Jika Cinta Tidak Direstui Keluarga

Tidak mendapat restu keluarga kekasih memang menjadi satu masalah dalam sebuah percintaan. Sebab tidak menyukai atau tidak memberi restu kepada calon menantu ini boleh menganggu kelancaran hubungan anda dengan bakal suami atau isteri.

Biasanya masalah tidak disukai keluarga kekasih sering berpunca daripada perbezaan taraf kehidupan, taraf pendidikan, rupa paras dan sebagainya.

Apabila pihak keluarga mula menunjukkan ketidaksenangan mereka terhadap bakal menantu, perkara-perkara remeh dan kecil pun boleh dikembangkan menjadi isu besar. Keadaan ini sudah tentu membawa impak atau kesan buruk terhadap dunia percintaan anda.

Dan ironisnya, apa yang kerap terjadi, adalah pihak keluarga pasangan yang menentang hubungan tersebut akan bermati-matian berusaha untuk memisahkan pasangan kekasih yang saling mencintai ini jika pasangan itu terlihat bersatu padu mengatasi pelbagai cubaan atau halangan yang mendatang itu.

Nampaknya cinta semata-mata tidak memadai atau mencukupi untuk mereka menghadapi sebuah perkahwinan yang penuh dengan duri itu. Ini semakin menghimpit jika kedua-dua belah pihak keluarga dan rakan-rakan tidak memberi sokongan moral malahan turut bersikap menjatuhkan.

Keadaan ini sebenarnya boleh terjadi kepada sesiapa sahaja, malah sering menyangkut soal fahaman, perbezaan warna kulit, harta kekayaan, budaya dan agama. Kerana itu tidak hairan jika anda hanya berasa aman dan bahagia ketika dapat berdua-duaan dengan kekasih kerana saat ini tidak ada gangguan daripada orang yang tidak menyukai, walaupun sebenarnya anda berasakan amat memerlukan pergaulan secara terbuka dengan rakan-rakan dan lingkungan keluarga. Yang lebih menyakitkan lagi apabila keluarga kekasih menjauhkan pasangan anda daripada aktiviti keluarga.

Anda juga tidak pernah dijemput dalam acara atau majlis-majlis penting yang diselenggarakan keluarga si dia. Sehingga membuat anda dan si dia tidak tahu apa yang patut dilakukan, samada meneruskan perhubungan terlarang ini atau berpisah sahaja kerana tuntutan pihak keluarga pasangan yang amat melampau.

Akhirnya pilihan memang bergantung kepada keputusan anda berdua. Apalagi kalau anda sudah nekad merancang untuk tetap meneruskan hubungan itu hingga ke jinjang pelamin. Jangan gelabah atau membebankan pasangan dengan meletakkannya di antara dua pilihan.

Cara terbaik adalah dengan menyelesaikan masalah itu secepatnya. Jika sudah mengambil keputusan untuk menikah, sudah tiba masanya keluarga pasangan masing-masing mengetahui lebih jauh mengenai calon menantunya. Memang bagi keluarga yang mementingkan kedudukan sukar untuk meminta mereka menerima diri anda seadanya.

Jangan menunjukkan pasangan dengan sikap anda yang keanak-anakan. Boleh jadi sikapnya yang terlihat lemah atau mengalah dengan keluarganya selama ini bukan kerana tidak bangga dengan anda tetapi mungkin dia malu dengan sikap keluarga atau rakan-rakannya dan mungkin juga dia tidak mahu keluarganya atau rakan-rakannya melakukan perkara yang tidak sepatutnya (seperti sengaja menyakitkan hati) pada anda.

Dia juga mungkin berasa malu kerana belum berjaya memujuk keluarganya agar menerima anda dalam keluarga mereka. Sebaik-baiknya bincangkan masalah ini dari hati ke hati. Katakan pada pasangan betapa bangganya anda terhadap dirinya kerana tetap memilih anda sebagai kekasihnya walaupun mendapat tentangan hebat dari keluarganya.

Jelaskan kepada si dia, berikan sekali lagi kesempatan kepada keluarga untuk mengenal anda berdua dengan lebih lanjut. Bukankah ada pepatah mengatakan “Tak Kenal Maka Tak Cinta”. Jadi, biarkan mereka mengetahui dengan lebih jauh siapa anda sebenarnya. Dalam hal ini, kesabaran anda memang amat dituntut.

Ingatkan kembali kepada si dia jika keluargany masih bersikap negatif terhadap diri anda, kerana itu akan menyakitkan diri anda meskipun kekasih masih setia di samping anda. Jika anda dan kekasih sama-sama memiliki ketabahan dan percaya diri, cari orang yang bersimpati dengan anda dan dikenali oleh keluarganya. Bantuan orang ini barangkali boleh membantu mencairkan masalah anda dengan keluarga kekasih. Sebagai orang muda, anda bebas untuk saling mencintai, menikmati indahnya bunga-bunga cinta dan jangan mudah putus asa dengan berfikir yang bukan-bukan. Namun apabila sudah nekad untuk mendirikan rumahtangga pastikan ketika itu anda berdua sudah mendapat restu daripada keluarga kedua-dua pihak, sebab rumahtangga yang tidak direstui keluarga sering dilanda badai yang tidak terduga.

Biarpun di dadaku hanya ada kamu tetapi cinta pun bukan segala-galanya. Kita tidak boleh korbankan semuanya hanya kerana cinta. Belajarlah menerima kenyataan, jika cinta yang sudah anda pertahankan dengan sepenuh hati tetapi tetap tidak mendapat restu. Percayalah masih ada dada cinta lain yang boleh anda sandarkan kasih sayang.

About these ads

87 responses to “Jika Cinta Tidak Direstui Keluarga

  1. family cuma nak ank mereka dapt ygterbaik sahaja..cinta kan perlu kan pengorbanan
    dan retu..

    • hai ;) sy pun nk shared ape yg tengah sy rase skg ni coz sy skg ni pun dlm dilema hubungan sy tk direstui oleh keluarga si dia . sy pn tk fhm la knp dia mesti menjaga hati fmly dia?perlukan ke musnahkan hbgn ni tjalin lama akhrnye putus gara-gara hbgn tak direstui fmly :( . ni firstime hubgn sy tk direstui fmly di . pdhl sy betul2 sygkn dia(muhammad afis b.khalidi ,umi betul2 sygkn abi,jgn la ikut plihan org yg bukan abi syg k)ilove you

  2. memang serba salah jika cinta tidak di restui keluarga,tapi alangkah baiknya jika semua mengerti,terlebih lagi orang tua,harusnya lebih bijaksana,lebih mengertiakan keinginan anaknya.dan selayaknya jika semua pihak saling mengeti&saling memahami

    • saya setuju dgn awak.. kdg2 masalah ini buatkan kita jadi sedih+down sbb niat dihati ini ingin menjadi pasangan yg normal yg disayangi dan direstui terutamanya ibubapa..tp kdg2 ibu bapa memilih utk berkeras atas alasan mereka sendri, yg mana kita selama ini tidak pernah sekali pun membantah atau mengecewakan mereka.. mereka tidak cuba utk memahami dan mempelajari tiada manusia yg sempurna di muka bumi Allah..Hanya doa dan doa dan doa kepadaNya andai kita ikhlas dan jujur.

  3. sy menghadapi masalah ni..kami dihalang utk betunang..sy jadi serba salah..kami masih saling menyayangi..kadangkala sy berputus asa dan nekad untuk tidak berkahwin sekiranya kami tiada jodoh.

    Mungkin membujang adalah jalan terbaik. menunjukkan protes sy terhadap tentangan mereka. Kami tetap tidak mahu berpisah. sy jadi buntu

  4. bg saya saya percaya dengan restu org tua..
    sy sendiri sanggup berkorban cinta andai keluarga tidak merestui samada di pihak si dia atau sy.
    sy percaya bahawa jika satu pintu cinta tertutup akan ada lagi cinta lain.
    cuma masa je yg akan tentukan…jodoh, ajal dan maut kan di tangan Yang Maha Mengetahui?

  5. saya pun mempunyai mslh hub ini tidak direstui krn status yg dipentingkan….
    so saya tetep mempertahankan hub ni sampai bila2..
    dan kalu mereka tetap nak memisahkan saya tekad tak kan khwin walau tahu umur ni dah banyak,biar diaorg rasa betapa saya terasa and manjadi magsa keadaan….

