulai skrg kita ptus..aku da menang pertaruhan becinta dgn ko slame 3 mngu..ko boleh blah skg..hahaha..padan muka ko..sbb ko arini aku dpt 150″ itulah kata2 eddy yg ta prh sya lupekan.. tp ta pe la eddy, sya da maafkan eddy da.. mgkn itu lah takdir hdup sya.. marah? hmmm.. time tuh mmg rase bengang sgt2.. rase nk tumbuk jew muka eddy tuh.. yg mampu sya lakukan arituh hy menagis.. da la time tuh bru nk msok skolah.. pedihnye hatiku.. haikal? menyesal sya ta percaya ckp haikal… ya allah.. tulus nya haikal menyayangi aku ketika itu… tp mase tuh juga haikal ta de.. dye ta dtg.. nsib ade kwn2 laen yg temankan sya time tuh.. esoknye… sya nk mntk maaf kt haikal, tp… sya tgk dye da dgn natasha.. sya dpt taw yg dowg bru bercinte.. tuh pon sbb natasha yg giler2 kan haikal.. kecewanye hati sya time tuh..sbb slame nih sya da sia2 kan laki yg ikhlas sygkan sya.. start dr stu… sya berubah.. sya jd palygirl… hahaha..

    sya skolah dkt dgn bandar kajang.. tiap2 hari jumaat sya turun metro kajang.. hampir sume laki yg sya kenal jd pkwe sya.. tp itu ta mnarik… berbagai2 ragam yg sya kenal… ade yg nk amek kesempatan.. ade yg same cam sya cume nk wat stock byk2.. ade yg ikhlas, ade yg hampeh.. sume2 ade.. sampai la sya kenal dgn mamat name olie… dye tgl dkt2 dgn umah sya… dye baek.. ta pernah nk amek kesempatan atas sya… siyes sgt… nk pegang tgn sya pon mintak izin dlu taw..
    tp.. sya pernah tdo satu tilam dgn dye… tp secara jujur.. dye langsung ta sentuh sya.. sya bersyukur sgt kenal olie.. bgitu penyayang dan bertanggungjawab.. sebab dye pernah ckp kt sya “sya…olie syg sgt kt sya…olie nk sya jnji 1 perkara dgn olie..tunggu olie ye syg..bg olie smpn duit,ade rumah,ade kereta,ade duit,habis sya skolah olie hantar minang,pastu kita kahwin terus,tp…sya kena janji dgn olie,jage maruah sya baek2..jgn serahkan kt mane2 laki k..janji taw..tunggu olie ok…?” itu lah kate2 yg amat menyenangkan bgku..sumpah…olie tak pernah sentuhku wlwpon dah tido 1 tilam… sbb tdo atas 1 tilam tuh bkn sengaje… kami berjalan jauh, pastu tumpang umah kwn dye yg juga abg angkat sya..tp syg..pd jnji yg telah dye taburkan pd sya..sya mula berikan dye sepenuh kepercayaan..kami nih seperti belangkas..mane ta nye,olie nih klu boleh nk stiap mase dgn sya..srpan pg,mkn tgh ari, mnum ptg, mkn mlm, semuanya nk same2…mane ta nye,klu sya msok skolah lmbt,olie msti ajak sya makan tgh ari dlu.. sya dlu ta de enset.. kwn sya jew yg ade, olie sgup merayu kt kwn sya utk bg sya pnjm 1 mlm… best sgt time tuh.. tp sygnye.. hati ini terluka lg.. time nk kuar g srpn same2.. fon olie b’bunyi.. muka dye cuak2 jew.. tkot… sya tnye la nape ta jawap.. siap msok2-3 msg lg tuh.. pastu dye kate itu bukan fon dye.. itu fon akak dye.. sya pon ta taw.. sbb sya nih bkn jenis suka control sume benda.. tp sya ta puas ati.. nape dye bwk fon akak dye? btul kew itu fon akak dye? smpai jew kdai mkn utk srpn, sya check fon ‘akak dye’.. bukak jew kt mesej.. byk sgt nme popuan.. sya bukak 1/1.. yg latest msg yg olie ta dan bce tuh, sya yg bce dlu.. “abg katne?npe ta ankat kol?keje ek?rindu la..malam nt kite kuar ek?” klu mcm tuh fon kakak dye kew? kecewa sgt.. geram… seminggu sya ta jmpe olie da.. tp olie still pujuk sya.. dye mengaku slh.. siap dye patahkan simcard dpn sya lg mse tuh.. fon tuh pon dye cmpak.. pecah kena langgar kete,.. klu mcm nih btul syg kew? klu syg nape curang? start situ sya ta percaya laki lg.. after 1 week ta jmpe, sya pon da lmbut ati, tp still ta percayakan laki lg… sya jd cam biase, olie cube berubah.. nmpk perubahan dye.. tiap kali jmpe, dye pasti memohon maaf.. dpn sya dye nagis.. bkn senang tgk laki nagis.. sya diam jew.. ta taw nk kate ape.. lgpn time tuh umur sya bru 15, olie plak da 23 tahun.. klu ta silap.. dye taw ape yg baek dan ape yg buruk… smpai la 1 masa sya hmpir mempercayai laki kembali.. tp olie hancurkan kepercayaan itu skali lg… sbb ape? sbb.. akak sedara sya (olie ta kenal) nmpk olie dgn kwn sya keluar mkn same2… siap cerita pasal dalam bilik tdo lg… ya allah.. hebat benar dugaan ini… pdhal mlm tuh olie ckp dye ade keje kt luar.. hampa hatiku di tipu lg.. utk mendapat kepastian.. sya kol olie time tuh gak.. tnye dye katne.. dye ckp kt luar, tgh keje.. sya sedih sgt.. mase tuh sya pikir watpe olie nk tipu sya? tp nape plak akak sedara sya nk tipu sya plak? sya lupekan jew kesah tuh.. esok nye ke skolah, kwn sya yg akak sedara sya kate keluar dgn olie tuh, dye happy sgt.. name dye ct.. sya dpt taw dr kwn2 rapat dye mmg dye kluar dgn olie.. g disko.. sape ta sakit hati time tuh? mengamuk sya kt skolah tuh…. hampa sgt… balik skolah tuh, olie dtg jemput… sya ta kate ape.. diam jew dlm kete dye.. tibe2 dye yg bersuara.. dye mntk maap byk2 kt sya psl tipu sya… mmg dye kuar dgn ct… ct yg nk sgt g disko.. tp ct dgn mmber dye.. bkn dgn dye..nta la.. sya keliru time tuh.. haruskan sya percaya lg pada kate2 dye? sya diam… sepatah pon ta bunyi… hanya airmata berlinangan.. start harituh sya cube mengelak dr olie… sya jmpe ct, sya mntk ct explain sgalenye.. sya ckp kt ct, ta pe la… klu btul ko suke n sygkan olie.. truskan la.. kekasih boleh di ganti.. tp kwn.. susah utk di cari… kemudian… sya trus jauhkan diri dr olie… smpai lah sya kenal dgn mamat bdk bangi.. nama dye iwan.. umur dye time tuh 22 klu ta silap..

