Sebaik-baik Teman Adalah Hati

“Nasihat yang paling baik bukan nasihat yang boleh dicatat dalam buku sejarah tetapi nasihat yang boleh merubah anda”

Jika anda tanya diri sendiri anda tentu akan mendapat jawapannya. Tetapi jika anda bertanya secara lebih jujur anda tentu akan mendapat jawapan yang berbeza. Bertanya pada diri sendiri membangkitkan dua jawapan satu bersumberkan hati kecil dan satu lagi bersumberkan hati besar.
Hati besar akan berkata, “Ah, persetankanlah. Aku bukan baru setahun dua dalam bidang ni. Kalau aku kena pecat pun, aku boleh kerja di mana-mana saja. Setakat kerja di sini apa sangat.”

Jika hati kecil yang ditanya, jawapannya mungkin berbeza. “Alamak, kalaulah betul aku dipecat, memang boleh dapat kerja lain, tapi senangkah nak dapat? Umur dah lanjut, siapa nak ambil orang tua bekerja?”

Diri anda adalah sahabat anda yang paling baik. Tatkala semua orang menolak anda, hati kecil anda masih di situ. Dialah teman tatkala sunyi, tatkala kebinggungan, tatkala gagal mengawal marah, tatkala gembira, ceria mahupun bersedih.

Orang lain mungkin boleh memberikan nasihat yang terbaik, tetapi anda sendiri lebih tahu apakah nasihat yang paling baik. Terbaik bagi orang belum tentu terbaik bagi anda. Dalam soal ini anda hanya memerlukan teman bicara, dia adalah hati kecil anda sendiri.

Bertanyalah diri sendiri sebab ia sahabat paling setia. Tanyakanlah hati kecil supaya mendapat jawapan yang lebih jujur. Hati besar biasanya penuh dengan ego. Namun, bukan bermakna hati besar tidak berguna, di situlah letaknya booster motivasi. Tanpa ego seseorang lebih rela hidup daif konon takut riak, sombong dan takbur, padahal pemalas. Ego menolak manusia membuktikan sesuatu melangkaui batas keupayaan dia yang sebenar. Itu baik, itu perlu, itu penting.

Orang lain mungkin boleh menjadi sahabat kepada anda, tetapi ingat, diri anda sendiri adalah sahabat yang lebih memahami. Jurunasihat terbaik diri anda adalah diri anda sendiri, lantaran dia lebih memahami anda, dia lebih mengetahui kelebihan dan kekurangan anda. Orang lain mungkin boleh memberikan nasihat terbaik tetapi diri anda sendiri yang mengetahui sama ada nasihat-nasihat itu sebenar-benarnya baik untuk anda. Bukan semua nasihat yang baik itu dapat dilaksanakan, lantaran anda sahaja yang mengetahui apakah ia sesuai, tepat dan mampu anda gemblengkan tenaga ke arahnya.

Nasihat yang paling baik bukan nasihat yang boleh dicatat dalam buku sejarah tetapi nasihat yang boleh merubah anda. Ia mungkin mudah, tetapi cukup berkesan untuk anda. Ia mungkin nasihat-nasihat biasa, tetapi anda mampu melaksanakannya.

Buku bukan dinilai pada ilustrasi kulit tetapi apa yang terkandung di dalamnya. Manusia bukan dinilai pada wajah dan pakaian tetapi apa yang tersimpan di dalam hatinya. Kebijaksanaan dinilai pada tindakan bukan apa yang berlegar dalam fikiran.

Ramai orang menjadi gagal kerana terlalu mengikut rasa hati. Itu berbeza dari suara hati. Rasa hati kerap dibaur oleh rasa tidak puas, rasa tidak dipeduli, malah rasa sakit, sedangkan suara hati adalah teman berbual terutama tatkala anda rasa kesunyian. Suara hati selalunya lebih jujur dalam memperkatakan sesuatu. Apabila ia memberikan pandangan biasanya pandangan itu mengambil kira semua kekurangan dan kelebihan anda. Maka ia adalah sebaik-baik teman.