  6. Bagi saya, setiap apa yang kita buat dan putuskan, kita kena berani ambil tanggungjawab dan risiko pilihan kita. Setiap perkara mencerminkan bagaimana kita bertindak dan berfikir dalam menterjermah pegangan dan peranan kita. Setiap pilihan bagi individu lain berlainan dengan yang lain. Kalau famili kurang setuju, kenapa tak kita cuba merasionalkan kehendak kita pada mereka dengan cara berkesan dan terbaik.Mungkin mereka cuba menduga hati kita. Walaupun saya akui setiap pilihan keluarga adalah baik, kita jangan lupa pilihan yang terbaik adalah dari-Nya.Yang penting kita berusaha, berdoa, solat dan selebihnya bertawakal padaNya.Bukankah semua milikNya? Cuma yang saya terkilankan kalau kasih seperti ini hanya sebelah pihak sahaja berusaha, sedang yang satu lagi berputus asa.

  7. saya bingung apakah hal ini terjadi dgn saya atau tdk?saya blm tau benar2 apakah org tua kekasih saya merestui saya atau tdk krn saya hanya yakin klo calon ibu mertua saya saja yg merestui saya,krn saya blm pernah bertemu dgn calon bapak mertua saya….kami merencanakan akan menikah thn depan setelah lebaran haji,cuma kendala yg saya hadapi dan kadang buat saya sedih,saya hrs menikah setelah kakak perempuan kekasih saya menikah,krn maaf menurut adat kami yg keturunan jawa,seorang kakak perempuan tdk blh dilangkahin oleh adik laki2 dlm menikah…..jadi kadang sy bingung krn blm dpt restu dan kepastian dari calon bapak mertua saya,kekasih saya selalu berusaha agar kami bisa cepat bertunangan cuma kadang terkendala waktu krn bapaknya kerja jauh diluar kota….saya harus gmn ya?maaf ya klo saya jadi sharing..thanks..

  8. aku binggung akan pilian aku,smua terungkap saat kita gk sling ketemu lagi
    smua itu aku alami.aku binggung
    banyak orang yang sayang setulus hati tanpa aku ketahui
    kenapa hal itu mesti terjadi di saat2 seperti ini…………………..

    cinta memang buat orang binggung tuk merasakan hati
    yang palinggggggg dalem.

  9. WOW….!
    so nice….
    BTW saya sudah mensubmit artikel anda di http://www.cinta.us.tc …..
    THANKS so much

    ========
    okie
    salah satu moderator of http://WWW.CINTA.US.TC
    ( friends, artikel cinta, anonymous emailer, webmail, anonymous greeting card and more….)
    =============

  10. Sy juga mempunyai masalah dgn family sy yg tak memyukai tunang sy. Alasan mereka tunang sy byk menipu mereka. Pdhal sy yg menyuruhnya myatakan demikian supaya tidak dihina oleh family sy. Rahsia yg selama ni sy tolong tunang sy dari segi kewangan telah diketahui oleh mereka dan mereka mytakan bhw tunang sy itu hanya mahu mgikis wang sy. Pdhal stiap kali sy memberi wang kpd tunang sy, dia tidak mahu menerimanya. Tp sy yg memaksa dia menerima wang tersebut. Skrg family sy sudah tidak dpt menerima tunang sy sbg menantu mereka. Apakah yg patut sy bt?

  11. sy pun bingung,hubungan yang kami bina tiba2 tak di restui ayahnya..pada awalnya hbgan kami di tentang mamanya,dan pabila mamanya sudah mula menerima sy,ayahnya pula membantah…kadang2 sya tertekan,termenung sendiri memikirkan apa salah saya?
    bila sy utarakan pada kekasih,dia juga seperti kehilangan punca..pernah sya terfikir utk menarik diri kerana tak mahu kekasih sya melukakan hati orang tuanya,tapi bila di fikir2 sy jadi tak sanggup nk melepaskan semua ini.dia juga tak mahu kmi berpisah.jd perlahan2 sy bgun dan berkata dlm hati,sy akan terus mencuba mempertahankn hbgan kami.dia juga minta saya mempercayainya…dan memberikan dia masa untuk terus memujuk ayahnya..skrg,sy hanya mampu berdoa,meminta supaya suatu hari terbuka hati ayahnya utk merestui hubungan kami…
    doakanlah saya ye semoga dapat melembutkan hati ayahnya…amin.

  12. memang payah sekiranya cinta tidak direstui…namun sekiranya mereka memahami cinta sebenarlah yang pernah merasai betanapa sakitnya perasaan itu apabila tidak direstui…………
    ketahuilah jangan lah ada sesiapa yang menderita jiwa seperti ini…..
    muka yang sedih,
    namun hati yang menagis,
    kebahagiaan dikorbankan..
    namun, siapa yg harus disalahkan?
    hanya doa yang yang mengiringi,
    hanya Allah yang menentukan bukan mereka yang menentukan jodoh kita….siapa mereka itu? mereka itulah yang membantah kebahagiaan pasangan

  13. saya juga mngalami masalah yang sama keluarga tidak mrestui hubungan dgn kekasih,keluarga beranggapan kekasih sy jhat,pdhal sy yang lbih mngenali kekasih drpd mrka,dia tidak lah sjahat yg dsngka..tp kluarga tdk mmhami.mereka tetap beranggapan spt itu dan mmksa utk berpisah dengan nya.sy btul2 sdih dan tak snggup berpisah dgn kkasih krn kmi mmpertahankan hbngan ini slama 4tahun..sy tak nak sia2 kan hbgan yg tbina slama ni..sy amat menyayanginya…

    • sy amat terharu dgn kisah anda…
      sy jga megalami msaalah yg sama..
      sudah 5tahun hbgn sy smpai skrg kami
      tidak dapat berkahwin….
      sy amat2 menyayanginya…

  14. sy juga menghadapi msalah spt ini,kluarga tdk mrestui hubungan dgn kksih,mereka beranggapan kekasih sy jhat,tp sy lbih mngenali kksih drpd mereka,kksih sy tdklah sjhat yg di sngka,dia sudah berubah,sy percayakan dia sbb sy lbih mngenali kksih drpd kluarga..mereka mmnta sy berpisah dengan kksih,sy x snggup berpisah sdgkan kami sdah mempertahankan hbgan ini slama 4 thun dan sdh mlalui mcm2 dugaan,sy tdk mhu mensia2kan hbgan yamg kami pertahankan slama ini.. sy tdk saggup bpisah dgn nya….

  15. resti trisnawati

    Rasanya sakit banget kalau cinta tidak direstui oleh orang tua,,,saya pun bingung harus pilih cinta ataukah keluarga,,,saya hanya bisa pasrah semoga Tuhan memberi jalan yang terbaik untuk saya Amiennnnnnnn

  16. skit bgT iiah cinTa g dresTuin krn harta ,,cinTa yg hRs ny ikhLas , suci , tp dLarang cm krn uang …keadaan seseoRg kan sewaktU” bs brubAh , smOga ajj keadAan dya n keadAan smua oRg yg ngaLamin cinta dtentang keLuarga cPt bruBah iia …

  17. sya pn mempunyai masalah tersebut,kisah saya sma ngan crita d atas,kluarga saya x mrestui hbungan kmi.,tp kluarga c dia sgt ska kn hbungan kmi..,hei…,skt jg jiwa sya Lau nk dfikirkan betul

  18. susah.. susah sgt sgt… ditelan mati mak diluah mati ayah. lagi susah bila kedua-dua keluarga menentang. pada pendapat sy.. sebelum kedua2 belah famili tak suka.. pandai2 lah kita jaga hubungan tu. paling penting x yah expose sgt pd keluarga n if nak citer.. citer yg baik2 je..
    melalui pengalaman… mmg keluarga kedua2 belah pihak boleh terima.. tapi bila dah 3 thn bercinta mcm yg dilalui n things happen depan kelurga kedua2 belah pihak… itu yg menyebabkan kdg2 famili tak suka… sy pun tak pasti apa yg terbaik… sebab sy pun stuck up.. so sad.. but no ones can help or can understand this feelings…

  19. cinta_tak_direstui

    Sy pun bernasib seperti hamba2 allah yang ada memberi comment ini. Situasi saya pula, orang yang saya mencintai itu adalah suami orang tetapi dalam proses penceraian. Kami bercinta agak cepat tetapi sy dapat rasakan yang dialah teman sehidup semati. Malangnya, baru2 ini bila dia menyuarakan hasrat dia unutk menikahi sy family smua tidak menerimanya sebab dia tidak setanding sy. Mengeruhkan keadaan lagi apabila orang tua saya menangkap dia berbohong kisah silamnya. Itupun sebab sy yang suruh dia buat begitu. Sy mengakui itu kesilapan yang besar tetapi kita semua manusia yang sering lemah. Sampaikan ibu sy bg pilihan diantara dia ataupun mak sendiri. SY jadi bingung sekarang sebab sy tak dapat menerima kedua dua kenyataan. Kami tetap mencuba walaupun bertahun tahun lamanya untuk bersama.