    iwan… sedih nk citer pasal iwan nih.. terlebih dahulu… sya btul2 mntk maap sgt2 kat iwan… dlm mase sya kenal iwan, sya ade kenal mamat namenye aen.. aen nih sya mnt kete satria dye… hehee.. muka hampeh.. mengerutu.. hahaha.. tp apekan daya.. time tuh kwn2 sya byk nye pkwe pkai kete.. sya pon kena gak la tunjuk power kt stu.. dgn aen nih, ta byk cite.. cume skt hati jew dgn dye… aen nih giler seks… tp slamat.. spnjg becintan dgn dye, masih slamat lg mahkota daraku.. hehee… nk di pendekkan cite… iwan, aen and olie nih saling mengenali.. sya mmg ta break lg dgn olie.. cume bawa haluan msng2 dan ta belangkas mcm dlu.. biaselah.. darah mude… sume nk mencube… smpai 1 day, abes skolah… iwan jemput sya.. coz ade kajian psl komuter perlu di siapkan.. sya tdo di umah kwn di bangi lame.. iwan pon slalu lpk di sne… jd iwan lah yg amek sya time tuh… ha… iwan lg baek dr olie.. coz langsung ta pernah sentuh sya.. wlwpn utk pegang tgn.. sya kenal dgn iwan hy 1 sebab.. sumenye ta di rancang.. mlm minggu di ruma nana, kwn yg laen pon lpk uma nana… yg laen sbok nk merempit.. tp sume da ade partner.. cume sya jew la yg ta de partner… pastu pkwe kwn sya bwk iwan utk angkut sya mlm tuh.. klakar sgt.. sya nih putih owgnye.. iwan ingt sya nih owg sabah.. iwan nih penyayang n caring… last sya btul2 merempit.. time tuh la… iwan da ta nak kasi sya merempit lg… hehee… mse iwan jmput sya duk umah nana utk wat kajian komuter, iwan laen sgt… sya dpt taw yg iwan nih ade awek lg, n sya nih cume spare part dye jew… sya tnye dye, tp dye menafikannye sekeras-kerasnye.. awek yg di maksudkan tuh sbnrnye awek lame dye.. dye siap nk bwk sya g jmpe awek lame dye lg taw..ok..mlm tuh, sbnrnye sya da jnji dgn iwan nk kuar same2.. tp iwan lmbt sgt.. nana plak nk kuar dgn pkwe dye.. takan sya nk duk umah nana sowg2 kot.. segan. sbb nana pon suwo cover line dye nk kuar.. kiranya kuar sama2 la.. tgu punye tgu iwan ta muncul2.. last2 sya kol abg ankat sya yg duk kt sg buah ajak dye temankan sya.. name abg ankat sya tuh amy… amy smpai n ajak sya mnum dlu.. time tuh pkul 8… iwan plak ckp dye dtg pkul 9.30 atw pkul 10… ta pe la.. g jew la mnum dlu dgn amy…
    sedar ta sedar mse tuh da pkul 9 lbh… sya ajak amy anta sya kt bangi balik.. sya kol iwan, mak dye yg jawap bgtaw iwan kuar awal… pkul 8.30 lg.. mksudnye iwan da sampai lame la kan? sya kol kwn iwan.. dowg ckp iwan da smpai td tp skg iwan g kL.. sya sdih la.. da mmg slh sya.. abes ape lg sya nk wat…? nk balik umah nana? nana pon ta balik lg… nt ape kate owg tua dye? nsib ade amy lg… sya ajak amy bawak sya pusing2.. kami lepak kdai mkn, pusing2 kt kajang… da pkul12 tuh, tpon nana, nana kt luar lg, ta blk lg.. nk tpon iwan, iwan ta de enset.. last2 lpk kt bandar seri putra smpai pkul 1 lbh.. sya kol nana, nana da kt umah, tp.. sya ta ley blk lg, sbb mak nana ta tdo lg.. sya ta taw nk watpe… amy plak da balik.. last2, sya g menapak g umah bujang kwn2 iwan.. nasib iwan ade.. iwan marah sgt kt sya.. sbnrnye iwan ade jew time tuh… dye ta g kL pon… iwan bwk sya g public, kol nana.. nana ckp, mak dye still ta tdo lg.. last2 iwan ajak sya g mnum dlu.. start stu sya suke mnum horlick ais… iwan yg ajar.. iwan marah sgt kt sya.. dye tnye “awk kuar dgn spe?klu pape jd pape sape susah?jantan mane bwk awk?sukakan biar owg tgu lame2? ” tgh dye mrh2.. kwn dye dtg… kwn dye cite la yg mlm tuh byk roadblock.. pas kwn dye g, sya kne mrh lg… “nsib ta de pape jd kt awk..klu kate awk kena tahan dgn polis td mcmmane?” sygkan iwan kt sya? terlalu caring.. happy sgt time tuh… tp ta sangka.. dlm caring dye tuh, dye terlalu terasa dgn sya… esoknye.. selesai kajian komuter tuh, sya kol iwan suwo dye anta sya balik… tp iwan tido.. dye cam marah lg kt sya… sya da ta taw nk suwo sape jmput… pastu.. sya kol olie.. olie plak keje.. tp dye suwo sya tgu jew kt stu.. mslhnye da lmbt sgt2… esoknye nk skolah lg.. nt bising owg tua sya… olie pon diam.. dye ckp yg dye ta dpt nk jmput sbb dye keje. klu lmbt skit bley la… nak cepat punye psl.. sya kol aen.. tp leceh dgn aen nih.. biase lah mat seks la katekan.. aen ley anta sya blk, asalkan sya kuar g mkn dlu dgn dye.. ok la klu mcm tuh… tp.. hahaaha sya pkai “pet” taw time tuh.. nk tipu punye pasal.. tkot ape2 terjadi… mmg btul pon… nsib bertindak lebih awal.. nsib pape ta jadi time tuh.. dgn alasan yg sya tgh period.. aen pon cam bengang jew.. dye trus ajak g mkn, pastu trus anta sya balik.. alhamdulillah… suci lg aku time tuh..
    nak di jadikan cite.. dlm sebulan aku tak jumpe dgn olie, iwan, aen.. sbb aku kne street blaja time tuh.. ye la nk pmr kan time tuh?
