Cemburu Tanda Sayang, Tapi Jangan Berlebihan

Dalam sesebuah perhubungan, tidak salah jika ada perasaan marah atau cemburu kerana ia sudah adat cuma jangan berlebihan.

Emosi marah tidak harus menguasai diri kerana ia hanya akan mendatangkan keretakan dalam hubungan.

Mengikut kajian pakar, hampir 80 peratus keretakan dalam perhubungan berpunca apabila perasaan marah dijadikan perasaan utama. Ini berlaku apabila setiap kali wujud krisis dalam hubungan, setiap pasangan akan mula berfikir untuk memutuskan hubungan dan mencari pengganti yang mungkin lebih memahami perasaan diri yang sebenarnya.

Tip Cinta

Kadangkala masalah kecil diperbesarkan sedangkan masalah itu boleh diselesaikan dengan berbincang antara satu sama lain. Tetapi apabila perasaan marah sudah menguasai diri dan hubungan berakhir, lazimnya ia berlaku dengan alasan tiada jodoh dan sefahaman.

Memang benar jodoh itu di tangan Tuhan tetapi kita berhak berusaha agar jodoh kekal bersama orang tersayang.

Tetapi jangan hanya sebelah pihak saja berusaha. Usaha mesti dilakukan kedua-dua pihak untuk mendapatkan hasil lebih memuaskan.

Satu lagi perasaan yang perlu diatasi adalah cemburu. Tidak salah untuk rasa cemburu tetapi biarlah berpada-pada. Memang benar cemburu tandanya sayang tetapi jangan melampaui batas.

Tidakkah rasa sia-sia hubungan yang dijalin sekian lama terputus begitu saja hanya disebabkan cemburu pada pasangan?

Ramai yang memperkatakan soal cemburu malah pelbagai cara untuk mengekang perasaan cemburu daripada terus menyelubungi hidup.

Terdapat dua langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan perasaan cemburu mengawal hidup kita iaitu jujur dan setia.

Memang ada perkara yang tidak memungkinkan kita berterus terang tapi bagi mengelakkan pasangan memikirkan perkara yang bukan-bukan, lebih baik jujur dan berterus terang dengan pasangan bagi mengelakkan perselisihan faham berterusan.

Jika jujur pada pasangan, sudah pasti dia akan menaruh kepercayaan dan mengekalkan perhubungan itu hingga ke akhir hayat.

Kesetiaan juga memainkan peranan penting kerana jika kita sayangkan pasangan, sudah pasti kita juga akan setia padanya.

Jika sayangkan seseorang, sudah pasti kita tahu siapa yang ada di hati. Jadi, apabila sentiasa mengingati pasangan, amat mudah untuk kita mengelakkan diri daripada berlaku curang pada pasangan.

Cinta terasa indah apabila ke mana saja kita pergi, si dia sedia menemani tetapi terasa pahit apabila kita ternampak pasangan berjalan berdua-duaan bersama insan lain.

Apapun, jangan biarkan marah dan cemburu terlalu menguasai diri. Berikut sedikit panduan untuk membantu kita menjauhi rasa marah dan cemburu, sekali gus mengekalkan keindahan hubungan bersama si dia:

* Jangan sesekali memungkiri janji.

* Sentiasa jujur kepada si dia kerana wanita atau lelaki memang benci apabila ditipu.

* Beritahu si dia mengenai sesuatu perkara dengan tepat.

* Jika si dia dalam keadaan bermasalah, sentiasa menggembirakannya.

* Andai anda jujur, si dia akan setia kepada anda.

* Jangan terlalu mengongkong dirinya kerana dia juga inginkan kebebasan.

Sila baca lagi tip cinta di http://koleksicinta.co.cc

About these ads

79 responses to “Cemburu Tanda Sayang, Tapi Jangan Berlebihan

  1. Maulid al rasul bersama Syeikh Fahmi Zam Zam, Baba Aziz dan Habib Ali Zainal Abidin : http://facebook.com/pages/PONDOK-HABIB/295419981998

    • Pendapatnya bagus, karena cinta itu bisa di pelajari, maka tidak ada salahnya kita belajar dan mengerti cinta itu. Cinta harus di sertai logika bukan hanya perasaan saja, cinta yang mengikutsertakan bermain nya logika itu membuat percintaan semakin ideal dan saling menguntungkan. Contohnya: Dalam suatu hubungan salah satu pihak selalu merasa dirugikan karena hanya memakai perasaan. Lebih baik belajar untuk dapat menjalin sebuah hubungan yang ideal sehingga kedua belah pihak tidak saling merasa dirugikan.

