Madah Persahabatan

Janganlah kita memandang rendah erti persahabatan, kerana dalam hidup ini kita tidak mampu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat.

Orang yang suka mengkhianati teman sendiri adalah ibarat binatang yang suka memakan bangkai. Bertambah busuk bangkai bertambah pula seleranya

Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara di antara pasir pasir itu.

Teman ketawa bagaikan air di daun keladi walau tercurah tak berkesan. Tapi  sahabat sejati bagai air lalu walau dicincang ia tak mungkin kan putus.

Bersahabatlah dengan hatimu terlebih dahulu daripada bersahabat dengan orang lain.

Musuhmu adalah sahabatmu yang akrab.

Persahabatan yang begitu erat punya pengertian yang dalam bagi kita yang menghargainya

Tidaklah kita dapat mengenal oranglain melainkan dengan 3 waktu.Tidak dapat diketahui adakan seorang itu pemaaf melainkan ketika dia marah. Tidak dapat dikenal seorang itu berani melainkan pada waktu berjuang. Tidak dapat dikenal sahabat melainkan waktu kesusahan.

Dua sahabat yang sejati akan selari dalam apa jua bidang yang diceburi, dan saling memahami antara mereka.

Terlalu sukar menjalin persahabatan kerana ia adalah pertautan hati bukan pertautan fikiran, lebih-lebih lagi bukan hubungan kebendaan semata.

Persahabatan yang akrab tidak akan dapat dipisahkan melainkan dengan kematian.

Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran.
Dialah hiasan dikala kamu senang dan perisai diwaktu kamu susah.

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya.

Sahabat adalah anugerah Tuhan untuk menjaga kita
Rasa hormat tidak selalu membawa kepada persahabatan,
tapi jangan pernah menyesal untuk bertemu dengan orang lain tetapi menyesallah jika orang itu menyesal bertemu dengan kamu.

Kamu tidak akan pernah memiliki seorang teman,
jika kamu mengharapkan seseorang tanpa kesalahan
kerana semua manusia itu baik kalau kamu dapat melihat kebaikannya dan menyenangkan kalau kamu dapat melihat keunikannya. Tetapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan kalau kamu tidak dapat melihat keduanya.

About these ads

55 responses to “Madah Persahabatan

  1. betul sekali apa yang kamu tulis :cool:

    lebih susah mencari sahabat satu orang daripada mencari 1000 musuh..tanpa sahabat hari hari terasa hambar ;)

    salam

  2. sahabat…
    aku pernah memilikinya..tp sayang bila hati dikuasai dunia yg sementara ini…
    kini…”persahabatan” bagiku hanya kenangan lalu..sangat takut utk terima persahabatan lagi…..
    dari jauh,ku doakan smoga kau “sahabat”ku…semoga kau dilindungi…dan diberkati Ilahi..amin.

  3. “sahabat” yang setia adalah “sahabat” yang membawa kita kepada kebahagian yang hakiki…”sahabat” yang setia adalah “sahabat” yang membawa kita ke jalan yang benar….tetapi kebanyakan “sahabat” pada masa kini sering membawa ke jalan kesesatan….

    aku pada masa kini sedang menjadi seorang “sahabat” yang diredhai Allah.

  4. good……………………………………………………………………….bgt!!!!!!!!!!!!111111111

  5. sahabat adalah segala2 nya……

  6. sahabat…buat aku segala2nya…sahabat selalu mengerti tanpa harus diminta…sahabat ga akan pernah pergi walo jauh….

  7. sahabat,mereka yg baru kali ini Q temukan dlm hidupQ, mereka adealah segalanya bagiQ mereka bisa Mengerti Q tnp Q minta, mEReka bs menerima Q apa adanya , mereka harta paling berharga dolm hidupQ, pero,dinda,yajid, cepi, kalian yg mampu membuatQ bertahan untuk berjuang menghadapi persoalan terpelik dlm hidupQ kalian adlh sumber emangat dlm hidupQ,THANK’S 4 ALL UR ATTENTION, U ARE EVERYTHNG 4 ME, URE SO MEAN 4 ME IN MY LIFE……….

  8. sungguh indah.. setiap kata yang tertulis penuh makna.

  9. sahabat merupakan kawan yang dianugerahkan oleh illahi.. bukan senang nak cari sahabat yang mahu menerima buruk baik kita… sahabatlah dengan ikhlas kerana didalam persahabatan itu diberi rahmat oleh illahi…

  10. ga ada yang nama nya sahabat sejati , , ,
    yang ada cuma kepentingan sendiri ….

