Ayat-Ayat Cinta

Cinta itu sebenarnya sangat berharga dan kita perlu mengambil masa yang mencukupi untuk mengenali seseorang itu sebelum melafazkan kata cinta kepadanya.

Apalah erti cinta jika sekadar lafaz di mulut dan bukan datang dari hati.

Pernahkan anda mencari sesuatu barang yang diperlukan tetapi tidak berjumpa? Sebaliknya apabila barang itu tidak diperlukan, tanpa anda cari, ia ada pula di depan mata. Oleh itu,  jangan terburu-buru mencari cinta kerana ada kemungkinan ia akan datang sendiri kepada kita ketika kita tidak lagi memburunya.

Hidup memang memerlukan cinta, tetapi cinta bukan segala-galanya di dalam kehidupan.

Jika kita kecewa bercinta, jangan disalahkan takdir kerana Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Di mata kita mungkin ia satu keburukan, sedangkan ada banyak hikmah tersembunyi di sebaliknya yang tidak kita sedari.

Tidak salah untuk bersedih dan kecewa apabila putus cinta, namun jangan keterlaluan hingga berfikir serta bertindak keterlaluan dan bukan-bukan. Banyak lagi keutamaan lain di dalam kehidupan ini dan bukan cinta semata-mata.

About these ads

42 responses to “Ayat-Ayat Cinta

  1. emang sich kadang2 qt sering sekali g m’syukuri nikmat yang udah diberikan ma yang di Atas….
    te2p ngrasa kurang…………muLu’………..!!!!!!!!!!!!!1111
    tp sebaLiknya,kLo qt gampang puas dalam sesuatu, itu jg g m’jadikan qt jd Orng yang berkembang……TERMASUK DALAM HAL LOPHE……
    Bwt ce'(mgk ini pendapat yang kLuar dari mulut seOrang cE’) gk ad salahnya qt pke istilah SELEKSI dalam hal ini.Tp asal tau batas2nya.cZ smw aZ, kLo melebihi batas jg gk baik. y kn????
    cieHHhhhh……..

  2. Emang bner juga sie,,,
    cinta sejati tdk hrs saling memiliki,,,jgn prnh brhrp kpd orang untuk mencintai qta sprti qta mcintai mereka,,,
    mungkin dgn smua itu akan mbuat qta mrasakan cinta sejati,,,

  3. Special for tryas
    I LOVE U
    I MISS U
    I NEED U
    TRIYAS SETYANINGSIH
    kau adlh cinta sejatiku,,,walaupun kau tak prnah menghargai cinta q,,,
    dirimu akn slalu ada di hati q,,,
    by dedy

  4. cinta sejati adalah cinta kita hanya untuk-Nya, tapi kadang2 kita masih suka ga nyadar bahwa yang lebih mencintai kita hanya Dia, sayang banget kalo kita nyia-nyiain kesempatan yang sebentar ini, apakah kita bodoh ato pura2 bodoh. wallohu allam

  5. suka gan ayat ‘cinta tak perlu di cari, tp ia datang sendiri’. kalo mencari memang takkan cinta e2 dtg…..hehehe;B. So, takyah lah susah2 nak cari……kerana cinta ade di mane2 tanpa kite sedari……Jd renung-renungkan la.Hohohohohohohhhhhhh!!!!!……

  6. Cinta bagi aq ad/ KESABARAN.
    Sabar menerima bahwa orang yang qta cintai TIDAK mencintai dan menyayangi qta, aeperti halnya perasaan qta padanya.
    Cinta sejati hanya patut qta berikan pada ALLAH S.W.T, karna hanya Diya_lah yang bisa membalas cinta dan kasih sayang yang qta berikan kepada-Nya. Dan hanya Diya jua lah yang tidak akan pernah membuat qta patah hati………..^_^

  7. cinta..??
    bingung aku memikirkannya..
    belum ku temui jawapan,apa itu cinta..
    sori kalian..aku x bisa mentafsirkan apa itu cinta..
    tapi aku bisa merasakannya..
    kerna aku sudah jatuh cinta..
    jatuh cinta pada seseorang yang sudah punya kekasih..
    dia pernah menyatakan padaku bahwa dia tidak cinta padaku..
    tapi dia sngat sayang padaku..
    apakah aku bodoh menyintai seorang gadis yang sudah mempunyai kekasih..???
    padaku..cinta itu milik kita..kita berhak menyintai sesiapa saja yang kita mahu,biarpun cinta itu tidak berbalas..biarpun kita sakit selepas melafazkan ungkapan cinta kita padanya..

    aku Cinta Padamu NURSYUHADA..
    selagi aku masih bernafas..aku kan tetap menyintaimu..