  20. susah jugak kalo cinta tak direstui..saya pn mngalami masalah yg sama, famili bf saya tak suka saya coz sbb sy org jauh..tapi xle jauh sgt,lagi satu negeri..huhuhuhu…sedey xterkata time nih, bf saya mcm dah pts asa saje dah…xtau nak buat apa lg…sye pn br 1st time jumpa famili die, dulu bkn main beria2 nak jumpa, bila dh jumpa xbkenan la pulak..ermmm…dunia dunia…org skang tak pilih agama lg kot..dh la..nak smbg nangis balik..huhuhuhu

    • hny_B…same la kte..mk bf sye pn xske sye org jauh..huhu sedey laa…first time jmpe dh x ske..cmne yek..hmpir nk down dah..tp atas skongan kwn2 sye msih bersbar smpai skrg 3 thun..harap2 mak bf di lembutkn ati dpt time sye seadnya..amin..tgu dn trus mnunngu…xtau smpai ble..:(

  21. salam..
    me oso have da same probs dgn kt ats…family belah bf xrestu hub kami sbb perbezaan keturunan..bf saye ktrunan syed so family dia nk kekal kn keturunan tu kene kawen dgn sharifah jugak..sdgkn saye tiade pngkal nama tu..padahal dlm islam..agama yg didahulukan bkn keturunan..n saye skang da pts dgn bf saye..even 4 thn lebey kami bersama..sakit sgt2..smpi skang saye msih single n syg dia lg.. n dgr2 mak dia da nk jodoh kn dia dgn sepupu dia..hmm..

  22. h.a.t.i.s.e.d.i.h.

    sy pun mengalami masalah yg same..tiba2 mak xsuke..katanya bf sy 2 tidak mempunyai pendapatan yg ttp sdgkan sy mempunyai ijazah dan juga pendapatan yg ttp..tp klu dr islam sbg sorg pempuan utk memilih jodoh tgok dr agamaya..die mmg sorg yg beragama..hafaz quran..cume tidak mempunyai pendapatan yg ttp..sy sygkan die sbb agamanya tp skang serba salah dibuatnye..antara dia n mak..;-(

  23. gw juga,,padahal nyta2nya cw gw selingkuh,..gw putusin dia g mau ,…eh tau2 ce gw cerita ke kknya kl gw ngungkit2 kebaikan yang pernah gw kasih,,padahal gw sama sekali ga pernah ngomong seprti itu,,tetapi ce gw yng slh tanggap ,,…N akhirnya hub gw ga direstui kknya ,,,..sekarang kl kknya bener kenapa dia selingkuh ga ngelarang,,,..
    trus kl gw rencana ngelamr dia kknya mau pndh alias cari kontrakan ,…baiknya gimana ce gw putusin ato lanjut,trus trang ce gw penurut sm keluarga,..

  24. aq j9 p’nyA kSah y9 sMa…. aQ j9 9 dRestUi aM Kluar9a aQ…coZ cOw aQ iTu mZh kLar9a aQ,n dY j9 aNk’e nKal… n ApalAgi dY 9 kRja,,, aQ dh brusaha cRi cOw lG tp aQ g Bza lPa am dY… n akHirnya Qt nyAMbung lAgi… m9kIn yang bisa kSh sluSi, tK tun99u dAkmat Email Aq… tHanx

  25. w jg ada masalah nich keluarga ce saya engga merestui ku dan tambah lagi supir na yg fitnah w jd w bigung harus bagai mana dan w sama ce w saling mencintai dan yg bikin masalah adalah kakak na yg nelarang w berhunangan dengan ce w

  26. aku juga mengalami cinta tak ditrestui sama hal yang diatas…cinta aku dan dia tidak pernah direstui oleh kedua belah pihak…tapi kami berprinsip cinta kami tetap kami pertahan meski pun kedua belah pihak keluarga kami tidak merestuinya…tapi kami yakin bahwa suatu saat pasti ada keajaiban yang membuat keluarga kami berdua merestui hubungan kami….mungkin usia hubungan kami baru seumur jagung yaitu 1 tahun lebih tapi kami harus bisa mempertahankan sampai kapan pun…karena begitu banyak pengorbanan yang kami lakukan demi menyelamatkan hubungan kami ini……..tolong doa kan hubungan kami agar keluarga kami merestuinya dan hubungan kami bisa awet selamanya….

  27. aq jg nglm_n hal serupa,cm krna derajat cinta kami dlarang.slm 3th ni aq m dy jl_n hbgn beck stret,prjlnn hbgn km dpnhi dg air mt yg sll mngalir tnpa th kpn brahr.aq cb tabah.. tp pa aq msh snggp jln_n ni sma????kpn mrk ngrti_n prsn aq????aq cm pgn bhga m dy,co yg aq sygi+dh jd sgl2′a bt aq. aq hrs mlh mn????

  28. keluarga tunang sy menunda pernikahan kami 2 bulan sblm ke tanpa tarikh yang tetap. alasan tu sebenarnya utk memisahkan kami. tanpa sebab dorang buat sy n family sy trkedu. segala persiapan telah diaturkan…sekarang mereka dh menganggap tunang sy dh tinggalkn sy, padahal hakikatnya kami masih berhubung. sbnrnya kami trlalu mencintai antara satu sama lain n tak dapat berpisah. pernah berkali2 kami cuba untuk berpisah demi memenuhi permintaan keluarga, tetapi kami tetap bersama….kerana segala kesenangan dan kesakitan kami kongsi bersama. kami hanya berdoa dan berharap semoga akan ada sinar yg cerah untuk kami menumpang teduh dibumi Tuhan ini…doakan kami.

  29. saye n kekaseh da brkwn slame 3 thun stgah..family mmg xske die sbb pekerjaannye yg mnjd owg bawahan sbb die pnjge kude..sye x pna ksah dgn krjenye sbb wlup0n die kje trok,,die kje krn saye..dr gaji die 500 smpi r skg da cecah 1800..tp family sye ttp xl;e trime die..mreke nk sye cr psgn cm kakak sye..kakak sye psgnnye engineer..sye taw mreke nkkn yg trbaik tok sye..sye pn nk yg trbaek tok sye..n yg trbaek 2 adlh ape yg sye plih..wlucmne p0n,,sye ttp xkn tgglkn kekaseh sye..wlup0n sye trpkse..kami sling mnyayangi..knape mreke x cube tok phm pasaan sye??..kalo btol mreke sygkn sye,,mreka akn trime ape yg sye plih..smue salah yg sye wat,,mreke mnyalahkn kekaseh sye..sye taw mreke wt cm2 sbb mreke cube nk halang hbgan sye n die..tp sye mnx maap sgt kt mak n ayah sye..sye xle tgglkn die..die sgt brmkne bg sye..

  30. Aku gk tw mw harus bagaimana lagi menghadapi hubungan cinta aku ini,
    rasanya sangat susah menjalani hubungan yang tidak di restui.
    mereka tidak mengerti akan diri saya, tapi apalah daya aku hanya bisa bersikap pasrah manghadapi semuanya.
    tp aku tak pernah bisa melupakan org yg aku cintai karna aku dan dia yakin bisa bersatu untuk selamanya, mungkin ini hanya cobaan tp mengapa mereka terus memberikan cobaan ini, aku sadar diri aku lemah terhadap kekayaan.
    aku akan bertahan sampai akhir hidupku untuk menjalani hubungan ini.

