Kawan Baik

Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik .

Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.
Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.
Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada disisinya.
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik .
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.

Kawan yang baik akan memanjangkan naskhah ini kepada kawan-kawannya, bukan kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada kawan baiknya.

Dan kalau kita hendak mendapat kawan baik yang baik, kita mestilah terlebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik!

Kita kawan kan?

About these ads

32 responses to “Kawan Baik

  1. yer tu seme adalh yg terbaik untuk kawan baik

  2. memang susah nak mencari kawan yg baik. Kawan baik kita pun belum tentu boleh jadi kawang yg baik kalau kita terlau baik untuknye….!

  3. yup! kwn baik kte blm tentu dpt jd kwn yg terbaik tuk kte..

  4. kwn baik memang susah nak jumpe.. kalo ade yg baik tu pun blakon baik time kite senang.. tapi bile susah die tinggalkan kite terkulat2 mcm org bodoh.. memang melampau..!!!!!

  5. NAZURAH BT JALALUD-DIN SAIUFI

    BENAR….KWN BAIK SUKAR DIPEROLEH,KEBANYAKN KWN YG LBH SUKA MELIHAT KITA JATUH,SAYA TRINGIN ADA SESEORANG YG MEMAHAMI SAYA…TP MUSTAHIL…..KINI SY LEBH BYK MENDKT DIRI DGN YG ESA………..UNTK MELUAH ISI ATI YG SEDH N GEMBIRA….

  6. ITS TRUE…KWN YG BAIK SUSAH NAK JUMPE…TP LAW KWN YG KURANG BAIK BANYAK…SERINGKALI AKU JD MANGSA KEADAAN YG SEPERTI TUNGGUL!HARAP2 KWN AKU TU JD BAIK UNTUK AKU…AKU HARAP SGT DYE BERUBAH!

  7. aq ske kisah ni!

  8. org cemburu hubungan aku dgn kwn baik aku..skrg dia dah makin menjauh..sedey giler!!

  9. kawan yang baik x senang dcari.mungkigkita sahaja yang baik tapi kebaikan kita tak mendapat balasan setimpal malah dikianati.

  10. sukanya yg ini, i want to share at my wall in facebook :-)

  11. sebelum mendapat kawan baik,kitalah yang perlu dulu baik.

  12. adew jgk kwn kt blkng mcm sial??
    2 la..masalah nya!!

  13. nk jmpe kwn baik susah!!

  14. sial tau ak kte punye jage ati n so on suke ati bapa dye je nak tengking2

  15. skg nie ssh nk cari kwn baik………………….kwn mkn kwn ramai.

  16. nak arapkan orang lain baik ngan kita? jangan harap la
    baik kita je yg baik ngan orang

  17. aku bru jerk ptus kawan baik n org yg aku syg p dyer wat xkesah jerk..mang susah nk carik kwan baik kebnyakan nyur semua jhat giler!!!!!
    fateha aku syg ko hehe..
    by *kheecikk* :(

  18. aku adde kawan baik……………..tapi bukan teman sejati………….die selalu menunjuk 2………….sentiasa ingin aku berade kt sisi die……………x bosan kers……….naik angin dah aku nih……………………..nk marah kat die……………..rase macam nak tumbuk……………

  19. ssah na menjaga atiy kwn huh,,,

  20. bagaimana untuk memberi tahu isteri bahawa ibu suami adalah no 1 dan isteri no 2

  21. aku adew kwn baek…
    knal dr sek. ag…sngt rapat
    smpai la skng dye da kwen n adew 1 bby…
    tp pas dye kawen aku slow jmpe dye…
    coz aku taw dye bnyk komitmen….
    tp dye salah anggap dgn aku’
    dye kata aku da lupe kan dye…
    dye nak aku kwn ngn dye cm dulu2..
    tp dulu laen skng laen…
    my b sbb aku single ag….
    khidupan owg bujang ngn owg yg da brumah tngge mmg beza…
    aku bnyk abes mase ngn mbe2 yg single …
    wlaupown hakikat nye aku mmg nk jmpe n lpax ngn dye mcm dulu
    tp aku phm situasi dye…knp dye x phm situasi aku…
    ape lah salah aku,smpai dye da singkirkan aku dr hidup dye”…
    :((

  22. jangn putus asa .. dalim dunia ni ramai manusia tapi tk smua ne jahat pasti ade yg baik ne ada kala dia tk ingin menujuk kebaikkan nee… YAKIN PADA DIRI SENDIRI…..???

  23. Best ! Semoga berjaya !

  24. betul2~~kwan adalah seorng yg mhami kal duka n ceria~~x d nafikn sya skng msy mcri2 kwn sahabt yg bole mmhmi lgy~~~
    sya byk kwn2 tpy anya come with me when happy n missing when i feel bad~~but i know that~ ^_ just smile always n happy anytime ~~

  25. aku ada sorang sahabat yang akrab giler nan aku,,die faham aku,die tau isi aty aku,,aku sayang sangat nan die,,sejak die tak dew aku alwayas menangis,aku sunyi sangat…cepat laa balik sini aku selalu menanti kau,,aku nak cam uluw,,lepak sama2,nangis sama2,semua sama2,,aku teramat merindui kau wahai sahabat…walaupon aku tau kau dah berubah tapi aku kat sini tak kan berubah menanti kau……..

  26. cye juga ingin menjadi kawan yg terbaik untk smua kwn2

  27. aq ade kwn baik yg baik dgn aq selama nee TPPP????

  28. tp dy dh berubah dy tinggalkan aq cam tu je,dy da dpt kwn baru sangup dy tgglkan kan aq kdang2 aq tertye2 kenape dy perg kenape??? aq syg dy sgt macam aq syg kakak aq sendri ,name dy NUR FATIN SYAHIRAH BT MOHD SUHAIME KTE kenal mase darjah 4 sampai darjah 6 thu 6 ne dy byk hamp kan aq..aq rase macam nk mrh je dy tp takmungkin aq boleh wt cam tw at dy,dy lah sahabat yg paliag baik yg pernah aq jumpe fatin aq harap sgt kaw kembali dgn aq aq sayang kaw sampai bila2 ;-((

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s