Kenapa Perempuan Masih Teringat Kat Ex-Bf?

Dalam bab ni, lebih ditumpukan kepada perempuan yang ada bf atau pasangan yang baru sekarang.Kalau still single tu bab lain ya.

1. Kekasih atau pasangan sekarang ni tak sebaik dulu.

Ex-bf tak pernah pun tengok perempuan lain depan anda,bf sekarang ni buat pulak macam tu.Ini baru satu contoh yang banyak berlaku.Pasangan anda sekarang ni tidak seromantik yang dulu.Suka mengambil ringan perasaan anda dan banyak lagi perkara yang tindakannya membuatkan anda secara tidak langsung merindui dan teringat cara dan sikap kekasih lama.

2. Anda masih sayangkan kekasih yang lama.

Perasaan sayang masih lagi wujud dalam hati anda terhadap kekasih lama.Perasaan tersebut seolah-olah sukar sangat nak dibuang walaupun anda rasa dalam masa yang sama anda sayangkan kekasih sekarang ini.Walaupun sayang anda pada kekasih dulu tu dah kurang, tapi tetap ada sayang padanya yang membuatkan anda selalu jugak teringat kat dia.

3.Cinta yang sekarang hanya cinta bidan terjun

Selepas anda putus dengan ex dulu tu…adalah seorang lelaki(bf/pasangan sekarang la ni) yang jadi tempat anda curahkan masalah dan perasaan anda.Maklumlah tengah serabut fikiran dan “lonely” la katakan.Jadi perhubungan semakin rapat…lama-lama lelaki tu pun curahkan perasaan dia pada anda.Anda pun tak fikir panjang terimalah dia mungkin sebab masa tu anda rasa dia boleh mengisi dan mengubat hati yang lara.Jadi cinta sekarang yang bidan terjun ni takkan dapat melupakan perasaan anda pada ex dulu tu

4.Anda benci Lelaki

Ya,anda benci lelaki.Walaupun tidak anda sedar,pengalaman pahit anda dulu membuatkan anda membenci dan tidak percaya pada lelaki termasuklah pasangan anda sekarang.Oleh itu,masih ada ingatan tentang ex lama termasuk kenangan manis bersama dia yang kadangkala membuat anda masih teringat padanya.Kalau anda dalam golongan ini,anda perlukan bantuan!

5.Anda sebenarnya sekarang ini tidak bercinta!

Anda rasa bersama pasangan anda sekarang ini adalah satu perhubungan yang dinamakan cinta dan anda sedang berpasangan dengannya.Tetapi hakikat yang sebenar,jauh di sudut hati anda,anda tau anda masih menyintai bekas kekasih anda.Anda juga mungkin sedar perasaan ini dan masih meneruskan perhubungan dengan kekasih sekarang dengan harapan perasaan cinta terhadap kekasih anda sekarang akan wujud.

Artikel oleh: Ronin

http://www.resepicinta.blogspot.com

42 responses to “Kenapa Perempuan Masih Teringat Kat Ex-Bf?

  1. perkara ‘TERINGAT” ni bkn saja berlaku pada perempuan… malah, ex-bf saya, seorg lelaki macho yg skrg sudah pun berkahwin dgn wanita PILIHANNYA dan mempunyai 2 org anak, masih lagi stuck dgn saya yg sudah pun berkali2 putus cinta sejak itu… hanya 2 saja punca fenomena ‘TERINGAT’ ni… 1.dendam yg xsudah…( unfinished business) 2.penyesalan yg x sudah…(balasan utk mereka yg curang!!)