    lps sebulan tuh, aku try kol iwan.. iwan nk jumpe aku.. ok.. aku suke sgt.. tp.. bile dah jumpe.. ape yg aku harapkan jd laen.. trus terang mmg iwan la first love aku.. sbb bile dgn iwan aku rase sesuatu yg aku ta taw nk di luahkan mcm mane.. baek dgan eddy, olie or aen, hy syg saje pd mereka.. mase sya jmpe iwan tuh, iwan mntk putus dgn sya… ya allah.. ape kah semua nih.. sebulan ta jumpe takan nak putus kot? ape salah sya? ape dosa sya? sampai hati iwan buat sya mcm nih? sya bwu nk kongsi dgn iwan yg sya pnye trial pmr sume lulus taw time tuh.. ta dan nk citer yg terbaek.. pekara buruk yg iwan lafaskan. ta dan sya nak bertanye.. iwan trus pergi meninggalkan sya.. tp klu iwan bace nih, sya nk iwan tahu.. airmata iwan jatuh mengalir di tangan sya…. iwan menangis kan sbb tinggalkan sya? tp.. kenapa iwan wat keputusan mcm tuh? ape salah sya? balik skolah, sya trus g public kol iwan… mak dye ckp yg ta de kt umah..
    esoknye pg2 smpai skolah sya kol iwan, mak dye ckp iwan still ta balek umah lg.. berikutan smpai 3 ari lps kejadian tuh.. langsung ta de semangat nk truskan pelajaran… lps seminggu kejadian. kwn iwan tgu sya kt dpn pintu skolah… sya terkejut sgt… nak taw ape dye bgtaw kt sya? “sya…msti awk cri iwankan? awk nk taw iwan katne skg?kami tgh kurung dye…sbb..dye kecewa sgt dgn sya…!!sya…iwan skg da hisap dadah..da thp kritikal…sbb tuh kami kurung dye..nk bgtaw family dye pon kami tkot..tp sya ni sume slh sya..klu sya hanye nk permainkan iwan jew, ta pe.. tp ni dah hancurkan dye..sya kenal aen?bape kali sya maen dgn aen??taw ta aen tuh kawan iwan?dan olie?kenal ta sya?nape sgup lukakan hati laki sya?kesian kt iwan..tp ta pe..klu pape terjadi kt iwan..sume nih salah sya..” itu lah yg kwn iwan, ariffin bgtaw kt sya… ta sempat sya nk explain ape2.. dowg trus pergi tglkan sya mcm tuh jew.. sedihnye hati ni.. pastu sya trus kol aen mntkkan penjelasan… aen mmg mcm sial.. dye mmg bgtaw kt iwan sume tuh.. dan dye gak ckp kt sya “sya syg…mmg kite da prh maenkan?” nauzubillah…. sya ta prh wat bende terkutuk tuh…
    sya sakit sgt ati nih… last2 sya kol mak iwan… mak iwan ckp yg iwan mmg lame ta balik.. sya terangkan kat mak iwan ape yg dah jadi.. mungkin iwan merajuk psl aen tuh.. sya bgtaw kt mak iwan yg sya syg sgt kt iwan.. mahkota dara sya msih belum di sentuh oleh sape2 lg… sya cume ckp kt mak iwan.. “makcik..sya taw sya terlalu muda..tp sya btul2 sygkan iwan..iwan lah semangat sya..klu dye percayakan kate2 aen tuh, takpe lah makcik.. demi membukitkan yg sya betul2 suci lg, sya rela iwan yg jd pertama sentuh sya.. dan hanya iwan yg boleh sentuh sya mcm tuh.. sbb hy iwan yg sya cinta..’ mak iwan ta terkata ape.. hanya mintak sya jgn melakukan perbuatan terkutuk tuh. nanti mak iwan akan jelaskan kt iwan.. tp.. mak iwan ta taw yg iwan da jadi penagih… tak sampai hati utk sya bgtaw benda tuh.. tp.. sya rase mak iwan dah tahu pasal tuh.. sebulan lps kejadian.. sya kol nombor mak iwan dah tak aktif lg.. mybe da tuka no bru kot… sya hnye mmpu menangis jew.. cube kol kwn2 dye pon da ta dpt… tp ape yg sya ingt, last sya jmpe iwan thun 2008.. mmg mukanye cengkung sgt2.. pucat.. tak sempat nak bertanye ape2.. kwn2 dye sume da bwk dye lari dr sya… ape kejam sgt ke sya nih? ape ta de ruang kew utk sya jelaskan semuanye? lgpun mse tuh sya hanye ingin memohon kemaafan dr iwan…. tp… lepas kejadian tuh.. sya benti skolah.. hanye amek pmr jew… tp ketika tuh.. haikal masih ade di sisi sya… memberi semangat pd sya dan msh percaya yg sya msh suci lg… hy haikal yg memahami sya time tuh.. haikal ade jugak ajak sya menjadi kekasih hatinye.. tp … maaf haikal… hati nih dah tertutup rapat utk lelaki lg.. hy iwan yg sya nantikan… tp pd mase tuh juge, aen kol sya, kwn2 sya… memohon kemaafan pd sya… dye cube perbaiki balik keadaan.. tp pada sya.. sya hy hrp yg terbaek utk sya dan iwan.. kwn sya bgtaw… aen ade kol dye, jelaskan sumenye kt dye… aen bgtaw yg aen syg sgt kt sya.. dye ta sgup tgk sya dgn laki laen.. lg2 iwan dan olie.. dan aen jugak terase seperti di permaenkan sbb sya bercinta dgn kwn2 dye sendiri… bab olie.. hmm maaf ye olie.. sya taw olie percayakan sya.. sbb sya bukan lah perempuan murahan spt itu kan? sya break dgn olie hy dgn prkataan ringkas saja…”olie, sya mntk maaf… sya nk putus dgn sume yg sya tgh becinta nih..hati ini da cukup sakit kena tamparan mcm nih..sya akan jadikan segalanye pengajaran…olie..sekali lg sya mntk maaf..mungkin kita tiade jodoh..dan selama ini sya hy sygkan olie sebagai abg je..maafkan sya olie..hati sya hy utk iwan..hy iwan yg sya cintakan…ampunkan sya..halakan makan minum yg pernah kita kongsi bersama..mudah2an olie akan dapat perempuan yg lg baek dr sya…sya pon bukan baek sgt…kita anggap la selama nih kite ta pernah kenal…jgn muncul lg dlm hidup sya…itu pun klu btul2 olie syg kan sya..bye”

