Tips Berhenti Merokok

1. MELENGAH
Lengahkan tindak balas ke atas keinginan merokok seperti melambat-lambatkan mencari rokok. Sekiranya rokok ada di tangan, jangan dinyalakan terus, tunggu sekurang-kurangnya 5 minit. Keinginan untuk merokok ini kesudahannya akan hilang juga. Katakan pada diri anda “nanti” setiap kali anda ingin merokok.

2. MENARIK NAFAS PANJANG
Tariklah nafas panjang tiga kali dengan perlahan-lahan.

3. MINUM AIR
Minum air banyak-banyak, sebaik-baiknya air galian atau air masak suam. Jangan minum air berkafin seperti kopi atau teh, keranan minuman ini biasanya membuatkan anda ingin merokok selepas meminumnya.

4. MEMBUAT SESUATU
Buatlah sesuatu yang boleh mengalihkan fikiran anda daripada rokok. Contohnya bersiar-siar makan angin, telefon kawan, membaca buku, bermain muzik, membuat silang kata, berkebun dan sebagainya.

5. MENGUNYAH SESUATU
Mengunyah sesuatu seperti gum, lobak merah, buah epal dan sebagainya. Elakkan sesuatu yang manis seperti gula-gula.

6. MANDI ATAU BASUH TANGAN
Kalau berada di rumah,mandilah seberapa kerap atau basuh tangan setiap kali terasa hendak merokok.

7. MELAKUKAN SENAMAN REGANGAN
Lakukan senaman regangan setiap kali anda merasa mengantuk kerana tidak merokok.

8. MEMOHON DOA
Mohonlah doa agar Tuhan kuatkan azam dan usaha anda untuk berhenti merokok itu berjaya. Insya Allah..

24 responses to “Tips Berhenti Merokok

  1. salam..boleh saya copy paste entri awak untuk kegunaan saya?..senang kalau ada orang hendak merokok disekeliling saya..terima kasih…..fuh~…

  2. Pingback: Zemam’s Weblog

  3. Oh blog malaysia to, kok ikut di kategori bahasa Indonesia. Gapapa deh.
    Artikel yg bagus ttg berhenti merokok.
    Nambahi: tanamkan bahwa merokok dibenci agama

  4. boleh Q ambil Tips’y kan?

  5. hari ini aku ulang tahun. kemaren aku ketemu ama adek angkat aku dan dia bilang ama aku kalau dia kalau dia takmat smu dia akan melanjutkan kuliah yang sangat jadari aku, saa itu aku merasa kalau dia jadi kuliah jauh dari aku rasa hati ini gemetar dan aku selalu ingin dekat dengannya. aku mau tanya apa ini yang namanya cinta kalau aku jauh darinya aku ingat terus ama dia salam deki bls ke emailku

  6. tapi ngga semuanya bisa berhenti merokok . everybody has a different way khan ? tapi tetap aku dukung kok tips nya

  7. aku ingin mencintaimu dengan sederhana
    dengan kata yang tak sempat diucapkan kayu kepada api yang menjadikannya abu
    aku ingin mencintaimu dengan sederhana
    dengan isyarat yang tak sempat disampaikan awan kepada hujan yang menjadikanya tiada

  8. Tipsnya boleh juga, akan aq tunjukan pada suami aq. Mudah2an tips tsb bisa berhasil…. s’moga secepatnya suami aq berhenti merokok. karena merokok dapat menyebabkan penyakit yg mematikan. thx 4 tipsny..!!!!

  9. tahniah krna berjaya menyediakan tios-tips untuk para perokok yang ingin berhenti daripada mrokok..
    mudah2an dengan adanya tips-tips ini akan diaplikasikan oleh mereka yang sedar akan keburukan merokok nie..
    semoga berjaya.

  10. jitu bgt bikin tipz nya, ia nech q gk ska bgt klo liat cwo q ngerokok, huh….. kyknya rokok dah cinta matinya dia…., knpa sih mesti ada pabrik rokok, tu kan racun buat tubuh, gw do’a in tuh mreka smua msuk neraka, coz scara gk langsung rokok dah buat orang kehilangan nyawanya………

  11. ingin mengetahui bagaimana dengan berhenti merokok @ menolong orang lain berhenti merokok anda jadi kaya layarilah web http://www.desqclub.com

  12. alhamdulillah sy sdh banyak membuat orang berhenti merokok hub 08161655533, mudah2an juga dapat dr jarak jauh.

  13. Pingback: Tips Berhenti Merokok « Trijoko BS Weblog

  14. ramai sudah berjaya berhenti merokok, TAHNIAH!!
    http://www.desqclub.com

  15. Salam ,memang utk melakukan tidakan sesuatu harus ada pendorongnya dan yang membuat keputusan tindakannya. Adapun tips-tips berhenti merokok ini adalah mengalihkan perhatian saja ,tidak pada dua hal yang pokok tadi.
    Nah…. kedua hal pokok tsb sesungguhnya ada dalam pikiran kita ! Sekarang bagaimana caranya membuat pikiran kita dapat bertindak seperti yang kita harapkan….untuk berhenti merokok…well ada kok rahasianya….

  16. huuu… susah nye nak renti…..

  17. kuat kan hati,tetapkan iman…katakan x nak pada rokok…cakap mmg snag…pucuk pangkal hati…rakan2 dan orang tersayang memainkan peranan dlm proses berhenti merokok…di tangan kte sendiri untuk berhenti merokok..

  18. gue bener2 pecandu roko penyen berenti banyet gimana dong? jkasih dong solusinyah ples bikin hidup gue sengsara

  19. bikin gue setres berat niat sudah tapi bener setres tu roko seanday nyah tuh roko di hilanyin di negara kita pasti indonesa bakal maju? yeh bantay dong pecandu roko biar negara indonesa maju/

  20. anjing tuh roko bikin gue setres

  21. hai..can i copy ur info n paste it to my blog?for others n my own use ya..thnx..n salam

  22. haiii semuanya kalo, masukan dari aku mah ga ada, cuman pingin sahaat kalian semua………….

    DALUR ARQOM, Pastabikul Khairot Allohu Akbar……

  23. nurul 1 ibnu sina s.m.k.g.s 2010

    SYE brhrp agar kaum2 Di luar mengambl tips di atas.UNTK KTE SMUA JGA

Tinggalkan Jawapan