  2. wah…begitu sekali…mungkin ada benarnya….tapi org kata cinta pertama susah nak lupa tak kisah ler kita lelaki atau perempuan…

  3. ermmm, mungkin itu lah kebenarannya.. mungkin dia blom bisa melupakan ex_bf walaupun kamu yang berada d sisinya… mungkin kerana masih blum lama utk melupakannya.. lagi pun utk melupakan sesuatu kisah cinta memerlukan masa yang lama utk dilupakan apatah lagi kalu cinta pertama…

    • aaa btol la…cinta itu sukar tuk
      d lupakan…aku bercinta dulu masa
      umow 16…skarg umow aku 18….
      aku clash dgn xboy aku taun lepas
      bln 4…tp smpi skrg aku tak dapat lupakn dy
      ary2 msty aku teingatkan dy…
      aku pnah cb nk cri peganti…tp aku
      asa sia2…sb aku asa aku tpu dri aku ja
      aku still tngu dy…tp dy aku xtw la..
      dy ada ckap kt aku…dy tau aku syg dy
      dy cb nk tma aku blik…tp dy kta
      tiap kaly dy ingt aku,dy benci aku
      dy kta mcm ada ja bnda hasut bg dy benci aku..
      th la aku buntu2!!!!

      • huhu.. mungkin jgk… sy pernah kehilangan cinta yang pertama… walaupun sy umo bru 18, ktorg dah bcinta slme hmpir 3 thhun.. tp sng2 je die lupekan sy… hanya sebab… mak die dah plan nk kahwinkan die ngn anak lelaki kawan kpd mak die tu.. sdey..huuuu… nk dikacau2, tunagna org.. tp hati ni yang merana…

  4. setuju dengan beE..(teringat bekas bf dulu dipanggil Bee..)

  5. yerp…semua keterangan di atas terkene kat aku..aku masih lg menyayangi ex bf aku..dan selalu gak teringat kat dia…tapi aku redha jer…semua dah ditetapkan oleh tuhan…redha jerla…

  6. ya kadang2 memang teringat kat xbf, sebab teman sekarang(bf) xsama mcm yg first. pe bende yg dia buat kat kite memang xblh nak tanding yg first, take care nye tak sama dan macam lagie la.pendek kata susah nak cari pengganti seperti mana ciri2 yg ada pada yg first.so cana nak hadapi prob nie?

  7. hurmm.. so hard 2get.. until know i still luv her..

  8. hurmm.. so hard 2 4get.. until know i still luv her.

  9. story kat atas nie ade lh ckit berkait ngan aku..mmg ssh nak lupekn xbf yg first..everything diferent yg lame dgn yg baru…

  10. Biasa r tu…..cinta pertama, mesti bercinta gan bf pertama.HEHEHEH…..;B. cOZ, Die yg tlh m’ajar kite ttg k’p’cayan, k’jjurn, k’Xlasan, k’setiaan, k’prihatinan, syg-m’ygi, rajuk minta di pujuk, dan semua……pahit manis dalam bercinta. Kenangan2……indahnya…………HUHUHUHUHUH:) TERingat aku kat insan yg bernama……………….adela…huahuahauhuu…..malu la… semoga DIA hidup dalam keadaan sihat dan bahagia sellu, disamping org yg dicintai. Kan ku kirim doa spnjng hayat ku……AMIN…..

  11. emmm…,,tau xpe.Aku pn trkna jg dlm ctuac 2,betapa sshnyer aku nk mlupakn ex-bf aku 2 wlupn ms skrg ni aku dh de new bf..yg bf aku skrg ni pyela ssh pyh suh aku lpekn dye..yela dlu brcnta hmpir 4thn maunyer aku bercnta bgai nk rak!!Lastly,de jg yg msih sudi mngisi kkosongn ni..

  12. Macam mana nak lupa..uwaa..coz it’s been such a long time with him..tak kisah la banyak kenangan manis ke pahit ke..tapi cinta yang 11 thn tu mmg susah nak lupa..bf skrg..macam blur2..selalu bagi peluang..tapi masih ditahap keBluran yang melampau..and both me and my ex still keep in touch and could hardly forget and ignore each other..there’s somtin’ like a chemistry..but our karma doesn’t allow us to be togethr maybe..so..banyak2 doa je la kot..I always believe we can always forget our ex when we found someone whom love us same like how we love ’em..only Allah knows.. ;)

  13. ‘ANDA BENCI LELAKI?’ YUP!! AKU MMG DH BENCI LAKI2 SAMPAI SEKARANG AKU TAK DE BF. TP AKU RAMAI KAWAN LAKI2. WAT KAWAN BOLE TP KALO NAK WT KEKASIH BAGI AKU PAYAH SIKIT. ATI AKU BLM TERBUKA UNTUK ITU…..KERANA SORG LAKI2, SEMUA LAKI2 JD MANGSA. NASIB KAU LA LAKI….JD INSAN DILUAR SANA DOA2KAN LA PINTU ATI AKU NI TRBUKA UNTUK MENERIMA KASIH SORG LAKI2……YELA SAPE LA AKU…..

