Tanda Cinta Berakhir

Sekiranya kamu berasakan  hubungan sudah ‘gawat’, cuba  lihat tanda-tandanya, supaya kamu tahu apakah hubungan itu masih mampu diteruskan  atau tidak.

1. Bila nombor telefon rumah atau handphone si Dia berubah.

Sudahlah begitu, kamu tidak diberitahu sama sekali. Di nombor lama, kamu cuma mendengar voice mail yang mengatakan bahwa nombornya sudah berubah.

2. Dia tidak lagi mencari kamu.

Kalau dulu setiapkali ada waktu terluang, ia selalu mencari-cari waktu berduaan dengan kamu, sekarang si dia lebih suka menghabiskan waktu terluangnya dengan orang lain atau teman-temannya.

3. Dia pindah rumah … tanpa memberitahu kamu

Alasannya, ‘lupa’. Hmmm, ini kamu harus tanya, “Lupa atau buat lupa ?” Ini tanda yang cukup berat, bererti  si dia tak mahu berurusan lagi dengan kamu.

4. Bersikap Tidak Peduli Lagi.

Tiba-tiba saja si dia tak peduli lagi, kalau kamu merajuk serta tak menaruh perhatian terhadap apa yang kamu (tidak) sukai, dan apa pun yang kamu lakukan.

Pendeknya, kamu kamu mahu berontak pun, dia tetap tak peduli.

5. Foto kamu hilang.

Foto kamu yang selalunya berada di dompet, di meja belajar/kerja, atau di kamarnya sudah tiada lagi Ah, kalau begini, foto kamu tidak bererti  apa-apa lagi, selain nostalgia di dalam laci  atau di kotak kasut.

6. Dia lebih senang keluar bersama teman-temannya.

Ciri-ciri ini sudah sangat jelas , mana ada kekasih yang lebih suka menghabiskan waktu dengan teman-temannya sendiri berbanding dengan buah hatinya?

Sedarlah, kamu bukan lagi Nombor Satu dalam hidupnya.

7. Dia ‘lupa’ hari jadi kamu.

Dia tidak lagi ambil berat tentang hari-hari istimewamu. Malah hari jadi kamu yang dulunya disambut dengan penuh istimewa tidak lagi dia ingat. Itu tandanya dia sudah jemu atau bosan dengan kamu.

8. Dia banyak mendiamkan diri

Si Dia yang periang dan lucu tiba-tiba menjadi pendiam dan membosankan ketika bersama kamu. Malah dia lebih suka menyendiri dan jarang berkomunikasi dengan kamu walau melalui telefon. Kamu yang penat menelefon dia tetapi dia tidak pernah mahu menelefon kamu lagi.

9. Dia sudah punya kekasih baru.

Mahu ditunggu apa lagi? Adakah kamu mahu dimadu? Lupakan saja dia dan carilah orang lain yang lebih menghargai kamu dan mencintai kamu .

10. Dia berterus-terang mengatakan segalanya sudah berakhir.

Kalau hubungan ini  secara jelas disebut sudah berakhir oleh kekasih kamu, ertinya memang sudah berakhir. Si Dia terang-terangan menunjukkan minatnya terhadap kamu sudah tidak bererti apa-apa. Lebih baik berundur dari terus merayu agar hubungan itu diteruskan.

30 responses to “Tanda Cinta Berakhir

  1. Tips berguna kepada pasangan kekasih…..menarik

  2. assalamualaikum
    memang lah,,
    lepas si dia ucap kate putus,,
    memang semuanya akan berakhir,,
    tapi setiap kenangan akan tetap bersama,,
    xpernah berakhirr……
    :(

  3. Betul.. bila kekasih mula mengelakkan diri dengan berbagai alasan.. amat sukar menerima hakikat yg diri ini tidak penting lagi bagi si dia. sukar untuk menerima bahawa tiada lagi cinta di hatinya untuk diri ini. walau sesisa.. walau secebis.. berharap masih ada cinta untuk ku. bahkan dia kian menjauh.. kian menghindar..
    ia amat pedih.. dan tidak berdaya menghalang si dia melangkah pergi! apa pun cara.. dia pasti tak mau kembali lagi.. dia tidak sudi menoleh lagi padaku sekali pun aku kelihatan sungguh kasihan.. dia yg dulunya romatik & penyayang kini bertukar kejam!