    itulah yg terjadi di dlm hidup sya… sya sedar kesilapan sya… mungkin sya citer nih ta begitu padat… tp maaf yew.. terlalu pnjg utk sya taip segala2nye…. kepada yg bace, boleh jadikan pengajaran.. jgn terlalu percayakan org lain…wlwpun kekasih sendiri.. tgk la hdup sya… terpaksa meninggalkan persekolahan sebab sya tak bermaya sgt time tuh… hari2 menangis sampai jatuh sakit… last yg sya taw psl mereka… eddy n haikal, sya ta dpt jejak… olie, yg sya tahu dye jmpe cintanye… dan iwan… alhamdulillah… dye bkn penagih lg….

    tapi sekarang… alhamdulillah.. sya da pun menjadi isteri kpd suami sya… tp.. bkn iwan taw… iwan hanya kisah silam sya jew… suami sya takde kena mengena dgn cerita td…
    lps kejadian tuh, pd thun 2006 lg sya da kenal dgn suami sya… itupon melalui enset jew.. sya ta pernah jmpe pon suami sya time tuh sampai la 6 bulan kenal… sya trus ckp kt dye… “klu u ikhlas terima i, sygkan i, kita nikah trus… i ta nak kecewa kemudian hari…” pada tarikh 30.6.2007 sya jadi tunang dye… dan pd 08.03.2009.. sya sah jadi isteri suami sya….