      Salam revolusi cinta,
      HitmanSystem.com
      Pusat Konsultasi & Edukasi Cinta Terpercaya di Indonesia

  2. terima kasih untuk entry ini….sekurang-kurangnya mengingatkan diri yang leka ..

  3. .. wew.. bagus :)

  4. tp kes sy lain..boyfrend sy dlu mmg ada kekasih lain d blakang sy..dia tipu sy..adakah sy ptt tgal kan dia…???

  5. klo doi sering cemburu jadi sebel

  6. KaMu bunu dirik jak la

  7. Nice blog :). Visit LoveVirtue – The Best source of Love,Friendship,and Inspirational Articles

  8. Salam sayang semua,

    Ia memiliki sikap cemburu berlebihan akan menjadi petanda yang kurang baik dalam hubungan terutama yang bergelar suami isteri. Berlakunya perkara ini disebabkan tahap kepercayaan yang kurang terhadap pasangan dan saya setuju dengan artikel diatas dimana cara-cara untuk mengatasi dengan memiliki sifat jujur dan ikhlas pada diri serta pasangan..

  9. aq ngan pakwe aq krg same2 dok jauh.klu aq kuar p kedai jew pown dye kate aq kuar p dating ngan laki len.!!rimas la aq di wat nye.dye 2 cemburu over sgt,aq kuar ngan kazen laki aq pown dye kate aq curang!!salu skt ati jew aq di wat nye p krn aq syg kn dye sgt2 aq tpksa b’than dgn kerenah dye yg cemburu b’lebihan.urmmmmm..:(

  10. kenapa aku suka cemburu m pcrku ini ya??? apakah cmburu tanda cinta ku m dia.

  11. ask permission to copy some idea :)

  12. CahayaMu Matahati Jiwaku

    Terbenam langkah bersilang jari…….
    Arus laksana gigi tsunami…….
    Salam terindah berulang hari……
    Terus berpena informasi terkini……..

    Mana mungkin permata retak…….
    Makin ditelek makinlah bermutu….
    Mana mungkin berkata tidak…….
    Makin dibelek makinlah berilmu………Tenkiu untuk informasi dan mutiara kata hati…………:D

  13. emmmmm……………….qw juga orangnya fer2 adja ma ma doi q,bukannya qw bilang qnya ga pernah cemburu tapi da batasnya dunk,,,,,,,,,,
    khan cemburu tu tanda cayang,,,,,,,,,,,iya khan ????????
    jadi ga da salahnya cemburu yang agak dikit2 itulahhh…okkyyyyy

  14. thank info nya….

  15. punya pcar cemburunya gede jgn da yg ada kemana” dicenburui….note yg bagus…izin copas ya…

  16. Saya menyedari kekasih saya dah tak sayang saya lagi selepas dia beritahu dia tak kisah saya dengan orang lain. Saat itu saya mengerti semuanya telah berakhir

    zul jb

  17. saya beruntung mngenali laki2 yg btol2 sygkan saya..tpi dngan keadaan saya dengan kekasih jauh..kami jarang ada masa untuk keluar bersama macam pasangan2 kekasih yang lain..saya cemburu..apa yang perlu saya buat..

  18. mmg perasaan cenburu tu tndenyer cyg…tp klu melampau2.,,mbuatkan kter meluat,.tkongkong…..!!jangan la terlalu cemburu sampaikan mghalang gerak geri die…mcm kkasih syer…sye sayg die..tp cemburu tlalu2 kuat,…tension sgt…….sye byk kali pngn die..sbb xtahan….

  19. “Berfikir sebelum
    berbuat adalah satu
    kebijaksanaan, berfikir
    selepas berbuat adalah
    satu kebodohan, berbuat
    tanpa berfikir adalah
    seribu kebodohan.”
    “Gunakan akal anda
    seolah-olah nyawa anda
    bergantung kepadanya.”

  20. tenangkan hati dan jiwa anda.bukan sakit sakit memikirkan cinta itu.

  21. CINTA : “_Cerita Indah Namun Tiada Arti_”

  22. Saya sudah mencoba memaklumi apa yang anda lakukan,, mencoba memahami apa yang terjadi meski itu membuat saya sakit,, tapi nyatanya saya tidak bisa seperti itu,, saya tidak bisa melihat apa yang harus tidak saya liat meskipun itu adalah teman atau mantan sekali pun,,
    Saya benci kata2 manis anda yang bisa membuat otak saya buyar,, fucking..