    betapa tega.. mendengar suaraku pun dia engan. apa lagi menatap wajahku.. apa salahku? di mana silapnya? aku tak pernah habis mengerti..

    tapi ya.. sudahlah..

    pergilah sayang…

  4. huhuuuuhuuuuuu

  5. kenangan terindah….
    aku tahu….kau masih m’cintaiku,m’gasihi ku,merindui dan aku ada la segala2 nya utk mu…….
    walau d mana kau berada….doa ku sentiasa m’giringi p’jalanan hidupmu…

  6. tawu xpe…knangan terindah mmg ssh nk lpekan

  7. apa sekalipun yang terjadi,kita mesti cuba menyelamatkan hubngan tu atau kita kan menyesal sepanjang hayat…….

  8. kita je yg setia sepanjang hayat..tapi sidia…langsung tak pedulikan perasaan kita…sedihnyer…
    bukan senang kan nak lupakan orang yang kita sayang dalam hidup kita dengan sekelip mata je…
    huhuhuhu….

  9. sedihnyer kalu betul die buat aku camni pe salah aku .kenape10x …sekurang2 nye juz tanye khabr reply laaaa isk2 adik akan terus terusan caring abg aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa abg de caring dik tak? sedihnye

  10. semua ni pernah berlaku dalam hidup aku..tapi bila aku buat dek..diamenyesal..tapi sory

  11. Salam…cinta ini begitu perit bila d tinggalkan…amat pedih bila cinta sudah tiada lagi.
    Apalagi setiap kenangan yg akan membuatkan kita sentiasa mengingati si dia.
    Hanya Tuhan yg tahu perasaan sebenar kita.
    Apapun hidup mesti d teruskan..sebab masih ada cinta yg hakiki menunggu kita, cinta yg kekal selamanya,tidak kan hilang, tidakkan luntur malah akan membuatkan hidup kita akan sentiasa tenang dan bahagia bukan saja d dunia malah d akhirat sana.
    Cinta kepada Allah Swt, itulah cinta yg teragung.

  12. setiap pesamaan da kemersaan yag ada selama nye dia dan kita sentiasa saja ada pemisahan. jodoh yang kita lalui hanya sementara. tidak percaya di lubuk hati ini hanya buat seketika. namun apa kan daya ku harus teruskan dugaan ini dan tabah untuk meniti hidup.

  13. Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita tersenyum bersendirian..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita termenung semalaman..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita terlena diulit intan..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita teruja kesiangan..

    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita sasau membuat keputusan..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita teruji dengan pelbagai persoalan..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita terkeliru membuat pilihan..

    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita merasa terkilan..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita terhiris dan terluka..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita menangis berpanjangan..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita merasa syahdu dan terharu..

    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita kehilangan..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita kerinduan..
    Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita hilang kesabaran..

    Dan selalunya orang yang kita sayang..
    suka hadir bila memerlukan dan pergi tanpa meninggalkan pesan..
    Itulah orang yang kita sayang!

  14. aku x percaya sangat dengan perempuan zxaman skrg … semunay suka memainkan lelaki … and memang x leh pakai arrr wanita skrg ni … skrg ni cari bohsia lagi bagus… sebab x hipokrit … dan dia lagi mulia aku ras a

  15. aku rasa kepada students x yah arr nak gatal2…dah lah dalam tanggungan mak bapak … gatal nak bercouple2…weiii koorang fikir arr sikit…kalau nak bercinta biarlah dah keja @ x mengharap pd mak bapak …

  16. sMua iTu bNar, aLnYa aQ uDh mNgAlAmInYa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. aslmkum….
    mungkin kalian x tahu tentang satu benda ni…
    percintaan yang halal adalah bercinta dengan suami bukan dengan lelaki yang bukan muhrim kita….

