Cinta Remaja

Cinta ketika remaja, adakah ia perlu, harus atau tidak? Terdapat pelbagai pendapat tentang hal ini namun bagi saya cinta sesama insan ketika remaja boleh dijalinkan asalkan masing-masing tahu batasan dan mengawal perasaan cinta itu.

Perasaan untuk mencintai dan dicintai memang tidak dapat dielakkan oleh semua insan terutamanya bagi remaja. Perhubungan ini seharusnya membawa kesan yang positif bagi remaja kerana mereka mempunyai pendorong untuk memberi galakan atau persaigan dalam bidang pelajaran selain daripada ibu bapa mereka yang sentiasa mendoakan kejayaan mereka.

Namun remaja haruslah mengamalkan sikap berhati-hati dan tidak melanggar batasan adat timur dan agama semasa bercinta. Mereka seharusnya mengikut perasaan remaja mereka dan sama-sama belajar untuk menjadi orang dewasa yang lebih baik.

Ramai pasangan yang melafazkan cinta, tetapi sebenarnya mereka tidak mengetahui mengapa dan Kenapa mereka bercinta. Alam percintaan sememangnya indah, bagi pasangan yang sedang asyik dilamun cinta, dunia ini ibarat mereka yang punya.

Namun begitu masih ramai yang tidak mengetahui apa itu cinta dan bagaimana mahu menjadikan ikatan cinta yang dijalin akan terus membawa ke jinjing pelamin. Kefahaman tentang konsep cinta antara lelaki dan wanita perlu diketahui serba sedikit agar hubungan cinta yang dijalin tidak membawa kepada kekecewaan.

Bagi wanita cinta adalah sejenis emosi. Kepada orang lelaki cinta adalah suatu peristiwa, suatu kejadian dan bukannya emosi. Setiap peristiwa mempunyai permulaan dan penghujung. oleh itu bagi orang lelaki sekali mereka jatuh cinta dengan wanita, maka cinta itu akan terus kekal jika tiada halangan yang menimpa.

Oleh sebab itu, lelaki apabila telah melafazkan cintanya kepada wanita, tidak kiralah melalui apa sekali pun, sama ada ikatan janji yang diucapkan sesama sendiri, ikatan tali pertunangan, mahupun melalui pernikahan, maka baginya selepas itu perkataan cinta tidak perlu disebut-sebut lagi.

Berlainan pula dengan wanita, mereka mahu sentiasa mendengar kata-kata belaian kasih dibisikan di telinga mereka walaupun seribu kali dalam sehari. Inilah yang menjadi perbezaan ketara istilah “cinta” bagi lelaki dan wanita.

About these ads

117 responses to “Cinta Remaja

  1. ape maksud akak makna cinta bagi lelaki adalah satu peristiwa???sy kurg phm..adekah mereka takde perasaan cinta tu?

  2. sy remaja…nape remaja ramai yg becinta ek? xpe ke?
    bukankah cinta manusia tu xkekal?

    • Islam xmghlg prcintaan tp islam mghlg prcintaan yg melupakan tuhan.sy pun msih skolah..mmg kta tgok rmai yg brpsngn tp xbgus lh brdua duan betul?

  3. remaja boleh bercinta tapi sal tau batasnya ,memang ad cinta sejati yang diliris dari waktu remaja…………………………………….(jawab siapa saja)……………………..

  4. CINTA itu adalah Cerita Indah Namun Tiada Arti

  5. to sofya:
    jangan pening.sebenaryna cinta itu adalah anugerah dari ALLAH utk setiap insan diatas muka bumi ini……carilah cinta utk diri anda juga..pasti bahgia…..

  6. ape aje la

  7. yana!!!!!!!!!!!!i love u…

  8. Apa benar cinta itu buta,kalau memeng buta mengapa kita bisa melihatada cinta dalam hati seseorang,tolong bantuin aku dong untuk menyesaikan masalah ku ini :Aku suka pada sesorang wanita tapi dia suka sama orang lain tapi aku masih saja suka ma dia bagai mana solusinya…….tolong dan…………!

  9. tak tau tak de komen

  10. kpd org2 yg ngah ad problem dlm hbungn brcnint:JIKA KEKASHMU AD MENYNIGGUNG ATI & PERASAAN MU…..MAAFKNLH C DIA,INGTLH JIKA TNPA DRMU & KKSHMU TDK AKN WUJUD HUBUNGN YG SUCI INI….

  11. bg zyl..cinta semasa remaja x pe nk bcinta asal x membuat yg x elok..dan lebih mengutamakan pelajaran..that all..

  12. btol 2 zyl.ain skong 100%.

  13. cinta remaja pasti donk….
    tapi arahkanlah pada rel yang telah digariskan
    awas lho…
    OK !!!!!!

  14. cinta itu dapat membuat kita menjadi senang dan sedih.cinta penuh dengan kerumitan.cinta dapat mengajarkan bebagai hal.perlu atau tidaknya cinta bergantung pada orang itu sendiri.