  14. aku msh syg ex-bf aku.. aku sunyi sejak dia pegi dr idup aku.. kdg2 ia mbuat aku rasa benci utk bcinta semula..

  15. mmg mustahil untuk melupakan seseorang yang kit cintai, lebih2 lagi, klu dia adalah cinta pertama kt…sampai skrg aku masih sygkan dia.. Bkn ke cinta sepatutnya membuatkan seseorg itu bahagia tp kenapa lebih pahit rasanya dari manis gulanya?

  16. tolong la..aku br saje break ngn gf pg td…masalahnye kecik je… tp die xnk lg bersame aku…
    aku sgt mencintainye dan sgt menyayangi nye… aku xtau lg mcm mane nk pujuk die…

  17. memang benar orang kaakan yang cinta itu indah..
    tp,biler da tiba saat putus cinta..semuanya hancur berderai..
    aku akui aku masih sayang ex-bf aku walaupun dier banyak mengecewakan aku..tp,aku aku terima atas segala yang berlaku satu ujian bagi hidup aku..dan dalam masa yang sama aku sentiasa memahami bahawa seseorang yang sedang bercinta itu tidak semestinya bertahan..

  18. Mmg teramatlah susah untuk melupakan X-bf especially 1st bf or 1st love.Tp aku selalu berfikir bahawa Mencintai seseorang itu x seharusnya memiliki…

  19. dkatkan dri kita pada yg Esa sbb itu je sbaik2 cara..cuba ykinkan diri kita yg setiap yg brlaku ade hikmah d sbliknya..maybe kite xkn bhgia klau kwin ngn ex kte dlu.. jgn jdikn ianya stu alasan utk kite ktakn idup kita ilang serinya hnya krana ‘dia’ dh xde d smpng kite.. kite pmpuan yg bijak,so jgn bodohkn diri krana lelaki apatah lg klau kite je yg seolah2 mghukum diri kite sndiri sdgkan ex kte dlu bleh lpekn kite dgn mudah..so,mulakan idup yg lbih brmakna..:D

  20. er…emm..PERPISAHAN MENGASINGKAN KITA..susah sebenarnye nak lupakan bf lame ni..dah cube nak sayang org lain pun masih sayang ex-bf jugak…semua bergantung pada jodoh juga..klu becinta bertahun tak de jodoh nak buat cam ane..btul tak?so sesape yang bercinta jage bf bebaik yer..

  21. melupakan seseorng yang bergelar kekasih amat terasa perit dan acap kali juga hati ini memberontak mempersoalkan kputusan untuk meninggalkanya walaupun bermacam-macam kenangan bermain di fkiranku tatkala memory lalu mempersendakan perasaanku…..seolah ia menjengah dan mengamit ku kembali…tapi,tidak mungkin kerana bagiku hidupku bukan kerana lelaki dan cukuplah segala keperitan ku bersama dia selama ini…ya,Allah…tabahkanlah hati hambamu ini dalam mencari setitis embun kebahagiaan….

  22. saya pun masih g treingat kat ex-bf saya.perasaan sayang tu masih g ada..

  23. saya juga masih teringatkan kekasih lama saya walaupun saya sudah mendapat penggantinya.
    Memang suatu kesilapan yg besar kerana meninggalkan si dia kerana pada masa itu saya terlalu mengikut emosi.
    yana, saya masih mencintai awak dan saya tahu awak pun masih mencintai saya.Semoga jodoh kita ada suatu hari nanti.
    saya harap awak terbaca luahan saya ini.
    Hidayatullah & nurul najwa liana.