  18. aku pernah di sakiti dan kemudian di tinggalkan oleh insan yang paling aku sayang…
    segala pengorbanan aku ilang cam tu je…dan skrg mmg susah nak lupa kan org yang pernah bertakhta di hati…

  19. tol la tu.. mula2 knl tu bkn men lg…sume best..sume indh..sume boleh..sume sngup
    pas dh lma kwn..mula la dia boring gan kite..tp xnk bgthu lak tu..
    wt kite ni cm xwujud. arp je de bf, tp cm xde.
    cm kte ni x penting. mula2 kata nk kua jmpe. pastu de ker, tnye kte blk, “kita x yah ar kuar rini ek??” pe kes tu..sakit tol….ati aku ni..klo x nk kua terus trg je r, kn senang…
    aku leh luangkn masa besama kwn2..
    >>SAH! DIA MCM DH DE ORG LEN…
    klo mula2 knl tu bkn men sume sngup wt pe sje..
    tp skrg pe kes??!!nk jmpe?? “letih la syg.. byk kje td..” ha!!alasan…
    ..amboi….klo dlu, xkre penat, jauh, byk kje, sngup kuar berjumpa..

    tp skrg..sayang.. sume tu elang dibawa arus masa……
    MAAF PD YG BEKENAAN…….
    INI ADALH LUAHAN HATI KU YG KETIDAK PUASAN HATI THDP PERHATIAN KEKASIH HATI KPD INSAN BIASA SPT DIRI KU…
    SEDEY TAU…HUHUHUHUH….(T_T)

  20. sedihnyer …..cinta berakhir? nauzubillah uwaaa

    CINTA ITU BUTA

  21. salam…..sy nk mtk pndpt dr u all sume..bgaimane dgn cnta jrk jauh??bf sy skrg bkje di srwk,manakala sy still stdy kt selatan tnh air?we all jrg bhbg skrg…………

  22. adikloveabg aka hati_pilu

    2. Dia tidak lagi mencari kamu.

    Kalau dulu setiapkali ada waktu terluang, ia selalu mencari-cari waktu berduaan dengan kamu, sekarang si dia lebih suka menghabiskan waktu terluangnya dengan orang lain atau teman-temannya.
    4. Bersikap Tidak Peduli Lagi.

    Tiba-tiba saja si dia tak peduli lagi, kalau kamu merajuk serta tak menaruh perhatian terhadap apa yang kamu (tidak) sukai, dan apa pun yang kamu lakukan.

    Pendeknya, kamu kamu mahu berontak pun, dia tetap tak
    8. Dia banyak mendiamkan diri

    Si Dia yang periang dan lucu tiba-tiba menjadi pendiam dan membosankan ketika bersama kamu. Malah dia lebih suka menyendiri dan jarang berkomunikasi dengan kamu walau melalui telefon. Kamu yang penat menelefon dia tetapi dia tidak pernah mahu menelefon
    9. Dia sudah punya kekasih baru.

    Mahu ditunggu apa lagi? Adakah kamu mahu dimadu? Lupakan saja dia dan carilah orang lain yang lebih menghargai kamu dan mencintai kamu .

    10. Dia berterus-terang mengatakan segalanya sudah berakhir.

    Kalau hubungan ini secara jelas disebut sudah berakhir oleh kekasih kamu, ertinya memang sudah berakhir. Si Dia terang-terangan menunjukkan minatnya terhadap kamu sudah tidak bererti apa-apa. Lebih baik berundur dari terus merayu agar hubungan itu diteruskan.

    aNAUZUBILLAH JAUHKANLAH MALAPETAKA SEPERTI ITU SEPERTI TERSEBUT DI ATAS MOHON DIJAUHKAN HUHUHU

  23. cinta berakhir…
    aku pun penah rase gak…
    mula2 rase cam nak giler..
    maklumlah dah taruhkan sepenuh kepercayaan..
    last2… hampeh tul..
    whatever aku x dendam pun ngan dia..
    malah aku doakan agar dia bertemu dengan insan yang lebih baik dari aku..lebih segala2nya ..jika itu membuatkan dia bahgia..
    tapi, last bercouple..aku yg tinggalkan mamat tu.
    sebab aku dah nampak tanda2 nak berakhirnya sebuah cinta..
    so drpd dia tinggal aku, lebih baik aku tinggal dia dulu..
    hahahah…

  24. salam..memang menyedihkan..huhuhuhu…ape buleh kite buat..mampu berserah pada yang Maha Esa..Dia lebih mengetahui segalanya….

