Tips mengekalkan sebuah persahabatan

Saling memberi kebebasan 
 
Persahabatan memberi kita ruang untuk berkongsi suka duka bersama dan bukannya untuk saling menyakiti dan membenci di antara satu sama lain. Tetapi menjadi sahabat baik juga tidak bermakna kamu harus memiliki seluruh ruang hidupnya. Misalnya, melarang temanmu membuat itu dan ini. Malah kamu juga sibuk mengatur perjalanan hidupnya. Ini jelas menunjukkan kamu terlalu mementingkan perasaan sendiri tanpa mempedulikan perasaan orang lain. Apalah salahnya jika kamu saling menghormati hak kebebasan dirinya. Dan apa yang penting, si dia jujur pada persahabatannya.    
     
Saling menahan rasa cemburu  

Ramai yang berkata cemburu itu bunganya cinta. Tanpa cemburu persahabatan yang dibina tak adalah ‘thrill’nya. Tetapi cemburu yang membabi buta boleh menjejaskan hubungan. Ada baiknya sebelum api cemburumu memuncak, cuba selidiki dahulu kebenarannya. Jika ada yang tak kena, tanyalah temanmu itu dengan baik tanpa bersikap marah dan menuduh. Usahakan untuk berbicara dengan fikiran yang matang dan tenang. Sebenarnya perasaan cemburu ini tidak perlu terlalu ditonjolkan kerana ini boleh membuatkan temanmu itu naik tocang. Dia akan mempergunakan kelemahan kamu itu untuk membuat kamu berasa cemburu dengan berulang kali. Tentu menyakitkan…  
     
Saling memahami  

Untuk menjadi sahabat yang baik kamu harus berusaha memahami dan mengenali diri sendiri serta permasalahannya dengan lebih mendalam. Misalnya temanmu itu menolak ajakanmu untuk keluar menonton wayang bersama, kamu tidak boleh membuat tanggapan yang bukan-bukan tentang dirinya. Mungkin dia mempunyai urusan yang mesti diselesaikan terlebih dahulu. Adalah lebih baik kamu mencari hiburan sendiri lagipun esok masih ada masa untuk kamu bertemu dia.  
     
Saling mengalah 
 
Demi menyelamatkan hubungan, tidak ada ruginya sekali sekala kamu bersikap mengalah. Kamu dan si dia sering bercanggah pendapat. Seperti menonton wayang, kamu sukakan filem romantik tetapi dia pula suka filem aksi. Oleh kerana sayangkan tali persahabatan yang telah terbina sekian lama maka si dia sentiasa menuruti segala kemahuanmu semata-mata mahu menjaga hati dan perasaanmu. Tetapi bila difikirkan semula, apalah salahnya sekali sekala kamu pula yang beralah dan cuba belajar memahami minatnya. Situasi ini tentu akan membuat si dia berasa bahagia dan lebih menyayangi dirimu.  
     
Saling memberi kemaafan
  
Memaafkan perlu tetapi tidak mudah selagi perasaan kesal dan kecewa menguasai diri. Tetapi sebagai insan biasa, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Lagipun, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula kita sesama sendiri. Belajar menjadi seorang teman yang sudi memberi kemaafan kepada orang lain biarpun kamu sendiri tahu perkara itu bukanlah berpunca dari kesalahan atau kesilapan dirimu.

Advertisements

18 responses to “Tips mengekalkan sebuah persahabatan

  1. Pingback: cinta pertama

  2. dalam sebuah persahabatan, kita mestinya harus bosa mengerti satu sama lain.sadarkan kamu, disaat kamu udah menemukan sahabat terbaik, mereka terkadang jauh lebih baik dari seorang pacar sekalipun. kita dapat menumpahykan semua keluh kesah kita, kegembiraan kita, tangisan kita, pokoknya semua dapat kita sampaikan sama sahabat5. jadi, sebisa mungkin kita jangan sampai melupakan semua kenangan yang telah kita bangun hanya karena orang baru yang belum tentu dia emang bener-bener tepat buat kita……. pada sahabat-sahabat diseluruh negeri ini,selamat jika adalah sekarang telah memiliki sahabat disamping kalian……………………………….jagalah hubungan persahabat tersebut agar tetap langgeng dan abadi selamanya

  3. dalam sebuah hubungan persahabatan kita seharusnya mengerti perasaan yang sedang di alami oleh sahabat kita……. seandainya kita bisa membantu ya bantu aja,,, mumpung2 amal….. nah inti dari persahabatan adalah menciptakan rasa kekeluargaan… so,,,, jagalah persahabatan kmu!!!!!! jangan sampai persahabatan ku berakhir hanya karena masalah yang bisa di selesaikan bersama2….. karena mencari sahabat itu sangat sulit dari pada mencari musuh….. jagalah persahabatan mu supaya tetap akrab selamanya…… good luck friend

  4. g ada kata yg bisa melukiskan indah sebuah persahbtan!sahabat adalah org yg ada ketika semua org meninggalkanmu dalm duka dan membuatmu tersenyum ketika km merasa senyum km uda hampir hilang, sahabat adalah org-org yng memberi tahu mu bahwa akan ada pelangi sesudah hujan ( ni aq kutip dari kata2x temanq ketika aq dpat masalh yg membuatku menangis). so keep u’r friendship!!!!!
    Bersahabat bukan berarti kita harus sama dengan sahabat2 kita, tetapi justru perbedaanalah yg membuat pershabatn itu semakin indah karna pengertian yg ada dalm perbedaan itu adalah hal yg akan mengekekalkan persahabatan itu.