  11. Pingback: madah persahabatan « ::amier ::

  12. sahabat ibarat permata yang bernilai,beruntung sesiapa yang mempunyai sahabat yang dapat bersamanya ketika susah dan senang..

  13. salam ukhwah…………

  14. Ape yg blh diceritakan tentang sahabat,jika senyumannya menceritakan iklas tangan dihulur,jika tawanya menandakan ia menerima kau seadanya,atau nyanyianya senantiasa menjadi titik-titik azimat didalam perjuangan hidupmu.munkin adalah lebih tepat kalau amarahnya menandakan kerisauan yang setiasa melindungi langkahmu.Apapun berbanggalah jika kau mempunyai sahabat.Hargailah sahabatmu, kerna mutiara itu letaknya didasar laut, bkn mudah mendapatkanya,andai kau dapat gemgamlah ia dengan erat,kerna diluar sana masih ada yang belum merasai apa itu persahabatan…

  15. ku amat merindui kehadiran seorang sahabat…sahabat suka & duka ,1 dlm 1000.ikhlas & bljr lah mghargai …salam ukhwah fillah!

  16. sape kawan anda pd hari ini ,akan menentukan sape anda pd esk hari…kerana sahabat,kini ‘aku’ telah mnjadi ‘aku ‘ pd hari ini…thanks a lot…salam ukhwah fillah….

  17. alo every body…salam ukhwah fillah….!

  18. sahabat kau adalah teman yang ku rasakan tenang bila2 masa.I HOPE YOU HAPPY ALWAYS.BYE………

  19. syg pada jebon2 sume… rin, maz, ima n ran.. korang memang best… mengenali korang merupakan antara hadiah terindah yang pernah ku perolehi..
    semoga kita berjaya di dunia akhirat ya..

  20. Kehidupan ini benar-benar bermakna bila kita ada sahabat berkongsi suka dan duka. Namun hidup ini menjadi kosong, sunyi dan sepi bagi hari-hari yang dilalui bila sahabat kita menjauhkan diri dan tak berterus terang apa kesilapan kita yang perlu diperbetulkan.Hargailah setiap detik yang kita ada bersama sahabat seandainya kita masih ada sahabat kerana bila kita kehilangan ianya tidak akan muncul lagi.Memang sukar menemui sahabat sejati.

  21. SAHABAT SAHABAT ^_^
    SAHABAT ITU BAGAI BINTANG DI LANGIT
    WALAU JAUH DIA AKAN TETAP BERSINAR
    WALAU TAK BISA DIMILIKI DIA AKAN SLALU DI HATI
    MESKIPUN TERKADANG DIA HILANG
    DIA AKAN SELALU DI HATI DAN AKAN TERKENANG
    DI HATI, DAN TAKKAN PERNA HILANG ^_^

  22. kawan berdekah-dekah ramai, tp kawan menangis sukar dicari… oleh itu, hargailah kawan…. i love my friends!!!!!..

  23. kadang kala kita berusah tuk jd shabat yg terbaik pd teman2 kita..
    tp..xsume org boleh mnerima diri kite seadnya..
    tp semua usaha kita xprnah dhargai..
    mlah tak prnah d ambil kisah lnsg…
    hairan…

  24. selalunya sahabat kita tidak mengenali diri sahabatnya sendiri.Sahabat kita akan meninggal kita bile die berada dlam ksenangan n akan mencari kite bile brade dalam kesusahan.
    Seseorang itu perlu ada sikap sabar yang tinggi jika seseorang sahabat itu menerima diri kita seadaanya.Kadangkala sahabat itu tidak mempercayai sahabatnya sendiri dari orang lain dan kesudahannya sesebuah sahabat itu akan musnah……….

    • setuju sangat tu,,kawan masa hanya mencari kita apabila mereka dalam kelukaan kesukaran dan segala yang menyedihkan,,,tapi bila mereka bahagia,,tak ada pula yang berkongsi,,,meninggalkan kita terkapar2 sendirian,,,

  25. assalamualikom….sayab sagat suka coretan ini kalo bleh nak jumpa org yg wat ni……….tapi saye nak selitkan tentang persahabatan ………..bagi saye ia amat penting x kira dalam pelajaran,kerja kesusaha, kesakitan… mereka lah yg satu satuye mengulurkan tangan……tapi x semua cam tuuuu….maklumlah dunia ni kan manusia dah macam x digunakan agi……….kat robot je nak luahkan….maklumlah zaman cybe saya megaku saye wat cam tu best gak sebab dye daktifkan megawal n gembira kan saye…..bapak saye yang cipta utk ari jadi sayeeeee… tapi dah 2tahun gan robot tuuu lama lama boring gakkkk…. saye ade temanb gak tapi bagi saye sahabat adalah duri dalam daging…..x caye lu selidik arrrr….kekadang saye macam org gileee cakap gan robot….mama gamn papa asik keluar negara jeee…mak lumlah orang kopratt….apapon tq wat saye tetarik

  26. tidak akan berseri hidup insan tanpa teman bernama sahabat…kerana manusia adalah makhluk sosial yang perlukan kepada interaksi,..

