Biarkan Aku Jadi Mataharimu

Seorang wanita bertanya kepada seorang pemuda tentang cinta dan harapan. Wanita berkata ingin menjadi bunga terindah di dunia dan pemuda berkata ingin menjadi matahari. Wanita tidak mengerti kenapa pemuda ingin menjadi matahari, bukan kupu-kupu atau kumbang yang terus menemani bunga.

Wanita berkata ingin menjadi rembulan tetapi pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita semakin bingung kerana matahari dan bulan takkan boleh bertemu, tetapi pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita berkata ingin menjadi burung yang mampu terbang ke langit jauh di atas matahari dan pemuda berkata ia akan selalu menjadi matahari.

Wanita tersenyum pahit dan kecewa. Wanita sudah 3 kali menduga namun pemuda tetap keras kepala, ingin menjadi matahari tanpa mahu ikut berubah bersama wanita. Maka wanita itu pun beredar pergi dengan rasa kecewa dan tak pernah lagi kembali tanpa pernah tahu alasan kenapa matahari juga menjadi pilihan pemuda. Sang pemuda merenung sendiri dan menatap matahari.

Saat wanita menjadi bunga, pemuda ingin menjadi matahari agar bunga dapat terus hidup. Matahari akan memberikan semua sinarannya kepada bunga agar ia tumbuh, berkembang dan terus hidup sebagai bunga yang cantik. Walau matahari tahu ia hanya dapat memandang dari jauh dan akhirnya rama-rama yang akan menari bersama bunga. Ini disebut kasih iaitu memberi tanpa syarat, tanpa mengharapkan imbuhan dan balasan.

Saat wanita menjadi bulan, pemuda tetap menjadi matahari agar bulan dapat terus bersinar indah dan dikagumi. Cahaya bulan yang indah hanyalah pantulan cahaya matahari, tetapi saat semua makhluk mengagumi bulan siapakah yang ingat akan matahari? Matahari rela memberikan cahayanya untuk bulan walaupun ia sendiri tidak berupaya menikmati cahaya bulan, dilupakan jasanya dan kehilangan kemuliaannya sebagai pemberi cahaya agar bulan mendapatkan kemuliaan tersebut.

Ini dinamakan pengorbanan, menyakitkan namun sangat layak untuk cinta. Dan saat wanita jadi burung yang dapat terbang tinggi jauh ke langit, bahkan di atas matahari, pemuda tetap selalu jadi matahari agar burung tetap bebas untuk pergi pada bila-bila masa pun yang ia mahu dan matahari tidak akan mencegahnya. Matahari rela melepaskan burung untuk pergi jauh, namun matahari akan selalu menyimpan cinta yang membara di dalam hatinya hanya untuk burung.

Matahari selalu ada untuk burung bila-bila pun ia mahu kembali walau burung tidak selalu ada untuk matahari. Tidak akan ada makhluk lain selain burung yang berupaya masuk ke dalam matahari dan mendapatkan cintanya. Ini disebut sebagai kesetiaan, walaupun ditinggal pergi dan dikhianati namun tetap menanti dan tegar untuk memaafkan. Pemuda tidak pernah menyesal menjadi matahari untuk wanita yang dicintainya….

Advertisements

10 responses to “Biarkan Aku Jadi Mataharimu

  1. indah sungguh bait-bait kata diatas, sememangnya mengambarkan erti cinta yang tiada definasi yang tempat. sungguhpun begitu pengertian matahari itu sendiri adalah jelas seperti mana si pencipta mencintai makhluk ciptaannya dan juga manusia dan manusia. 3 perkataan yg amat mendalam maksudnya dalam mengertikan percintaan iaitu kesetiaan, pengorbanan dan keikhlasan. Persoalan nya adakah cinta sebegitu masih lagi wujud? -tq- for the nice thought :)

  2. waw!!!!!saat dibaca sangat menyentuh hati baitnya sungguh indah. masih adakah cinta yang seperti ituu??huff…andai aku punya matahari yang seperti itu…

  3. Subhanallah keren banget sepotong artikel diatas……….
    Kata-katanya itu loh membuat ak iri ingin mendapatkannya………
    Seandainya masih ada saat ini seperti matahari diatas, yang tidak mementingkan dirinya sendiri untuk orang yang dicintainya. Sungguh bahagia sekali pasangan yang mendapatkannya……….
    Mudah-mudahan aja 4JJ memberikan untuk diri_Qu
    Amiin………..

  4. artikelnya kereeennnn banget!!! bisa membuka wawasanku ttg sesosok pria yang begitu tulus… bagi sebagian orang bilang, sulit banget buat nemuin pria seperti matahari, tapi aku tidak… sekarang aku tlah menemukannya, matahariku…. ^_^

  5. jiwang tp rock

    sgguh bgus cte nie….
    andai sesape yg memiliki cnta spt nie….
    hargai lah iya….
    jgn lps kan nya….
    kelak…
    kmu akn merana….

  6. so sweet……

  7. Asyik juga….
    Mula-na ingin tertawa…;)), hehhehe..
    Tp lama2 tersentuh juga dengan Pengorbanan Matahari yg tiada Henti…jieleh….
    Tanks Your kisah cinta Matahari…

  8. aku cuma memperkenalan diri saya

  9. amat menyentuh hatii ketika membaca nya..mthari yg banyak pengorbanan

  10. masih adakah matahari,jika saat ini cinta hanyalah kedok untuk menuruti hawa nafsu,,
    yg ada hanyalah pelangi yg hadir dengan berbagai warna indahnya lalu menghilang dengan sekejap.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s