Tips mengekalkan sebuah persahabatan

Saling memberi kebebasan    
Persahabatan memberi kita ruang untuk berkongsi suka duka bersama dan bukannya untuk saling menyakiti dan membenci di antara satu sama lain. Tetapi menjadi sahabat baik juga tidak bermakna kamu harus memiliki seluruh ruang hidupnya. Misalnya, melarang temanmu membuat itu dan ini. Malah kamu juga sibuk mengatur perjalanan hidupnya. Ini jelas menunjukkan kamu terlalu mementingkan perasaan sendiri tanpa mempedulikan perasaan orang lain. Apalah salahnya jika kamu saling menghormati hak kebebasan dirinya. Dan apa yang penting, si dia jujur pada persahabatannya.    
     
Saling menahan rasa cemburu  
Ramai yang berkata cemburu itu bunganya cinta. Tanpa cemburu persahabatan yang dibina tak adalah ‘thrill’nya. Tetapi cemburu yang membabi buta boleh menjejaskan hubungan. Ada baiknya sebelum api cemburumu memuncak, cuba selidiki dahulu kebenarannya. Jika ada yang tak kena, tanyalah temanmu itu dengan baik tanpa bersikap marah dan menuduh. Usahakan untuk berbicara dengan fikiran yang matang dan tenang. Sebenarnya perasaan cemburu ini tidak perlu terlalu ditonjolkan kerana ini boleh membuatkan temanmu itu naik tocang. Dia akan mempergunakan kelemahan kamu itu untuk membuat kamu berasa cemburu dengan berulang kali. Tentu menyakitkan…  
     
Saling memahami  
Untuk menjadi sahabat yang baik kamu harus berusaha memahami dan mengenali diri sendiri serta permasalahannya dengan lebih mendalam. Misalnya temanmu itu menolak ajakanmu untuk keluar menonton wayang bersama, kamu tidak boleh membuat tanggapan yang bukan-bukan tentang dirinya. Mungkin dia mempunyai urusan yang mesti diselesaikan terlebih dahulu. Adalah lebih baik kamu mencari hiburan sendiri lagipun esok masih ada masa untuk kamu bertemu dia.  
     
Saling mengalah  
Demi menyelamatkan hubungan, tidak ada ruginya sekali sekala kamu bersikap mengalah. Kamu dan si dia sering bercanggah pendapat. Seperti menonton wayang, kamu sukakan filem romantik tetapi dia pula suka filem aksi. Oleh kerana sayangkan tali persahabatan yang telah terbina sekian lama maka si dia sentiasa menuruti segala kemahuanmu semata-mata mahu menjaga hati dan perasaanmu. Tetapi bila difikirkan semula, apalah salahnya sekali sekala kamu pula yang beralah dan cuba belajar memahami minatnya. Situasi ini tentu akan membuat si dia berasa bahagia dan lebih menyayangi dirimu.  
     
Saling memberi kemaafan  
Memaafkan perlu tetapi tidak mudah selagi perasaan kesal dan kecewa menguasai diri. Tetapi sebagai insan biasa, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Lagipun, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula kita sesama sendiri. Belajar menjadi seorang teman yang sudi memberi kemaafan kepada orang lain biarpun kamu sendiri tahu perkara itu bukanlah berpunca dari kesalahan atau kesilapan dirimu.

Advertisements

6 responses to “Tips mengekalkan sebuah persahabatan

  1. krenNnN 4b!zzZzZzZ……,.,……………………………………….!!!!!!!!!!!!

  2. Pingback: Frienship « Prettytakaendengan’s Weblog

  3. Kadang wanita merasa tidak bebas ketika udah dicintai. Semula ia membutuhkan cinta. Namun setelah dicintai ia merasa ngak aman dan merasa terikat oleh cintanya. Benar seperti yang tertulis bahwa saling memberi kebebasan, saling menahan rasa cemburu,saling memahami, emngalah dan memberi kemaafan sangat penting dalam sebuah cainta. Akan tetapi kadang pribadi seseorang, baik pria maupun wanita yang dibawa sejak lahir, sulit sekali untuk merubah sikap-sikap seperti yang dikemukakan diatas dalam tulisan ini. Seandainya antara kedua insan menanamkan rasa saling mempercayai, tentu perasaan cemburu tidak akan terjadi, sebab dalam perasaan saling percaya akan ada rasa memiliki sebagaimana walaupun cemburu semakin membara, akan tetapi dalam hatinya akan bersuara bahwa dia adalah milikku. Aku percaya, sesuatu tidak akana terjadi padanya. Salam Hakim Cinta. Salam kenal….

  4. kurang greget niyh ???

  5. thank u……(,”)

  6. HIIIIIIIIIIIIIIIIIKSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s