  8. Kadang aku jatuh cinta. Entah pada siapa. Hanya mencinta tanpa dicintai. Rindu pada sesuatu yang tak ada. Mungkin aku hanya mencintai rasa yang tumbuh, euphoria yang membuncah, bermain bersamanya, kemudian meninggalkannya jika bosan. Namun akan selalu kembali untuk mencintai. Aku tak juga jera mencinta.

    Indah. Aku cinta diriku ketika aku jatuh cinta. Jiwaku benyanyi riang. Kehangatan menyelusup masuk dalam batinku. Duniaku mekar. Harum yang selalu kucari. Matahari hanya menyinariku. Hujan tercipta untukku, dan pelangi tersenyum padaku. Hanya aku. Langkahku ringan. Tidak, aku tak melangkah ketika jatuh cinta. Aku melayang bersama angin. Hinggap di tempat yang kusuka. Berpijak di tanah yang kuinginkan. Bersua dengan euphoria kembali dan melambaikan selamat tinggal pada luka. Tinggal di sana sampai aku ingin pergi. Lagi. Dan angin kembali menghantarku. Ia sahabatku yang paling setia.

    Namun aku benci ketika aku tak mencinta. Aku hampa. Jiwaku terbang bersama angin tanpa diriku. Aku sendirian. Aku bosan. Aku kesepian menunggu kapan jiwaku kembali. Luka yang kutinggalkan kembali menyapaku. Membawa sakit menusuk. Merobek hati kosong yang ditinggalkan oleh jiwaku. Hanya dingin dan pedih yang dapat kurasakan. Aku ingin kehangatan itu kembali.

    Jatuh cintaku manis. Memenuhi ruang yang kosong. Memanaskan darahku. Menyejukkan batinku. Aku selalu rindu jatuh cinta. Aku ingin terus jatuh cinta. Aku tak ingin tak lagi bisa mencinta.

    Hanya saja, saat ini aku tak bisa mencinta. Jiwaku tengah berkelana seorang diri. Mungkin menemui sesosok jiwa lain dalam kehampaan yang ia tinggalkan untukku. Jika angin hendak menyampaikan, aku titip salam cinta untuk jiwaku yang tengah bercengkrama. Ketika jiwaku kembali, aku ingin ia bercerita tentang rendezvous-nya. Dan suatu saat nanti, angin akan kembali mengantarku. Dipandu oleh jiwaku. Bertemu jiwa yang sering bersua jiwaku dalam kehampaan. Namun kali ini aku berjumpa tidak dalam kehampaan, melainkan dalam kehangatan cinta. Aku hinggap di sampingnya dan tak lagi pergi. Angin hanya menghantarku sekali jalan. Tak membawaku pulang. Lalu, akankah aku berhenti jatuh cinta?

  9. cinta itu tak perlu d cri,bila tiba waktunya ia akan datang sndri,,,jgn pernah mw d btakan oleh cinta,,,bila qta mencintai org dengan tulus dan ikhlas maka qta tak akan pnh d btakan oleh cinta krena jka swtu saat cinta itu bkn milik qta,qta tak kan pernah bersedih

  10. Ryan : Apakah aku pernah terlintas dalam pikiranmu?

    Windy : Tidak

    Ryan : apakah kau menyukai aku?

    WIndy : Tidak terlalu

    Ryan : Apakah kau menginginkanku?

    Windy : Tidak

    Ryan : Akankah kau menangis jika aku pergi?

    Windy : Tidak

    Ryan : Akankah kau hidup untuk ku?

    Windy : Tidak

    Ryan : Pilih aku atau hidupmu?

    Windy : Hidupku

    Dan kau berkata …

    Alasan kau tidak pernah terlintas dalam pikiran ku adalah karna kau slalu dipikiran ku..

    Alasan mengapa aku tidak suka kau karna aku mencintaimu..

    Alasan mengapa aku tidak menginginkanmu karna aku butuh kau..

    Alasan mengapa aku tidak akan menagis jika kau pergi karna aku akan mati jika kau pergi..

    Alasan aku tidak hidup untukmu karna aku akan mati untukmu..

    Alasan aku tidak akan melakukan sesuatu untukmu karna aku akan melakukan segalanya untukmu..