  15. cinta…?tah la..sng nk ckp tp nk laksana susah kn.tp yg psti cinta sejati adalah cinta kpd allah.kalau cnta sesama manusia,mgkin hr ni dia cntakn kita,tp x semestinya esok pn same kn..jd..cintailah ilahi..nk bercinta x salah krn itu ftrah,tp jgn biarkan fitrah mnjadi fitnah… =)

  16. cinta … sesuatu yang bikin hati kita bahagia tapi kadang menyakitkan! kebanyakan, cinta itu dilihat dari material, tapi tidak untuk seseorang yang telah mengenalnya,,,
    cinta semudah itu bila diucapkan tapi tidak dengan dilakukan,,
    tidak akan ada orang yang tidak tersentuh cinta,, dia datang dengan sendirinya tanpa mengenal waktu,,, seseorang yang kita sayang selalu akan ada walaupun dia tidak tampak bila kita mempunyainya… dan ingat! mungkin mudah untuk mengatakan “cinta tidak harus memiliki” tapi akan sulit untuk diterima,,,,

    kata’ ini aku kasih wat some1 di ujung hatiku!

  17. cinta???pirahh..arrr..korang tau ke pasl cinte..cinte ngan manusia lum tentu bahagia..cinta pd ALLAH xnak cari..cinta tue kan fitrah..logik ar klu jatuh cinta tapi kene tau xde istilah couple dlm islam..lagi satu cinta pd manusia xkan kekal nyer..melainkan cinta pd ALLAH yang agung..better blaja lg bagus..cari cinte pd ALLAH n keredhaan ALLAH lagi bagus dari cari cinte..

  18. To jinzkingS:
    Sblumme lam kenal ya!
    Aku cmn pgn kasi saran aja bwt kmu..
    Klw kmu sk ma ce yg sk ma co laen..ya bwt apa cintamu dprthanin lg?
    Ndak enak tau cinta brtepuk sblh tangan..
    Wanita ddnia bkan hnxa dy koq..
    Aku ykin pst da yg jg sk ma kmu!smgat!!

  19. bagaimana nak cari cinta yang sejati n suci

    • memang susah nak cari cinta sjati.. tapi,, kata org
      melalui mata,, kita dpt tau sama ada dia ikhlas
      atau x.. tp,, klu bley,, terimalah pasangan anda
      seadanya.. klu ada benda yg mnybabkn kita xska, jgn
      pndamkn,, tp,, bgitau kat dia spya dia tau kslhnnya
      n bley berubah…

  20. menurut q…..
    pcrn tuch hanya merugikan aza!!!
    apa lagi masih kecil!!!!
    jadi hindari pacaran di usia dini!!!!

    tapi aku pcrn jg kok!!!
    he….2

  21. satu ungkapan yang indah.. cinta..
    mmg sronok ble bcinta.. tp..
    kte x tau cm ne sakitny bcinta..
    so..
    sebgi remaja..
    cintai lh Tuhan mu yang satu..
    kegembiraan dan ketenangan..
    pasti menular dikalbu

  22. cinta yg sebenar-benar halal adalah cinta slpa kahwin..ingatlah janji2 Allah bhw org yg baik hnya utk org yg baik..tak pyhlah kita terlalu sibuk mencri cinta, krn cinta itu kurnian Ilahi..dan ia akan datg sendiri..analoginya cinta itu bilamana kita terleka dgn pmbrian sejmbak bunga krn bunga itu terlalu indah shgge kita lupa tuan empunya pmbri bunga..begitulah lalainya kita bila lupa pda yg menganugerahkan cinta kpd kita iaitu Allah……..

  23. bg aku cinta tu buta..sape2je blh jth cinta.CINTA C-cinta I-itu N-nikmat T-tapi A-awas…….dr mata jatuh kat hati….adakah ini suatu kebetulan atau suratan…..korang pikir2 kan lah dlm2.jag tlampau teksub dgn cinta..cinta yg kekal hanya 1 pd allah,,,,,,,,,,,

  24. Assalamualaikum , salam sejahtera kepada remaja yang msh sekolah dan nak bercinta dan sedang bercinta… Bagaimana nak bercinta? apa itu cinta?… Smuanya perlu mengikut syariat islam… Tahukah apa itu syariat islam?… Bolehkah bercinta?.. perlu belajar zylla n ain penang dan remaja2 lain.. supaya skop pemikiran lebih luas

  25. sofya… awak tengah mencari jawapan.. Tanyalah ustaz yang ngajar awak tntg islam .. tanyalah iman.. Letakkan islam di pertama

  26. Oich>>>_im0etz

    hati2lh t’hdap hati,, sbab hti dpt mxkiti hti yg tdk hti2!!!!!!!!!
    Ssah jga yHac nGilangiN viRuz ciNta??!!!
    ghe mha s’Org Cwe bt sSh d’uNgkapIn…….
    cwe i2 1 zCuL mhA aQ,, n’ dy tHuc gHe d’gOsipN mhA aQ!!!!!
    sneNg sHe bT,, Malu nHieC uNgkpIn PrsAan. . .

  27. cinta reaja??????????????? knp ia sering disalah artikan sebagai suatu hal yang berarti bebas melakukan sgalanya…………??????????????dimnakah moral dan hati qta?/////// sring lupakan cinta yang abadi nan kekal yaitu Tuhan dan manusia lebih senang mengorbankan sgalanya untuk org yang dicintai meski harus mlupakan Tuhan………………..