Suara hati adalah terbaik untuk menentukan hala tujuan. Sama ada yang besar atau yang kecil, kedua-duanya tetap teman. Anda boleh mendapatkan pandangan dan pendapat orang lain, namun bermuafakatlah dengan diri sendiri tatkala hendak menentukan arah tujuan.

Sumber: Alfiqrah

Advertisements

13 responses to “Sebaik-baik Teman Adalah Hati

  1. sy percaya pada kata hati sy..lebey dari percaya pada kawan2 or org laen..
    its really my good fren, n good advisor too..
    i always follow my instict 1st

  2. ketika ku makin beranjak dewasa. perlahan kutahu arti temen itu apa? sadar diri bahwa disekelilingku, tidak sedikit orang yang menyayangiku tapi begitu banyak juga orang yang membenciku. ternyata teman adalah orang yang bisa memberiku makna tentang hidup, orang yang bisa memberiku saran kemana harus melangkah dan apa yang salah dari diriku. teman berarti tidak menusuk dari belakang

  3. hati adalah bisikan nurani, percayakan kata hati lebih baik dari percayakan kata orag.tetapi jangan pula sampai melarakan hati.

  4. Pingback: Eija

  5. orang pasrah

    dulu,sya mempunyai teman yg begitu rapat….tetapi,sesudah saya terus terang kat dia yg saya INLOVE kat dia…..dia mcm tidak menghirau kn lagi saya…walaupun dia menjauh kn diri dri saya,hati saya maseh akan diri nya…dia lah wanita idaman bgi diriku…walaupun,dalam hati saya ni menderita menunggu akan nya…..I LOVE HER…

  6. SAHABAT
    Engkau sahabat
    Kita tatap tak terlelap
    Walau jarak mengekang meski masa mengejar
    Engkau sahabat
    Slalu ada di setiap tempat
    Tak peduli keadaan kita slalu berusaha bersama
    Kita adalah sahabat
    Dan tetap sahabat

    Dan kekurangan kita yang di tututpi kelebihannya
    Semoga tetap terjaga untuk selamanya
    Dengan cinta
    Dengan rindu
    Dalam kisah kita
    Sahabat

    puisi ini aku kirim buat sahabat ku, sudah lama kita tak berjumpa, dan tak ada satu orang pun di antara kita yang memberi tahu kabar masing-masing semenjak aku pindah skul semuanya telah berubah tiada lagi tawa,canda di antara kita semuanya telah hilang seiring berjalannya waku…..tampa tau kabar atau keadaan masing-masing. ada satu hal dalam hidupku yang paling berharga yaitu mengenal kau sebagai sahabat….meskipun skarang kita tak seperti dulu aku cuma mau bilang YOU ARE MY BEST FRIEND.

  7. betul…di kala dilanda masalah hatilah yang jadi peneman….di kala aku kesedihan hatila yang akan memujuk…

  8. secebis kasih membuat kan kita sayang,seucap janji membuat kan kita percaya,sekecil luka membuat kan kita kecewa,tetapi sebuah persahabatan selamanya bermakna..apabila mempunyai seorang sahabat hargailah sampai bla2,sayangilah dia dan bersikap jujur la padanya,kadang2 keihlasan yg murni tdak dpt di lihat dan hanya akan di rasai apabila ianya tiada..

  9. saya juga ada seoramg kawan yang samggup bersusah payah untuk saya…saye dah anggap dia lebih dari family saya…..saya..sayang dia…yuyu…

  10. saye adew seorg kwn tp skg nie kwn saye 2 dh benci saye atas kesilapan kecil saye lakukan.. .. saye sedih saye tgk dy ..
    dy mcm dh benci sye.. :'(

  11. sharifah farah najwa

    izzati i love you hehhe.miss you a both

  12. sharifah farah najwa

    kau ada dikala ku suka,dikalau ku duka…setiap tangisan dan juga ketawa,kaulah yang selalu menemaniku,mendengar kisah pahitku….kaulah sahabatku…hehehehheheh nur izzati wahida

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s