  24. tah la…
    kadang2 bende2 nie pun bkn kehendak kite..
    bagi aku dose masing2 la kalu dah belaku curang 2..
    ade pihak rugi,ade pihak yang untung..
    tp kite terime bende2 tu dgn redha..
    walau seberat mana pun bende tu terjadi..
    awek sendiri curang depan mata… sakit sangt..
    walaupun dah bermacm bende yang lalui bersama…
    baru ku tau aku telah diperbodohkan selama ini…
    -wan-

  25. huhu..mmg ssh nk lpe kn ex bf..even ktorg cple juz 4 8 months,tp i dunno y i rase sygggg sgt kt die..ssh sgt nk lpe kn die..pdahal dah 2 thn ktorg break.n now die dah ade new gf, tgk gmba dorg kt myspce,skt nye hati hnye tuhan sje yg tau..now i cbe utk lupa kn die..i slalu ckp wit myself yg he is not deserved 4 me..die bdk politeknik,ntah ape coz die ambik, n i plak law student kt slh sebuah ipta yg trknal..i bkn nk riak,tp itu slh satu care yg i wat utk lupakan die..sgt ssh..smpai skng still rindu die,syg die..even i bleh ingat lg ape ayt2 cinta yg die ckp kt i since first date ktorg..dasyat kn penangan cinta..i ditinggalkan tnpa sbb..die juz ckp yg die da bosan dgn i pdahal i syg sgt kt die..i treat him like a baby..klu die marah i pun i bleh diam n cry..2 je yg i mampu buat sbb dah syg sgt..now i nk buang sgala knangan i ngn die,nk bangkit dri kesedihan..hope i akn jmpe someone yg akn btul2 syg kn i sma mcm i syg kn die..insyaallah..allah 2 maha kuasa kn..kpada muhammad..bin.. i doakan smoga u bahagia dgn die..tp u kena ingat langit x sentiasa cerah..n what u did,u will get back one day..percayalah..that time bru u rase ape yg i rase when u leaved me on 13/2/07..hancur berkecai ati i..ya allah tlg beri aku kekuatan utk menempuh hidup yg penuh cabaran..

  26. ismi@sintok_ra"is

    hmmm..sampai skrang aq msih engt kat ex bf aq coz dya lah cinta pertma aku,,,dia dah b nyak mngajar aq erti cinta…3 tahun kami kenal n now dah nk msuk 1 tahun ktaorg brpisahh…trlalu pyah u ntk aq lupan dy coz aqu syg sgt2 kt dy..lgipown dy xmcm boys laen..memg la perpisahan kmi sumany sebab aq curang..tpi stelah dy prgi tnggalkn aq baru kni ku tahu bbbbbtapa brhargany dy dlm hdupku…aq curng pown co z bowing lgi pown time 2 dy smbng blaja kt kolej ..aq bowing gle time 2..n aq xpah cinta kn dy..tpi sejak dy tnggalkn aqu dan dy brazam xkan maafkan aq smpai mti pownnntime 2 la aq baru sedar btapa hncurnya hatiku!!!! maafkan aQU!!!!

  27. ismi@sintok_ra"is

    kini hadirnya tlah merubah sgalanya!!!tanpamu dsisi aq bahgia tnpamu!!!hahahahahaahahahahahahahahah goOD BYE DARLING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  28. memang pun..kadang2 bila xbf tu myesal..mula lah mx balik..
    dulu masa nak tinggalkan kita..tak terfikir..manusia2..

  29. salam smua…sye sedang alami mslh nie skg..dah 9bulan kteorg clash tp rasa mcm br semalam ditinggalkan…tuhan je tau mcm ne cintanya sye pada si M…mcm2 cara nk pujuk n merayu pada dia..bukan sekali 2,tp berkali2…maruah n air muka ku letakan jauh kebawah walaupun terasa malu,tp demi nk dptkan n pujuk dia balik smua 2 aq xhirau kan…tp smpai skg still dia xnak kat aq…aq xtau knp???tp aq dpt rasakan dia ada lg perasaan syg kat aq walaupun sekecil kuman dlm hati dia…skg pun dia xkapel n dia ckp dia mls nk mencari pmpn buat masa nie…aq syg dia,aq berdoa n berharap dpt dia balik….walaupn dia dah buat aq sakit ati n kecewakan aq, aq still xksh n syg dia lg…aq slalu msj dia,tpn dia walaupn dia xpnah angkat,,,kalau angkat pun kwn dia akn ckp dia xder,,,aq tau dia ada tp dia xnk ckp dgn aq…aq nk bersemuka dgn dia,aq akan reda n blh lepaskan dia kalau dia ckp depan2 dgn aq yg dia x cintakan aq lg…sb skg aq rasa n selalu rasa ada harapan untk kembali kpd dia…Ya ALLAH,sesunguhnya dia tercipta untuk ku,kau buka kan lah pintu hatinya untuk ku….Aminnnn