    kepada eddy: sya maafkan kesilapan eddy… hrp eddy pon maafkan sya..jgn wat mcm
    tuh lg k… hargai lah owg yg da syg kan eddy…
    kepada haikal: sya mintak maaf… mmg kite tiada jodoh.. sya taw haikal baek sgt…
    pasti haikal akan jumpe yg terbaek utk haikal…
    kepada olie: sya betul2 mintak maap.. sya hargai ksh syg dan kepercayaan olie pd sya
    selama nih.. really sorry…
    kepada iwan: iwan… sya mntk maaf byk2 k… lega dpt taw yg iwan da berubah harap2
    iwan truskan kuat semangat menghadapi segalanye… tolong lah jgn buat
    pekara tuh lg k…. sya betul2 mntk maaf k…. bersalah sentiase
    menghantui diri sya… sya taw sbb sya iwan jd mcm tuh… sya mohon
    keampunan..sya doakan yg terbaek utk iwan k…..
    kepada suamiku yang tercinta: abg, meskipun abg bukan cinta pertama di hati ayg…
    tapi… abg lah cinta terakhir ayg… hanya abg lah satu-satunye mengerti hati dan perasaan ayg nih.. abg lah tempat ayg bermanje,menagis,ketawa,sedih, segalanya dgn abg…. terima kasih kerana benar2 ikhlas menerima, menyayangi dan mencintai diri ayg ni…. love u so much abg…..

