Tips Menyayangi Diri Sendiri

Salah satu cara untuk mendorong kita untuk belajar bersungguh-sungguh dan seterusnya lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan tidak lama lagi ialah menyayangi diri sendiri.

Menyayangi diri bermakna kita memikirkan keadaan diri kita, menjaga kesihatan, memikirkan masa depan, bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan dan menjauhi diri daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan diri kita sekarang dan masa depan. Berikut merupakan enam kunci asas untuk menyayangi diri sendiri (yakin terhadap diri sendiri):

1) Belas kasihan – Belas kasihan adalah umpama ubat penyembuh yang bertindak terus di kawasan luka. Dengarlah suara hati anda yang sentiasa menjaga, menyembuhkan, dan bersedia untuk menggembirakan anda. Ia wujud dalam hati kita, cuma kita yang perlu dengar kepadanya.

2) Penerimaan
– Tiada manusia yang sempurna, termasuklah diri anda. Tidak kira mana-mana bahagian tubuh anda yang ingin anda ubah, penting untuk anda menilai siapa diri anda sekarang – ciptaan yang bergerak, berubah dan berkembang dengan ciri-ciri dan kelebihan yang tertentu.

3) Hormat – Dalam perwatakan tradisi, ini tidak susah atau banyak permintaan. Dalam dunia pendidikan yang mencabar pula, persaingan boleh menjadikan seseorang itu merasa rendah diri.

Ingatkah masa apabila seseorang pernah menunjukkan rasa hormat ketika anda merasa rendah diri?

Ingatkah bagaimana rasa hormat itu menceriakan anda bila anda menerima komen itu sebagai benar?

Tiba masanya untuk anda memberikan rasa hormat pada diri anda sendiri.

4) Galakan – Kita semua memerlukan galakan untuk mencapai matlamat dan perlu yakin untuk mencapainya. Berusaha untuk mencapai dan belajar dari mereka yang sering memberikan galakan kepada orang-orang lain. Jangan lupa kepada halangan-halangan realistik yang wujud dan sifat-sifat diri yang kental.

5) Sokongan – Pernahkah anda merasa tidak mahu bangun daripada tidur dan seolah-olah ingin menyorokkan diri daripada dunia sekitar? Pada ketika seperti itu barangkali anda inginkan seseorang untuk mendorong serta meniupkan semangat untuk meneruskan hidup. Kita mampu mendorong serta menyayangi diri kita sendiri dengan sedemikian cara, asalkan kita sedar mengenainya.

6) Belaian – Pernahkah anda membelai seekor kucing dan lihat bagaimana kucing itu merasa seronok dengan perbuatan anda itu? Pernahkah anda dibelai sedemikian rupa? Kita mampu membelai diri kita sendiri kerana kita berhak membelai diri kita.

Kita berhak menyayangi diri sendiri.

About these ads

8 responses to “Tips Menyayangi Diri Sendiri

  1. sayangilah diri sendiri barulah diri ini akan disayangi insan yang disayangi.

    http://penamaya.wordpress.com

  2. thanks semuanya

  3. Matur nuwun mazz
    Artikelnya snagat menarik
    Ikut menambahi semoga bermanfaat:

    http://arrohwany.multiply.com/journal/item/2918

  4. u r wat u r….jangan cube rosakan dr sndri untuk org lain …evrything comes from our minds….jangan slahkn tkdir…..tcare yaaaaaa

  5. :)”Diri kita adalah harta yang paling bernilai yang kita miliki di dunia ini sehingga alam akhirat”.

  6. akutahucintaituindahtapikenapaaskuselalugagal

  7. kita adalah dri kite sndri…kite punye hak tuk tntukn dri kite sndri…
    so’cintailah dri kitee…..

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s