    Alasan aku memilih hidupku karna kau adalah hidupku

    By:Aisha
    cimung@palcomtech.com

  11. karna membaca novel ini ku lebeih mengerti arti CINTA menurut ajaran agama,dan lebih menghargai manita dengan cinta. AKMAL.

  12. gue uda nonton filmnya!!!!!!!!!1

    KEREN BANGET COY!!!!!!!!!!11

    hebat banget mas hanung and the gank!!!!

    susah lho buat newujudin dalam bentuk film dengan beban yang SUPER berat,, dimana jangan sampe ngecewain yang udah suka bengat sama novelnya!!!!! saya juga takut kecewa,, tp trnyata keren banget!!!!!!!!11

  13. setelah aku baca novelnya, ternyata dalam kandungan novel itu benar-benar mengagumkan. dimana kisah cinta di tuangkan dalam kisah yang begitu religius, begitu islami. aku sangat salut sama kan abik yang karyanya begitu hebat.

    ternyata benar, cinta sesungguhnya ialah berada setelah kita menikah atau dalam perkawinan, karena kita sudah halal melakukan apa saja, tanpa ada rasa takut kepada Allah dan para malaikatnya, karena Allah telah meridhoi dan para malaikat pun merasa sangat iri melihat percintaan itu.
    aku sangat salut pokoknya….. sama kang abik……

  14. wuih.. ayat-ayat cinta sih gw banget!! :)

  15. jangan jadikan cinta sebagai satu mahzab, apalagi ayat. back to QR&SR

  16. satu hari cinta dan kawan berjalan dikampung.tiba-tiba cinta terjatuh dlm telaga.kenapa?cinta itu buta.lalu kawan pun ikut terjun.kenapa?kawan akan melakukan apa saja demi cinta.kemudian,didalam telaga cinta hilang.kenapa?kerna cinta itu halus tak mudah dijaga apatah lagi didlm telaga yg gelap.tetapi kawan itu tidak.kenapa ?kawan itu sejati.dan kawan akan tetap menunggu untuk mencari cinta yg sejati..

  17. aku mencintaimu ILHAM!!!!!!!!i love you forever…you are the man is very hensem in the world!!!!slumber gurlz love cokodok peace 4 ever1emmuahhh

  18. memang film ya enak sih, namun terlalu menonjol kepada agama islam sehingga penggemarnya paling banyak adalajh islam namun ada juga yang kristen terharu terhadap film ya . itu karena film nya asyik dan bermanfaat. teriakasih

  19. film aac bagus juga meskipun novelnya kental akan ekspresi narsisme dan egomaniacal dari penulisnya yang dikemas dalam eksibisme kesalehan dan kealiman. Menurut gua cerita di novel aac merupakan dakwah islami sekaligus keinginan bawah sadar dari penulisnya untuk dipuja-puja. digila-gilai , dipuja2kaum wanita. Sebuah obsesi yang tidak mencapai kenyataan, akhirnya diproyeksikan dalam bentuk novel. Mungkin penulisnya pengen banget jadi nabi Yusuf. Dipenjara, difitnah, jago ngaji,ganteng, sholeh, alim dan dikejar-kejar cewe-cewe. Mantaaap hehehe

  20. cinta… menurut saya cinta itu asik bila di jalani tapi sakit bila di kecewain atau di lukai.
    jadi mencitai seseorang jgn perna melukai persaannya sedikitpun karena itu bisa membuat dia lepas dari genggaman kamu n membuat dia kecewa kepadamu karena satu kali berbuat sala pasti dia akan mengiatnya.

    cinta aq perna merasakan bercinta tapi semua itu lepas dari gengamanku…
    karena aku perna berbuat sala kepadanya cuma satu kali tapi herannya aku yg mutusinnya.
    jadi cinta butu suatu bukti kalau u memang bisa menyainya sepenu hati..
    lakukan apa yg terbaik dlm dirimu.
    hehe…
    cinta memang membiungkan….
    ga perna ada cinta sejati lau memang u sehati ma dia yg kamu cintai…

  21. kenapa perempuan suka main peraksaan lelaki

  22. Sayang,hanya 1 ku pinta agar kau m’hargai rinduku..padamu serahkan rasa rinduku,rasa sayangku.kerana engkau tetap kekasih ku!!w/pun kita jauh,hati ku masih milikmu di saat ini,di masa ini..dan di masa akn dtg…