  28. sape kate cnta ssh!!!!!! smu remaje brhrapkan cnta mreka indah2.. tp x prnah bersyukur bla dpat pasangan.. lupe pd Allah bla brcnta.. prnah kte brdoa agar cnta kte kekal akhir hayat.. sape yg kate cnta mnyusahkn.. cnta x bhagia.. cnta xde mkne.. pk lah sndri pd dri kte.. kte x prnah bersyukur bla mndpat pasngan yg kte idamkn.. mcm mane cnta akn kekl.. Allah x akn bg petnjuk klu kte x brsyukur pdNya.. klu kte lupelknNya bla senag.. bla dh psrah.. putus cnta bru nk mntk petunjuk dri Allah.. sdagkn dlu kte lupe mase kte brcnta.. cnta bnyk maen pranan dlm soal prasaan hnya oang yg brcnta dpat raseknnya.. cnta juge bleh mmbawe smgat dn cnta juge bleh mnhncurkn hidp kte skirenye!!! kte lupe sape yg menemukn kte dngan pasngan kte.. stiap mnusia Allah berikn berpsngan.. wlupn tidk didunia tp diakhrat..

  29. mcm mne kite nk thu c dia 2 setia????

    • stia x bleh dgambr dgn kata2.ksetiaan hya tgambr mlalui perbuatan.org stia akn sntiasa btggjwb di ats prbuatany.org y stia adalh org y bkn hya tahu bkata2 tp sentiasa mbuktikn mlalui pbuatan..

  30. cinta mmg indah…lbih indah jika dsemarakkan dgn rasa kasih & syg yg tulus ikhlas dri aty kedua-duanya…hiasilah cinta dgn doa kpda-NYA…semoga dirahmati ALLAH selalu…

  31. cinta yang pertama ialah kpd 1.Allahs.w.t 2.Rasulullahs.a.w 3.kdua IbuBapa kte 4.seluruh keluarga dan kekasih yang kte cinta….

  32. cinta adlh anugerah dripada Allah buat mkhluk ciptaan nyer smer ader binatang ,tumbuhan mahupun manusia…cinta adlh suatu perasaan yang sukar diungkap melalui kata-kata..cinta juga merupakan suatu tanggungjawab…bagi salwa cinta itu indah kalo kiter sebagai manusia tau untuk menggunakannya…tapi cinta itu juga hodoh biler kter salah menggunakannyer….tapi bagi remaja cam kter nie cinta sepatut nyer bkan pada lelaki mahupun perempuan tetapi adalah pada pelajaran yang akan menjamin kehidupan kiter sewaktu hidup dan mati kelak…cinta pada agama,dan keluarga adalah suatu yang pasti….

  33. buat salwa…jtuh cinta mengajar kiter mnjadik lbih matang…wlupun salwa x pernah mengalami nyer…

  34. cinta bg prmpn 1 benda yg abstrak…
    xde perkataan yang mampu gmbrkan ape sebenrnye cinta…
    cm yang kt perlu tahu die ade dlm stp dr manusia…
    percaya atau tak….
    suka atau tak…
    cinta ttp ade dlm dr kt…
    sm ade cinta pada thn,
    agama,
    bangsa,
    dr sndr,
    keluarga,
    dan cinta sesama insan( llk + perempuan)]
    cm kdng2 manusia tak sdr yg perlakuannye adlh atas dsr cinta…
    mulut je yg kt tk cinta….
    tp hati….
    hehehe…
    cinta…..
    org sll kt…
    bl ms aku jht cinta pun aku tk th…..
    tp sbnrnye ….
    dia ada dlm dr kt….
    cinta….
    1 smbr dasyt…
    mampu jd penwr yang mujarab….
    mampu jd racun yang paling berbisa…..
    sumenye bergantung pada kita…..
    cinta remaja….
    sll di salah tafsirkan…..
    mcm mn tue…..
    ini krn stp manusia punya cara yang tersendiri…..
    sape kate remaja tak sesuai bercinta….
    sbb stp manusia berhak utk cinta….

  35. hmmmm….
    cinte…….

  36. xtaulh nape ow cnta plu pngorbanan…….
    setia?????
    ssh kalo sblh phk je yg setia..
    skit bl dpermainkan…..
    bl dh xsyg mcm2 xbetol

  37. cinta adalah sesuatu yang inddahh…
    cintakna bunga, bungakan laayu..
    cintakan manusia, manusia kan mati,
    tp,…
    cintakan Allah dan rasul itulah yang paling hakiki….
    jadilah remaja yang bercinta mengikut pegangan agama Islam yang sebenarnya
    tidak salah klu bercinta, tapi perlulah ada matlamat iaitu pernikahan..
    jadilah remaja yang berpegang kepada iman dan aqidah…
    lelaki yang baik hanya dicptakan untuk perempuan yang baik, dansebaliknya……
    jadikan lah Nabi Muhammad sebagai qudwah hasanah yang teerbaik…..
    Insyaalllah……..kita akan bahagi di dunia mahupun di akhirat………

  38. zunic@ntique

    jangan khawatir cinta bakal datang dengan sendirinya,
    gak usah dicari , biarkan aura yang ada dalam diri kita muncul yang dapat memanggil semua orang sehingga tertarik pada kita ….itulah cinta sejati….
    niatkan pada diri kita untuk meraih masa depan kita, siapa tahu dari situ kita bisa mendapatkan cinta sejati kita … ok !!!!!!!!!

  39. cinta?huhu

  40. cinta itu buta!!!??btl k??sbnrnye xslah kita bercita tp ada batasnya….tetapi,apabila bercinta kita akan menjadi lupa segala-galanya…oleh itu,lebih baik kita menjauhi cinta..berkawan jauh lebih baik dari bercinta…..