    pengajaran kpd sume: jgn cpt putus asa klu bru putus cinta.. anggap la, ia mungkin bukan yg terbaek utk kamu… ade lg baek dr dye utk kamu… insyaallah… percaya lah pd qada dan qadar nya… byk2 lah berdoa pd Allah yg satu… di sebalik ape yg terjadi dlm hidup kita nih.. percaya lah pasti ade hikmahnya…. bertawakallah pada setiap ape yg kamu lakukan… menyayangi diri sendiri lebih baek dr menyayangi owg yg bru kite kenali.. dan cinta yg kekal abadi hanya pd Tuhan yg satu…

    wasalam….
    ikhlas dr hatiku’
    sya….

  102. serahkanlah cinta kita pada ilahi
    putus cinta amat menyakitkan
    rase dunia amat gelap
    tapi sebagai umat Islam
    kita hendaklah sentiasa ingat
    bahawa ada yang sudi memberi cintaNya
    pada kita semua……
    Kembalilah pada Allah S.W.T

  103. cinta….padaku cinta adalah gabungan dua hati yang saling menyintai…
    x perlu berkata….cukuplah….masing2 mengerti erti sebenar cinta…
    cinta perlulah…dihiasi ngan kasih sayang dan disulami ngan ketelusan, kejujjuran dan keikhlasan…..tuk menyintai…cinta jua merupakan satu jihad dalam memerangi nafsu dan godaan syaitan…cinta yang benar2 sejati adalah cinta yang dapat mengubah seseorang kepada yang lebih baik….itulah CINTA

  104. Cinta….
    Hadirnya tanpa paksaan….
    Perginya tanpa kerelaan…
    Kerana cinta…
    Mereka sanggup hilang segala-galanya kerana cinta yang dimilikinya…
    Betapa indahnya cinta jika kita pandai menghargainya..
    Hargailah ia..
    Kerana cinta itu anugerah ILAHI….
    Tanpa cinta…
    Sepilah dunia ini…
    Dan tanpa cinta juga…
    Hilanglah kasih sayang daripada semua orang yang kita sayangi….

    YANG IKHLAS
    FARAH1998

  105. tidak layakah seorang yang berbadan gemok bercinta dah dicintai……
    hina sangatkah orang sebegini dimata dunia…..

  106. Cinta…betapa hebat anugerah Ilahi yang satu nie…x dpt digambarkan…yang mengenal dan merasai cinta tahu bgmana perasaan itu.Cinta mengajar erti kasih syg sesama insan..Allah mewujudkan perasaan yg suci ni pd setiap makhluknya..jd belajar mencintai kerana CINTA anugerah yg amat indah..Cinta x pnh meminta ttpi m’beri spnuh rela..dmana terciptanya cinta dsitu rindu akan bermula…Cinta adlh CAHAYA sanubari kurniaan tuhan fitrah stiap insan.tp…jgn pula krn cinta tergadai smua maruah & agama.peliharalah Cinta krn CINTA dtg dr Allah Yg.Esa….

  107. CINTA…
    ia x pernah buta tp seindah sutera,
    org yg bercinta itulah yg buta kerna x pandai menilai erti cinta.
    jika yg mengindahkn lukisan itu adalah warna,
    maka yg mengindahkan kehidupan itu adalah cinta.
    lahirnye kite kerna cinta,
    matilah kite dlm cinta(kahwin),
    kerna org yg xberkahwin itu bukan umatnye..(rasulullah).