  31. aq pon mngalami msalah seperti rkn2 d atas..aq dan boy aq da 2 taon cpl..hbgan kmi pde prmulaan nye d restui fmly kte org..hmpir stiap ary boy aq akn brade d rumah aq..coz fmly aq ske kn die..dan skrg fmly aq bubah scre tbe2 xthu knpe..ini brpnce dpde bpk aq..die bkate boy aq xkn mmberi kn khndak dan kmhuan aq blr kami kawin..aq tidak pnah trlintas tntg pkare itu..sbb slame 2 taon cpl aq xske mmnta ape2 pon pde boy aq..sbb aq kesiankn khidupan die..aq bingung..aty aq hancor ble bpk aq ckp cmtu..mmg sume parent nk yg trbaik..tp aq rse boy aq adalah yg trbaik..boy aq msih tidak mgetahui tntang fmly aq mnghalang aq bkwn bsame die..dan aq akn mrahsia kn ini drpada die kerna aq xnk dia kcewa dan trluke utk kali kdue..aq amat mnyayangi nya..dan kami xsngop bpsah..hmpir stiap mlm aq pkir kn bgaimana utk pulih kn kmbli keadaan..plis tlg ade sape2 yg ade idea x??

  32. ksah hdup aku pn lbh krg ngan dorg..aku x snggup nk bce….hrap2 than dgr doa kta smua….ya allh ampunilh dosa2 hmba-Mu ini…restuilah hbungan kmi…pliharalh kmi dri kkcewaan…bkaklh pintu hti org tua kmi….n org skeliling kmi agr mreka dpt mnerima psangan kmi ya Allh….aminnnnnn………..

  33. sy pun ada mslh yg sama. bercinta dah hampir 8 thn. boleh katakan kami dah serasi sgt2. iyelah mula2 byk lah gaduh sb keanak-anakkan. tp sb dah lama kitorang dah dpt menerima keburukkan masing2. tp bila kitorang dah bersedia, mak dia pula tak setuju.. alasan nye sb bukan orang senegeri… namun itu bkn alasan yg kuat sb cousin dia pun couple dgn orang senegeri tapi darjat pula jadi ukuran… mak dia kata klu kahwin jg jgn aggap dia mak lagi.. sy sgt sedih. sy nak kahwin dengan dia tp dlm masa yg sama sy tak nak dia gaduh dgn mak dia.. tp lagi menyedihkan mak dia nak carikan jodoh utk dia.. dunia2… knp masih jd lagi masalah2 ni wlpun kita dah hidup di zaman alaf baru….. semoga Allah dapat menunjukkan jalan yang terbaik untukku… semoga Allah bukakan hati mak bf sy…. Amin

  34. saya pun alami perkara yang sama hubungan di tentang oleh keluarga saya…alhamdulilah keluarga dia boleh terima saya, malah ayah dia nk kami ikat dulu(tunang)..
    mula2 mak saya suka dengan bf saya, tetiba tak suka pulak..
    saya pening fikir kan…bf saya ni pengikut tabligh, takkan la sebab tu puncanya..sedihnya…=(

  35. saat ini saya mngalami masalah itu…tap saya masih mmpertahankan hubungan ini,karna saya sangat mncintai dia…..saya putuskan dalam hati saya ,apapun yang trjadi saya akan bertahan samapai orang tua’a merestui’a…….

  36. askum sumer…..semoga kalian sihat selalu. sprti yg kalian kongsikan di sini,saya jg punya masalah yg sama. ibu dan ayah saya tidak setuju dgn pilihan saya. ibu saya x suka kekasih saya hanya krn dia org dr ngri lain. di kg saya sudah byk crita psl org yg kawen dgn org dr ngri ni m’derita,cerai berai,mcm2 masalah,hanya krn inilah ibu sya takut kalau2 t’jadi pd saya. walaupon hbgn saya dgn kekasih masih br, tp saya gembira dgnnya. keluarga kekasih saya menerima saya seadanya,w/pon belum b’sua muka tp family kekasih saya x m’hlg. seblum ini saya suda putus kali pertama dgn kekasih saya krn ibu saya mahukan saya putus dgnnya. tp kami x sanggup,akhirnya kami b’cinta semula kali kedua. kali ini dilema yg saya hadapi lbh dahsyat. ibu saya nekad beri saya dua pilihan sama ibu atau kekasih. jika saya teruskn jg hubungan ini, saya akan jd anak derhaka. ya-Allah,dugaan ini amat bsr. saya x sggp….skrg saya t’paksa buat pilihn. saya akan cuba b’semuka dgn kekasih saya dan jelaskn hal ini pdnya. sudah byk kali saya b’usaha m’yakin ibu sya tp semuanya sia2. skrg t’pulang pd kekasih saya jika dia bnr2 mahu m’p’thnkn hbgn kami krn kekasih saya belom penah

    • buat enja….sya phm pa yg anda lalui….msalah kita sama..situasi kita pon sma…..dgaan ni btl2 brat.kdg2 sya pjuk je ati ni…myb pa yg blaku ni da hikmah nyer..tp…smpai skunk sya ttp xleh bpisah dgn si dia..wlpon dimarahi n slalu disindir oleh ibu..kami ttp bsama. stiap mlm sya bdoa..supaya allah lmbutkan ati ibu..sya akn brusaha..n si dia jga tdak jemu2 mgmbil ati ibu..sya syukur sngt si dia phm situasi sya n kdaan sya…wahai ibu…phm la ati anak mu ini….

    • dilema..sukarnya buat pilihan..org yang kita sayangi menerima diri kita seadanya tapi ibu kita tak menyukai…

  37. b’ckp sendiri dgn ibu saya. Kini saya redha dgn apa yg bkl berlaku. mgkn ada hikmah disebaliknya. saya hrp kami b’dua boleh m’hadapinya. untuk m’lupakannya mmg x mampu,tp hati ini akan sentiasa m’ingati dia yg penah m’jadi s’bhgian hidup saya. mgkn bkn jodoh saya dgnnya,atau mgkn jdh kami bkn skrg. insya-Allah,ada jodoh akan b’satu juga. Jika kekasih boleh ditukar ganti, ibubapa hanya ada satu saja dlm hidup kita. biarpun pahit, itulah hakikat yg perlu kita terima. wassalam

  38. mmg skit dgn yg nma’y cnta gk drstui m ortu … q gk nyngka

  39. tentangan kerana aku dan dia berbeza agama…ibuku telah buat satu sindiran bahawa aku anak x mengenang budi ibu yang melahirkan dia kerana sanggup peluk agama bf (muslim)..

  40. As-salam..Sy juga ingin kongsikan ape yg terjadi pada saya saat ini semoga kita semua boleh share, beri pandangan dan mudah2 han terlerai sedikit rs gundah dihati..sy juga seperti anda, hubungan saya tidak direstui pihak lelaki. Kisahnya begini, sy sudah hampir 6thn berkwn dgn kekasih sy, jadi kmi sudah mengenali hati budi masing2 dan mempunyai perancangan untuk berkahwin. fmly sy sudah sy maklumkan dan mereka tiada halangan dan setuju.tetapi yg sy musykilkan disini fmly pihak lelaki mula2 setuju dan tiada halangan siap mak dia bg semangat lagi kat sy,siap boleh keluar picnik sama2, berhubung walaupun jarak jauh.. hati dh berbunga bila diberi semangat kire dh restu dh nie, alih2 tanpa diduga satu hari sy menerima sms dr ibunya mengatakan makcik minta maaf sbb terpaksa menolak sbg menantu makcik sbb kami dh ada calon pilihan kami sndri..perghhhhhhhh tuhan jer la yg tau rasa mcm kne panah petir jee..knp kne buat mcm tu?? so mereka berbaik dgn sy selama ni sbb nk ambil hati sy supaya sy xrasa sakit ht bila diorg bg tau hal sebenar ke..??astagfirullahaladzim…smp hati diorg buat kt sy mcm ni, saat tu sy scr automatik hilang rs hormat pd mereka lg, maafkan sy sbb mempuyai perasaan mcm tu..sy xsebaik dan semulia RASULULLAH S.A.W sy hanya insan biasa. mulai saat tu sy serahkan semua keputusan pada kekasih sy..dia juga berada dlm keadaan sgt serba salah..bagai dibuang mati emak diluah mati bapak. Raya haji fmly pihak lelaki hantar rombongan merisik pd calon pilihan mereka yg senegeri serta berjawatan kerajaan sama mcm kekasih sy. kire berdiri sama tggi duduk pun sama rendahlah..sy ni pekerja swasta shj..belajar pun xtggi mana setakat SPM je. tulah lumrah org skrg mesti nk cr yg setaraf.Sy tahankan jg perasaan ni, masa tu ilang pemikiran sekejap..berat sy jg turun menadak.lps dr upacara merisik, kekasih sy balik dr kmpg halamannya. Al-kisahnya terjdlah perkara yg tiak diduga. maaf tidak boleh sy ceritakan demi menjg maruah kedua belah pihak. mgkin tuhan tu nk tunjuk, slps dr kejadian itu kekasih sy sudah mula percaya antara kami mmg ada lbih keserasian berbanding bersama perempuan calon fmly dia. dia sndri ckp dgn sy perempuan tu xboleh terima dia seadaanya sebagaimana sy menerima dirinya..Sbb itu pasangan yg berjodoh dlm dri dan hati mereka sudah ada perasaan serasi dan melengkapkan.btol x..? lbih2 lg yg sudah lama berkwn. Skrg walaupun perempuan tu cb jg untuk memujuk siap ade back up singer (mak kekasih sy). tetap pendirian kekasih sy kpd sy..Rakan2 sekalian sy pinta doakanlah hubungan kami smp ke jinjang pelamin…aminnn…..