    • betul!! cinta tu buta.. kerana kita memang xksah
      dengan rupa parasnya n mcm2 klu dah bercinta..
      kita takkan cari atau peduli akan kelemahan
      mereka klu dah b’cnta.. takde siapa yang dapat menghindarkan diri dari perasaan 2.. memang la bkawan lbih baik dri bercinta.. tp,, hti2 n kena beringat gak sebab dari berkawan kita akan jtuh cinta..

  41. salam…
    bagi saya cinta ni menyusahkan..kejap rindu la kejap sayang kejap gaduh kejap tak setia kejap mak tak suke la kejap tak boleh nak memahami kajap macam sengal…

    • sebab 2la kte klu dah ade pasangan perlu saling memahami.. klu parents xske pun,, kte kne r terangkan kat diaorang macamane pasangan kte 2.. klu nak senang lagi,, bwa psgan blik rumah untuk makan brsma kluarga kita spya parents kta dpt mnegenali psgan kte dengan lebih dekat…

  42. cinta terlalu bnyk memerlukan pengorbanan,ada suka dan ada duka.lihat pd diri sendiri sama ada dpt mengatasinya ataupun tidak.klu dpt,itu sudah dijanjikan Allah,klu x itu ialah takdir yg kita mesti terima…harap kekal semua yg bercinta…Amin.

  43. siapa kata kita mesti menjauhi cinta.salah tue.tanpa cinta,siapalah kita.cuba selami baik2 erti cinta dan cubalah sentuh dgn hati cinta itu,bkn dr luaran…

  44. klu nk tau si dia setia @ x…mmg susah sket.tp saya ada klu utk dikongsi sbb saya bcinta dgn cina.klu kita nk mrk setia.kita pun mesti setia.bkwn blh tp ada batasnya.klu dh bcinta,jauhkn diri dr kwn laki @ pompuan bg mengelakkan pselisihan fhm.guna ayat2 yg selalu mhiburkn hati pasangan.selalu btanyakan khabar.bnykkn bkongsi pdpt.lebihkn perhatian ketika pasangan sdng bckp..ok…….

  45. menurut ane tuhh cinta seharusnya malah disyukuri bukan dijauhi karena dengan adanya cinta hidup kita jadi berwarna

  46. tetapi kita hidup di dunia ini harus memiliki cinta dengan siapa aja kita harus saling mencintai dan menyanyangi karena tanpa orang lain kita tidak dapat hidup dalam kondisi apapaun

  47. mnurut Q, cinta itu buta, cinta bisa merampas segalanya,
    bahkan sahbat pun, bisa hilang karena cinta. sungguh buta cinta itu. Kadang aku jijik dengan kata cinta, tapi selama aku masih bernafas, tak mungkin aku bisa lari dari kata cinta. Sungguh sulit, ,menghadapi cinta ketika ia datang, tapi kenapa ketika cinta tak kunjung datang dalam kehdupan Q, aku emrasa sepi. Aku meraa hidup ini terasa hampa. padhal, aku masih belum tau apa arti cinta itu sebenarnya. aku masih terlalu dini untuk menikmati kata cinta. biarlah, aku menyimpan rasa ini sendiri. Biarlah, orang lain yang bahagia, dan biar Q yang merasa kan sakit ini sendiri.Tapi, aku masih keputusan seperti ap yang harus Q perbuat! di antara dua pilihan, yang sangat membuat q menjadi bingung. Ak ingin bersamanya, tapi agama dan keadaan lah yang mebuat Q harus melupakannya.

  48. menurutku, cinta itu terkadang menyusahkan, terkadang menyenangkan. karena setiap orang memiliki rasa yang berbed-beda. contoh dari cinta yang menyusahkan adalah: jika orng yang kita cintai pergi meninggalkan kita dan memilih yang lain. sungguh sakit dan sangat menyusahkan. contoh dari cinta yang menyenangkan adalah: pada saat orng yang kita cintai menganggap kit hidup dan memiliki rasa yang sama seperti kita.rasa cinta kan hadir tnpa ada paksaan. sungguh menyakitkan rasa patah hati aku tak ingin merasakan itu yang keduax-nya. terkadang cinta membuat kita menjadi semangat dalam melkukan sesuatu. tapi kenapa harus ada yang namanya perebut kebahagiaan? dan kenapa harus ada yang namanya perebut cinta\??????????

  49. Cinta…bg noh cma yg pena alminya shj akn tahu,namun x smua org yg brcnta mglmi cnta yg sbnrnya cnta…

  50. cinta..
    1 ungkapan yg sgt berbise..
    1 ungkapan yg dpt membuat perempuan lupe akan dirinye
    1 ungkapan yg mudah di ungkap oleh ane2 lelaki yg tdk tau makne cinte yg sebenar.
    jgn mudah terpedaye dgn kate2 cinte yg mgkin akan memberi penderitaan kpd anda…
    CINTE ITU ADALAH RACUN YANG TIADA PENAWARNYE….

