Cinta Sejati

Cinta yang sejati ialah cinta yang tidak bertambah kerana kebaikan dan tidak berkurang kerana kesalahan ~ Yahya Bin Muadz

Cinta sejati bertapak pada rasa saling menghargai ~ Niller

Cinta sejati tidak memandang wang, tetapi wang sangat penting untuk memelihara cinta. ~Hukamak

Cinta sejati mempunyai tempat hanya untuk dua orang, tidak ada bagi orang ketiga ~ Gorji Zaidan

Cinta yang sejati berdiri atas dasar hormat ~ Buckingham

Cinta sejati ialah cinta ibu kepada anaknya.

Cinta sejati daripada seorang perempuan memberi sayap kepada lelaki, sebaliknya cinta yang palsu memberi belenggu ~ Daer Oberderf

Cinta yang sejati hanya dapat dilihat dari sinar pandangan mata ~ Kruger

About these ads

59 responses to “Cinta Sejati

  1. cinta sejati iyalah tidak pandang kantong…& siapa kita

  2. no koment

  3. saya seorang lelaki….saya mempunyai teman wanita yang saya kenali melalui sebuah forum…teman wanita saya mengakui yang dia juga menyukai saya….tetapi melalui forum yang sama saya dapati perkataan “sayang” mudah diluahkannya untuk lelaki lain di dalam forum yang saya baca…saya tidak menegur beliau kerana perkataan “sayang” itu kerana bimbang dia akan berkecil hati. saya pernah menegurnya tentang itu tetapi dia mudah marah dan mengatakan saya cemburu. Lalu saya berdiam diri…dan membiarkan dia terus dgn ucapan2 “sayang” kepada lelaki lain di dalam forum yang sama…sehinggalah ke hari ini…

    Apakah tindakan saya boleh dikatakan sebagai tanda2 “Cinta Sejati”

    • bg sy,baik awk lpe kn jelh die.mgkn die xserius dgn awk

    • Sbelum meneruskan hbgan tnya dulu dengan si dia… syang dewa sebagai sebagai apa??? kadang lafar sayang 2.. ade banyak makna…. syg sebagai rakan.. sebagai teman… sebagai sahabat karib. sebagai kekasih.. bleh jdi berbagai lagi… humm

    • mungkin bg dia e2 adalah salah satu cara persahabatan yg dihulurkan

  4. Pingback: kata-kata mutiara « Wulandari19’s Weblog

  5. cinta,.aneh ya cinta,…yg jlas cinta tu g bs di crtain dunk,.
    cm bs di rasakan,.cinta,benci,ambisi,.g jauh beda,.awalnya berambisi untuk cinta, hbis tu berambisi untuk putus,..
    g usah nggembor2 kan cinta,.justru org ky gt yg g py cnt,.cnt cm bs di rasakan ja,dan yg bs ngrasain ya orang yg bersangkutan itu,.

  6. memang…kenapa(cinta)…
    kenapa sentiasa bermaharajalela dalam kamu…
    kenapa sentiasa memburu kamu…
    kenapa kenapa mengejar kamu?
    kenapa adalah sesuatu yang abstrak…
    kenapa menjadi indah pabila dipuja…
    kenapa menjadi sengsara bila dirindu..
    kenapa ditunggu pengorbanan yang perit…
    pabila kenapa melanda kamu..kamu…
    kamu perlu sebagai seorang penagih kenapa…
    yang sememangnya mengharapkan kenapa…
    walaupun kenapa biasanya perit diungkapkan…
    walaupun doktor cinta sekalipun…
    terkelu bertentang mata dengan sijangtung hatinya…
    alangkah peliknya kenapa(cinta)

  7. cinta itu buta jika terlalu dituruti, sebaliknya cinta itu penyakit ia tidak dituruti karena ia akan mendarah daging dalm hati dan membusuk.

    cemburu adalah tanda cinta, bersyukurlah jika kmu itu dicemburui olehnya ^_^

    dan pepatah orang barat bilang: CINTA ADALAH SIKSAAN YANG MENYAKITKAN

  8. cinta itu mustahil tidak ada cinta walaupun ada cinta itu cuman dikit
    .cinta itu ambisi yang selalu dituruti namun kebanyakan orang menyembah cinta.
    mereka mudah mengatakan sayang kpda orang laen yg mungkin bukan pacarnya,apakah itu cinta?
    cinta itu abstrak yg tak bisa di ungkapkan melainkan hnya bisa dirasakan,n putus itu hal biasa yg terjadi dikehidupan ini.
    cinta didasari rasa sayang,pengertian,ambisi untuk mendapatkan cinta ,dan rasa cemburu,rasa ini sangat penting karna itu benih dari cinta.