  23. Sayang,hanya 1 ku pinta agar kau m’hargai rinduku..padamu serahkan rasa rinduku,rasa sayangku.kerana engkau tetap kekasih ku!!w/pun kita jauh,hati ku masih milikmu di saat ini,di masa ini..dan di masa akn dtg,sawal…
    miszbear

  24. Sayang,hanya 1 ku pinta agar kau m’hargai rinduku..padamu serahkan rasa rinduku,rasa sayangku.kerana engkau tetap kekasih ku!!w/pun kita jauh,hati ku masih milikmu di saat ini,di masa ini..dan di masa akn dtg,sawal…

    -miszbear-

  25. Basket israga.woodiskayu,bilai trjaga trusingat u! This iskulitkerang,i cakap trus terang,i mizs Kat u ! ! ! !

  26. Basket is raga.wood is kayu,bilai trjaga trus ingat u! This is kulit kerang,i cakap trus terang,i mizs Kat u ! ! ! !

  27. cinta itu buta….
    aqw benci ngan cinta…
    cinta tue hnya mnyaktkan hati..

  28. setitik air mataku mengalir..
    itulah tanda aku sayangkanmu..
    ya..
    aku menangis keranamu..
    kerana aku tak mahu berpisah denganmu..
    apatah lagi dirimu itu mungkin akan dimiliki insan lain..
    aku sedih..
    setiap hari aku menangis apabila teringatkan kenangan kita dulu..
    tetapi aku tak mampu untuk memaksamu kembali..
    aku hanya mampu berdoa kepada Allah..
    aku berdoa agar kau kembali dan aku masih berharap kau kembali..
    aku berdoa..
    kau akan bahagia disamping orang tersayang..
    kau akan menjalani kehidupan yang gembira..
    tetapi..
    mampukah aku gembira dan bahagia seperti dulu?..
    seperti waktu kita bersama dahulu?..
    bagiku..
    tak mungkin..
    aku akan tetap mengingatimu sayang..
    dan..
    ‘akan ku ukir indah namamu’..

  29. ak benci ngan kate2 mnis laki !!!!!!! ak benci sngt2 !!!!!

  30. ak tak kan crik laki 2 sbb dye darh hancur kan sume yunk ak nak ……
    npe laki mcm nie ? npe ? ak sygggggg kat dye sngt2 ……
    ak darwh lme knl dye ….. 2 sbb ak syg kat dye …. ak x kn lpas kan dye …. tpy ak x kn crik dye …. n ak twu … dye msty crik ak …..:'(

  31. Pernahkah kamu merasa bahawa kamu menyintai seseorang meskipun kamu tahu dia sudah berpunya,dan meskipun kamu tahu CINTA mu mungkin tak akan TERBALAS!!!Pernahkah kamu merasakan bahawa kamu sanggup melakukan apa saja demi seseorang yang kamu cintai meskipun kamu tahu dia tak akan pernah peduli atau dia peduli dan mengerti,tetapi dia tetap pergi…

  32. tanpa mu ku sepi 6pk mu ku CRAZZYYY

  33. pada permulaan kenal,semua indah.macam2 janji yg ditaburkan.bila dah bercinta.semuanya pahit.manis ke mana,janji pun kemana.keindahan dalam percintaan adalah buat sementara.aku dah merasa semua ni.rasa perit dalam hati pun ada.tapi terpaksa aku telan.aku masih sayang kan dia.tapi…cinta kami tak kan kembali seperti dahulu kala.aku masih berharap.walaupun berharap pada sesuatu yang tak pasti.kini aku dah tahu segala-galanya.dia dah ada teman wanita baru.aku disini hanya berdiam diam.dan menangis sepuas-puas hati.dulu aku memang jahat.tapi setelah aku kenal dia.semua berubah.dia buat diri aku seolah-olah puteri didalam hidupnya.kenangan aku dan dia tak akan pernah aku lupa.harapan aku untuk berkahwin dengan dia.terhenti disini.impian aku semua musnah!!!! AMIRUL IZWAN aku nak engkau tahu bahawa hanya kau dalam hati.aku sanggup mati kerana kau!!

  34. Terimaksh kalo memang itu jwbnnya smoga bisa menambah kekutan bagi hati yang rapuh

  35. cinta memang indah pd mula pkenalan..tp…apabila cinta itu dipermainkan..ia amat saket dan myakitkan apabila pasangan kite berubah hatii…;(

  36. cinta yg ter agong adalah cinta kepada ALLAH
    we <3 allah

  37. I Love you more than life
    You are the air that sustains me
    Missing you is just so hard to bear
    No one will ever know the pain

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s