  51. kpd Miera86…bagi Aiwa cinta itu bukanlah racun yg tiada penawarnya tapi cinta itu sesuatu yang aiwa sendiri tak dapat terangkan maupun sekian manusia…cuba kita fkir balik..cinta pada Tuhan..ubat segala penyakit dan penawar ketika duka…cinta pada keluarga..senyuman terukir di wajah..cinta pada bunga..kita dapat melihat kesenian ciptaan Ilahi…cinta pada bangsa..kiat pertahankan maruah bangsa kita…cinta pada negara…tumpah darah kita di sini (Malaysia)…cinta pada manusia…kesakitan dan kegembiraan yang akan mencorak kehidupan kita di dunia…

  52. Jangan ucapkan CINTA jika xpnah pduli pdanya….

    Jangan bicarakan soal PERASAAN jika tiada….

    Jangan sentuh hdup s’seorang jka untk memathkan hatinya….Jangan menatap ke dlam mtanya jika ucpn semua DUSTA ….perkara kejam yg berlaku ialah apbila m’buat s’seorg itu JATUH CINTA pdahal kamu b’niat TINGGALkan dirinya saat dia telah JATUH CINTA….

  53. cinta jg mengajar kta erti hidup sbnar..cara menipu..cara b’dusta …cara m’hargai..cara m’yayangi..dan pelbagai cara tk kira baik atau buruk tapi cinta mengajar kita sepenuhnya..aiwa suka pandangan secret…penuh emosi dan pengertian…sejauh mana kita dlm dunia cinta itu..bagi aiwa itu yg terbaik krn cinta aiwa dkt dgn Tuhan..krn cinta aiwa belajar m’hargai perasaan seseorg itu..krn cinta jg aiwa sntiasa t’senyum tak kira mentari masih ada atau mendung yang m’datang..thanks for my loving Aidil krn beri snyuman di wajah ini..he he ehehe

  54. yasmin afra hardini

    assaLAmualaikum

    saya tidak tahu apakah pacar saya benar benar mencintai saia atau tidak
    dari mana saia bisa melihat kalau diia benar saiiang dengan saya
    toLong ya di jawab
    karena dia pacar pertama saia

  55. ASSALAMUALAIKUM.
    KEPADA KAWAN2 YANG NGA HANGAT BERCINTA 2 JAGA AR BATAS2 PERGAULAN ANTARA LAKI N PRMPN.BERCINTA 2 TAK SLH TP JGN AR KORANG SAMPAI DEKATI ZINA.KALAU ADA PASANGAN JAGE AR BAIK2.JGN SAKITKAN ATYNYE.YANG LAKI 2 JGN AR SENSITIVE SGT.JGN PEGANG ORG PRMPN!!!!!!

  56. ada ape debgan cinta sebenrnya..

  57. begitulah cinta penderitaanya tiada akhir…

  58. kami 1:ah…mlas nk bcer aper yg korg sumer tulis…ngantok arr……

    kami 2:love is cruel…………

    kami 3:mak xbagi kwen..

  59. aDaKah cinTa pErtaMa itU pEntiNg ..?

  60. emank cinta sangat penting bagi kehidupan kita tanpa cinta orang gak bakalan nemuin warna warni dunia.jadi beruntunglah yang bisa rasakan cinta

  61. bersyukurlah kalian yang pernah merasakan cinta.

  62. assalamualaikum…………
    CINTA!!!!!!
    mcm mane klu kt bercinta dgn org yg berbeza agama???
    ape yg perlu kt buat??tinggal kan or teruskan??
    pasti kt pening fikir kn nye kn?

  63. knp klu kt tgh bahagia bercinta mesti ada kekecewaan?
    xblh ke klu tiada pergaduhan
    pasti xde kn
    mcm mane utk kt jumpa cinta yg btl2 bahagia??
    yg btl2 jd mlk kt

  64. kkdang kan terfkir gak laman web untuk cintan cintun nie org llaki ada ke nak tgk nak hayati?…yelah klau diorg(llki) duk tgk bnda2 mcm nie bru diorg tau mcm mana nak layan seorg wanita kan…nie tak dah dpt cnta pompuan tu langsung tak dhargai sedangkan time nak mengurat tu lautan api sangup ku renang blm smpai darat dah mati kena panah lawa gunung berapi…podaahhh lah llaki mulut manis mcm madu tapi nak bg kasi syang taikkk lembu diber…tak baik tau…

  65. askum..bg sri mmg ssah nak jmpe cinta sjti ni,tpi ley x bgi tau aper makne kiasan ni ‘jgn kita kjar cinta 2 sdngkan cinta itu dah ader dpan mte’ayt ni kwan baik sri yg bagi..ader kah ayt 2 die mksutkan die sndri tau ade orng lain lgi?

  66. mgkin betul inilah cinta remaja…
    aku penah laluinya…
    bile putus sangat menyiksekan…
    hmmm…

  67. tp bg saye x salah kalau remaje mcm kite nk becinta…
    tp not to series…
    sebab kalau cinta tu x jadi…
    kite jugak yang merana… hahaha… we can take all that as an experience…