  27. walaupun skrg msg2 bjauhan, persahabatan akan ttp mekar di hati ini. smga kta mencapai kejayaan dlm bidang yg kita ceburi..
    NOR AMELIA ADZIMI & MUNA HAZWANI- my best friends.
    i love both of you..

    • askum, blh saya thu,nor amelia adzimi tu org mn, adakah dia dari chetok tanah merah? silapm sy,sy mencari org ini

  28. Ya Allah…
    Sahabat saya buah hati saya…!
    Mesra kami penawar duka…!
    Rindu kami menambah kasih sayang…!
    Rajuk kami membuah ceria…!
    Ya Allah…!
    Silaturrahim kami ukhwah fillah…!
    Bermusuh kami nauzubillah…
    Berpisah mati innalillah…
    pengubat hati doa rabitah…
    Ya Allah…
    Rahmati kami meniti usia..
    Terpisaah kami di alam nyata…
    Temukan semula di taman syurga…
    Semoga PERSAHABATAN hambaMu ini bersama Muhd Alif akan berkekalan dunia & akhirat…Aminnn….

  29. salam…
    cam yg tertera alysa 2 best friendz saye but,dulu ade 2 org lagi bestfriendz saye.but,yg 2 tu dah x de lagi hormat pde saye and saye ambik kputusan untuk jauhkan diri dari mereka.bukan mudah untuk trima segala fitnah yg dilemparkan mereka kpd kami berdua.betul kata awk”Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara di antara pasir pasir itu”.dan mutiara itu menumpangkan saya sebuah cahaya.Dan mungkin cahaya itu adalah cahaya yg membawa saya kearah kebaikan. thankz for all.

  30. persahabatan adalah hadiah yang tak ternilai untuk kita, tanpa seorang yang bergelar, kawan, rakan, saing, teman @ gu sudah tentunya dunia ini bisu,tiada WARNA WARNI DALAM KEHIDUPAN , tanpa mereka siapa lah kita… aku pun mempunyai pelbagai mcm sahabat … ada yang mengembirakan dan ada yang menyedihkan.. itu adalah lumrah , sebelum cermin diri orglain cerminlah diri kita sendiri… dan aku bangga mempunyai sahabat dan bergelar sahabat … friend4 ever

  31. Sahabat itu kadangkala sukar dimengerti..

  32. yar..benar..kadang2 sahabt kita x mengerti…
    kadang2 kita kecewa dgn sikap mereka…
    kadang2 kita akan meras abenci dgn sikap mereka…

    kata hati selalu berkata2
    dgn kata2 yang kesat…

    celaka punya kawan…
    bila aku senang ….
    kau bodek dan ckp kau kawan aku dunia dan akhirat dgn aku….
    tapi bila aku susah…
    kau lari…x nk kwn ngan aku lagi….

    BENCI
    MARAH

    takpe lha….
    tuhan akan membalas segala perbuatan mu…..
    kita hanya diam dan terus menyepi…..

    tetapi aku hanya mendoa kan kesejahteraan mu…

    From,
    Putri Nurul Lera Syafunnie

  33. Shbt? Ape i2 shbt? Mdh untk disebut pggln 2, kan..? Tp untk mndptkannya, trlalu skar.. Andai kata sdah kamu temui shbt 2, hrgai lah ia, sblum kt khlgannya..

  34. persahabatan lbh kukuh drpd pencintaan….dgn shbt kita blh kongsi suka duka…shbt itu blh menjadi inspirasi dlm hidup kita…bersahabat tu biarlah berkekalan selamanya….

  35. sahabat……………
    perlukah org yang sering melukakan aty kita di panggil sahabat……….apa gn nyer mengenal erti persahabatan klu x taw menghargainyer…………tp per2 pun aq berterima kasih pd mu ya Allah krn mmberi aq peluang untuk mengenal erti persabatan…walaupun kdg2 ckp membuat ati aq terluka….walaupun aq x taw pertolongan itu ckp ikhlas lahir dari hatimu….tp tq tuk segala-galanyer………………dan AKU KENANG KAMU DALAM SETIAP DOAKU……………

  36. byk kwn mmg syok skali…tp awas..kwn yg rmai tu hnya akn brsma mu jika ia mmerlukn ssuatu drimu..bak kta ppatah..baik,jika ada maunya…tp kwn yg dnmakn kwn akrab tu ada la adlah kwn yg ko slalu bergduh ngn ko..dlm prshbtan..xde yg tak pnah brgduh taw…law tak brgduh tu bkn la nma ny kwn krib..