    • hurmmm~ Xbf?? yah dia sesuatu yg indah dlm hidup ku suatu ketika dahulu. Bertahun2 aq memendam perasaan aq terhadap dia. Akhirnya pd thn 2008 aq berjaya memiliki hatinya. Malang sungguh rasanya. Family kami saling mengetahui hubungan kami. Kami merancang masa depan dengan impian dan cita2 yg menggunung tinggi sehingga ku taruh sepenuh harapan ku padanya. Malang nya, semua perasaan sayang dan cintanya hanya palsu padaku. Dia hanya berpura2 mencintaiku. Waktu itu aku hampir gila kerana tidak dpt menerima keputusannya untuk berpisah dengan ku kerana telah memiliki perempuan lain. Walaupun terpaksa tp aku harus melepasnya dari hidupku. 5bln selepas perpisahan kami, aq mendapat tahu bahawa dy telah bertunang dgn perempuan itu. Betapa sedihnya aq saat itu. Hanya air mata yang mampu mengalir. Memang selepas kami berpisah aku ada menjalin hubungan dgn lelaki lain untuk mengisi kekosongan diri ini. Malangnya hanya bertahan seketika sahaja. Entah harus ketawe atau menangis bila aku mendapat tahu pertunangan mereka telah putus dan perempuan itu telah berkahwin dangan orng lain. Mungkin merasa gembira. Dan aku masih membodohkan diriku merayu dan memujuk naya untuk kembali pada ku. Aku masih sgt sygkan dia. Dia adalah segalanya. Aku masih menunggu dan menunggu. Kini mapir 2thn hubungan kami terpisah jarak dan waktu, aku kini menjalin hubungan dengan seseorang yg sgt mengerti aku dan aku sangat selesa bersama dirinya. Namun dalam sudut hati ku yg terdalam aku masih berharap dia akan kembali padaku~

  30. kdg2 bile pikirkan ase sakit aty sangat..dye my fst love..baru 2 bulan couple terus break..aq sayang dye sangat2..sblm couple dye janji tak kan tingal kan aku…,nak hidup semati..setia yang satu..sampai kan aku cair ngan kate2 dye..aq jadi sayang kat dye..tapi…baru beberapa ary aku dapat taw yang dye ad new gf…sakit aty aq ble dapat taw…dye curang ngan aq…aku cuba nak lupakan dye…tapi tak leh sebab aku telalu cinte kat dye…pliz help meeeeee

  31. Aprillia rs 125

    Kenapa la asalkan susah nak lupakan kekasih sahaje majoritinya mesti perempuan walaupun lelaki tak terkecuali tapi majoritinya sikit je.Cuba la take it easy sahaje.Yang dah pergi tu pergi.Tengok macam member aku baru clash dengan awex dia yang kira agak cun jugak la.Tapi dia tak kisah pun take it easy sahaja tak da la macam member perempuan aku dah setahun clash tapi still cakap pasal balak lama dia the best.Lepas tu pergi cerita depan aku menangis nangis.Errrrrr geli aku.Aku pun pernah kapel jugak pernah dapat yang terbaik jugak tapi setitik air mata aku pun tak pernah keluar bila berpisah.Tapi yang membuatkan aku sedih bila sport rim moto kesayangan aku kena rembat dengan penyagak bongok mana tah.Mana tak sedih mahal gila tu kot.Tapi tak la sampai menangis.Benda pasal cinta ni tak payah la difikir sangat take it easy sahaja.

  32. bnar kt2a shabat kta, ksmpulannye; cinta mmang anugrah yg trindah.. Tpi bsa jga mnjadi musibh yg amat sngat mnyakitkn..