  41. masaalah aku pun lebih kurang dgn korang parents aku x restu sbb ayah aku gi ‘scan’ si dia dgn sorg yg berilmu.. bomoh tu tafsir aku ngan dia kurang cantik dan akan dtg mungkin akan jadi hamba org.. parents aku mnentang habis2 san.. dah 2taun kami b’kwn.. tbe2 bila dia nk datang nk jumpe fmly aku parents aku gi ‘scan’ n suruh aku ptus kan, tket bas dia dah bli.. hncur mcm tu aje hbungn kitorg slmae 2taun..dah mcm2 pngorbnan yg kitorg wat, ssh sng lalui b’sama..hujan panas naik moto b’sama, sesat kat kl tu berjam2 b’sama2.. b’usaha nk anta aku g blaja wat coklat, nk dkat 10x berenti tepi jln tpon org tnye jln..hmm mcm2 la ssh sng kitorg lalui b’sama, aku x kn lupakan saat helmet aku jatuh melayang kat ats jln rya,,huhu.. erm sume ni kngan wat aku..

    ayh aku ckp putus dgn dia alasan mak n ayh aku x sedia lg untuk terima sape2 jd mnantu sbb aku msh muda..mmg x logik bkn aku umur 21 atau 22 taun.. atau ayh aku nk tggu aku smpai umo 30 bru sedia nk kawen kan aku.. tp aku dpt agk yg ex aku tau sbb aku nk ptus sbb parents aku x restu hbungan kitorg tp aku yakin kan bkn sbb tu cuma mak n ayah aku x bersedia nk terima sape2 lagi…aku x nk dia tau perkara sbenar, kalo dia tau parents aku x restu lg kecewa dia…

    fmly dia x da bantahan parents dia da xde cuma hrpkn adk bradik jer.. mak n ayh aku x nk dgr sikit pun ape yg aku nk jelaskan, lgpun mak aku bangkang sbb x same negeri, jauh2,,lebih2 mak aku yg nakkan calon yg keja bagus, dktor2, engineer, mnager, lawyer, erm mcm2 la.. dia x kan pndg keja yg cikai2 ni.. mentang2 la aku ada high education n dia hanya stpm, tp aku x ksh lgsung asal cukup pkai ckup minum aku da b’syukur sbb dpt idup dgn org yg kita syg.. mak aku ckp dgr ckp org tua slmt dunia akhirat..mmg btl tp diorg lgsng x bagi peluang utk ex aku jumpe dgn dia,
    aku akn cuba dgr ckp parents aku sbb x nk jadi ank derhaka, tp lepas ni sblm pntu ati aku t’ttp buat slame nya, biar lah diorg tentukan sape jdoh aku, aku ikut aje, tp ape2 kalo jadi pada idup aku akn dtg aku akan slhkan diorg, bkn utk jd derhaka tp jd pnduan utk diorg ape yg diorg wat slame ni x smesti nya btl.. aku ada 2 org lg adk pmpuan, hrp nsb diorg x mcm aku, biar la aku sorg jer yg tggung..

    2hari lepas kitorg ptus dia ada msg aku dia ckp dia mcm dah ilang sbelah tgn jer, aku pulak separuh dr jiwa aku da ilang mcm da xde mkna lg, siang mlm mngis smpai kebas pipi.. aku pun tau dia kecewa sgt sbb 2taun lbh tbe2 break mngejut mcm tu jer, berat aku dr 50kg skrg da jd 45kg, skrg hari ke5 aku x mkn.. sape2 yg pernah lalui tahu lah mcm mna perasaan aku skrg, tgk makann pun x lalu… , saat2 dia da sdia nk jmpe parents aku..tp jd mcm ni lak…

    buat abg, org syg kan abg smpai nafas yg t’akhir, smpai mata ni t’pejam wat slme2 nye, x kira jasad ni dgn sape2 tp hati n jiwa ni ttp milik abg slama nya dunia akhirat.. halal kan sume mkan minum pakai ngn duit2, topup yg abg pnh bagi, tuhan jer yg mampu balas sume nya, jaga diri baik2 main futsal elok2 jgn smpai cdera teruk, jaga mkn mnum, insyaallah kalo cinta sejati kita terhalang skrg org hrp kita akan bsatu di akhirat sana………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  42. saya pun mengalam hal yg sama.cinta kami tak direstui famili nya
    perbezaan negara yang buat keluarga bf saya tak izinkn hubungan kami..
    saya betol2 bingung dgn semua ini.
    kami saling mencintai..patutkah kami petahankan hubungan kami..??

  43. rafflesialove

    sy pon sama, family bf sy ms mula2 bw jmpe mak bf ok pastu mak die ckp suruh kwn dulu la plk. smp hati mak die ckp klu sy nk kwen sgt, suruh owg len msuk minang . hancur luluh hati sy. tp bf sy ttp pertahankan hubungan kami. skg hubgn kami jdi semakin renggang akibat tertekan dgn mslh ni , tp kami saling menyayangi dan xsanggup utk berpisah .bf sy mcm dah putus asa jap ok jap x.. tolong la kami.Ya allah engkau tahu apa yg terbaik utk hambamu, kau buka kan la pintu hati mak die utk menerimaku ya allah. tolong doakan kami ya. adiosss..wasalam.. ; ))

  44. mmmmm… saya pun mengalami masalah yg sama.. bercinta bertahun, susah sgt bf sy nk kawin, bila dia dh ready… mak dia plak jd batu penghalang… bf sy kalah ngan airmata ibunya.. aduhh sungguh tertekannya saya waktu ini.. alasan ibunya ialah sy orang luar.. bkn dlm negeri yg sama… sedihkan… :((
    buat ms ni dia masih bersama sy… sy tak tahu nak buat mcmn lagi… hanya berdoa dan terus berdoa kepadaNya agar dibukakan pintu hati kedua2 orang tuanya agar dapat menerima sy seadanya sebagai menantu dan isteri anaknya. doakan kami bahagia bersama. amin….

  45. mmm..sy pn mngalami masalah ni.sy buntu dgn family sy.disbbkn pasangan sy jauh lebih tua dari sy,mereka melarang sy untuk teruskan hubungan cinta sy.hal ini kerana mereka mendegar cerita yg buruk2 tentang pasangan sy walhal,cerita itu tidak benar.tetapi sy tetap dan masih bertahan lg.sy tak kan putus ase demi cinta sy.persoalannye,mcm mane sy nk yakinkn family sy supaya mereka lebih memahami situasi sy dan merestui hubungan sy.??

    • As salam bro…masalah kita hampir sama…ibu kpd bf saya tidak merestui hubungan kami krn saya lebih berusia dari anak lelakinya.. kami mmg masih awal dlm hubungan…baru 3 bulan lebih saja…ttp dia mahu serius dgn saya dan bukan utk mempermainkan saya..dia ingin pegi lebh jauh dgn saya..ttp, terlalu awal dia mmberitahu ibunya ttg saya. ini menyebabkan ibunya terkejut dan seolah2 mmberi respon yg beliau lebih suka if kami tamatkan hubungan ini… saya sedih di kala ada lelaki jujur dan ikhlas hendak berkawan dgn saya lebih serius, ttp ibunya tidak merestui… sedih kan..? dan bf saya seakan putus asa dan mahu akhiri hubungan kami…saya dlm keadaan sedih dan terkilan sgt..apakah masih sempat saya selamatkan dan pertahankan hubungan ini? saya hany boleh usaha dan berdoa kpd Allah..selebihnya, saya hanya bertawakkal… tp kami masih saling sayang dan cinta…Ya Allah, berilah kami petunjuk dan kekuatan…

  46. ,.,aqu jg pnya msalach iang sama ,.,.,karena suatu perbeda’an kami sudah menjalin hub 2 th ,.,dan akhirnya putus ,.,.