  37. persahabatan memang luarr biasaaaa……!!!!!!!!

  38. sahabat itu indah……..

  39. memang best punya sahabat yang selalu bersama kita…
    tapi susah nak dapat sahabat yang selalu bersama kita suka dan duka…
    kawan memang ramai tapi sahabat sejati sukar dicari…dulu aku pikir aku dah temui sahabat tapi dalam diam dia lebih mengkhianati aku..walau ape pun aku tetap mempunyai kawan dan sahabat yang lain..aku bersyukur…

  40. S- setia, sabar, sayang
    A- alami, anugrah, abadi
    H-hangat, humoris, hebat
    A- adil, aman, akrab
    B- bijaksana, baik, benar
    A- akur, antusias, asik
    T- tegar, tulus, tekun

    kita hanya memerlukan sahabat,,…kerana sahabat merupakan berlian dalam air lautan yang dalam….sesungguhnya,kawan senang dicari,malahan boleh di anggap sebagai “lawan”….tetapi “sahabat” satu dalam sejuta pun belum tentu kita akn mewarisinya……..

  41. dijhah hadijhah

    apa maksudnya musuhmu adalah sahabatmu yang paling akrab

  42. sma la ngn apa yg..trjd skg ne,pershbtan yg dlu akrab kni dah hncur……mcm dah tak bley bercntum smula…..mgpa stiap pshbtan trjd pergduhan?

  43. chewinnggum...

    act..
    dlm prshbtn..
    x sume yg kite llui kene indah..
    act…
    bnde yg phit dlm prsshbtn 2 la yg akn make ur frenship lbey utuh !!
    x sume owg b0ley trime kkrungn pd kwn dye…
    n x sume owg b0ley trime kslhn kwn dye…
    mayb dye x twu..
    NOBODY PERFECT kn???
    ap yg kite b0ley wt ..
    hanye la bd0a spye sume kwn2 kite…
    kwn kite x mcm 2…
    n dye ikhlas nk bkwn ngn kite,,
    bkn sbb len..
    hope ssgt kn???

  44. sye telah menjalani x-ray ari niy ,,, & mereka jmpe awkdlm atiy sye … doktor kate kalau kuar an awk ,,,sye akn mati sebab sye tak ley idop tnpe sahabat cem awk

  45. to my bez frenz….
    u r my bez frenz..my very bez frenz..
    u make me epy owezz..
    God…..plez don’t take my bez frenz away from me….:(

  46. Sahabat…. meski jauh, tak pernah bertemu, kehilangan kontak satu sama lainnya tapi kenangan indah selalu menyapa.

  47. sahabat

  48. sahabat….
    sebuah nama yang tidan usang lagi….
    memiliki sahabat adalah keinginan semua…
    mencari sahabat yabg seiring dengan kita sukar dicari….
    persahabatan yang terukir indah belum tentu akan kekal,,,,

  49. Sahabat…
    sahabat adalah penyeri hidop kite…
    tanpa sahabat hidop kite pasti tidak akn ceria..
    kerna sahabat adalah segala-galanya…
    kite akan melalui hidop yg penoh dgn kesuraman dan kesepian tanpa seorang sahabat…
    tetapi dapatkah kite mencari sahabat yg btol2 memahami kite?
    yg btol2 dpt bersama kite di kala kite senang mahu pon susah,,,
    andai aku dpat seorang sahabat yg btol2 menerimaku seadanya, aku lh org yg paling bahagia di dunia ini…
    sahabat, kau adalah segala nya bagi ku…
    aku akn selalu doa kn mu my love friend amani,anis,erina,fathini and ain.

  50. numpang yakk.. bagi teman-teman yang ingin mengetahui “something” yang insyaallah bermanfaat dunia akhirat silahkan kliik http://www.facebook.com/herbalsuplement

  51. siape yg x cyunk kn sahabat….
    kite x bole hidop tanpe sahabat…
    kite akan rase keseorangan tanpe mereka..!!
    suke duke lalui besama-ii….

  52. hope aina x trlmbat…tmpang tanyew…
    antara brshabt dgn beza umr atau yg sama umr..
    mnew yg lbih baek?? hope sgt korg dpt reply blek… :3

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s