  33. ya allah, kenapalah perasaan sayang masih menebal pd ex boy aku ni. sdgkn da lame break..tp dia still cari aku. aku pn xphm knp dia begitu. akhirnye msing2 bkl menikah dgn pilihan keluarga. perasaan sedih tuhan je yg tau..pengganti tetap xsame dgn pilihn hati kite kan. tp itu semua takdir allah pd ku..mgapa bru skrg dia luahkan isi hati dia kekesalan pd aku..knp sblm ni dia x ‘rebut’ peluang yg ada..aku syg sgt dia..ya allah, kerana cinta terpaksa korban demi menjaga hati keluarga..:(

  34. betol2 put mle bcinte dgn 1st love mse umor 14thn then break umo 16 bcoz fmily x skew relay kami..hurm now umo put da mcok 22thn tp kami still contct n still ad prasaan syg wlupon msg2 da ad psgan msg2..trlalu ssh nk lupekan 1st love..kami pernah lost contact tp berjumpa blek..binggung di buatnya…

  35. Mula2 mmg sush nk lupkn smpai msa sy btunang dyemade tlpn tye btul kh sy dh btung,..nangis hbis sy,.tp skrg dh dpt lupkn sb skrg lbh bgus wlpn dlu xknl lma sgt..hehe

  36. dia suka panggil aku' nyet'

    Aku pon sama…😢😢😢 dlu aku bcinta ngn ex $ lama dh mcm kulit n daging..tp aku lngsung x hargai dia..selalu dia pujuk aku belai aku.aku langsung x heran kn dia..aku main kn persaan dia..aku ramai kwn lelaki yg aku layan mesra…dekat 8tahun aku couple dgn $ tp byk aku yg pura2..
    skrg aku dh khwin dgn org lain ?…tnpa bercinta pnjng..cinta yg x penuh sepenuh persaan..dh pon ada ank 2 org..
    skrg aku menyesal…setaip detik dan saaat aku selalu terungt kn $ rindukan $….
    Aku nk dia semula mcm dlu2. …ingtn aku hnya pd $…ya allh tolong lah aku…😭😭😭😭😭😭

  37. Dari segi begitu.tetapi bagaimana dari segi masih teringat ex zaman sekolah? Hakikatnya secara logik boleh jer berkenalan dgn orang lain. Tetapi smp sekarang masih tidak berpunya sapa2? Da dkt 10 years.. Kenapa susah untuk terus move on..apa pandangan dari segi sebegini?

    Tq

  38. Nk dekat setahun ak dngn dy . Dan mnggu lepas , dy mntk ptus . Dngn alasan yg tk munasabah . Gaduh smpai mncarut . Tuw alasan dy . Dy ckp tawar ati . Cakap jew lr ada org laen . Jangan bagi alasan bodoh .Ayt dy bila mntk putus , awk akan jumpa lg baik dari saya’ jibai kalau dh curang tu curang je lah syaiton. Sdngkn tme tk gaduh , ak caring jew dy . Jaga dy . Ak tk puas ati dngn alasan dy . Siasat punya siasat , baru aku sedar. .Aku ni anya tempat persinggahan . Slow2 aku blh move on . Walaupn perit . Teringat jew jnji dy , tetap prtahankan hbungan ni wlau gduh steruk mne pn . Tetap syg aku . Tetap pilih aku . Last2 dy pilih ex dy . Yelr , ex dy pndai main gitar , pndai hiburkan ati dy . Ak ni apa lr sngt . Stakat hnsem putih jew . Tk ckup . Perit tk terkata aku wei . Selama ni aku percaya jew kt dy . Hancur harapan aku . Bedegup jantung ni .Allah jew tahu . Untuk perempuan di lur sana yg da ad bf dan still ingt ex , jngnlah kcewakan ati dy . Jaga dy . Teruskan hbungn skarang . Mngkin pkwe skarang tk caring sma mcm ex , tp ingt satu jew , manusia ni berbeza . Terima jew dy seadanya . Kesian pakwe skrang kalau dapat tahu awk still ingt ex . Dan sekarang aku cuba utk move on . Walaupn ak sngt rnduu knangan ng dy .

Tinggalkan Jawapan