  9. cintailah oreng sekitarmu
    cintailah ilmu karena pasti membawa kebahagian
    beberapa tulisan yg aku perkenalkan…. semoga bermanfaat
    berlibur ke malang>/a>
    perbaikan komputer>/a>
    bagi yang mau bisnis warnet>/a>
    :D

  10. Cinta adalah Ruh
    Kehidupan adalah Tubuh
    Tubuh kan hancur
    Ruh tak lebur
    kan abadi berjalan melalui berbagai alam dan cerita
    kembara sejuta masa
    dan bersatu dengan Sang CINTA

    • ruh adlah mimpi…
      hati adalah pasti
      cinta adalah abadi…
      kasihnya adalah suci..
      pengorbananya adalah hakiki..
      oleh itu cinta..
      takkan lebur dek hati.kerana cinta SUCI

  11. NU2NK DAN CISNCA

    JIKA CINTA SEBENING EMBUN SEJUKKANLAH CINTA DNG RASA SAYANG.
    JIKA CINTA SEPUTIH SALJU HIASILAH CINTA DNG KASIH SUCI.
    DAN JIKA CINTA SELEMBUT SUTERA JANGAN BIARKAN IA TERLUKA.
    BY. NU2NK SMP N 16 TNG

  12. Cinta….susah nak cakap…apa yg dirasa ialah pedih…sakit…melihat orag yg dicinta bersama orang lain.Aku x pernah meluahkan apa yg aku rasa kerana takut kecewa dgn cinta.Aku membisu seribu bahasa…cuma mampu melihatnya dri jauh..alangkah syukurnya aku jika ‘dia’ turut merasakan apa yang aku rasa….huhu…ALLAh MAHA MENGETAHUI segalanya.Pasti tersirat seseuatu di sebaliknya….

  13. Cinta sejati adalah suci tidak bisa dibeli
    tidak bisa dinilai dengan kemewahan duniawi

  14. CINTA…cinta itu satu lumrah kehidupan..betapa pun kt mgelaknya ia akn datg juga myentuh sanubari lantas membuai perasaan…namun ktahuilah cinta yg sbenar lahir dr hati tg tulus dn menerima sgl kelemahn dn keistimewaan org yg kt cintai…cinta yg sejati tidak memusnahkan diri malah membuat kt terus tegar berdiri mencari kehidupan hakiki..tidak semestinya kt akan memperolehi insn yg kt cntai..tp ktahuilah apabila rasa cnta i2 ada maka walau kt tidk memilikinya kt tetap redha dgan kbhagiaan nya..asal sajer dia tersenyum pasti kt bhagia walau tidak di sampgnyer….

  15. cinta itu sakit.

  16. cinta itu indah

    • mmg cinta indah sehinnga membuatkn kta tenggelam di dlmnya…………..tp kta jgn lh terlampau leka dgnnya krna bila tiba saatnya kta akn merasa keperitannya pla…………… so jgn main2 dgn cinta!!!!!!!!

  17. cinta sejati hanya di negeri dongeng. jadi berpikir logika saja mas. jadi ngga perlu lagi ada komentar tentang cinta sejati aq ngga setuju banget tau.Karena jika ada lg yg kometari berarti anda2 hanyua berdongeng,ngerti

  18. cinta itu amat menyiksakan.belum pernah diri ini disakiti sehingga aku bertemu si cinta.

  19. cinta..????ape la sngat ngan cinta…cinta wat ak sakit..cinta satu penipuaan…mane der cinta sejati sekarang niee…tipu jer….zaman moden skrng nie org anggp cinta mainan jer..baik kita cinta pada TUHAN jer

  20. cinta memang menyakitkn…pedih bila tgk die ngan org len, tp hdp ni harus dteruskn…ne ad cinta sejati ngan manusia,tipu jer…tp cinta yg btl2 sjati adalah cnta kpd ALLAH..wlauapapun terjdi kte tetp luahkn hasrat hati kte pd-NYA…. mgkin ad hikmah die bkn milik kte..dn ALLAH sentiasa janjikn yg terbaik utk hamba2 NYA yg dsayangi.. hidp ini msti dteruskn,chaiyo!!!!!!

