Beza Lelaki & Wanita

Lelaki
 
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.
 
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN?
 
Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??
 
Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.
 
Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya  dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut.
 
Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa.)
 
Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah  SWT. Ini  orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.
 
 
Wanita
 
Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
 
Saksinya kurang berbanding lelaki.
 
Menerima pusaka kurang dari lelaki.
 
Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
 
Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
 
Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.
 
 
Pernahkah kita lihat sebaliknya??
 
Benda yang mahal harganya akan dijaga  dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.
 
Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu  adalah seorang wanita?
 
Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada  suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.
 
Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).
 
Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap  4 wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.
 
Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat  suaminya dan menjaga kehormatannya.
 
Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.
 
 
MasyaALLAH…sayangnya ALLAH pada wanita ….
 
Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki, tetapi ingatlah wahai lelaki…kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin…maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya…supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA.
Sumber: Forwarded Email by Hasliza

Advertisements

4 responses to “Beza Lelaki & Wanita

  1. begitu beratkan tanggungjawab lelaki,wanita pun apa kuranganya…..tapi apa yang kita tahu neraka lebih banyak kaum wanita daripada lelaki walaupun cara wanita nak masuk syuga senang je perlu buat 4 perkara itu…x ramai wanita yang boleh lakukan perkara itu..terutama taat pada suami…yang betul2 faham sahaja yang boleh buat…ini berdasarkan apa yang saya lihat pada masa sekarang…

  2. skrg br sy sedar betapa istimewanya wanita di sisi Allah. tp x ramai yg tau dan selalu mengatakan yang tutup aurat tu diskriminasi terhadap wanita. artikel ni wat sy makin bertambah sayang kat Allah Yang Esa…:)

  3. ainul mardiah

    berat ye tanggungjawab lelaki..tap laki zaman sekarang seperti sudah hilang pedoman..
    terlibat dengan masalah sosial..dr sndr pon terabai.bagaimana untuk menjadi ketua dan pembimbing dalam rumah tangga…sedarla kaum adam…
    aurat laki seng nak jaga…
    tp masih sukat bg kaum adam untuk mntup aurat..kaum hawa pon tidak kurgye..
    apabila sudah berkahwin …perlulah taat pada suami..sesungguhnya rumah tangga dan cinta berlandaskan islam akan diredhati..jgn ms bercouple dh buat benda yg x baik..
    uhm…hawa…
    sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah

  4. tak sangka..bertuah jadi sorg wanita..dan berat jg yg ditanggung lelaki
    tapi zmn skrg susah nak cari lelaki yg mghargai wanita tp yg menrosakkan
    ramai kt blh lht anak luar nikah ramai trbuang..
    wanita pun harus mjaga kehormatan diri jng mudah percaya dgn kt2 manis laki
    hai…bila nasi dah jd bubur ..nti yg buruk siapa..sndri mau ingat..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s