  25. ish…ish..ish…mcm2 la..hrap2 aku x kena..

  26. As’kum. Kelmarin ahad 13/7/08 kul 10:39 mlm berakhirlah hubungan percintaan aku dgn seorg gadis yg amat ku cintai! Fuh memang berat utk menerima semua ini tapi dengan semangat dari keluarga & kawan² membuatkan aku kuat kembali. Memang benar cinta itu rumit & sukar utk di tafsir. Begini ceritanya… aku kenal gadis ini lbh kurang 3 tahun. Bermula sebagai kawan biasa setelah diperkenalkan oleh seorg kwn. Dipendekkan cerita aku jatuh hati padanya pada awal tahun ini disebabkan oleh sikap jujur,penyayang & berterus terang & bukan kerana rupa parasnya. Aku begitu senang hati dgn sikapnya. Selepas itu maka berlakulah konflik yg hebat. Saling tuduh menuduh & menggeluarkan segala rasa hati di sebabkan oleh perassan yg terpendam selama ini. Selepas itu Harapan menyinar kembali dengan penuh harapan,pertanyaan isi hati,kasih sayang & segalanya terungkai. Suatu malam aku menghubungi si dia yg ketika itu aku dapat rasakan perasan bertambah kukuh dengan gelak ketawa,pujuk memujuk & bermesra. Tak sangka sebenarnya malam itu adalah malam yg terakhir aku mendengar suaranya. 4 minggu si dia menyepi tanpa berita… walaubagai mana pun aku selalu sms dan menghubungi si dia namum si dia tidak menjawab panggilan atau sms dari aku. Akhirnya setelah menunggu aku dikejutkan dengan panglilan talipon oleh si dia.. hati ku berdebar kerana sudah lama aku tidak mendengar suaranya. Alangkah terkejutnya aku! seorg lelaki yg berbicara dengan aku. Lelaki itu berkata dia akan bertunang dengan si dia bulan depan ini. Lelaki itu berkata lagi… si dia tidak sampai hati utk menerangkan semua ini & dia sudah membuat pilihan & mengharapkan semua ini akan berakhir. Aku tahu si dia berada di sebelah lelaki itu. Aku tidak salahkan lelaki itu kerana lelaki itu “gentlemen”. Apa yg membuatkan aku terkilan ialah kenapa si dia tidak berterus terang dari awal! Tapi takpe kerana itulah pilihan terbaiknya. Apa pun aku mendoakan semoga si dia bahagia selamanya. Bagi aku Cinta yg sebenar bukan dari luaran tetapi dari hati yang ikhlas. Bukan dengan berpegangan tangan,berpeluk utk menunjukkan rasa cinta. Setiap manusia mempunyai cara tersendiri. Sekian… .. bye.

    • Salam Zorkos…
      Macam mana hidup sekarang? dah berpunya? kalau belum, jom kawan jom…sekarang ni diri ini hanya menunggu detik utk si dia mengatakan tidak pada aku…untuk ke-2 kali dalam hidup…perit sgt rasenye…igt dah takkan hadapi lagi bende2 ni…tp..Allah lg mengetahui…:(

  27. Jangan risau tentang jodoh anda. http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1335 sesungguhnya Allah lebih mengetahui. Hanya sabar & berdoa.

  28. Each of them are styled after the critical strike of midnight.

    Page. Decorate the sides of the undertow of the
    guests. But you can select a pair of glass slipper, not only wear the slippers are unparalleled
    in their princess hats and crowns, carried swords and had adorable designs.
    No matter how luxury the scene is, if you have been offers a variety
    of self stick jeweled pieces in different shapes and colors.

  29. mama cyunk papa

    emmm….npa same..dgn perngai dy.dy slalu xad mse dgn ak..pntng kwn n keje emmm…skunk ak xad agy hubngan nan dy…emmmmmmmmmmmmm=(

Tinggalkan Jawapan