  47. sekilas aku membaca kisah x.an ternyata kisah x.an gk bgitu berbeda dgn saYA…
    saYa Pun Juga gak mendapat RESTU dari KEluarGa paCar sya (ce)
    Aq pun merasa kurang srett gitu …
    …..AQ sangat syg dgn dy bgtu pun dy …
    jdi apa yg harus kami lakukan …. ( ………………)
    haruz kah qmi mencintai tanpa restu dari oRtu..
    ToLong baGi pendapaT anddaa

  48. Hubungan cinta kasih yang tak direstui keluarga sungguhlah menyakitkan…
    Apalagi dilandasi ketidaksukaan keluarga saat awal bertemu dengan qt…Belum mengenal qt lebih jauh, tp sudak men cap qt yang jelex2…
    Jangan benci atau dendam dengan keluarganya, pi berdoa semoga Yang maha kuasa membukakan pintu hati dan pikiran mereka karena baik buruknya pasangan qt, yang maha kuasa lah yang lebih tau….

  49. saya juga mengalami perkara yg sama.mungkin berbeza dgn situasi kalian semua..pada tahun 2009,saya telah jatuh hati pada seseorg yg digelar anak saudara saya sendiri..sangat complicated,dia adalah cucu saudara ayah saya.bermakna,ibu dia adalah sepupu saya.prasaan nie sudah timbul sejak kecik lagi.kami sangat rapat,saya merahsiakan prasaan saya terhadap dia..tp pada 2009,dia mengata dia ada prasaaan saya dari kecik lagi.mula2 saya xpercaya,tp bila dia mengimbau kembali saat kami bermain masa umo 4tahun.saya percaya akan hatinya itu.tp kerana status kami ada hbgn rapat adik bradik,kami cuba jauhkan diri,jarakkn pergaulan.namun,makin lari,makin berat utk kami menipu prasaan masing2.lalu,kami nekad utk bersama.dan berjanji akn sama2 menempuhi sgala dugaan.kami akn bincang slow2 dgn parents masing2.setahun bercinta,kami beritahu pada perents dia.alhamdulillah parents dia dapat menerima saya seadanya.kata parents dia,semua keputusan terletak ditangan ayah saya,kerana ayah saya yg tua .dieorang amat menghormati ayah saya.masuk ke 2 tahun bercinta,kakak dan abang saya dapat tahu hal nie,alhamdulillah dieorag jugak xmenghalang.kini masok 3 tahun hbgn kami,dan akhirnya,mak saya dapat menghidu hbgn kami.mak saya berkeras,suruh kami ptuskan hbgn nie.mak saya xterima kerana status adik bradik.dan mak saya,yakin ayah saya jugak xkan terima..saya amat kecewa.rasa bersalah pada dia,krana parents saya yg menghalang.dulu,dia pernah tanyakan saya,andai keluarga xsetuju apa tindakan saya.jawapan saya,saya hanya akn berkawin atas restu keluarga.dan akhirnya saya kena kotakan apa yg sudah saya cakapkan pada dia..kini,kami masing2 mendiamkan diri.jarang berhubung.masing2 berat nak berpisah.dan cukup berat utk meluahkannya.saya sudah ada jwapannya,iaitu putus cara baik.tp saya masih belom ada kekuatan utk meluahkan pada dia.saya sentiasa berdoa agar diberikan kekuatan..mungkin,ALLAH SWT,dah aturkan yg trbaik utk saya…saya redha..saya bersyukur,kerasa sempat merasai cinta manusia.dan seterusnya,merasai cinta ALLAH SWT,apabila diberi ujian yg sedemikian.

  50. cintaku jg tak di restui oleh ortu kekasihku….
    hanya krna tahta,harta,n jabatan…
    kt smua sm di mta allah,hanya amal ibadahlah yg membedakan…
    smga klak ortumu kan mngerti klauku cnta apa adanya pdamu..

  51. assalamualaikum ..
    ayn ade mslah .. tapi ayn buntu . ayn rse mcm takde jln pnyelesaian dlm masalah ayn nyh .. ayn memerlukan nsihat dan pndgn kamu semua .
    actually , ayn ade sukekn sseseorg ..dan kami sdg brcinta ..tapi hbugn ayn dpt tentangan hebat dr ibu . ibu lebih suke ayn cOuple dgn exbf ayn ..memang dye seOrg yg baik hati dan sring membantu kami ketika kami berada dlm mslh .
    makin lama , sy mkin tiada prasaan dkt exbf .. sbb sy trauma ! dia prnah ckp sy ni bOhsia , perempuan jalang , betina sundal , sial , cikarO n smua pkataan yg tidak baik . ibu tahu hal ini . tp ibu hnya menjawab .
    “biase lhaa tu .org tgah mara….”
    sy pnah kne pkul dgn dye dpn ibu .. tp ibu hnya mngis je , tak hlang dye dr pkul sy . dye mmg baik tp seOrang y pnas baran !
    ibu pula pnah ckp yg dye takkn trima lelaki plihan sy slain budak laki ni .
    ibu sy sbenanya byk trhutang budi kt dye sbb dye byk tlong kluarga kami .
    wktu sy sdg tlantar d hOspital , dye slalu buat sOlat hajat ..ibu nmpk ..lagi lhaa mmbuatkn ibu skekn si dye .
    tp sy tiada hati lg pd dye .. sy sygkn lelaki plihan sy ..sy nk bg tahu dkt exbf yg sy suda ade tman lelaki tp dhalang oleh ibu ..
    mcmane cara utk mnylsaikn msalah sy nyh ?? apa caranye ? bantu lhaa sy ..
    sy btol2 sdg buntu . stiap hr saya mnangis memikirkn hal ni . … :’(

  52. saya pun kne nasib yang sama,,melalui gmbr je,,fmily saya ckp dy bukan budak baik,,lebih2 lagi ayh saya suka scan org 2 mcm mne..saya trtekan krn prents dah bg warning jgn lebih2 dgn dia..padahal dia tak sejahat yang mereka sangka..dia lah yang selalu kejotkan saya solat n hormati orang tua,,saya tak sanggup bagitahu dia dan saya tak senggup untuk lepaskan dia,,betul2 sayangkan dia :(

  53. saya jga mgalami pkara yg sma. cinta sy dan tunang x direstui kluarga sy..skrg dh hmpir 2thn mengikat pertunangan. smua nie agenda fmily sy utk melengah2 kn supaya kami yg pts dgn sndiri nya..sy buntu kenapa hati org tua ku begitu keras skali..smoga ada sinar dlm hubungan nie.

  54. Sulit rasanya ..memberikan keputusan..bertahan atau menyerah dr kondisi sprti ini..Rasanya hati in begitu lelah tp begitu sakit bl harus melepasnya..saya cuma bisa berserah kpd Allah swt smg diberikan jalan yang terbaik..Dan berdoa smg keluarga besar kami merestui hubungan kami.. buka lah mata hatinya bknkah yg diinginkan orang tua adalah kebahagian anak2 nya.. Saya ingin mereka merasakn apa yg kami rasakan..betapa sakitt dan pedihnya..mungkin itu bs membuka hati mereka..

  55. CINTA xdirestui tu mmg perit…tapi apa salahnya kita MENCUBA dulu sebelum MENGALAH kan… mmg susah nak faham parents yg terlalu MEMILIH bakal menantu,,, kerana mereka tidak berhak menentukan pilihan pasangan anaknya jika anaknye sudah bahagia dgn pilihannya…mereka berhak bahagia bersama org yg mereka CINTAI…
    siapa yg nak kahwin dgn org yg x DICINTAI????? ape erti sebuah PERKAHWINAN,jika berkahwin dgn org yg x dicintai…. mungkin bahagia akan dtg pada anaknya?tp pada bekas kekasih anaknya???