  108. Tuhan manjadikan setiap bende itu b’pasang-pasangan.. agar dapat menghargai antara satu sama lain..
    sbg contoh,

  109. LOVE is friendship set on fire..

  110. mgg brg2 rasenya but walaupon rarely cinta mmbuatkn pencnta terluka n tertawa mmg indh n sdh rasenya!!!!!!pencnta sndri pernh mngs kerne cinta but tuhan sje yang thu brtpa sedihnya…………….pde usia bwh thun pencinta prnh jtuh hti dngn si aa nie but pade mulanya mmg die x ske couple atau dgn kte lain becinta n pasangan but lme kelamaan die trjtuh hati dgn pencinta ini …myb dtglh si xxx nie dia terus berpaling tadah dengan pncinta ini…….semkn lme smkn berubh x tau nak ckp ape????????????last skli walaupon die dh p kt si x 2 dlm hti ini juz for her..salam pencinta hannan!!!!!!

  111. jgn lh jdikn cinta 2 stu tegangan lm hidup!!!!1

  112. cinta prlukn ksbarn………. semoga hbngn aq dgn haikal akn kkal hingga akhir hyat kmi brdua………amin!!!

  113. ramai orang pandai mengucapkan dan menghayati cinta,,, tapi tidak ada sesiapa yang pandai menilai cinta kerana cinta bukannya objek yang boleh dilihat dengan mata kasar,,, sebaliknya cinta hanya boleh ditilik melalui hati dan perasaan…..

  114. daku pernah jatuh hati terhadap seseorang tetapi,,, hanya mampu mengatakan “i’ll lend u my shoulder for u to cry on,,my ears to listen to,,my hands for u to hold,,my feet to walk with u ,,but i can’t lend u my heart….
    coz’s it already belongs to someone….” itulah yang sering daku ucapkan kepadanya tatkala dia sedang kesedihan apabila ditinggalkan kekasih hati….
    tetapi tidak terkeluar perkataan cinta di hadapannya…
    kerana bimbang akan ditolak……..

  115. dan terpaksa jugalah daku mengatakan bahawa hatiku telah dimiliki oleh seseorang….. walaupun perasaan itu hanya untuk dirinya……

  116. cinte?driku sdh byk kli tlh dkcwakn,nmun ku ttp ingn truskn utk bcnte,even ia amt mmeritkn bg ku,aq ttp sbr,moge dgn ksbrn ku ini,akn menemui CINTA YG SEJATI,,pd suatu mse..insyaallah..ajal.maut,pertemuan,tlh d tkdir oleh-NYA…

  117. ak xpenah trfkir tok brcinta…tpi siapalah yang mmpu mlwan tkdir..ak dtemukan dngan seorang lelaki yang berjaya mmbuka pntu hati ku untuk brcinta…dialah cinta pertama ku..mmg indah ble kte dlamun cnta…ak tkad untuk stia..ak cbe untuk mnjadi yang trbaik…mmg ak bhgia..tpi syangnye bhgia 2 cme smntara ak rsekn…ak cme djadikan mainan sje…kte2 cnta yang dlafazkan slami ni hanyalah plsu..die prmainkan prasaan ak..die ckap syang tpi dlam mse yang sme die ade orang lain..ble tau sume ni cme than je yang tau ape yang ak rse..air mte je la yang jdi tman…ak pon xtau ape slah ak..kcewa,marah,sdih,malu, sume ade….cme pade allah ak mmohon kkuatan…smpai skung ak masih teringatkan die wlaupon skung ni die dh bhgia dngan insan lain…betapa trlukanya hati ak…smpai ble ak nk tros ngatkn die…ak harap hati yang trluka ni akn trubat..sungguh ak rse trseksa dngan sume knyatan ni..pada Allah ak mmohon spaya 1 ari nnti an ade cnta sejati yang hadir dlam hdup ak…

  118. Cinta cinta cinta,dulu aku petama kali aku jatuh cinta aku rasa aku la yg paling bahagia kat dunian nie xpi aku xsangka yg aku sdng d permainkan oleh perempuan,lepas aku d tggalkn oleh org yg aku syg aku cube lg tok bercinta,xpi sume nye same je aku kene tggal lg ngn pompuan.start dri tu aku fuck pompuan.n aku jd player selama 4xhun kerana dendam aku pada pompuan sbb pompuan aku jd setan,xpi skrg aku nk cuba brubah n jujur dn setia pada yg satu sbb aku rasa aku dh temui cinta sejati aku yg aku impikan slma,