  5. kita perlukan sahabat sejati dalam hidup kita. tanpa sahabat kita tidak mampu untuk menyelesaikan masalah kita dengan sendiri. hanya mereka yang mampu memahami keadaan kita. pada para sahabat ku..Thanks for loving me n Gut Luck!

  6. semua yang ada di atas itu benar. sahabat itu segalanya. yang bisa buat aku nangis itu cuma sahabtku. sayang,sepertinya sahabatku tak pernah mengakui aku sebagai sahabatnya. itu yang sangat menyakitkan aku. dia malah pergi dengan teman yang lain. YANG AKU BUTUHKAN CUMA PENGAKUAN SEBAGAI SAHABAT nggak ada yang lain. walaupun dia melakukan itu kepadaku, apapun yang terjadi dia tetap sahabatku. aku sayang banget sama dia.

  7. jika sahabat qt punya masalah,,sebagai sahabat yang baik sebaiknya kita membantu memberikan solusi dan menjadi sandaran hatinya,,
    GBU^^

  8. kte ptt bg perngsang atas apa y dorg wat..tp if can..x yah la..fren 4 eva..korg yakin ke 4eva???

  9. sahabatku emang sangat berarti bagiku,cuman sahabat yang bener-bener peduli dan ada waktu kita sedih,tapi…kadang-kadang membingungkan,setelah lama berjalan,kenapa perhatian dan rasa itu seolah-olah berkurang?Apa kata-kata hanya kata-kata,apa tidak ada yang tidak bisa diterima,itulah yang sangat membingungkan.
    walau begitu,aku hanya bisa percaya,percaya sepenuhnya dan tetap berusaha menjaga walau dia jauh,walau dia pergi,walau dia tidak ada di samping.

  10. baru-baru ni saya bertengkar dengan sahabat saya..dengan rs marah saya telah kembalikan baju2 yg telah di pijam saya..kami bersalam damai..tp masa yg sama kmi bergaduh lagi..tp sebenarnya saya amat sayang padanya..walau[un kami ckp kmi akan berpisah..namun hati saya tidak sggup terima suma tu..saya sgt perlukan dia..dn syang sgt pada dia

  11. kadangkala kita terpaksa bersaing dengan sahabat baik kita sendiri dalam memenangi hati seorang kekasih. seperti mana yang terjadi kepada aku sendiri. walaupun antara kami adalah sahabat yang sangat rapat boleh dikatakan sepanjang dikolej kami tidak pernah berenggang tapi disebabkan seorang awek menyebabkan dia teramat-amat kecewa dan menuduh aku mengkhanatinya.namun bergitu persahabatan masih diteruskan sehingga kini kerana dalam perebutan tersebut tiada siapa yang menang kerana awek tersebut sudah ada pakwe dan kami masing-masing pun sudah ada makwe.

  12. sahabatku ini selalu membuatku rungsing.. tanpamu rindu bersamamu letih.. poning.. sahabat lelakiku ini merupakan orang yang paling rapat denganku- sentiasa ada ketika susah dan senang… gurau senda.. nasihant tak penah lekang di bibirnya.. selalu risaukan ku yang masih sendiri.. Sekarang saya buntu!! kekasih kawanku sering menggaggu..ugut&amaran sering di hantar padaku.. Haruskah memutuskan persahabatan sekian lama kerana kekasihnya.? Bagaimana pula aku? Poning!

  13. persahabatan adalah dua raga satu jiwa,,Tetapi untuk saat ini aku ga’ percaya ada sahabat sejati…banyak di antara kita hanya sebatas teman bermain….bahkan aku pun sudah menganggap seseorang menjadi sahabat sejatiku tetapi dia telah mengecewakan aku…………….. karena masalah yang sepele,,,dia langsung mukul aku n tidak minta maaf…… tapi aku percaya bahwa :::::: “PERSAHABATAN SEJATI TAK AKAN PERNAH MATI,,,WALAUPUN KITA SUDAH JAUH,,TAPI HATI KITA TETAP SATU N’ TERJALIN SEBUAH IKATAN…………………….. THANK’s YOU VERY MUCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  14. Persahabatan memang sangat menyenangkan,tapi persahabatan itu sulit dibedakan dengan CINTA karena rasa kehilangan seorang sahabat dengan kekasih itu sama sama sangat tidak mengenakan dihati.Memiliki sahabat 1000 orang itu kurang tapi punya musuh 1 terasa berat dihati,dimanapun sahabat kita,sejauh dimanapun dia sahabat tetap lah sahabat……….. :)

  15. Pingback: …HeaR mY heArt… » Blog Archive » See whIch waY thE wiNd is bL0wing~~

  16. pendapat diatas memang semuanya benar,,

    menurut gw hidup tanpa sahabad bagaikan dunia terasa hampa.. tanpa sahabad tak akn ada canda tawa dan kesedihan …
    kehilangan seorang sahabad lebih menyakitkan dari pada kehilangan seorang pacar…
    maka dari itu jagalah persahabatanmu dan jangan biarkan goyah..

  17. menurudt aku sahabat sangatt berartii dLamm idupp kku ..

    sahabatt adLah segaLa.a bagii kku .
    sahabat yng seLalu ada d saat kita sedang dLam kesusahan ..
    dan kesulitan :)
    s
    SAHABAT adLahh segaLagaLa.a :)

  18. tak ada sahabat sejati di dalam hidup ini…smua akan sirna dan tak akan pernah bertahan…karena…ketika masing2 sudah mempunyai pasangan hidup..lamban laun persahabatan itu hilang…bgm??? pasti smua orang merasakan itu..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s