  56. saya juga mengalami hal yg sama…
    cinta KAMI tak direstui oleh tante dan om nya..
    law dia tak mau mendengar kata kata tante nya ..
    kami akan dipisah kan jauh…
    aku harus bagaimana..
    sementara aku sudah memberi pengertian yg amat dalam
    kepada nya…
    dia hanya menuruti kata kata tantenya…
    memang kami saling mencintai
    tapi tak di hargai oleh tante dan om nya…

  57. pada tanggal 1 jun 2012,aku menungguh2 msg dari kekasihku,pda pukul 7.46 pm aku mndapat msg yang amat2 menyakitkan,membuat aku menderita..selalunya lelaki lah yng pling kuat.tetapi lelakih lah yang paling lemah bila orng yng dicintai,disayangi memutuskan hubungan ksih syng yng makin mekar.hubungan kami terhalang disebabkan ayah dan abangnya tidak setujuh,mereka tak mahu dia bercinta selagi masih belajar..itu aku tak kisah,aku boleh tungguh dia habis study dan mencapai cita-citanya,aku tak akan ganggu dia study..tetapi dia telah membuat keputusan untuk memutuskan hubungan kami..dan dia nggap aku sebgai kawan,tu btul2 tak dapat terima.dia tak mahu kecewakan harapan abangnya,kerana sebelum kami kenal,dia telah berjanji tak akan bercinta selagi masih study.tapi knapa dia tak beritahu kisah sebenar ketika aku meluah perasaan ku dengan dia,kalau dia bagi tahu time tu munkin aku boleh terima..tetapi knapa baru sekaran,ketika aku benar2 mencintai dia,menyayangi dia sehinggah aku membantah dengan pilahan kedua orng tuaku,itu lah dugaan yang sanggup aku hadapi..lama kelamaan kedua orng tua ku telah terbuka hati merestui pilihan hatiku,aku sangat time tu..tetapi kegembiraan tu tak lama..rupanya dia tak sanggup menempuh dugaan dengan memutuskan hubungan kami..kini aku betul-betul tersiksa teramat sangat..tetapi aku tetap mencintai,menyayangi dia sebagai kekasih walaupun dia anggap aku sbgi kawan..jika dia tak berubah hati..insyalallah aku akan mencarinya dan akan berjumpa dengan ke
    luarganya..

  58. Saya juga mengalami masalah sprti itu,tp bagi saya org tua yg sprti itu adalah org yg tdk punya hati nurani,seyogyanya mrka prnh muda,
    Buat calon mertua saya yg gak jadi,saya harap anda bs lebih bijak,mengenai masalah ini!!!!!!

  59. Hendra Ucil Barcelonistas

    SAYA juga mengalami yang nama nya CINTA TAK DI RESTUI,
    Keluarga si cewek tak setuju yg lain semua nya setuju tapi ada satu keluarga cewek yang tak setuju hubungan kami berdua yaitu SAHABAT SAYA SENDIRI. parahhhh kan masalah saya dibandingkan kalian. saya tulus sayang sama si dia bukan karena suatu hal tapi jika si dia menjauh dari saya karena keluarganya yaitu temen saya tidak apa-apa. saya sudah berusaha semampu saya tapi jika memang tetap tak di restui apa mau di kata. BERARTI TIDAK JODOH KITA. Tapi tuhan pernah berkata pada suatu hadist nya ”Barang siapa yang memisahkan orang yg saling mencintai antara satu sama lain maka orang tersebut akan ber DOSA,,

  60. Saya juga punya masalah,,,awalnya aku dikenalkan oleh saudara ku dengan rekan kerjanya,kami ketemuan dan lama kelamaan kami berkeinginan untuk membina rumah tangga. awal masalahnya tanpa kita sadari kita mempunyai suku yg sama,,,,dengan susah payah kita minta restu masing2 kelurga,,,dan akhirnya dapat restu. pas kelurga ku datang kerumahnya tau2 dapat sambutan yg kurang mengenakkan dari ayahnya. keluarga ku tak terima diperlakukan seperti itu yg merasa harga dirinya diinjak2….aku tak tau harus berbuat apa,,,,,aku tak mau dibilang anak durhaka,tetapi disisi lain batin ku menolak dipisahkan dari nya sedangkan diantara kami tak terjadi apa2. aku bingung,,,,,tak tau apa yg harus ku perbuat,,,,hanya berusaha,,berdo’a,,,,mudah2n Tuhan memberikan keajaiban kepadaku

  61. pacar saya sangat sayank n cinta dengan saya…tapi dia tidak berani megambil resiko, krena ortu tidak setuju dgn hubungan kami…
    maka dia megambil keputusan,,,,,dengan meakhiri hubungan kami….

  62. seperti yg aq alami skrg, cinta qu trhalang restu ortuny… Entahlah apa mslh ny,tp y udahlah aq cuma bs besabar aj..

  63. klau kita baek dgn org tua mungkn x jadi gini . .
    sblm khawin kh ataw rapat dgn org lain kita mesti rapat dgn org tuanya duluk . .

  64. Begituu bnyyak deritta khu inii,,shingga kdua orank tua khu tdk merestui hubungand khu bersamanyya,,

  65. Bgmana jka hubungan dtntang oleh org tua karena dr pihak cwe ibu ny penjual miras krn faktor ekonomi,sdgkn kt sling syng

  66. saya juga merasakan yg namanya tidak di restui orang tua itu begitu mengiris hati, ketika pcr saya ke rumah kmudian org tua saya pertama kali melihat pcar saya, mreka pun terketut yg bkin saya skt hati, pacar saya ga di tanya atau pun di sapa, bahkan yg lebih sakitnya ketika pcar saya pulang, kmudian ortu saya menashati saya supaya tidak bersamanya, alsanannya kerna dia punya cacat fisik. sakit memang rsanya mendengar cacian dari org tua.. terkadang saya berfikir, apa yg harus sya lakukan, sya bnar2 cinta , dan apakah cinta hrus memandang fisik

  67. ramai gak ek mak bapak xrestu…sungguh memahami =( tp betol lah…laki yg jenis xpernah berusaha untuk mempertahankan kekasihnye apabila mak nye xmerestui mmg aku rasa nak g lempang je…alih2…cari alasan yg xmunasabah cari popuan lain & g club duk teguk air kencing setan…duk stress sorg2…pengecut…xpasal2 kena tampar & pukul ngan aku ari tu…sekurang2nya kalu masih cintakan si pepuan at least usahala skit bukan nak ty nape xsuke…ni x…ty pon x then terus mengalah…bodoh la laki camni…eeee…skang ni masing2 dalam keadaan stress…aku pon sayangkan dia tp kadang2 kalu pk balik Allah nak tunjuk kot belang dia tu camana…ntahla…berserah jela pada Allah…sb aku yakin Allah akan bg yg terbaik untuk aku..=)

  68. Mslh ku juga sma spt anda2 semua,bahkan mungkin ada yg membenci slps mengetahui siapa aku…tidak penah ku meminta kpd Tuhan untuk direncanakan jatuh cinta dgn tunangan orang..yahh…tunangan org..dr awl lgi dia sudah btrus trg yg dia sudah btng..sblm kehadiranku, hbgn itu mmg slalu goyah…mungkin ada yg fikir ini utk memback up aku sndiri…
    mula2 kmi berhubungan sbg kawan shj..tpi soal hati siapa boleh menduga…mkin hri mkin susah utk mengelak dr rasa cinta wpun kmi jarak jauh..dan sekarang slps kerap kali bjumpa dan mengenal hati budi masing2,.keserasian dan rasa cinta yg dia x penah alami bsma tunangnya itu hadir bila bsma aku wpun mrka suda 8 thn slg mgenali..huhhh…sepanjang 2 thun ini, kmi bjuang utk pertahankan hubgn..dan baru2 ini aku mendapat tahu dr dia, family dia mcm x brpa merestui kmi 2..hnya krn mrk bm penah ketemu aku dan blm mgenali ku dgn lbh dkt..itu la bnr org kata tak kenal maka tak cnta..faily dia merasakn tunangnya bgtu baik tgkah lakunya… ttp mrk x tah…u hal sbnr yg penah tjadi ant dia dan tunangnya itu..i mean perangai sbnr.. tunangnya itu..*x pyh dicerita…buat2
    Skrg ini…kmi 2 hnya mampu bdoa agmar ibu dan bapanya dpt menerima aku…aku fhm knpa mrk menolak kehadiran aku krn si dia bcadang utk putuskn ptunangan, sudah tentu nma keluarga akan mjdi bual bicara org..ya..mmgnya dunia slalu menghakimi…aku tidak meyalahkan mrk..cuma aku hnya mmpu bdoa agar smuanya tjadi sesuai dgn kehendak DIA..jika difikir psl skitnya utk pertahankn hubungan ini, hanya TUHAN sj yg tahu how hurt it is..seakan air mata suda tdk mmpu mgalir..
    Utk kita2 yg lain yg ada mslh yg hmpr serupa, jgn penah mengalah..biar dunia mhakimi kita,…hargailah setiap peluang yg ada..mungkin ada yg mbenci dgn statusku yg bcinta dgn tunangan org…mungkin ada yg bpandangan negatif..aku faham apa yg kalian fikirkan dan aku menerima seadanya cacian or kritikan..mungkin ada yg ada opinion, silala sharekn…aku menghargai

  69. Memang sakit rasanya jika hubungan tak d’restui oleh org tua.cuma karna hanya akku masih study dan belum cukup umur kata org tua dan diyaa yg sudah tamat sekolah ingin masuk militer.perbedaan usia kami lumayan jauh .sekitar 3 tahun
    tapih apa yg harus akku lakukan untuk hubungan ini ?
    akku harus pilih siapa KELUARGA atau PACAR :(
    sedangkan akku sangat sayang sama diya ,diya juga sayang sama akku.
    Tapih ,jika akku mengakhiri hubungan ini ,akku janji akan study sungguh-sungguh dan kejar cita-cita ,mengambil keputusan yg baik untuk masa depan aku dan diya selamanya !