  23. terima kasih……semoga tulisan ini menjadi bermamfaat bagi semua orang…sukses menjadi milik anda, jadikan hari ini lebih baik dari hari kemarin, dan hari esok lebih baik dari hari ini.. salam…

  24. banyak masalah yang muncul seiring dengan semakin lama hubungan ku ma dia……
    memang kita backstreet dr ortuq, tapi aku pngen dy ngrti suatu saat dy psti ku knalkan,,,
    ckrg tambah rumit,,,,
    pusiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnggggggggggggggggggggggggg

  25. yah,.. ini mungkun saatnya gan,..
    saya harus mencoba ini,…
    nice info gan,.. Thanks :D

  26. mintak share……

  27. Duqhc emg sich cmburu tanda syangq tp apakah benar dia syang

  28. mmm…nth r nk ckp pew,coz bwu 2 ari clsh ng 4we..cdey r gk asew..:(

  29. Ochadz_ Chambang

    Artikel ini “GUA BANGGEEETT…!!!”
    tapi kenapa cemburu itu selalu ada?
    Padahal semua tips2 yang ada di artikel ini telah aku lakukan.

  30. Cemburu 2 adalh kndli amarah yg bcmpur syg dn tkut akn sesuatu yg tk di ingnkn..

  31. cemburu itu wajib ya bgi ane, karena itu yg membuat tmbah sayang aja pokoknya.. ;)

  32. izikn saya share ini di dalam bog saya.. terima kasih :)

  33. bgos jgk nchatnya?

  34. ermm mmg btoi,, tp msalahnye skunk klu dua2 xdew prasaan cmburu,,haha cmner erk?? couple tapi ko hal ko ,,aQ hal aQ,, mmm sms pown 1 mggu 3X ja,,alasan bz,,tp time cti pown bz gak,,yelah ngan kwn2,,so cmner 2,,pk2 n renung2 kan,,

  35. kevin jocks (anggotabadboy rcg)

    kenpa Q cmbURu Lhat dyA…??

  36. Pingback: Cemburu Tanda Sayang, Tapi Jangan Berlebihan | Teman Berbagi

  37. Lumayan tips’a, Trimakasih yaaaaaa

  38. Selepas baca nasihat tersebut kini saya sedar setiap pergaduhan di antara pasangan mesti salah satu mesti mengalah jika hendak mengekalkan hubungan berterusan lebih panjang…

  39. Nurhasimah Manda Hassani

    aq pernah cemburu,,,,tpi akq kawal cembru ku agar aq dan dia kekal buat selama mlanya…..tpi dia aq tak fham

  40. Izin Copas Di Blog Ane Boleh Nggak Gan ???

  41. wah..entri yg bgs.

  42. Oliviachendang

    Q pn sllu ja cemburu ngan org sekeling..kn pe biasalh lakiq sorg kaki ppuan..asl ja ppuan tu..bpkaian cntik..rupawan..mulalh egonyer…mellluatnyyerrr…

  43. Pingback: Cemburu Boleh, Tapi Jangan Terlebih Sudah.. | GilerKentang

  44. hye..

  45. mmng pn sy dh kja

  46. cinta bukan mengajar kita lemah..tetapi membangkitkan kekuatan..cinta bukan mengajar kita menghinakan diri tetapi menghembuskan kegagahan…cinta bukan melemahkan semangat tetepi membangkitkan semangat….:):)

  47. what the fuck..crta pn psl2 cnt2..aduii..bru bdk kcl pndi da bcnta2..

  48. eh ska hti la wkwkwkwkwk

  49. npa kw ktwa ney??swott…nnty pgy2 sa mw tls ayat2 cnta..k lr,,gud night..kmu bchat lr ma c lysa…byeee..nice day 2 night…

  50. cinta yg membosankan.siapa yg bercouple itu kalau mau tau couple itu haram you know

  51. npa nda pndy rep2 ne.,.tkt ke…

  52. double fuck lr

  53. jan besa ckp bg2 bha..ngat bgs kha ckp yg bkn2…pukitaii…na kn,,sa pn blh ckp bg2 bha….

  54. ko ingat sia ka tu yg ckp bgtu…jan pndi mndh bha.,.

  55. jdy lw bkn kw spa lgy…kw ja yg stu org gna line7…jan besa mw mnpu lr ma sa

  56. so siut..hahaha

  57. betul..cmburu tndanya syg..tpi,jika cmbru kta tu kpd ssorg yg bkn keksih kta,misalnya kta ska org itu scra diam2..mcm mna cra utk kta lwan prsaan cmbru itu?

  58. bneerrrr gk siichh cembru to suudzan.????

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s