Cinta Lelaki

Cinta lelaki memang pelik dan aneh, tetapi juga unik. Ia pelik kerana hadir di jiwa seorang lelaki, yang sebelumnya keras, kasar dan kurang romantis; aneh apabila dia sudah lembut dan romantis mudah pula dia berasa sayu pilu dan sensitif hanya dengan kata-kata orang yang dicintainya. Semuanya ini melambangkan keunikan hati lelaki yang sukar difahami . Adakalanya lunak tetapi selalunya keras dan kurang simpati.

Lelaki tidak berupaya hidup tanpa wanita di sisinya tetapi tatkala sudah memperolehinya, jarang pula hendak menghargainya sepanjang usia. Lelaki yang benar-benar lelaki, adalah yang disenangi pasangannya, seorang wanita bernama kekasih mahupun sudah bergelar isteri. Kesungguhan cinta lelaki terpancar melalui :

Kesungguhan dalam melakukan sesuatu buat kekasih/isteri – tanpa sedikit keterpaksaan.Semuanya dilakukan dengan rela, ceria dan penuh bahagia.

Dia berasa puas apabila dapat menghiburkan pasangannya.

Dia lebih banyak menasihati kerana dia amat menyayangi kekasih/isterinya.

Dia mencemburi kekasih/isteri – lantaran itu dia akan mengongkong kebebasan mereka. Kongkongan semata-mata oleh perasaan sayang dan cemburu yg meluap-luap.

Dia akan kerap menyatakan ketakutan jika kehilangan kekasih/isteri.

Dia akan mudah merajuk dan sensitf apabila anda tidak menumpukan perhatian penuh terhadapnya. Kadang-kadang dia seperti anak kecil utk mendapatkan layanan yang terbaik dari pasangan.

Kerajinannya ketara, tergambar melalui kesungguhan melakukan apa saja asalkan dapat membahagiakan kekasih/isteri.

Mudah merajuk kerana mahukan kata-kata lembut daripada kekasih/isteri. Merasa lega bila pasangan memujuknya.

Dia akan gelisah apabila berjauhan dengan kekasih/isteri.

Dia akan kerap menelefon dan menghantar SMS.

Dia akan kerap bertanya apakah kekasih/isterinya mencintainya.Lelaki yang jujur dan cukup ‘mabuk’ dalam percintaanya pasti tidak akan melayan perempuan lain sewenang-wenangnya. Dia akan berasa berdosa berbuat begitu tanpa pengetahuan kekasih atau isterinya.

Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj

About these ads

17 responses to “Cinta Lelaki

  1. Pingback: My Blog » Blog Archive » cinta lelaki

  2. memang unik…. itu la yag aku alami dalam 5 tahun ini….

  3. saya x tahu samaada benarkah diri ini dicintai oleh dirinya…………..atau mungkin dia hanya ingin melepaskan kesunyian dengan cara berkapel dengan diri ku ni….whatever////

  4. tiada cinta dalam hati seorang yang bergelar lelaki.kerana bagi mereka cinta itu satu permainan dan cinta wanita sebagai mainan…

  5. kadang mata tak melihat apa yang telah di lakukan oleh hati. ..

    semoga dia menjadi lelaki ku . .

  6. betullah tu.aku pun rela bila dia ingin mngglknku.tp aku ttp cintakan dia smpi aku mati.tak smua llki mcm 2.wlupun aku d hlg kluarga tp aku yakin aku ttp bsatu bsamanyer

  7. lelaki…gunakan cinta utk dptkan xxx.. sowie to say..

  8. lky nx p0mpn..p bilew dh dpt,xhrgai plak..per cer?,sua2 ary t ..lau k0wng dh kilngn dy,k0wng twu la,cmne … :)

  9. adakah ini cinta????

  10. wlau pew2 pow yg tjdi sy ttap syg kn dye smpai bla2…..bnyk owg ckp dye x hensem tpi sy ttp syg kn dye………kte cinta kn sowg2 bkn dari pras rupa atau kekayaan,tpi dari ati yg ikhlas….wlau pew2 pow owg ckp sy x peduli,yg pnting sy syg kn dey n mencintai tulus ikhlas ati sy……………

  11. btOL tO laki2 nuX pMPUaN JusT BcOZ *** JEr Kn , fOr bOy yg X buAT cM TO xpelu tRAsE K …!!!!!!!!!

  12. skang nih aku dh betul2 tinggalkn dia..hurm ntahlah..terasa sgt syg kt dia..tp aku x tau nk wat per lg…alhamdulillah skang nih poon dier dh berjaye…aku rase aku tk layak untuk dier..i love u norazirna………..from me guns

  13. haumm..aku trllu cyng + cnta an dye,tp dye..ntah larh..
    *4 my love raja muhammad nazreen mustaqqim i’ll love you till the day i die..

  14. Lelaki ney cakap jk suka ,tp bla ajak kawin Xnak ,..m’yusahkn btul

  15. urm,,x thu la nk ckp ape….sye x pernah merasakan cinta sebelum nie,,tpi sye yakin bahawa,,suatu hari nanti,,pernantian sye nie x kn sia-sia

  16. Pingback: LIVER | whulanayhu

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s