Daya pemikat pada manusia

BEBERAPA tokoh terkenal di dunia membuktikan bahawa golongan lelaki tidak memerlukan wajah dan tubuh menarik untuk memperoleh wanita cantik sebagai isteri mereka.

Tokoh-tokoh terkenal itu yang berjaya membuktikan mereka tetap mendapat gadis jelita itu adalah ahli perniagaan Australia, James Parker, penyanyi terkenal, Billy Joel, penulis lagu, Lyle Lovett dan taikun Amerika Syarikat (AS), Donald Trump.

Parker kini berkahwin dengan model jelita dan penyanyi, Erica Baxter manakala Joel yang berumur 55 tahun pada Oktober 2004 berkahwin dengan selebriti televisyen yang berusia 23 tahun, Katie Lee.

Lovett pula yang memiliki wajah tidak tampan pernah mendirikan perkahwinan dengan aktres jelita dan terkenal di dunia iaitu Julia Roberts.

Trump yang merupakan taikun terkenal selepas menerbitkan program realiti The Apprentice juga berjaya memikat gadis jelita, Melania Knauss dari Slovenia dan mereka mendirikan rumah tangga pada 22 Januari 2005.

Dalam satu kajian yang mendedahkan rahsia daya tarikan, para psikologi kini membongkar kesan kejayaan dalam permainan ‘temu janji.’

Bagi kebanyakan pihak, ia merupakan satu kejutan kecil.
Golongan wanita tidak semestinya terpikat dengan gaya fizikal lelaki tetapi lebih kepada pengaruh, kuasa, kekayaan dan status.

“Wajah tidak dianggap sebagai sesuatu yang penting kepada wanita.

“Mereka lebih melihat beberapa perkara lain seperti kewangan dan keselamatan,” kata seorang penulis buku dan pakar psikologi, Viren Swami.

Kajian itu yang terdapat dalam buku The Psychology Of Physical Attraction turut memuatkan daya tarikan lain yang terdapat pada bentuk pinggang.

Menurut buku itu, orang ramai yang terlibat dalam kemalangan dipercayai akan mudah diselamatkan jika mempunyai berat badan normal berbanding dengan rakan mereka yang memiliki berat berlebihan.

Bagaimanapun, untuk menjadi daya penarik untuk lelaki, tubuh badan langsing bukannya satu penentuan yang dianggap sebagai penting.

Apa yang lebih penting adalah nisbah pinggang dan pinggul seseorang wanita.

Seorang penulis buku, Andrian Furnham berkata, jika nisbah pinggang dan pinggul itu adalah rendah, daya tarikan itu akan menjadi lebih menarik seperti aktres Scarlett Johansson dan Marilyn Monroe.

Furnham berkata, masyarakat kini sudah berubah untuk menilai ketampanan seseorang lelaki dengan meninggalkan bentuk badan seperti watak Tarzan kepada bentuk tubuh aktor terkenal, Brad Pitt.

“Kita semua terlibat untuk mencari daya tarikan yang dimiliki oleh manusia.

“Bagaimanapun, petunjuk bagi mengiktiraf kecantikan sudah berubah sejak bertahun-tahun lalu,” katanya.

“Kami masih meneliti beberapa petunjuk lain seperti kesihatan dan wajah yang berbentuk simetri dianggap mempunyai daya penarik kerana orang ramai mengaitkannya dengan kesihatan selain mampu melahirkan anak-anak yang sihat.

“Ketika ini, kita menghakimi seseorang dengan hanya melihat tubuh badan mereka dan kemudian meneliti ciri-ciri kecantikan wajah yang dimiliki mereka,” tambahnya. – Agensi

Advertisements

One response to “Daya pemikat pada manusia

  1. yaaa,namanya juga dunia,kaaan enak kaya gituuu…..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s