  68. saya pon remaja jugak dan perasaan cinta itu amat penting kerana ia telah mengubah cara hidup saya yg dahulunya liar. tahun ni msuk 3 thun saya menyimpan perasaan kpd org yg sama. bukan kerana rupa paras tetapi kerana dia memberi telah memberi dorongan kpd diri saya. saya thu cinta sya trhdpnya x akan dibalas kerana saya x cantik tpi saya betol2 ikhlas mencintainya dan skrg mungkin dia benci saya kerana mungkin dia dah tahu perasaan saya terhadapnya tetapi sya yakin bahawa ini semua adalah dugaan Allah S.W.T terhadap diri saya. Setiap hari berlalu dgn amat perit sekali bila org yg kita sygi tidak lgi senyum apabila berjumpa dgn kita, sepatah perkataan hello juga sudah tidak ada, ianya menguji kesabaran dan iman yg ada pada diri saya. saya rasa x slh cinta remaja namun ramai rakan-rakan saya yg bercouple sini sana smpai x ingt dunia, saya sedih sgt, mereka sungguh asyik bercinta namun mereka tidak tahu bahawa cinta itu bukan shja perkataan tetapi cinta itu sesuatu anugerah tuhan. Kita mencintai seseorang kerana kita ingin dibantu ke jalan Allah oleh org itu bukan hnya setakat nak bermesej-mesej. Cinta perlukan kesabaran, keikhlasan, dan iman untuk memastikan ia bukan berada di jalan yg salah dan ramai remaja-remaja yang tidak memahami konsep itu. Berbalik pada dillema saya, saya hanya berserah dan berdoa kpd Allah S.W.T supaya sembuhkan luka-luka yg masih berbisa di dlm hati sya ini.

  69. cinta…..
    cinta itu indah tapi menyesatkan…
    ya g sich?????

    • cinta tUh blEy wt s”seowg wt kEjA GILA,,ira x bhOng,,ira tAw lArh irA pnAh wt,,ira pnAh nk bnOh diri,tpy xlEy,,nk wt cmNa cOz first lOvE,tpy mAkAn msA jgAx lArh nk lpAkn dy,,sOw,,irA nk, nAsihAt kt kOrg lArh jgn jd mcm irA kEh,,skrg irA dA ad oWg y blEy bhAgiAkn irA,,y pAling pEnting skrg nEyh JAGA DIRI BEK3 WALAWPOWN KITA SAYANG SANGAT3 KT DY,,

  70. Bercintalah dengan merujuk

    1.Seagung Cinta Nabi Muhammad dan Khadijah
    2.Setabah Cinta Nabi Ibrahim dan Siti Hajar
    3.Sesuci Cinta Adam Dan Hawa

    Insyaallah hidup sentiasa bahagia….

  71. leleki itu berbisik-bisik dan bocor rahsia die . Dan lalu die cakap kepada sye die suke kepada sye . Adakah sye harus cakap kepadanye . Apabila die berjumpa ngan sye , die pasti senyum dan melihat sye selalu . Apak sye harus buat ????

  72. leleki itu berbisik-bisik dan bocor rahsia die . Dan lalu die cakap kepada sye die suke kepada sye . Adakah sye harus cakap kepadanye . Apabila die berjumpa ngan sye , die pasti senyum dan melihat sye selalu . Apakah sye harus buat selepas itu ????

  73. ain penang: mcm mana lah nak maafkan seseorg tu yea jika dia asyik lakukan bnda yg sama..sy syg dia tapi sy skit ati..emm geramnya…tekanan tau x..entah antara sy x fhm dia @ dia x fhm sy..dahlah kami b’cinta jarak jauh..msg & kol je lah harapan sy nak semaikan cnta kami b’2..tapi ntah susah nk ckp..tolong lah..sy syg hubungan kami tapi hati sy mcm t’seksa..sy x kuat nak hadapi smua masalh dlm hubungan kami..sy rindu sgt kat dia..kami jarang b’jumpa atas sbb dia blajar so bla cuti skolah baru kami dpt b’jmpa tapi 2 3 hari jelah..rindu tau tak nak b’manja ngan dia..yealah mana sy x geram..dia langsung xada masa nak dgr ceta sy 1 hari mmg lah tiap2 hari kami ada msg ada kol..wlwpun bkn 24 jam tapi dia blh jga ati sy pun xpe nie slalu wat sy rsau je..knp hubungan kami mkin truk nie..mcm mana nak rapatkan hubungan kami smula stelah kami dah b’tengkar truk smlm…arrrggghhhh tentionnyee…

  74. cinta merupakan satu prkataan yang indah…apatah lagi maksud nye…jika kita menyelami maksud cinta itu..ianya akan mnyentuh perasaan dan hati kita..cinta banyak bahagiannya..cinta pada yang Esa..cinta pada sahabat..cinta pada keluarga..cinta pada guru..cinta pada org sekeliling dan cinta pada seseorang yang dianggap istimewa..pada usia remaja ssungguhnya kita tidak mampu untuk menghayati cinta pada seseorang ini kerana di usia br matang ini emosi kita msh lagi terumbang-ambing dalam kehidupan yang semakin rancak perubahannya…kita tidak mampu untuk menilai mana baik dan mana buruk dalam percintaan di usia remaja.. oleh itu sama-sama lah kita renungkan..perlukah kita bercinta dengan “si dia”…perlukah kita menyanyangi “si dia”..dan soalan lain yang perlu kita persoalkan ialah adakah “si dia” cintakan aku..adakah “si dia” menyanyangi sprt mana ku menyanyanginya…adakah “si dia” setia pada ku???…
    akhir kalam “RENUNG-RENUNGKAN LAH!!”

  75. kenpa yah cinta harus ada di dunia ini???