  21. dulu… aku mencintai dan dicintai oleh seseoraNG dgn inisial E. tapi skarang aku break couse nggk da restu dari orang tua. ya…. sekarang aku berusaha tuk melupakan dia dgan mencintai orang lain. aku bahagia dengannya dan sdkt bisa melupakan E.
    nmr hp aku ganti hanya untuk menghindar darinya. tapi dua blan berlalu, akhirnya dia dpt juga nmr baruq.
    dia masih sangat mencintaiq dan masih berharap bisa bersama aku lagi.
    aku dah bilang kalau aku dah punya pacar tapi dia tetap nekat untuk terus mencintaiku. dia nggak peduli akan orang lain dihatiku.
    perhatiannya, kasih sayangnya dan cintanya selalu ia salurkan lewat sms karena aku udah sama sekali ngk mau angkat tlpnnya.
    ya….dia mencintai aku namun diapun ikhlas aku bersama orang lain. dan bahkan dia tidak akan menikah kalau bukan dengan aku atau klau tdk demikian, aku yang harus menikah duluan sebelum dia.

  22. cinta memberikan pengalaman yang menyeronokkan jika kte thu dan pandai untuk menilai makan cinta itu sebenarnya. sama seperti saya, saya susah untuk jatuh hati dan menyayangi orang tetapi jika sekali saya sayang sampai bila2 saya akan sayang

  23. cinta nie memeng menyeronokkan ,tetapi awas lah cinta nie kadang2 menyakitkan ati je……………lebih2 perempuan dia nak kte dgr ckp dia tapi dia bkn dngar ckap kta …….pas 2 nak salahkan kte kepada kaum lelaki ,nk mengharapkn lelaki saja ……………….

  24. sy blum memahami apa itu CINTA……….

  25. cinta?smua org mharapkan cinta mereka berakhir dgn keindahan.tp x semua cinta berakhir dgn smua itu.aku pernah bercinta dan menyintai.aku juga penah kecewa dan mengecewakan.dulu aku bleh dikatakan playgirl.bg aku cinta hnya mainan.aku x tau menghargai cinta.sehinggakan aku bertemu dgn seseorg.seseorg yg dulunya x pnh aku hargai dan selalu ku abaikan kehadiran nya.melihat kesungguhan dan keikhlasan nya terhadap aku,aku blaja menghargai dan mencintai dia.stlh aku bna2 syg dan saat2 akhir kami ingin berkahwin dia disahkan menghidap kanser hati,dan tuhan lebih sayangkan dia.aku redha.mula2 aku bna2 down.tp aku fikir secara rasional.aku sedar tuhan hanya pinjamkan dia untk aku.mengajar aku menghargai org yg lain.dan aku menangis mcm mana pun dia xkan kembali pd aku.aku jdkan cinta aku dan dia,janji2 kami,impian kami sebagai kekuatan aku.wlpn kdg kala aku bna2 terasa sunyi dan kehilangan.dan aku berjanji dgn diri aku yg aku xkan terlewat untk kali kedua dalam apa hal sekalipun.bg sesiapa yg ada pengalam mcm aku aku advice dkt korg menangis mcm mana pun dia xkan kembali lg.jdkan cinta korg sbgi kekuatan.dan kita beruntung kerana dia syg ngan kita sehingga nyawa terakhirnya.dan dia bawa cinta dan syg kita sehingga mati.kt jdkan itu sbgi kekuatan kita.

  26. memang cinta itu sesuatu yang susah untuk ditafsirkan. tafsirannya berbeza-beza mengikut kefahaman masing-masing. tapi pokoknya, rasa cinta itu sama. lelaki terlalu ego dalam bercinta. perempuan hanya mengharapkan belaian dari lelaki bila mereka bercinta, tapi lelaki ni susah sangat nak faham kehendak perempuan yang satu ni…kenapa ye??
    lelaki selalu mahu perempuan memahami mereka, tapi mereka tak nak cuba untuk memahami perempuan pun…kenapa ye?? jawapannya satu jer..LELAKI TU EGO!