  70. perpisahan kerana tak sehaluan tidak sakit sepetimana dipaksa berpisah oleh orang tua.Walaupun luaran nampak happy tp dalam sakitnya hanya Allah yang tau…tp macam mane pn semuanya berserah pada Allah S.W.T. Mengharapkan satu keajaiban darinya menyatukan kami seperti insan lain.

  71. gadis yg ingin bahagia

    ibu bf sy meletakkn syarat kriteria yg sgt byk jika ingin brkawin dgn anaknye,hubungn kami sudah 5thn,sedih bile mdgr syarat2nye brkaitan dgn darjat n nama,sy sedar sy hanye insan biase yg miskin tp skurangnye sy brkerja brdikari sndiri n berusaha utk majukn diri utk jd yg trbaik tp masih tidak dpt penuhi kriteria pilihan sbg bakal menantu ibunye,bf buntu n kecewa krn xleh melawan kehendak ibunye,dia dilema tp dlm masa yg same dia xnk mjd ank yg derhaka katenye,bf sorg yg sgt baik..sy xnk brpisah dgn dia

  72. gmn kal seandai a see cewek ragu tapi gak mau ngelepas cowok a,dan cowok a ga bisa lepas dr cewek a.

  73. hubungan kami dah berjalan selama 3 tahun,kami sagt menyangi.bf adalah anak yang baik menghormati ibu bapa dan bertanggung jawab terhadap mereka.saya sagt beruntung dpat bsamanya,masalahnya ibunya merupakan bekas mak saudara dan bercerai mati dengan pakcik kandung saya dan mempunyai 2 orng anak iaitu sepupu saya. saya bercinta dengan bf saya yng merupakan anak kepada suami baru bekas makcik saya..makcik tidak merestui hubungan kami beralasan bahawa kami bersaudara..setiap kali bf mengutarakan keinginan ingin megahwini saya ibunya berkata “jangan kita saudara”
    kami seperti tidak boleh di pisahkan dan ini membuat kami berada dalam keadaan sagt tertekan..kadang2 saya ingin berputus asa dan mengalah,hinggakan bf sanggup mengajak kawin lari tapi saya masih berpijak di bumi nyata… tahap mengalah saya hingga saya sanggup berkata terimah pilihan ibu ….saya mengalah walau tidak rela..setiap kali berjumpa kami tidak pernah membincangkan masalah ini kerana kami tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikan.bukan tidak b=perna berbincang tetapi kami menemui jalan buntu……saya sangt tertekan bf berumur 29 dan saya 24 dalam umur bf yng semakin meningkat ibuny sudah pasti akan bertanya soal jodoh….bf pernah berkata dia akan berkahwin dengan sesiapa sahaja pilhn ibunya dah menyuruh say menunggu sehingga die menceraikan isterinya ( masa tu saya hnya tersengih) …….(lelaki kalau x menegnali isterinya tetapi isterinya seorng yng baik dan sudah pasti akan tunduk juga kucing x kan biarkan tikus tnyang badan sambil menari tetapi x baham kan???)
    saya sangt takut dan tak tahu nak buat apa kadagkala saya fedup dan mahu berhenti dan biarlan saya tidak berkahwin.saya sanggup melihat bf kawin lain dan saya merana…asalkan dapat puaskan hati ibunya…
    mengapa seorng ibu pada zaman sekarg masih mempunyai mentalily sebegitu salahkah saya bercinta dengan bf.sedangkan dia adalah anak dari hasil perkahwinan yang ke dua yang tidaj mempunya hubungan kekeluargaan dengan keluarga saya,,,apa perlu saya buat menungg dan terus menunggu sampai bila???

  74. Siang nama saya dini saya mempunyai pacar yg lebih muda 2 tahun dari saya, kami B2 dari keluarga yang tidak sederajat, pacar saya mempunya status keluarga yang menengah berbeda dengan saya! Keluarga dia tidak menyetujui hubungan kami apa yang harus saya lakukan!

  75. sy jg bs mrsknny.krn sy jg mngalami hal spt itu.
    slm 3th mnjalin hub dg dia,ika namanya.tk pnh dpt restu dr ortunya.dr th 2011 ampe 2014 ni blm jg dpt restu.pdhal bapak ibuny teman akrab mendiang bapak ibuku. knp ak slu d lht dg sblah mata.knp blm pcy kl ak dh brubah. knp ak slu d anggap spt bajingan. Ya Allah sakit bgd hati ini.brtubi2 Hinaan cacian pdku. salahkah bl ak mncintainya. janji cinta yg sempat ak ucapkan pd ika d hadapan makam ayah bundaku. krn tekatku serius pdmu ika. wlpn ortumu tak pcy dg ku tp Allah SWT dan Alm ayah bundaku pcy kl ak dah berubah.smg ortumu d bukakan mata hatinya .ika hikmawati,ak cyg km. sabar y.

  76. emng mnydihkn bla cinta x drestui…. ku serHkn pada Allah s.w.t agar suma pihak redha ngan ktentuannya

  77. Hubungan dihalang di sebabkan rupa paras…hanya allah yang tahu betapa sakitnya hati nie…
    Rupa paras allah yg berikan..bukan kita yang minta…
    Mohon Allah permudahkan segala2nya

  78. Apa yg dibincangkan skrg ni totaly sme dgn keadaan sy skrg. Ap yg harus sy buat?? Mama die tak merestui hbungan kami sdg kn sy dgn die skali pn xdpt nk berpisah. Mama die tgk kerjaya sy gaji sy dan harta bnde sy. Tp sy xmempunyai ap2. Mgkin krna sy msih brumur 23 thun kerja blum ttp dan die 24 tahun. Tp wlu mcm mne pn gaji sy ttp xakn dpt tndingi die krna sy blja pn xsetinggi dia. Humm.. sy tahu stiap ibu bapa mahu kan yg terbaik utk ank2 mereka. Tp knpa mama dia pndg aku sblh mata?? Mgkin rzeki aku belum tiba lg. Kte pn xthu kn rzeki masing2. kami dah merancang utk brtunang hujung taun ni da. tp.. humm.. Mama die just bg kami brkwn jew. Hmm… keadaan kami pn dah brubh. Tak mcm dlu. Skrg kami jrg brjmpe. smpai kn sy sgop tgu dia pg dan balik kerja utk mghartar die semate2 utk brjumpe dgn die. Kami terpakse brjumpe secare rahsia dripd fmly die. Humm… knpe smue ni terjadi kpd kami ya allah?? Sguh berat ujian mu terhadap hamba mu ini. Terlalu berat bgku. Tak sgup aku hadapi nya. Beri lah aku pertolongan. Aku amat terseksa. Pdih tak terkata. Smpai kn tiada lg air mata utk mgalir. perlu ke sy still berkwn shingga tiba 1hari nnt pintu aty mama dia dan pintu aty fmly nya terbuka??? Atau kami ptus kn sje mcm tu??? -shaz bt sopian ~sham – aku amat mencintai mu stulus haty jiwa dan raga ku. Tiada yg bole mgantikn tmpat mu syg.. aku buntu. Terlalu buntu memikirkan ttg kita. Msuk ary ni dah hari ke 5 hbgan kita mcm ni. Smpai kn aku xslere mkn xbrdya kerja tido. Knpa msti akhirnya brgini stlah lama kita bersama syg… T~T

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s