  76. .putriana_balikpapan

    .ak prn mncintai seorng lelaki tpi awal ny dya gk prn mnyimpan rasa stelah saya pkir sya gk maw mnyimpn rasa ini trlalu lama dan akhriny sya mmbuka hti untk lelaki lain dan bbrapa lama sya mnjalin hubngn dan kami mrsa sling mncintai . brap blan kmudian lelaki yg dlu sya prn ska mngejar sya tpi sya tak pnya prsaan lgii trhdap dya ??
    .dan ak ttp mncintai pcr sya hingga skrng ??

  77. mle2 mmg la bez bcnte ni,smenye ase indh je,,,tp ble da lme2,aty pown da bosn,da muak da cuak,sumenye cam xde ppe pown…so kt sni,sesape yg bru nk strt rlation 2 pkir2 le dlu sblom anda mnyesal….”cinta mnusia itu indah utk dmiliki semntara,ttapi rcun utk dmiliki slamanya,,,,jd cintailah ALLAH,krn itu lbih brmakna…..

  78. CNTA ITU MMG MNYKTKN….sy sgt klru mngpa owg yg sy cnta dan mncntai sy dlu skrg brbh mnjd owg len????????sdgkn dea yg mmlakn sme tntg km brdua aq sgh rsa trsksa sgt dgn prbhn yg ade pde dea skrg..dhlu q adlh wnta yg sgh bhgia d dnia nie…q sntisa mndngar kte2 mnja dan dea sllu brkta dea mrndui sy syg sye slmenye…nmn kni smue dah brllu..
    aq sgt mncntai drinya bhkn xde ddnya nie dpt gntikn dea dlm ht kcl ku ini…..apkh yg hrs aq lkukn utk mngmblikn dea yg dlu????
    Dahlu dea prnh brkta aq satu2nye wnta yg ade dlm ht dea p kn smuenye hnye dsta blka….aq mnysal krna slma ini aq prcya sgt2 pde kte2 mns pde bbr dea yg hnya cm smntra….
    MNGPA CNTA DARI SOWG LLKI HNYA SMNTRA????????
    AQ BNGNG APKH AQ HRS PSRAH DGN TKDR ILHI????
    Aq mngkui bhwa aq bnr2 mncntai dea dlm hdpku…tlh q cba mlpakn dea dlm hdpku p ttp sje dea mncl dlm mmpi dn jgaku….
    PLLLZZZZZZZZ……..TLG LH AQ MNCRI JLN PNYLSAIAN BG HBNGN AQ @DEA…..

  79. knapa ada cinta yg x pnh bkekalan..knpa?? mestikah cinta i2 dtg senang,dan pergi…adakah cinta mmg utk myakitkan hati kita???mengapa…………

  80. sy nk tau knpe prmpn sllu dpermain kn oleh laum lelaki.knpe lelaki sukar untik fham hati seorang prmpn…

  81. laki dke membuatkn pradaan prmpn ski,kcewa,dan sbgai nye.. tpi nape laki xpnh fhm perasaan wanita.. heeeemmmmmmmmmmm

  82. Cintailah dia kerana ALLAH, tindakan anda tidak akan menjadi salah. – DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

    Tanpa matlamat untuk berkahwin di sinilah syaitan mencelah-celah. – DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

  83. yuliana effendy

    bagiku memiliki cinta adalah anugrah maka petaka pula lah la yg mengakhirinya. hanya orang munafik yg mengatakan cinta itu tak harus memiliki. kapan kita bisa merasakan cinta yg sempurna, bila kita tidak memiliki orang yg kita cintai. mana tahan melihat orang yg kita cintai bahagia bersama orang lain. “aku turut bahagia atas hubungan mu,bila itu dapat membuatmu bahagia” pteeeeeeet.. jangan sok muna’ deh. itu kata2 yg sangat menyakitkan.

  84. taufik hidayat

    cnta tug taek..?

    mementingkaN dri sndiri,,?
    mmbuaT orng ‘giLa..?

    jngn prnaH brmaiin dngan cnTa ..?
    sakiiit di buat ny

  85. menurut pendapat w cinta itu misteri ….
    akan menyaramkan bila orang tersebut gq mengerti artie cinta yg sesungguhnya …
    tapi klo ngejalanin dengan rasa enjoy cinta akan terasa menyenangkan koq …

  86. cinta tergantung...

    bagi ku cinta adalh suatu perkara y pnuh dgn k’sinambungan y tdak akn putus bak air yg m’curah… cinta sbnarnya penuh dgn keikhlasan jka kta fahami dgn bnar apkah ertinya cinta yg lagi dihadapi oleh remaja… remaja mcari cinta(teman) utk berkongsi riang dan duka… bagainya teman kecil bagai kanak2… dan masih apabila pd peringkat remaja mereka mencari teman dan membawa pencarian teman kepada peringkat pramatang(kononnya cinta sejati)… malah apabila dianalisis satu persatu pernyataan remaja yg bercinta… kbanyakan menyatakan mereka lebih menyukai pasangan masing2 krn mrka sepi tiada teman…