  27. CINTA??? cinta kdg2 mmg indah..kdg2 mmg mykitkan..
    aku baru pertama kali bercinta..sampai skrg..namun, aku tidak tahu aku bahagia atau tidak..aku amat menyayanginya..cuba jadi yg terbaik di sisi nya..dia lelaki pertama memenangi hatiku..akan tetapi..kdg2 aku tidak dapat merasai kasih syg nya..aku rasakn aku tidak wujud dlm hidupnya..adakah dia dah berpaling padaku..ak keliru..sedih..pasrah..aku ttp menunggu dgn harapan yg pasti….cinta itu milikku

    • itulah dugaan dalam percintaan..yg pastinye kamu perlu berusaha mendapat kembali cinta itu..kita perlu mencari personaliti baru agar cinta dahulu bertapak kembali..berubahlah kepada yang pasti..jika kamu yakin itu adalah cinta kamu maka hendaklah dirimu menjadi yang terbaik…

    • Bertepuk sebelah tangan bercinta sebelah hati…mana mungkin..

  28. Erti cinta sejati ni sebenarnya tak jelas. Seperti air yang mengalir tanpa penghujung yang pasti.
    Itulah cinta sejati. Tak siapa tahu dan kita tak boleh wujudkan dengan sendiri cinta sejati tu, sebaliknya cinta sejati yang mencari siapa yang layak menerimanya.

    Jadi kalau kita berusaha sedaya upaya mencari pasangan hidup, kita tak boleh patah semangat kalau target kita nak cari cinta sejati, sebab cinta sejati tu akan datang dengan sendiri kat mana pun kita berada seiring usaha yang kita lakukan.

    Pernah tak cuba travel jauh dengan harapan nak jumpe somebody, tapi end up balik rumah sendiri juga. Atau pun dengar cerita tentang pelarian cinta. Seseorang yang cuba melarikan diri daripada menghadapi cintanya, menyeberang lautan pun telah dilakukan dengan tujuan dia dapat melupakan dan menghindari cintanya. Tapi akhirnya semakin kuat usaha yang dilakukan untuk menghindar, semakin dia tidak dapat lari dari cintanya. Tetap disitu dan masih disitu. Entah mengapa? Persoalan yang tiada jawapan.

    Sebenarnya yang dinamakan jodoh tu, tak ke mana. Ditakdirkan Allah waktu jodohnya sampai,
    nak kahwin.. kahwin la juga walaupun di debat atau dibantah. Tapi kalau bukan jodoh, sayang macam mana pun, bercinta la bagai nak rak..pisah juga. Walaupun dah nikah, kalau yang namanya jodoh tak panjang, bercerai juga. Jadi walaupun kita telah bernikah mungkin pasangan kita tu masih belum jodoh kita yang sesungguhnya.Begitulah kehidupan, samada kita suka atau tidak, yang telah ditentukan berlaku akan tetap berlaku.

  29. Meh ler jengah True Love = Cinta Sejati…
    Kat situ ada banyak article BEST!!!

  30. cinta jelas ada di mana-2,cuma kita sebagai insan sering kali terlupa apakah cinta yang kita cari itu akan mendapat kebahagian…cinta tak perlu berlebihan kerana jwpn ada di sebalik kehidupan insan…renungkanlah

  31. ada cinta tapi tak bahagia..
    ada derita buat angkara,,
    ada setia tapi curang di sebaliknya..
    mengapa cinta yang derita…
    kerana kita manusia kdg-2 terlupa..
    cinta itu suci tapi kita yg mencorakkannya menjadi salah sangka,,,gara-gara terlupa tentang bahagia kita pura-pura dalam hati yang membara selamanya…

  32. cinta sejati itu seperti cintanya kayu ke pada api,,,,
    yang rela menjadikannya abu,…
    agar api itu kan slalu ber cahaya….
    ya, cinta itu butuh pengorbanan. Pengorbanan itu, sakit…
    Tapi klo dah berhubungan dengan hati, semua itu bisa terjadi…
    dan percaya kanlah dengan kekuatan “cintamu”

  33. cinta mmng indah…
    cinta mmng bahagia..
    tp bila dah kne kcewa..
    bru tau cinta 2 derita..
    lbih baek cinta pda tuhan..
    cinta pda s`owg..
    blum psti dey m`cintai kte s`perti mne kte m`cintai
    dey???

  34. cinta?kdg2 ianya bt kt jd binggung..kdg2 cinta itu bt kt gembira…tp apakah sbnrnya makna cinta?sy sendiri tidak pasti sama ada sy sdg dlm alam pcintaan @pun hanya angan2 yg mguasai diri…sy mmg ingin bcinta spt org lain jg tp sy xtahu knapa sy selalu mgelak drpd mnerima cinta org lain..perasaan takut utk dicintai dan mcintai bgtu mguasai diri sy..sy meminati sesorg dan mmg ingin mjd tmn hdpnya sekiranya ada jodoh ttpi sy tkut sgt sekiranya sy jatuh cinta kpdnya..knapa ya sy mpunyai perasaan spt itu pdhal sy tringin hdp bsm2 dgnnya?

