Jika Anda Ragu-Ragu Kejujuran Pasangan

Masa bercinta adalah masa di mana anda memilih pasangan paling sesuai. Bermula dengan mencari titik kesesuaian sifat, kebaikan, kejujuran dan masih banyak lagi hal-hal yang perlu anda pertimbangkan.

Namun ketika anda merasa sudah menemukan seseorang yang dirasakan paling dekat, diidamkan, tiba-tiba muncul keraguan terhadap pasangan. Benarkah dia dapat melindungi dan membahagiakan anda? Dan mungkinkah masih ada sederetan pertanyaan yang sukar diperolehi daripada pasangan anda. Jika dalam diri anda timbul keraguan dan itu menjadi hambatan hubungan tersebut, ada beberapa langkah yang mungkin dapat membantu anda, agar tidak kehilangan punca.

1. Dengarkan Kata Hati
Anda harus perhatikan keraguan hati anda dalam menghadapi pasangan. Kerana keraguan yang ada dari kata hati anda itu dapat mengutarakan kepada anda dan menjadi tempat bagi perubahan yang akan anda lakukan.

2. Analisis Keraguan
Anda sebaik-baiknya menganalisis pesan yang terkandung dalam keragu-raguan anda menghadapi pasangan. Apa sebenarnya yang anda takutkan, apa ada masalah besar dengan situasi yang sedang anda hadapi. Atau apakah anda berada dalam ancaman dan emosi yang besar. Tanyakan pada diri sendiri, apakah anda takut akan perkembangan atau perubahan? Mengakui ketakutan anda adalah langkah awal yang bagus. Kerana yang tahu hanyalah anda sendiri.

3. Memutuskan
Putuskan apa sebenarnya yang anda inginkan untuknya. Apakah tujuan anda itu sesuai untuk diterapkan, apakah anda sedia menanggung risiko dari langkah yang akan anda ambil.

4. Memilih
Memilih untuk bertindak atau tidak sama sekali dalam menghadapi masalah pasangan anda., lakukanlah dengan senang hati dan hati yang tegar. Temukan cara untuk menikmati pilihan apa pun yang telah anda pilih atau putuskan.

5. Bertindak
Jika ingin melangkah maju, anda harus berani mengambil tindakan. Jika menunggu sampai anda mendapatkan keterangan, pemahaman yang sempurna, maka anda tidak pernah memulainya. Kumpulkan segenap keberanian yang ada, walaupun dengan konsekuensi keputusan anda tidak berjalan seperti yang anda kehendaki.

Advertisements

8 responses to “Jika Anda Ragu-Ragu Kejujuran Pasangan

  1. gimana hubungan dengan pasangan dapat berjalan dengan lancar jika selamam berhubungan sellu di takuti oleh rasa tidak percaya

  2. Aku merasa ragu-ragu bila aku berjalin cinta dengan pasangan saya. Awalnya aku merasa setia begitu, setelah mengalami putus cinta yang pertama, kemudian ke dua dan ketiga kalinya aku merasa meragukan cintanya yang diberikan pada saya. Bagaimana supaya saya bisa mengetahui apakah ia benar -bener mencintai saya atau hanya sekeder insng-iseng

  3. aku serik utk bcinta..tp khdiran dia dlm hidupku mbuat kan aku tkt utk mbls cintanya..
    apakah masih ade cinta setia?
    yg aku thu,cinta di dunia krg hanya lbh memuaskan nafu insan yh bgelar manuia t’utamany lelaki…
    pelukah ak m’percayai cinta lg sdgkn ape yg dah blaku pd ku ini………….

  4. Dari mana harus lanncar hubungan ma pacar…??klo dia lebih percaya omongan teman dari pada pacar sendiri…,ya g’……??????

  5. iiiaaa…
    w ragu ma cwo yg skarang dket ma w..
    dy mw w jd cwenya tp g tao,,w msi ragu n takut..
    coz hub.w dgn cwo sblumnya bwt w trauma..
    w tkut dskitn lg..
    pdhl cwo yg skrng dh nunjukin keseriusannya,,
    gmana yaaa?????

  6. lelaki memang tidak thu menilai lau cam g2…..

  7. jadi bingung juga….

  8. Aku masih ragu terhadap pasanganku, aq menilai dia masih sangat mencintai mantan kekasihnya.
    nama mantannya selalu hadir dalam obrolan kami setiap harinya…
    pasanganku sering memuji mantannya spt tentang pekerjaan mantan, pendidikannya, cara berpaiakaiannya dan masih sering komunikasi, serta masa lalu tentang hubungan mereka lakukan…
    hal ini yg buat aq sakit dan mulai ragu padanya
    apa yg sebaiknya aq lakukan?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s