    dan kisah ku…
    aku pernah jatuh hati kpd salah seorang rakan sekelas ku…
    entah mengapa aku tidak mempunyai keberanian langsung untuk menyatakan perasaan ku padanya… sudah lama aku memendam perasaan ini namun tidak terungkap walau dengan sepatah kata…. aku hanya berkelakuan seperti orang bodoh… dan apabila aku tidak mampu mengawal celoteh aku…. dia akan memandang lalu segera aku memalingkan mukaku kepadanya… apabila rakanku berbual denganya dan aku ada bersama aku tidak memnadang ke arah wajahnya dan memaling ke arah lain…. aku takut untuk memandangnya kerana aku takut dia bakal mengorek rahsia yang selama ini ku pendam… dan aku beranggapan jika aku memalingkan muka ke arah lain dan tidak memandang ke arah wajahnya, dia tidak akan mampu untuk mengetahui rahsiaku dari air mukaku… jujur jantungku akan berdegup denagn tidak keruan seperti mahu terhenti namun masih juga jantungku berdegup… resah aku memikirkannya… kenapa aku begitu malu untuk mengungkapkan perasaan ku padanya…. ish… bodoh sekali aku…. persoalannya… adakah aku perlu memberitahu perasaanku ini padanya atau tidak… aku memerlukan jawapan yang memberi sisi yang positif… dalam segala tindakan ku nanti…

  87. cinta ni universal…x pyh dicari..ianya akan dtg sndiri..cinta yg perlu dcari ialah cinta pd ilahi….

  88. Menurutku , emank benar seperti tu . Tp kadang , da org tua yg anaknya sudah remaja di larang pcaran .

  89. korang….aku remaja n aku pon rse nk b’cinta…tapi kan, ade sari tu aku datang hidayah n aku berfikir sejenak,cinta ni x d’perlukan cinta ni hanya akan jadi penghalang untuk kita menjadi diri kita sendiri coz klau kita couple,bgi lelaki, mesti kita akan control macho depan awek kita kan???dan itu adalah salah satu penghalang yang aku katakan tadi…….so guyz,think about it and think again

  90. Mnrut aku cnta itu mnyakitkn , krena aku blum prnah pcran tapi aku udah ngrasain gmna rasanya skit hti gra” d’jdiin plampiasa , sampe skrang aku blum biza maafkn cwo itu wlaupun aku msih sngad mnyayangi dia , dan skrang aku mulai mngubah hdup ku untk tdk mngnal cnta lagi

  91. oOhh jadie cinta lelaki kya gtu yachhh

  92. Tulisan yang teramat bagus

  93. camne kalo kte btol2 mencintai seseorg…tp,laki tu hye aggap kte sbagai sorang kwan….ptutkah kte lupekan dy atau cbe tok dpatkan cinte die????

  94. asalamualaikum,cnta mang wat kn suma mnusia mnyukai nya shnggakn gra2 cnta itu jga mmbuatkn kta semua buta….smpaikn hrga dri kta trcmar dgn cnta..stiap prcntaan yg kta jlani ini,mang indah..cnta 2 sci n brsih..ttapi mnusia tlh mncmarknnya dgn hwa nfsu smata2…kalau nk brcnta pn ingat lah pd sape yg mncptakn kta…dn ingat lah juga pda sape yg mmcptakn hti kta untk brcnta pd ssorang…

  95. assalamulaikum. bukankankah bercinta haram kerana menjalinkan hubungan dengan bukan mahram kita?

  96. Assalamu alaikum
    law mnurt q bercnta to gk hram asalkan kta menjalnkannya dengan baik dan penuh kesopanan dan kita hrus melawn nafsu kta sblum mahram nya stelh mahram nya bru kita bebaskan nafsu tubuh kita buat pasangan kita

  97. Law menurut q cinta to gak haram bagi kta jika kta menjalankan cinta itu dngan penuh kesopanan dan mlawan hawa nafsu kita,tapi kalaw kita menjalankannya dngan tdak shopan maka cinta itu akan harm bagi kita krna blum mahram nya mash ada kok waktu yg tepat untuk mlepaskan nafsu kita untuk cinta kita

  98. lebih enk jomblo lgi …
    gag ada mikirin cinta2 .. kmna aja heppy …

  99. assalamualaikum..mntak maap..bkan ker cinta sbelom kahwin nie haram..mksudnyer..kta x bleh couple atau cinta sbelom kawin tanpa ikatan yng sah..slpas kawin bru bleh dktakn mula brcinta sbab dh ader ikatan yng sah..bleh pegang2 tngn..tpi klau sbelom kawin bnyak prkara yng ALLAH murka..sperti..pegng tngan dn sbgainyer..wassalam..

    • Mama king farel

      Ya memang betul :) bercinta sebelum khawin tu haram :) tapy cinta tu terletak didalam hati semua manusia :) jika suka kat seseorang tu cukup hanya awak sorang je tahu :) jangan buat perkara yang boleh buad pasangan awak tu tahu yang awak suka dia :) itu akan melibat kan dalam zina :) say no to zina :)

  100. menurut saya cinta remaja itu biasa2 aja, kaya temenan gitu aja .. ga perlu d lebih2 kan.
    Member it ! ;)

  101. saya suka seseorang.Saya dan dia sama kelas.Namun ramai orang suka pada dia .jadi bagaimana tolonglah saya ?

  102. Mama king farel

    jika awak suka sesorang tu , awak hanya perlu terus terang kat dia sahaja :) jika dia masih ragu ragu .. awak berhenti lah berharap :) berharap tu sungguh sakit jika ditolak :) jangan risau , nanty dia akan paham yang awak cinta dekat dia :) so think a positive :)

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s