  35. ADA BERIBU BINTANG,TP BULAN ADA SATU..ADA RAMAI TEMAN TP YG TBAIK HNYA SATU..IAITU KAMU..JIKA KAMU MLUPAKNKU,TPLANG PADAMU..NAMUN,MLUPAKANMU TDK BGKU KERNA KAU ADALAH ORG YG PALING KU SAYANG…

    • jik dy melupakanmu…, janganlah kmu mengganggap bahwa hidup yang mengaturmu ttp berpikirlah bahwa kau yang akan mengatur hidupmu….

  36. kalau menurut aQ cinta sejati itu tak ada…, krn cinta sejati hanya da pada anak dan orang tua
    kalau suami istripun bkan cinta sejati.
    jdie wahai orng tua janganlah engkau menyalah gunakan statusmu sebagai orang tua… seperti jaman sekarang orang tua menjual anaknya…, biar bagaimanapun dy tetap anakmu. dan kita sebagai anak jangan menyanyiakan status sebagai anak….!!!

  37. sy xtau dia cinta sejati or x..
    sy baru bknlan dgn dia 4 bln yg lps… and kami akan mgikat ptunang kami awl bln 6 nie.. psiapn utk ptunang pn sdh hmpr siap.. brg2 hantaran smua dah beli… and sy mgaku spnjg mjalinkan hbungan dgn dia sy bnyk mghabiskn duit dia..hingga mjlis ptunangn sy dgn dia pn mggunakn 100% duit dia.. hingga la brg hntaran utk dia.. yg mjdikn sy ragu2 utk bkwen dgn dia.. sjk akhir2 nie dia mula mnunjukkn peragai sbnr dia yg pns baran.. and setiap kali tu la sy kna reda kn kmarahan dia..sy harus myalahkn diri sy wlaupun bkn slh sy.. tp smpai bila hrus bterusn mcm nie??? isyallah akhir thun ini sy akn bgelar isteri dia… tp sy msh ragu..adah dia cinta sy?? adakah dia cinta sejati sy???? plizzz… help me..

  38. hidup tanpa cinta
    adalah sesuatu yang membosankan..
    carilah cinta sejati …
    cinta yang hakiki
    cinta yang membabagiakan didunia
    dan juga di akhirat

  39. ku harap cintaku spt seharum lavender………….
    tp ku sedar cinta i2 spt gula2 100+++
    mengapa cinta itu rumit?????????
    adakah cinta yg rumit tau kte yg merumit kn cinta???!!!

  40. cinta….kdng2 mnis kdng2 pahit….
    ble mnis semue indah…
    ble pahit semue hampeh…
    kite yg menerima kehadiran cinta….so, ape yg terjadi dgn cinta kite..kene lh tanggung sendiri…pe2 pn jgn lupa pd Nye

  41. aku terlalu menyintainya sudah lapan tahun kami bersama….tiada dua atau tiga tapi keegoannya kadangkala menyakitkan… cemburu kata orang tanda sayang tapi berbual dengan teman atas urusan kerja menyebabkan kami tak bertegur sapa berhari-hari… selalunya aku yang kena memujuknya..apa yang harus ku lakukan.. aku terlalu menyintainya… tolonglah…

  42. Cinta sejati cinta yang tak pernah mati biar kawin tak jadi..

  43. banyak yang membawa erti dalam kehidupan…..

  44. Ozi bp,cinta tu,kadang membuat kta bahagia kadang membuat kita sengsangsara,tapi kalau kita saling pengertian maka cinta tu akan membawa kita bahagia dan sengsara jika sebaliknya.

    Cinta tu myaktkan skli jika tdk dilandasi kejujuran,dan tdk slg pengertian.

  45. M.Rozikin batubara S.FIL.I

    Cinta sjati tu ialah harus saling pengertian,jujur,terbuka,tp apabila tidak,maka akan timbul yang sangat tidak kita inginkan kpd kita sendiri,alias kita akan dapat akibat nya,bukan orang lain yang mendapat kannya akan ttp diri kita,prsaan kita sndri.bercinta lah karena Allah,agar tidak pernah mendapatkan kecewa,dgn kta lain bercintalah untk mndptkan ridha allah,tp klw bercinta krena insan,tggulah kehancuran,kekecewaan merajalela.wsslm.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s