Cinta

Suatu masa kita akan bertemu seseorang yang keunikannya sehaluan dengan kita, kita bersama dengannya dan jatuh ke dalam suatu keanehan yang dinamakan cinta. Ada sesuatu yang tidak ingin kita lepaskan. Seseorang yang tidak ingin kita tinggalkan. Tapi ingatlah, melepaskan bukan akhir dari dunia, melainkan awal suatu kehidupan baru. Kebahagiaan ada untuk mereka yang menangis, mereka yang disakiti, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba. Kerana merekalah yang dapat menghargai betapa pentingnya orang yang telah menyentuh kehidupan mereka.

Cinta yang sejati, adalah ketika kita menitiskan air mata dan masih mengingatinya, ketika kita masih menunggunya dengan setia, ketika dia mula mencintai orang lain tapi kita masih boleh tersenyum.  Apabila cinta tidak tercapai, bebaskan diri, biarkan hati kembali melebarkan sayap dan terbang ke alam bebas lagi.  Ingatlah, bahawa kita mungkin akan menemukan cinta dan kehilangannya, tapi ketika cinta itu mati, kita tidak perlu mati bersamanya.

Seseorang yang kuat bukannya mereka yang selalu menang, melainkan mereka yang tetap gigih ketika mereka jatuh. Entah bagaimana dalam perjalanan kehidupan, kita belajar tentang diri sendiri dan menyedari bahawa penyesalan tidak seharusnya ada.  Hanyalah penghargaan abadi atas pilihan-pilihan kehidupan yang telah kita buat.

Mencintai bukanlah bagaimana kita melupakan, mendengar, melihat dan melepaskan tapi bagaimana kita memaafkan, mengerti, merasakan dan bertahan. Lebih berbahaya menitiskan airmata dalam hati, dibandingkan menangis tersedu-sedu. Air mata yang keluar dapat dihapus, tetapi air mata yang tersembunyi mengguriskan luka yang tidak akan pernah hilang.

Dalam cinta sesama manusia, kita sering sukar untuk menang. Tapi ketika cinta itu tulus, meskipun kalah, kita tetap menang hanya kerana kita bahagia dapat mencintai seseorang lebih dari kita mencintai diri sendiri. Akan tiba saatnya di mana kita harus berhenti mencintai seseorang bukan kerana orang itu berhenti mencintai kita, tapi kerana kita menyedari bahawa orang itu akan lebih bahagia apabila kita melepaskannya. Sebaliknya, apabila kita benar-benar mencintai seseorang, jangan lepaskan dia, jangan percaya bahawa melepaskan selalu bererti kita benar-benar mencintai. Berjuanglah demi cintamu, itulah cinta sejati.  Lebih baik menanti orang yang kita inginkan daripada berjalan bersama orang yang sedia ada.  Kadangkala, orang yang kita cintai adalah orang yang paling menyakiti hati dan kadangkala teman yang menangis bersama adalah cinta yang tidak kita sedari.

Oleh Myelina Tashiro.

Dipetik dari http://groups.yahoo.com/group/mahligai

Advertisements

20 responses to “Cinta

  1. aku ada karena cinta pun ada….

    cinta begitu sul;it tuk di ungkapkan…

    hanya dengan hati kita mampu merasakan pahit manisnya cinta…

    cintaku kepada Al Khalik menyatu dalam segala ciptaanNYa…
    tak terungkap oleh makna dunia…

  2. Madah ni best giler la.Sometimes tu bole terusik jiwa siapa yang membacanya.Siapa yang pernah jatuh cinta dan kecewa tu,hope u all brsabar je la bebanyak,coz i’m sure sesangat la u all pasti akn temu org yg lbh better dr diorg tu.’Hidup takkan bermakna tanpa perpisahan&kesakitan’….

  3. cinta adalah anugrah cinta sebenarnya tidak harus memiliki cinta adalah ketika kita melihat orang yang kita yang kita cintai.

  4. Seringkali cinta amat menyakitkan namun cinta tetap dicari dan didamba…Mengapa? Sesungguhnya setiap insan memerlukan cinta. Tinggal lagi, belum jumpa, masih tercari-cari, sering kalu gagal bercinta dsb…Bohong..jika ada yg mengatakan dia tak perlukan cinta..cuma mungkin dia telah hampir putus asa untuk mencari cinta…

  5. Buat yang nulis ini semoga bisa menjalani apa yang kamu tulis di website ini dan itu nyata,aku seneng bisa baca,dan aku suka dangan kata-kata yang indah.Jangan pernah berheti untuk jadi seseorang yang baik dan penuh inisiatif dan puitis.