  119. Dan kali ini aku berubahpn kerana perempuan juga,
    Walaupn aku dngan dia bru je kenal xpi terdetik di hty aku untuk menyayanginya dn menyintainya dngan spnuh haty ku,aku kenal dngan dia kat dalam laman sosial je,xpi umah dia dekat je dngn umah aku,mula2 aku ajak dia jmpa.dia jwp dtg r kat depan hostel,xpi aku xpg pn,ke esokan hr dia mengadu sakit urat pipi pada aku.aku pn jawap awk pg la chek kat klinik,
    Lg pn aku xpnah jumpe dia wat ape aku nk ambik berat pada dia,sehari slepas tu aku cll dia n aku xnya dia

  120. N aku tanya Dia ada kat mana n dia jawap dia ada kat hospital sakit luka dalam leher,aku terus pg melawat dia kat hospital sbb hosptal tu dekat je ngn umah aku,bila aku jumpe ngn dia aku rasa sayu melihat dia dlm kesakitan,dn terdetik d hati aku untk menjaga dia tiap2 ari aku pg melawat dia kat hospital shinggalah dia sehat dn dh blh kluar dr hospital. Slpas itu aku jatuh hty pada dia..
    Dn kami masih bercinta sampai skrg…aku dulunya player xpi skrg demi dia aku sanggup berubah hanya kerana dia,

  121. Aku sendiri pn xxhu kenapa aku begitu syg pada dia,sedangkn sblum nie aku xpenah syg kat pompuan sampai mcm nie,kemana aku pg mesti aku akan fikirkan dia dn kesihatan dia.dlam otak aku yang ada kenapa dia sakit ape yg dia mkn smpai jd mcm nie n bila dia blg kuar,
    Teruk ke sakit dia nie,xpi sblum nie aku xpenah ambik berat pada pompuan sampai mcm nie,xpi dia lain dr yg lain,…. Dia banyak bg aku nasihat n kadang2 aku kene marh ngn dia,xpi dia marah pn untuk kebaikan aku juaga dia suruh aku berubah,

  122. N aku trima dia marah aku sbb mase tu aku masih belum berubah,dn skrg aku dh brubah n aku xjd plyer lg.aku brubah nie pn demi dia yg aku syg dn aku kasihi,

    CINTA,cinta bgku racun.cnta juga bg ku madu,
    Kerana cinta aku jdi playe dn kerana cinta juga lah aku sggup berubah dn tgglkan perangai buruk aku yg lama,
    Dn kebencian aku pada pompuan telah pn hilang…

    Kaum adam xblh hidup tanpa kaum hawa,

    Jngn la kita mnbci pompuan kerana cinta Sbb 1ari nt kta akn kawin ngn pmpuan.
    So renung2kn dn selamat beramal.

  123. Bosang dah dengar cinta…
    bercinta zaman budak2… tu adalah cinta2 bodoh y pernah kita lalui nya masa budak2 n remaja..
    bercinta dgn Allah dulu baru boleh nk bercinta dgn seorg y bernama prempuan atau lelaki y solehah.!!!!!

  124. insan terluka

    cinta itu menghancurkan hidup dan diriku..bukan mengajar erti kehidupan dan kasih syg tapi mengajar keperitan dan kelukaan yg x bisa d sembuh kan… :(

  125. ap lah yang indah sangat pasal cinta ini??
    bagi ak cinta ini menyiksakan
    ak xpernah rase cinta sesama manusia ini dapat bahagia bt selamanya,,tp yang ak pasti cinta akn ILAHI adalah cinta yang paling sempurna bagi ak..xkire la time ak susah ataupun senang,mesti Allah ad tuk tlg ak

  126. Yes..itu memang benar..i sokong u,thank..:-)

  127. cinta itu adalah indah bila saling memahafi dan menhormati,
    cinta akan hadir tampa dipaksa,dan akan pergi seandainya tidak dijaga,
    dri itu hargailah cinta dan kasih sayang yang ada sebelum ianya pergi dri hidupmu selamanya

  128. Cinta berupaya mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi bahagia dan kemarahan menjadi rahmah. Itulah kuasa cinta.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s