  6. Cinta Bukan kata atau janji-janji manis yang sering di ucapkan tapi kenyataan yang harus di hadapi,memang kita sering di buat gila oleh cinta ,cinta kadang bisa buat kita bahagia tapi kadang juga bisa buatr kita menderita.tinggal kita bagaimana menghadapinya.

  7. cinta………….
    kata itu memang sangat indah, tapi g seindah apa yang aku alami. ketika seseorang datang memberikan sinyal cinta, sinyal itu aku terima, lalu aku pun merasakannya, tapi tiba-tiba dia pergi dan berkata “maaf, kamu hanya temenku…………”
    sakit, aku g menyangka permainan hati begitu sangat menyakitkan.
    mencintai adalah tentang bagaimana kita memberi, bukan menerima. tapi pemberian yang terus menerus tanpa menerima apapun terasa sgt menyakitkan, mencintai tapi tak dicintai adalah hal yang sangat menyedihkan……

  8. cinta la pada semua……hohohoho;O

  9. assalamualaikum,,,
    best jugak layan madah² ni
    ehhehe,,,
    kadang² terharu gak,,
    huhuhuhu

  10. assalamualaikum,,tapi tulah ayat yang last tu ila xberapa nak faham,,
    hmmm
    lebih baik menantikan orang yang kita sayang???
    ape makne tu..
    buat pe nak tunggu orang yang kite sayang kalau
    orang yang kita sayang tu,,xsayang kite,,,,
    huhuhuhuuhhuhuhu
    ayat dier tu(???)
    :(

  11. rasa cinta berbeda dengan rasa untuk memiliki…..

    -dete-

  12. pengagum cinta

    dulu aku tak percaya dengan cinta. namun saat aku mulai mencintai aku malah memilih tuk melepaskan cintaku karna aku pikir itu yang terbaik! tapi kenapa hatiku terasa begitu perih???dan sampai saat ini aku tak tau apa keputusanku memang jalan yang trbaik bagiku atau tidak karna ampe saat ini masih ada penyesalan yang tersisa di hatiku…………

  13. Assalamu’alaikum Wr.Wb. cintamemang indah
    Kami Mohon Doa Restu
    Untuk Suksesnya Program
    Pembrantasan Pornografi
    Di Internet

  14. tak salah tunggu for sumone yg u really love..
    mayb wktu die tinggalkn korang tu..die need time..
    so giv him time..
    luv x mudah ilang mcm tu je..even da putus..still got feelings juz sumtimes ego lebey..so xnak mengaku..
    i petik dr ayat sumone..
    i dun giv space..i give time..come back when u r ready..
    i’ll always b here waitin..

  15. Pingback: Cinta II « Lifeforlove’s Weblog

  16. aneh… aneh…

  17. cinta tu menyakitkan..bila cinta yg tulus diberikan selama ni dilupakan mcm tu jer..lg2 bila si dia dh ade org br..cinta yg seblm ni dilupankan sekelip mata je mcm petik jari jer..sakit setelah bertahun menjalin cinta tp dilupakan..lg sakit bila dgr dr mulut sidia dia xleh nk pergi dr org baru even br couple sebln tp dh berbagai masalah timbul..alasannya perasaan nya pd org br tu xleh nk g..tp cinta seblm ni yg terjalin bertahun leh plk pergi begitu saje..die dtg bila si dia krisis dgn org br..apalah yg difikirkan dlm kepalanya dtg mencari diri ini blk bila krisis bila dh ok pergi blk jalin bahagia..sgt rasa x dihargai…sgt rs disakiti :'(

  18. Cinta terlalu unik dan abstrak…
    cinta akan buat org berjaya n cinta jugek boleh buat kecundang…
    hanya insan yg menerti erti sbnar cinta akan dapat memiliki kemanisan cinta yg sbnar..
    Allah kurniakan cinta pada setiap ummat-Nya..
    Tinggal insan tu sendiri yg akan menentukan cinta apa yg akan dimiliki.
    samada cinta abadi atau cinta plastik……
    Jd fikirkanlah sblm memilih cinta….

  19. cinta tu air..cinta tu udara..cinta tu brkorban..cinta tu kyakinan..cinta tu kemulyaan..cinta tu agung..cinta tu….tuhan,!!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s